Känner mig lurad av Folksam - En fråga till er med kunskap inom juridik

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet
Nog för att jag läst en del handelsrätt, men jag har inte lyckats komma fram till något bra angående detta. Det kan ses som en riktig bagatell, men jag ser det som ett rejält hån mot mig och ett behov av upprättelse från Folksam.

Det hela handlar om att jag har stått folkbokförd på landsort i smålandsskogarna under den här sommaren och har där betalat garageförsäkring på 130-140kr/mån. Nu till hösten har jag flyttat till Stockholm och valde ganska nyligen att folkbokföra mig här.

Jag vet att försäkringen på min hoj är väldigt hög i Stockholm, men antog att det fanns gränser. Men för att stilla min oro valde jag att ringa Folksam för att få klarhet i vad som gällde.

Jag frågade dem rakt på sak att jag valt att folkbokföra mig i en förort till Stockholm och undrade om det fanns något av värde som jag behövde känna till och poängterade att jag var orolig för försäkringarna. Men kundtjänsten sa att allt det där ordnade sig automatiskt och att alla ändringar kommer jag att få information om.

Med tro om att garageförsäkringen inte skulle kosta mig allt för mycket ändå, valde jag att vänta tills denna automatiska ändring skedde och antog att det skulle ske månaden efter folkbokföringen. Jag planerade ändå att sälja hojen till våren pga bristande ekonomi så jag kände mig inte allt för orolig. Men...icke så nicke!

Jag fick, någon gång i mitten-slutet av månaden ett brev där det stod att min garageförsäkring numer kostade närmare 12000kr/år. :galen dvs nästan 10gånger så dyrt som på landsbygden och att försäkringen börjat gälla från och med datumet jag ändrat folkbokföringsadress på.

När jag ringer upp dem och ställer dem mot väggen så är de som vanligt spydiga tillbaka. Jag kände mig lurad att de inte nämnde något till mig angående detta. Till saken hör att en halvförsäkring nästan skulle kosta lika mycket som hojen var värd och att en helförsäkring skulle kosta mig närmare 70000kr/år. Helt brutala summor när jag ändå haft skadefritt år.

Till frågan:

Jag har nu fått avdrag på mitt konto till Folksam under tiden jag inte hunnit säga upp försäkringen. Frågan är då om jag på något sätt kan ställa dem till svars och kräva pengar tillbaka för att de inte informerat mig om den stora ändringen när jag ändå bad om att få den informationen?

Jag har rimligtvis avtalat kontrakt för det pris de nämnde i telefon. Alla typer av ändringar kan rimligtvis inte ske utan att informera mig INNAN ändringen sker. Eller?

Med tanke på att jag jobbar med pensionsförsäkringar och vet hur Folksam lurar kunder så känns frågan viktig för mig. Jag trodde inte att jag själv skulle falla dit så enkelt och var extra observant just av den anledningen, men halkade som sagt ändå dit.

Någon som vet?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag skaffade garage förs via folksam för några månader sedan men ångrade mig efter en vecka då jag hittade bra mkt billigare via länsförsäkringar. jag fick då pröjsa för de dagar jag hade utnyttjat försäkringen, resten återbetalades. ursäkta om det inte hade med topic att göra. är lite trött i kolan ikväll :D
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
du blev lurad på 1månad/ 1000kr? kan ju inte tagit längre tid för dig att stoppa försäkringen efter du fick brevet?

du borde ju fått brevet innan start datumet så du hade tid att stoppa innan första betalnings datum?
 

Str3 R

Guest
Frågade du inte om nya premien per telefon när du ringde? Man har väl en ångervecka, när man får brevet och ser nya summan borde man ringa direkt och annullera försäkringen och skaffa en annan billigare. Men att vänta tills de dragit summan på kontot kan anses vara att godkänna fakturan. Så anser jag när jag skickat en faktura till företag, de får 8 dar på sig att bestrida den, efter 8 dar är den alltså godkänd. Är rädd att du antingen får sälja hojen alternativt stå ut ett år tills du kan byta försäkringsbolag.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Frågade du inte om nya premien per telefon när du ringde? Man har väl en ångervecka, när man får brevet och ser nya summan borde man ringa direkt och annullera försäkringen och skaffa en annan billigare. Men att vänta tills de dragit summan på kontot kan anses vara att godkänna fakturan. Så anser jag när jag skickat en faktura till företag, de får 8 dar på sig att bestrida den, efter 8 dar är den alltså godkänd. Är rädd att du antingen får sälja hojen alternativt stå ut ett år tills du kan byta försäkringsbolag.


jo normalt sätt går det ju till så.
man får ett brev om ändring och ett slutdatum när den nya försäkringen börjar gälla...
ringer man inte och ändra så fortlöper försäkringen, vilket betyder att du får betala tills du stoppar försäkringen.

finns nog inte mycket att göra än se sig blåst på dom pengarna tyvärr.
om de nu var så det gick till?
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Om din flytt innebär förändringar från det tidigare avtalet så är dom skyldiga att först informera om det. Annars har ni inget nytt avtal. Försäkringsmaffian spelar in alla samtal på band?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
I stockholm är det bara outlaws som kör oförsäkrat och höginkomstfolk som har råd att köra sportis. och brewdar. dock inte länge till.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tycker nog du kan stå ditt kast!
Du säger att du vet att Folksam bluffar i andra sammanhang å struntar i att ta reda på fakta gällande dig själv!
Sedan har Noll-Koll rätt, allt är dyrare här! Tugga i dig det eller åk hem.
I övrigt är det rätt bra här och hoppas att du tycker det samma.

/M
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
De har alltså dragit pengar för den tiden du var försäkrad där?! Innan du "hann" säga upp den?!

DET VAR DET SJUKASTE!
 

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet
Tack för hjälpen boyos! Jag har förhandlat med Folksam men kommit fram till att ända lösningen är att aldrig ha med dem att göra mer.

M-tin, Om du läste vad jag skrev, var det just detta jag gjorde. Försökte få fram rätt info alltså...

Välkommen till Stockolm

Tackar! Fast jag har iofs bott här ett bra tag men aldrig varit folkbokförd här. :)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
...Känner mig lurad av Folksam - En fråga till er med kunskap inom juridik...

Nu har jag ingen kunskap inom juridik - men - livets hårda skola har lärt mig läsa igenom villkoren innan jag skriver under ett kontrakt;

Följande är hämtat här;

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S7489.pdf/$FILE/S7489.pdf

104. Ändring av premie och andra villkor kan
vi normalt bara göra i samband med förnyelse
av försäkringen. Om vi vill göra sådan ändring
meddelar vi dig senast i samband med att
vi sänder dig premiekravet så du har tid att
bestämma dig om du vill godta ändringen eller
låta försäkringen upphöra.
Sådan premieändring som beror på ändrat
riskförhållande, till exempel fordonsbyte,
adressändring, har vi rätt att göra omgående
.



OaO

KK
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
När du folkbokfört dig på ny adress så ska du ha fått ett brev med de nya villkoren.
Om du inte gillar dem har du rätt att säga upp avtalet (eftersom det är en förändring av avtalet).
Om pengarna dragits så återbetalas de.

Men om du bara rullar vidare utan att kontakta Folksam så kan de inte gärna veta att du vill säga upp avtalet.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
men herre gud va tror du när du flyttar till stockholm?

jag hade dubbelt så hög försäkring i sthlm jämfört med orten jag bor i nu 7 mil norr om sthlm...

inget konstigt med högre preimer i stockholm...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Verkar mer handla om kunskap i läskunskap.

Jag känner mig lurad av den här tråden.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
- Lurad..., sa Bill
- Fetlurad, sa Bull
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
men herre gud va tror du när du flyttar till stockholm?
jag hade dubbelt så hög försäkring i sthlm jämfört med orten jag bor i nu 7 mil norr om sthlm...
inget konstigt med högre premier i stockholm...
Works both ways.
När jag flyttade 5km längre från centrum i Staden så sjönk f-premien med 15%.
Beloppet returnerades automatiskt till mig.
Fast det var ju inte Folkskam förstås, dom har jag hållit mig ifrån.... :lol
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Billigare att åka oförsäkrad än att åka med folksam för folksam tycker om att ta betalt för sina jävla skenförsäkringar som aldrig ger ut nån slant närdet väl änder nått. Oftast håller dom lång utredning som dom säger till dig vid en skada men i verkligeheten så gör dom inte ett skit mer än att sitter på sina feta arselen och lurar av nya kunder slantar.

Ett exempel, en bekant fick sin nyköpta relativt nya bil bil uppbränd efter några månader, folksam ville ha bevis för att hon inte själv bränt upp den men hon kunde inte bevisa det så efter ett halvårs bråk gick dom med att ge henne långt mycket mindre än vad den vad hon gav för den bara för hon inte kunde styrka att hon inte brände upp den själv.

Bara ett av så jävla många exempel på hur dom blåser folk så jag hatar folksam
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top