MotoGP: Motegi - Japan - 2011

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Men snälla någon, det kommer att vara säkert 100 000 galna fans som betalat pengar för att vara där, hela ledningen för Moto GP, VIKTIGA ministrar etc etc. folk som uppskattar racingen och är glada för att racingen kommer till just deras område, framförallt när de har haft ett helvete med jordbävningen och tsunamin.

Att just det landet i fråga sedan äger typ alla märken som för tillfället levererar (Ducati gör inte det) gör det ännu mer bisarrt.

Förarna är stjärnor JA, de är brutala JA, men de är inga gudar.
Jag vill snarare se den förare som rakt ut säger: "Jag skiter fullständigt i allt, om alla fans vågar komma dit, om Moto GP vågar anordna racet och alla andra som letat ut så vågar FAN jag med."

Den personen får min respekt iaf..
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Då anser du också att de japanska myndigheterna borde utöka säkerhetszonen till minst 13-14 mil?

Får jag svar av dig eller sitter du och läser aftonbladet?

Vad tycker du om personen utanför säkerhetszonen som har 250.000 Becquerel cesium 137 i sig. Om 30 år så har cesiumet halverats.. Hur gammal är du, vet du ens vad jag pratar om?

http://radioactivechat.blogspot.com/2011/08/japanese-citizen-had-252422-becquerels.html

Du är välkommen att chatta och ge din förklarning.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Vad tycker du om personen utanför säkerhetszonen som har 250.000 Becquerel cesium 137 i sig.
Hur många är de personerna, vistas de i Motegi, vad äter de etc.?

Racet ska köras sa de idag, och Stoner har gjort en pudel. Han ska bli pappa och oroade sig för barnet, men det är lätt fixat - han kan låna en japansk blyparaplyflicka och lämna frun hemma.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Nå det är svårt att säga för dom radioaktiva ämnen har spridits olika. Det finns "hotspots" där det är extrema värden utanför zonen. Men så finns det också relativt låga nivåer nära reaktorerna.

Det har uppdagats att maten dom äter är kontaminerad. I Tokyo hade en man över 7000 bq/kg Ceasium 137 och 134 i sig. Det är ca 25 mil till Tokyo från Fukushima. Och han hade bara varit i Tokyo som vanligt och inte i närheten av Fukushima.
http://radioactivechat.blogspot.com/2011/08/tokyo-man-7500-becquerel-internal.html

Sen så har en sjuksköterska från Sendai City rapporterat, eller rättare sagt varit på twitter och sagt att deras patienter tappar håret.
http://radioactivechat.blogspot.com/2011/08/patients-are-losing-hair-tweets-sendai.html
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Hur många är de personerna, vistas de i Motegi, vad äter de etc.?

Racet ska köras sa de idag, och Stoner har gjort en pudel. Han ska bli pappa och oroade sig för barnet, men det är lätt fixat - han kan låna en japansk blyparaplyflicka och lämna frun hemma.

Vill tillägga att Sendai City där sjuksköterskan befinner sig ligger runt 10 mil norr om Fukushima. Och Motegi ligger 12 mil söder om Fukushima.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En sjuksköterska på Twitter, ja det känns ju relevant och trovärdigt.

Nej, jag är inte insatt i just de nivåer du nämner men har läst en del både om Tjernobyl och det som hänt i Japan. Att en(1) person visar extrema värden utan att någon vet exakt vart han varit, ätit osv säger absolut ingenting.

När du har rapporter, framtagna av kompetenta vetenskapsmän/forskare, som säger att det är farligt för människor att befinna sig 13-14 mil ifrån kärnkraftverken så ska jag lyssna.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
En sjuksköterska på Twitter, ja det känns ju relevant och trovärdigt.

Nej, jag är inte insatt i just de nivåer du nämner men har läst en del både om Tjernobyl och det som hänt i Japan. Att en(1) person visar extrema värden utan att någon vet exakt vart han varit, ätit osv säger absolut ingenting.

När du har rapporter, framtagna av kompetenta vetenskapsmän/forskare, som säger att det är farligt för människor att befinna sig 13-14 mil ifrån kärnkraftverken så ska jag lyssna.

Om du verkligen har gjort det ser du likheter i hur fakta kommer ut till allmänheten eller hur? Om en hel avdelning med patienter börjar tappa håret så är det inte 1 st person det är frågan om heller och då är det relevant. Den personen i Tokyo som gick på undersökning gjorde det spontant och fick veta att han fått i sig cesium. Om en person finns så finns det flera. Och nu finns det rapporter om det. På olika ställen runt i landet.

Har faktiskt rapporter av kompetenta forskare. Men det tycks vara du och såna som du som avgör vem som får komma ut med fakta. Om du har 63 000 bq/kg Cesium 137 i dig så strålar du 1 mSv. I norden med våra kompetenta forskare och vetenskapsmän så är detta en hög nivå.

Om du inte är så insatt så ska du gå och läsa reglerna på detta forum. Står där uppe. VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.

När sånt här kommer ut, och det kommer hela tiden. Hur tror ni förarna och teamen reagerar. Myndigheterna säger att allt är under kontroll, ingen fara.. vi har höjt dom tillåtna värdena på strålning nu så ni kan skicka era barn till skolan..

Nu ska vi lägga upp ett tält över reaktorerna så nu är allt ok igen..
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Förarna och teamen kanske är där i max en vecka, folk bor där 365dagar om året. Jag skulle förmodligen inte vilja bosätta mig där men att åka dit och kolla på racet skulle jag lätt göra om jag hade råd.
Att åka dit och visa upp sig för det hårt drabbade japanska folket ska man väl för fan kunna begära av Motogp-gudarna.

Hade inte väntat mig mer av Lorenzo och Stoner men är riktigt besviken på Valentino. Trodde han hade lite mer stake än så.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Borde väl gå att styra upp en annan bana bara i japan varför envisas med att köra på en bana som ligger så nära!?
 

chris 46

tidigare bågar
Gick med
16 Aug 2011
Ort
ängelholm
Hoj
90 Honda NSR 250 SP cabin racing colors
det handlar inte bara om strålingen . det handlar om att regionen ät instabil dvs jordbävningar osv . inte bara strålningen
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Såvida inte vissa förare börjar bli trötta & gamla & ser ett extra tillfälle till vila så bedöms väl situationen i japan så vitt jag förstår vetenskapligt av framgångsrika människor. Situationen (vi talar hälsa & riskmoment) är menar jag inte mer annorlunda än under vilka förutsättningar (vi talar fortfarande hälsa & riskmoment) Stoner m.fl dagligen kastar sig upp på MGP cyklarna för att tjäna sitt levebröd!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Självklart ska de köra i Japan och allt annat är som att pissa på det japanska folket.

Tror du de bryr sig sådär jättemycket om sådant just nu?

Bara för att nyhetsrapporteringen avstannat betyder inte att "all systems are go" i Japan...
Så sent som för en månad sedan var fortfarande 40000 hemlösa, så sent som förra veckan var strålningen på sina platser runt katastrofreaktorn 10Bq/h.

Nä, men ett sportarrangemang är helt rätt i tiden.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Bara för att nyhetsrapporteringen avstannat betyder inte att "all systems are go" i Japan...
Så sent som för en månad sedan var fortfarande 40000 hemlösa, så sent som förra veckan var strålningen på sina platser runt katastrofreaktorn 10Bq/h.

MotoGP-förarna behöver inte oroa sig för att vara hemlösa, och reaktorn är knappast någon turistattraktion. De kan hålla sig 14 mil därifrån. Jag har vänner som jobbar i Tokyo, och bortsett ifrån att det är över 30 grader varmt och mycket fuktigt så är det som vanligt.

Angående "all systems go", så är det för mig så att en VM-deltävling hjälper tilll. Att ställa in tävlingen innebär att stänga av det systemet.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Men frågan är om man kan lita på myndigheter? tycker de japanska myndigheterna inte varit speciellt tydliga i frågan.
Haveriet av Fukushima reaktorerna har klassats nästintill den som var i Tjernobyl 1986 och är den värsta kärnkraft olyckan som världen skådat.

Vad hände med Tjernobyl efter olyckan vet vi alla.

Jag tror man inte vet konsekvenserna av såna här olyckor förrän långt efter pga att det finns väldigt dåligt med erfarenhet.

Hur skule ni själva reagera om Forsmark eller någon annan Svensk reaktor skulle haverera på samma sätt?

Förstår förarnas oro faktiskt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top