Kawasaki Z1000SX

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tack för ditt svar!
Där på årsmodellsuppdelningen, visst var det väl så att årsmodell 2016 fick radiellt monterade bromsok fram? Är det överhuvudtaget värt besväret att sålla bort t.ex en 2015 för att hellre leta efter en 2016 för bromsarnas skull?
Prisbilden då, 80 000 är väl ungefär det jag kan tänka mig att lägga, vad bör man få för det?

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Jag hade en 2014 och upplevde aldrig att bromsarna skulle vara några problem
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tänkte ta en långtur idag. Blev bara en kort tur innan jag upptäckte att ABS-lampan inte slocknade. Testade att bromsa till och ABS fungerade icke. Blev sur och åkte hem för att få det fixat.

Väl hemma gjorde jag en snabb check av hastighetssensorerna. Allt såg bra ut. Dock märkte jag att ena framgaffeln läckte... Nice, nu hade jag två problem.

Så: Googlade fram servicemanualen för att läsa på om ABS-systemet. Det finns tydligen ett självdiagnostikuttag under sadeln. Uttaget består av en kabel. Om man jordar den kabeln och slår på tändningen så kan man läsa ut blinkkoder från ABS-lampan på panelen. Man kan även radera felkoder genom att koppla bort och till jordkabeln tre gånger.
Jag läste ut felkoderna och hade följande:
Code 12 start code(not fault)
Code 43 front wheel rotation sensor wiring
Code 52 power supply low voltage

Raderade felkoderna och läste av det igen. Felkod 12 och 43 var kvar. Kod 12 är alltid där så det är inget att bry sig om. 43an däremot handlar sannolikt om kabelbrott. Fuck. Var orolig att jag skulle behöva byta kabelstam. Jag följde kabeln från hastighetssensorn fram en bit bak till ett kontaktstycke. Det var en riktig budgetkontakt. Kände på kablarna in i kontakten och YES, en av kablarna var lösa. Tog bort kontakterna och satte dit flatstiftskontakter. Raderade felkoderna och vips så var det bara kod 12 kvar. ABS funkar klockrent igen! :yoparty
Läste senare på att det här var ett vanligt fel på årsmodell 2011-2013.

Framgaffeln fixade jag genom att köra Seal Mate. Hade köpt ett par innan men aldrig behövt använda dem. Funkade skitbra! Gaffeln är torr och fin efter en åktur. Jag antar att blådmått hade funkat bra också men jag känner mig obekväm med att använda metallverktyg där.

Jag hoppas mina observationer kan hjälpa någon annan i framtiden.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tack för ditt svar!
Där på årsmodellsuppdelningen, visst var det väl så att årsmodell 2016 fick radiellt monterade bromsok fram? Är det överhuvudtaget värt besväret att sålla bort t.ex en 2015 för att hellre leta efter en 2016 för bromsarnas skull?
Prisbilden då, 80 000 är väl ungefär det jag kan tänka mig att lägga, vad bör man få för det?

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Jag tycker inte du ska låta bli att titta på vissa årsmodeller för bromsarnas skull, de funkar bra även på de äldre modellerna.
Jag lade upp en bild på min första Z1000SX som var en 2012:a.
Jag hoppas du ser modellen på bromsar.

Jag har hunnit med en -17 och har nu en -19. (Men jag lyckades av någon anledning inte lägga upp bild på dem) Det är bra bromsar även på dem (så klart) men givetvis är det bäst om du kan köpa en 2017 eller nyare så du får kurv-abs också, men det kanske blir tight med 80 kkr som budget.

13501971_1084162691649480_8959302241051500199_n.jpg
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Fick mina nya slip-on och monterade på dom precis lagom till solen började titta fram. Blev riktigt nöjd med resultatet
15299d293292d158158341f1a1e79f52.jpg
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Jag har en z1000sx - 14. Köpt ny. Den gick perfekt sista åkturen i höstas.
Startade upp den idag. Inga problem. Men jag märker att kopplingen inte tar. Alls. Den lilla armen nere vid motorn rör sig, så wiren är hel. Men när motorn är på hör jag ett surrande ljud nedanför den där lilla kopplingswirearmen.
Vad kan detta bero på?
Har inte testat att lägga i växel med motorn på, nu är kopplingen beter sig som den gör.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har en z1000sx - 14. Köpt ny. Den gick perfekt sista åkturen i höstas.
Startade upp den idag. Inga problem. Men jag märker att kopplingen inte tar. Alls. Den lilla armen nere vid motorn rör sig, så wiren är hel. Men när motorn är på hör jag ett surrande ljud nedanför den där lilla kopplingswirearmen.
Vad kan detta bero på?
Har inte testat att lägga i växel med motorn på, nu är kopplingen beter sig som den gör.

Dina kopplingslameller har kletat ihop.
Inget större bekymmer.
Varmkör ordentligt med växel i neutral.
Stäng av motorn, lägg i växel och gunga fram och tebax.
Starta igen, med hojen på stöd så du har bakhjulet i luften så lägger du i växel, om det inte går upprepa juckandet.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Var och provkörde nya 2020 idag, tyvärr utan Performance paket men annars riktigt trevlig. Stort lyft mot 2019 med nya displayen och knapparna på styret. Tror även det är andra däck på 2020 samt att den numera heter Ninja 1000sx.

Brukar det gå att pruta något på nypriset eller är det listpriser som gäller? (Är lite sugen på en svart/vit med Performance paket..)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var och provkörde nya 2020 idag, tyvärr utan Performance paket men annars riktigt trevlig. Stort lyft mot 2019 med nya displayen och knapparna på styret. Tror även det är andra däck på 2020 samt att den numera heter Ninja 1000sx.

Brukar det gå att pruta något på nypriset eller är det listpriser som gäller? (Är lite sugen på en svart/vit med Performance paket..)

Givetvis kan man pruta på priset speciellt om du inte har något inbyte.
Det är bara att ringa runt bland handlarna och kolla kan löna sig att åka en bit. Tror att många vill sälja så mycket av cyklar dom har i lager nu när det är oroliga tider.
Mitt tips är att kolla med mindre firmor där får man lättare bättre pris och mer personlig service
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Någon som vet om blinkers fram från 2020 passar på en 2014 :) tycker de är så grymt fula på 2014 haha
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Vilken handlare, Stockholm med omnejd, skulle ni rekommendera? Man vill ju även ha en bra verkstad för framtida service.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Vilken handlare, Stockholm med omnejd, skulle ni rekommendera? Man vill ju även ha en bra verkstad för framtida service.

Jag hänger på och tjuvkikar på vilka svar du får. Nu har jag visserligen en ny hoj men den är ju av förra årsmodellen och behöver kanske uppdateras helt plötsligt. Och då är det bra att ha koll på vilka som rekommenderas.
Service har jag tidigare skött hos Svenska motorcykelaktiebolaget men har efter att han lade ner firman vid nyår gått över till Örby MC.
Har bara haft den inne en gång där (100-milaservicen) men de gav ett gott intryck och kommer absolut få besök av mig igen.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag hänger på och tjuvkikar på vilka svar du får. Nu har jag visserligen en ny hoj men den är ju av förra årsmodellen och behöver kanske uppdateras helt plötsligt. Och då är det bra att ha koll på vilka som rekommenderas.
Service har jag tidigare skött hos Svenska motorcykelaktiebolaget men har efter att han lade ner firman vid nyår gått över till Örby MC.
Har bara haft den inne en gång där (100-milaservicen) men de gav ett gott intryck och kommer absolut få besök av mig igen.

Är de auktoriserade? Tänker vad gäller kring garantier och så?
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Äntligen!!
Ninja 1000sx Performance Tourer beställd :)
skall bli riktigt kul att se om denna motsvarar mina förväntningar om att vara en optimal allround hoj.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Grattis! :banana:banana:banana
När ska du få leverans och vad valde du för färg?
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Grattis! :banana:banana:banana
När ska du få leverans och vad valde du för färg?

Ja det här med färg var inte lätt... Fick helt andra intryck när jag kikade på samtliga alternativ i verkligheten, då var gamla favoritordningen helt plötsligt annorlunda! :)

Det blev den gröna, mkt bättre än vad jag trott när jag såg bilder. Tur jag kollade först för jag var nära att välja den svarta men i verkligheten visade den sig vara den som tilltalade mig minst, främst pga de gråa partierna i fronten.

Vit/svarta var också snygg i verkligheten så det stod me!lan grön och vit men det är mer "wow faktor" i den gröna lacken, särskilt i solen. Skall bli kul att se den med tonat glas och akra dämparen, den lär inte bli fulare..:)

Leverans om 2-3 veckor ser det ut som.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Ja det här med färg var inte lätt... Fick helt andra intryck när jag kikade på samtliga alternativ i verkligheten, då var gamla favoritordningen helt plötsligt annorlunda! :)

Det blev den gröna, mkt bättre än vad jag trott när jag såg bilder. Tur jag kollade först för jag var nära att välja den svarta men i verkligheten visade den sig vara den som tilltalade mig minst, främst pga de gråa partierna i fronten.

Vit/svarta var också snygg i verkligheten så det stod me!lan grön och vit men det är mer "wow faktor" i den gröna lacken, särskilt i solen. Skall bli kul att se den med tonat glas och akra dämparen, den lär inte bli fulare..:)

Leverans om 2-3 veckor ser det ut som.

Så blev det för mig med när jag köpte min förra, trodde jag skulle ha en grön men så kom de ut med en orange modell som bara skrek "KÖP MIG". Så jag gjorde det och det var ett bra val.
Men nu har jag en grön, den gnistrar fantastiskt i solen!

Vilken handlare blev det till sist? Det finns inte så många att välja på så jag antar att det mest handlar om vilken sida av staden man bor på eller vill åka till. (Nu förutsatte jag att din profil stämmer)

Och vilken sida av staden åker du runt på?
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Så blev det för mig med när jag köpte min förra, trodde jag skulle ha en grön men så kom de ut med en orange modell som bara skrek "KÖP MIG". Så jag gjorde det och det var ett bra val.
Men nu har jag en grön, den gnistrar fantastiskt i solen!

Vilken handlare blev det till sist? Det finns inte så många att välja på så jag antar att det mest handlar om vilken sida av staden man bor på eller vill åka till. (Nu förutsatte jag att din profil stämmer)

Och vilken sida av staden åker du runt på?

Är du fortfarande nöjd med din? Allt funkat bra?
Jag köpte min från en handlare söderut i landet, de runt Sthlm var lite kinkiga till att ta min befintliga hoj i inbyte.
Bor söder om stan :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Är du fortfarande nöjd med din? Allt funkat bra?
Jag köpte min från en handlare söderut i landet, de runt Sthlm var lite kinkiga till att ta min befintliga hoj i inbyte.
Bor söder om stan :)

Det är min tredje Z1000sx på raken, så jag är nog lite part i målet men jag gillar de verkligen.
Jag kör ganska blandat, en del bana enstaka långturer och ingen pendling till och från jobbet.
Men ändå 1 000+ mil om året, de funkar verkligen till det mesta.
Men med det sagt, de är inte bäst på något, de är bara bra på det mesta.
Tycker jag.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top