Pro SBK Mantorp 23-24 sept 2011

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag TROR att det fuskas lite här och där och att det inte enbart är i Pro Superbike. Ämnet är dock, av förklarliga skäl, en smula tabu och jag tror inte att någon vill anmäla någon annan så länge de själva inte har rent mjöl i påsen.

Sen kan man undra om kompetens att plocka isär en motor och se vad som är ändrat verkligen finns på plats under tävlingshelgerna? Det krävs nog en hel del erfarenhet av trimning för att veta vad och vart man ska kolla på.

Jo.. Men utan insikt så trodde jag det var för PSBK som för STCC.

I lördags eftermiddag/kväll fick Poolstar riva i stort sett hela bilen för att kolla framvagn, kolla vingen, mäta ventillyft (på alla burkar) och en rad andra saker. (Hade han som skruvade i soffan igår)

De kan fuska obemärkt där också, men inte om man står på pallen för de kollas kategoriskt. Sen finns det säkert saker de gör som ingen vet, inte ens vi i "familjen". Men några stora, väsentliga saker ska tydligen vara extremt svårt att kringgå. Är ju lite trist om hojarna fuskar då.

Mästerskapsmässigt är PSBK kul för att det till skillnad från WSBK är hojar som gatåkaren kan känna igen. Det "ska" inte vara så stora skillnader egentligen, vilket faktiskt är lite kul. (Sen vet jag också att däck, dämpare, QS, fotpinnesatser och de tusen andra sakerna spelar rätt stor roll.. Men det ger fortfarande lite märkeskänsla också, inte bara eloger till teamen som kan trimma hårdast)

RC8R i IDM t.ex.. Inte mkt som stämmer på den mot en som rullar på gata.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jaja.. Kul att se iaf. Synd att inte live-timing systemet funkade bara. Nätet var helt nere.

Där har nån en konstruktiv kritik till arrangörer och banägare. Säg åt dem att slänga ut ett gäng routrar runt banorna (där folk står), så man kan följa racen mer än att bara se om nån gått +- 50 meter til han framför. Med tiderna live så blir det MKT roligare att kolla!
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack *BigRed* & co, jävligt schysst med alla sköna filmer! Stor cred till er, Lycka till ! Uppskattas verkligen :tummenupp
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Vi bänkade hojen som mest ca 180 hk på hjulet i våras, tyvärr gick inte hojen speciellt bra på låga varv då så vi har fått kompensera det med att ta bort lite effekt.
Till nästa år ska vi byta elsystem och box för att kunna mappa hojen på banan direkt, samt ta bort startmotor och lite andra småsaker...

Förhoppningsvis börjar vi då närma oss tex Kawasakin vad gäller effekt.

Jag kanske kan få min meck att förklara det här lite bättre för jag har faktiskt inte så bra koll...


/ Svensken

En fråga på det..

Är det Aprilia som ljuger sig blå om effekten från start, eller vad är problemet?

Om jag fattat rätt är reglementet liksom i SST600 rätt hårt för PSBK gällande trimning. Och en originaleffekt på 185 hk skäms inte för sig mot konkurrenterna, aerodynamiken borde ju inte vara så värdelös i jämförelse heller. Så vad beror det på? Är det speciella "italienska" hästar i motorn? Åker David måndagsexemplar? Fuskar alla andra och toktrimmar?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Mästerskapsmässigt är PSBK kul för att det till skillnad från WSBK är hojar som gatåkaren kan känna igen. Det "ska" inte vara så stora skillnader egentligen, vilket faktiskt är lite kul. (Sen vet jag också att däck, dämpare, QS, fotpinnesatser och de tusen andra sakerna spelar rätt stor roll.. Men det ger fortfarande lite märkeskänsla också, inte bara eloger till teamen som kan trimma hårdast)

RC8R i IDM t.ex.. Inte mkt som stämmer på den mot en som rullar på gata.

Kör inte PRO SBK efter IDM reglementet?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kör inte PRO SBK efter IDM reglementet?

Är det så???

Minns bara att jag såg prislapp och effekt på en IDM RC8R, och det var ju inte direkt ur lådan.

Trodde PSBK var rätt hårt reglerade, men de kanske får modda en hel del de också?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Är det så???

Minns bara att jag såg prislapp och effekt på en IDM RC8R, och det var ju inte direkt ur lådan.

Trodde PSBK var rätt hårt reglerade, men de kanske får modda en hel del de också?
Ja det är IDM-reglemente. Elektronik kommer man rätt långt med när det gäller hanterbar effekt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo.. Men utan insikt så trodde jag det var för PSBK som för STCC.
Svensken, eller någon annan som är på Pro Superbike-helgerna, får gärna rätta mig men några motorer som rivs har jag inte hört så mycket om på senare år.

Minns bara att jag såg prislapp och effekt på en IDM RC8R, och det var ju inte direkt ur lådan.
Vad var det för effekt och pris?
 
Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Dom "rev" alla Kawor nån helg i somras, alltså lyfte på tanken och kikade runt lite...

Ang, IDM. Jag tror att KTM har någon form av dispens, kommer inte ihåg vad det var men någon mer insatt kanske kan fylla i.

/ Svensken

Svensken, eller någon annan som är på Pro Superbike-helgerna, får gärna rätta mig men några motorer som rivs har jag inte hört så mycket om på senare år.

Vad var det för effekt och pris?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dom "rev" alla Kawor nån helg i somras, alltså lyfte på tanken och kikade runt lite...

Ang, IDM. Jag tror att KTM har någon form av dispens, kommer inte ihåg vad det var men någon mer insatt kanske kan fylla i.

/ Svensken

Haha.. Oki, inte riktigt så det funkar för STCC då.

Jag är ingen hejare på reglementen, men om det inte får göras mer än el, fjädring och lite sånt "småfix" så är ju KTM körda redan med deras "original" tillbehörs-kit.

Jag vet inte, men KTM har ju inte visat sig bygga en superbra räser direkt enligt de som är snabba nog att avgöra (jag tyckte bara den var läskigt, alldeles för snabb :D), men i IDM verkar de ju gå som spjut så nåt lurt är det ju.


"Tappa effekt i botten".. Vad ska du med den till? ;) Vore ju kul om ni fick till det så inte rakorna blev så avgörande iaf. Och snyggt kört :tummenupp..
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Som sagt, riktigt sköna filmer !
Hoppas du får ordning på allt elskit tills nästa år då blir det riktigr bra !:tummenupp
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Svensken, eller någon annan som är på Pro Superbike-helgerna, får gärna rätta mig men några motorer som rivs har jag inte hört så mycket om på senare år.

Vad var det för effekt och pris?

efter pro superbike racet på knutstorp 2009 rev de topp 3s motorer.
det mesta komtrollmättes och minns fortfarande hur sur lundhs mek var för han fick vara uppe hela natten för att skruva ihop hojen till karlskoga morgonen efter.och den kontrollen var betydligt mer kompetent och nogrann än vad jag någonsin förväntat mig.
bränsle proverna däremot var rätt roliga,en del var gula av pumpsoppa men de hade använt samma hävert på 3 hojar så de klarade sig.
fast de var för att poängetera inte förare på pallen i mästerskapsposition.
inget hittades i de påståddas fusktrimmades motorer mårtenson,backlund och alex lundh så det där med fusktrimm är nog rätt överdrivet
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Big red: Tack för filmerna! Jäkligt nice! Men det kördes 14 heat i år, inte 15.

Varsego alla racefans out there!

Enligt STCCs resultatservice så är ett inställt heat oxå ett heat?! :va Det sista heatet som kördes var nr.15 i kalendern, men dom "glömt" att fylla i poängen tydligen... http://www.stcc.se/results/?section=pros

Btw. Imola WSS: Lundh låg 7:a ute på banan innan han bröt, inte 8:a :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top