Moderkort - vad ska man tänka på?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Hej,

tänkte uppdatera min stationära, eller snarare byta ut skiten mot något mer kraftfullt och effektivare.
Grafikkort och processerorer i all ära men vad ska man ha för moderkort installerat i datorn?
Finns ju en uppsjö av olika sorter på marknaden. Jag har såklart BF3 i tankarna inför köp av moderkort och vill ha ett kort med antingen SLI eller Crossfire så jag kan uppdatera med ytterligare grafikkort när jag känner för det och undrar hur viktigt det är med "rätt" moderkort.

Ett par frågor kring detta
- Är det MSI eller ATI som gäller?
- Stor skillnad på PCI-anslutningarna 8x jämfört med 16x och varför står det ofta 2x16 men när man vill köra med två kort blir det 2x8 för bägge?
- Vad är skillnaden mellan PCI v2.0 och v3.0?
- Hur långt (centimeter) bör det vara mellan PCI-anslutningarna om att man vill få plats med två feta grafikkort med inbyggda fläktar?
- Är detta ett bra kort och hur funkar egentligen overclockknappen på kortet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950967

Många frågor som jag hoppas att SH-folket kan hjälpa mig att bringa klarhet kring innan köp :)
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
det viktigaste när du ska handla moderkort är vilken socket du skall använda (processor) , avstånd mellan portar och sådant är skitsamma egentligen , är mobot kompatibelt med dubbla grafikkort så finns det plats.

surfa runt på sweclockers forum för köpråd , dom har trådar angående uppgraderingar/paket/prisvärt/prestanda osov ... uppdateras frekvetn samt att där hänger större delen av sveriges datanörds bestånd :)

//edit .. när jag byggt ihop burkar(var länge sen nu så är inte deminsta uppdaterad) så är det inget MSI skit , .... ASUS har aldrig svikit
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om du ska köra dubbla kort är det viktigt med att du kan köra 2st 16x. Jag tabbade mig på det när jag köpte mitt moderkort. Petar jag in ett till graffekort får jag bara 4x eller 8x då de delar buss. Enklaste är ju att kolla recensioner på typ sweclockers eller tomshardware eller nåt.

Själv har jag alltid kört Asus men det är egentligen av gammal vana och inte för att jag vet att de är bäst.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
asus msi och gigabyte har jag bra erfarenheter av.
I övrigt håller jag med om svaren om sweclock eller tomshardware.

Om du ska köra dubbla kort är det viktigt med att du kan köra 2st 16x. Jag tabbade mig på det när jag köpte mitt moderkort. Petar jag in ett till graffekort får jag bara 4x eller 8x då de delar buss. Enklaste är ju att kolla recensioner på typ sweclockers eller tomshardware eller nåt.

Själv har jag alltid kört Asus men det är egentligen av gammal vana och inte för att jag vet att de är bäst.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Om du ska köra dubbla kort är det viktigt med att du kan köra 2st 16x. Jag tabbade mig på det när jag köpte mitt moderkort. Petar jag in ett till graffekort får jag bara 4x eller 8x då de delar buss. Enklaste är ju att kolla recensioner på typ sweclockers eller tomshardware eller nåt.

Själv har jag alltid kört Asus men det är egentligen av gammal vana och inte för att jag vet att de är bäst.

Tappade du hastighet när du inte kunde köra 2x16 eller hur märkte du av det?
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
asus msi och gigabyte har jag bra erfarenheter av.
I övrigt håller jag med om svaren om sweclock eller tomshardware.

Jag hörde rykten om att MSI nyligen återkallade ett stort parti kort då det var fel på dessa av nått slag.
Vet du nått om det?
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
det viktigaste när du ska handla moderkort är vilken socket du skall använda (processor) , avstånd mellan portar och sådant är skitsamma egentligen , är mobot kompatibelt med dubbla grafikkort så finns det plats.
"mobot" = moderkort?

Två PCI-anslutningar bredvid varandra som är ämnade för grafikkort ska man ju få plats med men har moderkorttillverkarna räknat med att nyare grafikkort är väldigt mycket bredare (chassi, fläkt m.m) än de gamla som i princip bestod av ett kretskort man tryckte fast?
Jag överdriver lite, det var längesen det var kretskort, jag menar bara att grafikkorten blir bredare över tid (och längre? I om med att kylflänsar och icke vinklade anslutningar, tex till hårddiskar bak på kortet kan ställa till det).
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag tror det är försumbart om man kör SLI @16x jämfört med 8x
http://www.youtube.com/watch?v=NFMzRZqFh-w

Han får 0,1% prestandaökning med ett riktigt värstingsystem. Grafikkorten går väl på minst 4000kr styck!

Här finns en liten jämförelse mellan olika Intel-chipsets för LGA 1155-socket.
http://motherboardnews.com/2011/04/07/comparison-of-intels-lga-1155-chipsets/

Jag tycker det är den mest prisvärda (bang for the buck) just nu och skulle jag köpa en speldator idag skulle det bli en Core i7 2600k med ett Z68-moderkort.
i5 2500k skulle också funka om man vill hålla budget.

Ska man ha värre saker blir det så himla dyrt!

edit: Märke skulle jag inte bry mig om så noga. Kör ASRock själv (Z68 Pro3-M med en i5 2500k) och är fullständigt nöjd. MSI, Gigabyte, Asus m.m eller annat märke kvittar nog. Kolla bara upp recensioner innan du köper! Vissa moderkort kan t.ex ha barnsjukdomar.
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Tack glemmy,

ok, 16x jämfört med 8x kanske inte är så blodigt ändå.
Det är alltså två GTX 580 i klippet - det är anledningen till att jag frågar om plats på moderkortet.

Förresten såg jag ett nytt Radeon kort på 3gig för 6500 kr :näsblod
Dom tar nog inte mindre plats i framtiden.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
De enda ja har å tillföra i ämnet e att om man ska spela endel å man e kräsen kan de va värt å satsa på ett kraftfullt singelgpu-kort... Har själv kört crossfire me 2 hd4870 utan strul men verkar som ett fenomen kallat microsuttering kan uppstå vid crossfire/sli... Har inte läst nåt i ämnet men har fattat de som nån typ av lagg även att fpsen e stadigt hög...

Mitt ena 4870 brann upp i somras å ett sånt klarar ja mej inte på så ja inväntar ivrigt 9e jan för då blir de ett 7970... Kommer garanterat bli svindyrt men å andra sidan klarar ja mej nåra år på de sen, hoppas ja...
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tack glemmy,

ok, 16x jämfört med 8x kanske inte är så blodigt ändå.
Det är alltså två GTX 580 i klippet - det är anledningen till att jag frågar om plats på moderkortet.

Förresten såg jag ett nytt Radeon kort på 3gig för 6500 kr :näsblod
Dom tar nog inte mindre plats i framtiden.

De e högst troligt de kortet ja e å flänger efter... Men av allt ja läst borde de landa på mellan 5-5,5k... 6,5k för ett graffe vetetusan om ja e sådär superpepp på :p...
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Tack glemmy,

ok, 16x jämfört med 8x kanske inte är så blodigt ändå.
Det är alltså två GTX 580 i klippet - det är anledningen till att jag frågar om plats på moderkortet.
I standardutförande är det lite bekymmer att köra flera 580 på dom flesta moderkort som är SLI klara.
Dock får du problem om du har t,ex asus DCUII eller liknande lösningar, dom tar tre platser.
Sen kan det vara bra om moderkortet har ytterligare strömförsörjning utöver dom vanliga 8poliga när du dunkar in så kraftiga kort. (exempelvis: ASRock P67 Extreme6)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Du menar att nätagget ska vara över 500W?

Tror han menar att "standard" moderkort har en 24-polig + en 8-polig kontakt... Medans man bör ha ytterligare en 8-polig för extrema konfigurationer...

Men beroende på kort så skulle inte ja personligen köpa ett nätagg på under 500w... Samt att kvallitén på agget spelar stor roll i hur många watt de faktiskt klarar å pumpa ut... Ett billigt skitagg som e märkt 600w kan således va sämre än ett kvallitétsagg som e märkt 500w...
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kan ha varit så att mina portar gick i 4x när jag körde två så jag köpte aldrig ett till utan köpt 1 bättre istället
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
De enda ja har å tillföra i ämnet e att om man ska spela endel å man e kräsen kan de va värt å satsa på ett kraftfullt singelgpu-kort... Har själv kört crossfire me 2 hd4870 utan strul men verkar som ett fenomen kallat microsuttering kan uppstå vid crossfire/sli... Har inte läst nåt i ämnet men har fattat de som nån typ av lagg även att fpsen e stadigt hög...
de sen, hoppas ja...

Så här nånting?
Verkar störande, känns som låg fps.

 
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Så här nånting?
Verkar störande, känns som låg fps.


Precis... Ja spelar inte så värst mycke men när ja gör de ska de fasen funka... Därför kommer ja köpa ett omotiverat dyrt singelkort :p...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top