Europa Mästerskapet 2011.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vi som team och dom som förare lär sig extremt mycket av att vara med på sånna här evenemang.
Jag kan inte förstå vad du menade att dom här nere hade sämre "speed" än i STK eller IDM?

Kommer man sist, så är man sämst. Sen om det är Special Olympics lr WSBK spelar ingen roll, det är principen...;)

Schacht levererade iaf.:tummenupp Heja Danmark!! Så om han nu hoppade in i SST600 European Championship på Portimao i helgen, så skulle han enligt dig placera sig som 1:a istället? Lycka till med det, säger jag bara.

Ett riktmärke om något: Vinner man IDM Supersport som Damian Cudlin, så är man 6:a i Moto2 o topp 3 i IDM SBK samt topp 3 i Endurance VM, i "speed".
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kommer man sist, så är man sämst. Sen om det är Special Olympics lr WSBK spelar ingen roll, det är principen...;)

Schacht levererade iaf.:tummenupp Heja Danmark!! Så om han nu hoppade in i SST600 European Championship på Portimao i helgen, så skulle han enligt dig placera sig som 1:a istället? Lycka till med det, säger jag bara.

Ett riktmärke om något: Vinner man IDM Supersport som Damian Cudlin, så är man 6:a i Moto2 o topp 3 i IDM SBK samt topp 3 i Endurance VM, i "speed".

Du jämförde förare i serier mot varann som inte ens kör på samma bana. Därav jag inte kunde förstå hur du drog slutsatser att någon hade mera "speed".

Alex Schacht har kört EM på Albacete minst 3gg. Så nu kan han den banan okej. Han vann STK600 junior serien i år (förare under 20 år) Tror han vann den föra året med.

Vadå "hoppa in"? Schackt har kört hela den serien som ordinarieförare detta året med en 4:de plats som bäst.

Dom serierna i WSBK är VM i fusktrimmning dessutom. Iaf STK 600/1000 och WSS.

Arne Tode vann IDM-SSP men var sist i Moto2 och fick sparken efter en halv säsong. Så IDM SSP/SBK är ingen måtstock för VM.

Är man fler än 1 förare i ett race så kommer någon vara sist, ja.
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Du jämförde förare i serier mot varann som inte ens kör på samma bana. Därav jag inte kunde förstå hur du drog slutsatser att någon hade mera "speed".

Alex Schacht har kört EM på Albacete minst 3gg. Så nu kan han den banan okej. Han vann STK600 junior serien i år (förare under 20 år) Tror han vann den föra året med.

Jag vet att han vann STK600 Junior-EM på Albacete (2:a i racet), men trodde inte han körde finalen på Portimao bara, stod inget under nyheter, men väl här: http://schacht-racing.dk/racing-kalender

Anledningen till att jag tog D.C. som referens för han är den enda jag känner till (snackat med honom IRL ute på race) som testat o kört i massa olika serier o discipliner o även på Albacete. AMA SS, AMA SBK, Australian-125GP, -SBK, -dirttrack, -mx, Endurance VM fnv. total 2:a, IDM SS, IDM SBK, Moto2, MotoGP, alltså erfarenhet av en massa olika hojar/fabrikat o även testförare för Kalex samt Marc VDS MotoGP. Mao. en hård jävel på att köra hoj!

Edit: Nu lär ju iofs. Damian Cudlin komma typ sist med Mapfre Aspar Ducatin i MotoGP't på Phillip Island i helgen...so shit can happen twice ;)
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Varför har ni så mycket paj kvar eft säsongen?

Reflektion,
Kikade lite på vad ni skriver om bäst/sämst och supportklass osv – ser vi här lite av svaret på varför vi inte har en större sport än vad vi har när vi inte ens ”kan samsas internt”?

Håller med dig Anders att det är lite SH#2 över Highsider, vem fan vill läsa om nicknames i seriösa artiklar? Han borde samarbeta med/själv jobba på en vanlig tidning/nättidning lr SVT, ungefär som fastbikes.se gör för att nå ut bland vanligt folk, om det ska leda till något bra för RR-sporten i förlängningen (om det nu är HAN som är Pro Sbks Ambassadör och reklam-man nr.1)
Tror nicks passar utmärkt i reportage/text för den läsekrets som HS har idag. Tycker fler borde vara tacksamma för Rash satsning (som egentligen är ett både omöjligt och otacksamt uppdrag att livnära sig på idag) eftersom vi som RR intressenter är så oerhört få till antalet, dessutom vill att ”allt ska va gratis och om inte - rejält rabatterat”.

Edit: Vad var det för fel på Eric Hulth som ev. Promotor o som anställd av vårt "RR-fackförbund"? Blev ialla fall EJ invald under SVEMO-mötet i vintras, fattar inte, vad var problemet? Var kriterierna: DU måste verkligen brinna för att jobba gratis utan nån större budget o gå med på att toppstyras hårt o inte ha några egna bra ide'er överhuvudtaget. Det dagliga miljöarbetet med ljudfrågor o ständig förbättring som ledord, innebär en succesiv övergång till 100% el-mc, som ska vara helt klart senast år 2014...:rolleyes:

Ja, tackar för tanken här men…. Det finns ENORMA utmaningar att förändra en organisation som lever i 1900-talet - till att nå upp och anpassa sig till den tid vi faktiskt lever i nu. Och att då släppa in ngn (oavsett vem) som vill förändra blir inte populärt. Note - detta är ingen större skillnad från andra kommersiella verksamheter/organisationer. Människan ÄR förändringsovillig/rädd av naturen – inget konstigt alls.

Till detta (VIKTIGT) hör naturligtvis det i närmaste totala ointresse för engagemang utanför banan som 98 -99% av de aktiva visar idag – och visat under många år tillbaks i tiden. Vi har nog precis det förbund vi själva gjort oss förtjänta utav, vill vi förändra ngt här så kika i spegeln var förändringen skall börja…

Är EM en blaj serie?
Då vill du förlöjliga oss som har kört i EM i fyra år i rad?.

Jag skulle väl säga att det finns bra många bra förare som kör EM finalen..
Det finns iaf på plats 2-4 fabriks team i 1000cc.
IDM är riktigt bra serie. Men inte topp of the line.
Det är en serie som man passerar om man är up comming lr om man är på väg utför.

Vad ser du vad som är så bra med PRO superbike 2011? 13-16 st startande ....Backlund och Pappunen behöver motstånd och i skrivande stund finns inte så mycket att erbjuda i Sverige. Bergman kommer vara i bra slag till nästa år..finns mycket potensial..

Förmodligen har vi inte fler potentiellt bra förare idag (13-16). Att det sen finns en hel hoper duktiga som kör för att det är kul (oavsett vad serien må heta) är en annan sak. Idag finns det oerhört FÅ Svenskar är villiga att satsa det som krävs för framgång. Förmodligen hänger detta ihop med att ännu färre VET eller har en aning om vad som krävs för att utmana på internationell nivå. Och det ser rätt lika utför andra sporter varesig motocross eller friidrott.

Ang kvalité på serie – är väl snudd på ointressant så länge som vi inte har mer än 2-3st som vågar utmana internationellt – oavsett mästerskap. Och det man/du/flera verka glömma är att du behöver ha en rejäl påse pengar med dig OM du ens skall kunna visa hur din talang skulle ge resultat i en miljö som stavas STENHÅRD. DVS, att se till att du/teamet har fler partners än närmaste kompisarna.

Vi som team och dom som förare lär sig extremt mycket av att vara med på sånna här evenemang. Mycket mera än att vara med i rookie eller vara supportklass till en utdöende pyjamasklass med stödhjul.
Vi vet att vi möter Europas bästa där nere och att komma sist i en sån tävling inte är att man är dålig. I 125-klassen håller toppen VM-nivå.

EM är inte en serie idag – det är EN final
Må vara att man lär sig enormt av att köra här men… kontinuerlig övning ger den färdighet fler behöver och då behövs det betydligt fler racehelger än 1x/år utanför Sverige.

Pyjamasklass eller inte så har de nog större kapacitet att överleva än SM i RR. Den supportklass du verkar syftar på fostrar fortfarande flest förare som testar på internationell konkurrens - och visar resultat.

Till sist,
Tänk om fler kunde lägga samma energi/engagemang på jobb utanför banan som man lägger på text & bildförmedling...

/Eric
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
EM är inte en serie idag – det är EN final
Må vara att man lär sig enormt av att köra här men… kontinuerlig övning ger den färdighet fler behöver och då behövs det betydligt fler racehelger än 1x/år utanför Sverige.
...

Saknar med att man inte kan få möta detta motstånd fler gånger. Gamla typen av EM-serie gillar jag bättre. Med fler större arrangemang på bra banor.

Där nere på EM;et nu fanns det flera fabriksteam, om än små som tex FGR, Moro, Rumi och MIC. Alla tillverkare av hojar. Tyska KTM teamet har stöd från fabriken och fd fabrikshojar från VM. Alla aprilior hade säkert VM-historia och var med bra status på materialet. Det fanns en hel del mekaniker i flera team som jobbat i GP-VM. Sånt har vi väldigt lite av i vårat land. Fanns mycket att lära bara av att se dom jobba och många av dom hade inga problem med att hjälpa tex oss när vi frågade om hjälp.

Nu är det så mycket fördel för dom som är Spaniorer eller kört mycket på banan. Veckan innan kördes det tex CMV Mästerskapet på Albacete och en del av EM-förarna var där och körde. Vi kunde inte vara där nere pga att vi hade SM på Mantorp den helgen.

Var tal om att vinnarna i SO skulle fått köra IDM-finalen. Men det kom bara till snack och kom aldrig på papper och verklighet.

Du missuppfatande nog vad jag menade om klassen som är lite utdöende. Var inte mc-klassen, för 1000cc kommer leva kvar. Var STCC jag menade, för jag tror även jag, att dom får det exremt tufft med konkuransen från TTA.
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Kortis,

Tror jag läste dig rätt (dvs, pyjamas/STCC)
Med flera partners, TV avtal etc så tror jag nog STCC överlever. Hoppas att TTA också orkar leva men överlag ser jag inte att man har kapacitet/intresse nog för att ha 2st "bästa serier" för motorsport i landet...

Oavkortat kommer det bli mer publicitet om motorsport när fler än 1 alltid kommer hävda att "de är bäst". Allt som skrivs om motor kommer säkerligen öka vilket jag hoppas kan stjäla utrymme från bollsporter etc.

/E
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En ganska intressant detalj jag märkte där nere var att i all kontakt med arrangören eller funktionärer i frågor som gällde tävlingen så hänvisade alla till FIM-regrerna. Inget till UEM, för detta är ett UEM-arrangemang. Inget om egna regler i några tillägsregler eller liknande. Detta var precis som om man körde VM.
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
En ganska intressant detalj jag märkte där nere var att i all kontakt med arrangören eller funktionärer i frågor som gällde tävlingen så hänvisade alla till FIM-regrerna. Inget till UEM, för detta är ett UEM-arrangemang. Inget om egna regler i några tillägsregler eller liknande. Detta var precis som om man körde VM.

Det var inte bättre när det var EM serie
Det brukade vara lite :1pajas när det gällde tolkning av regler beroende på arangör och land .

EM final arrangeras av DORNA där av "valet" av FIM-regler ???
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top