Kawasaki Z1000SX

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Jag har köpt en ny hoj men valt bort värmehandtag. Enbart för att jag inte tycker det är snyggt med Kawasakis "original eftermarknadsfabrikat".
Är det korkat? Jag har aldrig haft en hoj med värmehandtag och aldrig riktigt saknat det heller. Men jag har ju frusit som satan om fingrarna ibland, så jag kanske har sakna det ändå.
Vad säger ni som har värmehandtag eller som valt att inte ha det, är det bra eller anus?

Jag har som setts ovan monterat på min, jag hade det på min förra hoj, en BMW F800R och det var hur gott som helst. Men jag har av bla medicinska skäl lite lätt för att frysa om fingrarna så för mig var det fantastiskt och har definitivt saknat dem när det är lite kyligare.

Men det finns ju tjockare handskar, handskar med elvärme och annat som alternativ också :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har som setts ovan monterat på min, jag hade det på min förra hoj, en BMW F800R och det var hur gott som helst. Men jag har av bla medicinska skäl lite lätt för att frysa om fingrarna så för mig var det fantastiskt och har definitivt saknat dem när det är lite kyligare.

Men det finns ju tjockare handskar, handskar med elvärme och annat som alternativ också :)

Jag har fortfarande chansen att beställa till det, hojen är ju inte levererad ännu. Men det var en liten miss av Kawa att inte göra en integrerad lösning kan jag tycka.
:va Jag ska fundera en stund till, att frysa är inte skönt men man är ju lite flärdfull också...
Tjockare handskar är ju ett alternativ jag har liggandes på hyllan sedan MC-mässan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har köpt en ny hoj men valt bort värmehandtag. Enbart för att jag inte tycker det är snyggt med Kawasakis "original eftermarknadsfabrikat".
Är det korkat? Jag har aldrig haft en hoj med värmehandtag och aldrig riktigt saknat det heller. Men jag har ju frusit som satan om fingrarna ibland, så jag kanske har sakna det ändå.
Vad säger ni som har värmehandtag eller som valt att inte ha det, är det bra eller anus?

JAg har egenmonterade värmehandtag, dvs värmeelement under original gummihandtag, som sedan slås på/av med en knapp jag satte i instrumentpanelsplasten. Går inte se att där sitter värmehandtag på hojen. :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
JAg har egenmonterade värmehandtag, dvs värmeelement under original gummihandtag, som sedan slås på/av med en knapp jag satte i instrumentpanelsplasten. Går inte se att där sitter värmehandtag på hojen. :)

Det var en idé! :rock Om jag letar lite på sidan, hittar jag lite bilder eller info om det då?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Använd startgas så går det bra att återanvända dem. Går också bra vid monteringen.

Om du inte har tryckluft.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var en idé! :rock Om jag letar lite på sidan, hittar jag lite bilder eller info om det då?

Uuuh.. Jag har ivf lagt upp bilder på när jag gjorde det, men om de går att hitta vet jag inte. :hihi
Jag köpte lite dyrare saker för att få sån lyx som lim på värmeelementen, och en snygg knapp. De har hållit hittils, vilket är bättre än en polares värmeelement som gått sönder 3 ggr under samma tidsperiod. :hihi

Men, generellt så är det svåraste att få loss styrändarna på SXen. :D De sitter något djävulskt. Sedan är det bara att lugnt, metodiskt och vänligt men bestämt övertala gummina att lämna sina platser, slipa/skära bort förhöjningarna på gasvredshylsan, sätta dit värmeelementet där. Isolera vänstersidan på styret så att man inte förlorar lika mycket värme ut i metallen, sätta på värmehandtaget där.
Se också till att sladdarna hamnar på ett sånt sätt att de inte syns eller är ivägen eller tar i någonstans när du vrider på gashandtaget.
Sedan sprayade jag med bromsrengöring och drog på gummina igen lite snabbt innan det avdunstade. Koppla elen och se till att det funkar bra. På SXen finns det ett säkrat uttag i kabelhärvan som går fram på vänster sida under kåpan, det har en ltie vek säkring men om du känner dig modig kan du öka den ett snäpp. (Sånt ska man egentligen inte göra, men jag tyckte sladdarna såg ut att vara tillräckliga för att klara av det, och har inte haft några problem under de två år jag kört med det så.)
Sedan tar det en stund innan all bromsrengöring dunstat bort. Innan den gjort det kan gummina röra sig lite.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Men, generellt så är det svåraste att få loss styrändarna på SXen. :D De sitter något djävulskt.QUOTE]

Jag har förstått att de inte varit snåla med låsvätska på sina bultar, det är ju tryggt att de sitter kvar när man kör....
Jag ska få hojen först, sedan ska jag bestämma mig för om jag vågar göra något med den.
Lite feg är jag nog.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men, generellt så är det svåraste att få loss styrändarna på SXen. :D De sitter något djävulskt.

Jag har förstått att de inte varit snåla med låsvätska på sina bultar, det är ju tryggt att de sitter kvar när man kör....
Jag ska få hojen först, sedan ska jag bestämma mig för om jag vågar göra något med den.
Lite feg är jag nog.

Det är väl inte just mängden som är problemet, den är skapligt stark. :hihi
Så värst svårt mek är det inte, bara att ta tid på sig och tänka igenom det man gör.
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Lyssnat på pris på 1200 mils service hos två olika auktoriserade kawasaki verkstäder.
Den ena skulle ha 5500:- och den andra skulle ha 2500:-, man kan säga att det lönar sig att lyssna med flera innan man bokar.
 

LZ

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZRX1200S, Yama XT600
Jag har fortfarande chansen att beställa till det, hojen är ju inte levererad ännu. Men det var en liten miss av Kawa att inte göra en integrerad lösning kan jag tycka.
:va Jag ska fundera en stund till, att frysa är inte skönt men man är ju lite flärdfull också...
Tjockare handskar är ju ett alternativ jag har liggandes på hyllan sedan MC-mässan.

Det kan inte vara en tanke att beställa med värmehandtagegen från fabrik och sedan bara byta ut Kawasakis brytare till en egen i egen smak? Då slipper du i alla fall jobbet med värmeenheten. Risken är ju att Kawasakis kabellängd till brytaren inte räcker för en omplacering till annat ställe utan skarvning om du skulle vilja det.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det kan inte vara en tanke att beställa med värmehandtagegen från fabrik och sedan bara byta ut Kawasakis brytare till en egen i egen smak? Då slipper du i alla fall jobbet med värmeenheten. Risken är ju att Kawasakis kabellängd till brytaren inte räcker för en omplacering till annat ställe utan skarvning om du skulle vilja det.

Jo det var ju en tanke förstås.
Men nu tror jag det börjar bli sent, beräknad leverans blir till nästa helg.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jo det var ju en tanke förstås.
Men nu tror jag det börjar bli sent, beräknad leverans blir till nästa helg.

Du kan ju be din MC handlare att eftermontera värmehandtag åt dig om du inte får det från fabrik, ingen stor peng. Jag har KTM värmehandtag ( billigare än Kawas egna )monterat på min nya Z1000SX-17, styrenhet ser ungefär likadan ut som Kawas. Så här långt funkar det bra men tanke på det usla April vädret.
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Du kan ju be din MC handlare att eftermontera värmehandtag åt dig om du inte får det från fabrik, ingen stor peng. Jag har KTM värmehandtag ( billigare än Kawas egna )monterat på min nya Z1000SX

Just nu blir det nog inga värmehandtag tror jag, har ett par rejäla handskar istället. Men om det blir så tittar jag lite åt Ulvhamnes förslag, tyckte den lösningen var tilltalande.
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Beställde ett par GPR Furore igår nu när xl moto har 1000:- rabatt vid köp över 5000:-.
Landade på 5400:-
Återkommer med bilder och ljudintryck.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Finns det någon vänlig själ här som skulle vilja mäta lite på tanklocksfästet?

Tänkte göra ett kamerafäste, men har inte tillgång till hojen. Det gäller en 2008 och vad jag förstår så är det 5 skruvar.

Vad har "cirkeln" för diameter som skruvarna sitter i?
Hur långt är det från främre skruven till närmsta skruv?

Det är c/c-mått jag är intresserad av.

Modellen kommer att läggas upp på thingiverse när den är klar.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Finns det någon vänlig själ här som skulle vilja mäta lite på tanklocksfästet?

Tänkte göra ett kamerafäste, men har inte tillgång till hojen. Det gäller en 2008 och vad jag förstår så är det 5 skruvar.

Vad har "cirkeln" för diameter som skruvarna sitter i?
Hur långt är det från främre skruven till närmsta skruv?

Det är c/c-mått jag är intresserad av.

Modellen kommer att läggas upp på thingiverse när den är klar.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Det har löst sig med måtten.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Hoppas detta hamnar på rätt ställe. Har starka funderingar på att införskaffa en Z1000sx och min fråga är: från vilken årsmodell sitter "snabbfästena" till väskorna? Vill slippa montera på o av väskfästena som sitter på dom äldre modellerna
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hoppas detta hamnar på rätt ställe. Har starka funderingar på att införskaffa en Z1000sx och min fråga är: från vilken årsmodell sitter "snabbfästena" till väskorna? Vill slippa montera på o av väskfästena som sitter på dom äldre modellerna

Från 2014 är det integrerade fästen i handtaget. Då får du dessutom lite annan elektronisk lullull med på köpet som blev standard det året.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top