Yamaha R1 -01 med andningshjälp

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hur går det för turbo byggarn?
Skulle du låna svetsen, eller komma förbi med nå delar vi skulle bränna ihop eller hur vart de?

(Far iväg imorrn söderöver, så svessen är ledig en vecka nu ;) )

Har fått det svetsat nu! Och jag har handlat en egen så nu är allt lugnt!

Har lyft i motorn igen i ramen och stoppat dit kylaren så nu ska jag göra några fästen till turbon och försöka få den där jag vill ha den, sen ska det byggas grenrör :) Höll bara dit turbon för hand och det kommer bli taaajt...

Har inte blivit så mycket mer gjort med hojjen. Har fixat en svetsarhörna och börjat bygga på en utsug så man inte däckar mitt i allt.

Mvh Tomas

IMG_0762.jpgIMG_0764.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hade lite tid över så byggde om wg-fästet, blev ganska nöjd. Får se hur det funkar i praktiken.

Såg dessvärre att jag fått en kabel på fel ställe när jag stoppade i motorn så måste lossa på den och dra om kabeln...:gnissla

Nu ska jag fixa några bitar 38mm rör närmast toppen sen bygga grenrör:yoparty

Mvh Tomas

IMG_0785.jpgIMG_0787.jpgIMG_0789.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Grenrör

Nu har det hänt lite i garaget.

Har fått turbon där jag vill ha den efter lite ombyggnationer och sen punktat ihop ett grenrör. Hade tänkte fixa nå t-rör till gasen så ska jag köra rotgas och helsvetsa grenröret. Sen blir det att börja snida på ett plenum.

Gick ganska bra att få till grenröret, blev dock ett ställe där jag har en spalt på några mm men det ska nog gå bra lägga igen, hoppas jag. Sen har jag lånat en jigg av Noc så jag hoppas att det inte ska dra sig allt för mycket...

Marklund hade inte tid att göra rörbitarna som går in i toppen så fick snida till nå egna. Gick ganska bra, originaltätningen var 38mm invändigt så den passade perfekt på ett 38mm rör som jag sen kona ner till 33,7.

På bilderna är oljereturen uppåt men jag ska ta isär och vrida den rätt, måste ändå isär då jag tappa ner en mutter i avgashuset och sen när jag skulle plocka upp den med magnetstav så lossnade magneten där nere också :)

Övergång mot toppen
IMG_0806.jpg

Färdigpunktat, ingen superbild men det syns ju hur rören går.
IMG_0813.jpg

Mvh Tomas
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Någon som vet vars man hittar en intercooler som passar? Marklund hade inte tid att göra en förrens tidigast mars.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kolla lite närmare på Anderssons patentlösning med vattenkylt plenium istället för luftkyld intercooler, du spar mycket plats för framhjulet med ett sånt.:tummenupp
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Har i helgen svetsat grenröret, förutom turboflänsen. Flänsen är i svart och rören i rostfritt. Vilken tråd ska jag köra till flänsen? Har fått för mig att er312 och 309L funkar. Sen fick jag tips att 316Lsi skulle gå men jag är inte säker. Var in på den lokala svetsaffären som hade en enkom tråd men var tvungen köpa 5kg á 500kr/kg så det vart ingen affär. Tyvärr kom jag inte ihåg vad den hette.

Annars så gick det bra. Det drog sig nästan ingenting så jiggen fungerade bra. Det var bara vid flänsen det slog sig lite så fick kapa loss punkterna och slipa om litegrann men inget avancerat.

Hur gör man med packningar till turbon? Köper man färdiga eller skär man ut egna ur packningsmaterial?

Är det någom som har någon bra affär att rekommendera som säljer exempelvis ic's, soppapumpar osv. till r1an?

Mvh Tomas
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
kul med ett turbobygge till,kolla med turbobanditen ang packningar soppapumpoch glöm inte att det ska poleras oxå
,mvh peterpain
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har för mig att en tumregel när man svetsar ihop två olika material är att man använder tillsats i det material som är mjukast, alltså svart i ditt fall.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har hört tvärtom, att man ska köra med en överlegerad tråd. Vad gäller?

Hmm, bäst nån bättre vetande lägger sig i här. Det jag hört av en rätt säker källa är att om man svetsar chromoly mot svart är det bättre att använda svart tillsats än CrMo för att få lite mer seghet i fogen och motverka sprickbildning, vet inte om samma gäller för svart/RF däremot.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Okej, tack för tipset. Går det lura den på något sätt att den tror att den sitter kvar?

Nu är jag inget elproffs, men borde man inte kunna koppla dit ett motstånd med samma resistans som motorn?

Kul med turboprojekt f.ö. Som alltid :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vad tror ni om att ta typ ett 150 rostfrirör och platta till lite och köra som plenum? Känns som att man bättre kan utnyttja utrymmet om man använder plåtar, men kanske blir bättre luftströmmar i ett rör? Någon som har provat att använda ett rör?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Satt och funderade lite angående sopparetur till tanken. Borde det inte fungera lika bra att bara sätta ett y-kors före pumpen och stoppa på returen där? När BTR skickar soppan i returen så borde den ju sluta ta från tanken och bara skicka soppan runt-runt. Eller tänker jag helt galet? Känns ju lindrigt motför att svetsa i tanken.

Mvh Tomas
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hur varm blir wg-stången? Den ligger precis an mot min kylarslang...

Har även funderat vidare på min idé att slippa retur i tanken. Har tänkt bygga en liten catchtank på nån dl bara. Vad tror ni om det? Ska lägga upp några bilder snart när jag fått dit turbon, oljeslangar och kylare.

Mvh Tomas
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top