Triump Tiger 800(XC)-tråden

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Däck, Däck den iviga frågan Däck :huvet. Då var det dags och byta ut org däcken då. Plöjt spaltmeter med tester och var ganska säker på att lägga mina pengar på tkc 70 från början då jag kör mycket kombinerat grus/asfalt. Men efter några otäcka släpp nu på höstkanten med orginal wingarna, så har jag sneglat mer och mer på michelin anakee Wild. Får lysande kritik av många och även bottennapp av en del. Körde tkc 80 några gånger på förra hojen, men dom slits ut i rasande takt tyvärr. Ganska klart är iaf att michelinen ger minst dubbla milen (reklamen säger mer) och många tester visar på ett däck som duger gått på asfalt samt ger bettet på grus/traktorvägar/stigar och gräs. Undrar just om någon här har kört på det eller känner någon som gjort det.
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Hejsan här är det en ny Triumph 800 xcx ägare sen 6/8-17 blev en 2016 års model hade gått noll mil köpte den på hojcenter i Sollentuna kanon trevlig personal köpte den för 109 900:- inkl. packväskor i alu. är super nöjd med hojen ångrar att jag inte hade köpt en sådan här tidigare i mitt liv.:) den här kommer jag ha länge i mitt ägo:hej
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Någon som kan tala om hur serviceintervallerna och dess kostnader ser ut på denna sublima motorcykel?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Däck, Däck den iviga frågan Däck :huvet. Då var det dags och byta ut org däcken då. Plöjt spaltmeter med tester och var ganska säker på att lägga mina pengar på tkc 70 från början då jag kör mycket kombinerat grus/asfalt. Men efter några otäcka släpp nu på höstkanten med orginal wingarna, så har jag sneglat mer och mer på michelin anakee Wild. Får lysande kritik av många och även bottennapp av en del. Körde tkc 80 några gånger på förra hojen, men dom slits ut i rasande takt tyvärr. Ganska klart är iaf att michelinen ger minst dubbla milen (reklamen säger mer) och många tester visar på ett däck som duger gått på asfalt samt ger bettet på grus/traktorvägar/stigar och gräs. Undrar just om någon här har kört på det eller känner någon som gjort det.

Kolla Pirelli Scorpion Rally STR.
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Tack för ditt svar bonde456! Jag åker förhoppningsvis och kikar på en XCX -15 nu i helgen! :)
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Ja nu blev det michelin wild till slut. och det som blev åkt på dom i höstas och hittills i år är jag super nöjd med. kör 2,5-2,9 på transporterna släpper inget på vanlig grusväg men går ner till 1,5-1,8 på stigar och traktorvägar. (överkurs enligt michelin) sen har det åkt på ett 14 framdrev och herrejösses vilken skillnad (det är iaf ingen hoj man behöver köra fortare än 160-170 med) klippet är enormt och lågfartsegenskaperna med.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Skaffade hem en Tiger 800 XCX för en månad sen efter jag lurade banken och jag är supernöjd :D
Måste justera lite fjädring bara då den är lite otäck i kurvor. Kör med packväskor på så det gör ju lite också :)

Kanske borde skaffa en ny blinkers bak också.... Den liksom brann upp när jag kom hem med hojen från handlarn :hihi

Man får vara varsam med vad man väljer för avgaspipa och körsätt :glömdet


Mindre nöjd med utval av Auktoriserade serviceverkstäder dock. Verkar som det funnits en hel del iallafall i min närhet men nu börjar fler och fler bråka verkar det som med Triumph så de blir färre än idag! Fick åka 40 mil för att göra en service...
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Är det någon som har någon bra inställning till fjädringen på XCXen?

Jag kör oftast själv med packväskor. Händer ibland att det går rätt aktivt så mer åt sport hållet borde man kanske satsa på?
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
grundinställning är solo -12 komfort-19 solo sport-4 solo packat-10 med passagerare-7 fram alltså. bak är det 30 för solo och 0 för resten. sen är det bara och laborera tills du är nöjd. själv tycker jag att sport blir väl stötigt och normalt lite vekt så jag ligger lite där i mellan för det mesta. bak har jag inte rört alls och det gäller från tom hoj till packväskor + toppbox för mig. min blinkers brann också upp, och det var inte pga avgaser (har inte ändrat pipan något efter det) kör med sc-projeckt. och kört flera hundra mil efter att det brann. när det brann var hojen nystartad till lika. hoppas du fick lite hjälp iaf.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
grundinställning är solo -12 komfort-19 solo sport-4 solo packat-10 med passagerare-7 fram alltså. bak är det 30 för solo och 0 för resten. sen är det bara och laborera tills du är nöjd. själv tycker jag att sport blir väl stötigt och normalt lite vekt så jag ligger lite där i mellan för det mesta. bak har jag inte rört alls och det gäller från tom hoj till packväskor + toppbox för mig. min blinkers brann också upp, och det var inte pga avgaser (har inte ändrat pipan något efter det) kör med sc-projeckt. och kört flera hundra mil efter att det brann. när det brann var hojen nystartad till lika. hoppas du fick lite hjälp iaf.

Tack för tipset :) Får försöka laborera lite. Första hoj man har med justerbar fjädring, förut var de bara hoppa på och köra :D

Fasiken är det som eldar upp blinkersen då? Är det så att när packväskorna sitter på så får den inte tillräckligt med ventilation kanske.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Tack för tipset :) Får försöka laborera lite. Första hoj man har med justerbar fjädring, förut var de bara hoppa på och köra :D

Fasiken är det som eldar upp blinkersen då? Är det så att när packväskorna sitter på så får den inte tillräckligt med ventilation kanske.

skulle kunna va det, men isf borde det brunnet för mig igen kan man tycka. när jag bytte pipa så fick jag en ny mappning och då stod hojen på tomgång 10-15 minuter utan minsta cirkulation runt blinken, borde smält ihop då kan man tycka. iaf tog dom branden på garantin utan knot. hade kört 700 meter hemifrån och stod vid rödljus när bilen bakom tuta och peka och då brann bakljuset så varmt hade det inte hunnit bli av några avgaser.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
gått och funderat lite, jag blev ju lite nojig efter att min blinkers brann. kände på plasten så fort jag tog en paus, men den har aldrig varet varmare än att man kan ta på den utan och säga att den är het. och om du körde hem en hoj från handlaren så borde den väl gått i det utförandet tidigare och med väskor. en fel riktad pipa borde ge effekt direkt om värmen går rätt på något så förra ägaren borde haft liknande problem. det kan ju mycket väl va så att din pipa är riktad så att den träffar direkt på blinkersen och om du kör tuffare än förra ägaren blir det ju varmare så klart. har du orginal så ska det banne mig inte va något problem men en eftermarknadspipa som är felriktad är ju inte bra. det kan ju mycket väl va så att jag hade ett fabriksfel och du en pipa som kanske borde riktas om, men återigen det borde visat sig för förra ägaren.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
gått och funderat lite, jag blev ju lite nojig efter att min blinkers brann..

Min motor var vääääldigt varm när jag kom hem!
Pipan, ja, den är riktad lite fel enligt mig!

När jag skulle plocka av blinkersen hemma så fick jag ta bort handen och kolla om det fanns något hår kvar på handen efter bara någon sekund :D och då är det en bit från pipan å blinkersen! :fyllisar

Måste bara ta mig tid att beställa en ny då handlarn står för det men man blir ju nojig om det sker igen med den pipan om man nu vill montera tillbaka den. Kör idag originalpipan och tror den får sitta på faktiskt.

Sen tror jag att den smälte/brann när jag brassade på allt vad hojen hade på motorvägen en kort stund sista biten hem, ju närmre hem jag kom desto snabbare blinkade höger blinkersindikatorn när man gjort omkörningar :fakta:crash
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Så här har jag löst problemet med för varm höger blinkers sen jag bytte till GPR- systemet en tillbehörs plåt ifrån Biltema varmluftspistol WP_20180524_20_23_20_Pro.jpgWP_20180524_20_23_29_Pro.jpg
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
hittade ingen bra bild, men tycker att sc-projeckt pipan går mycket lägre, men kan ha fel där. iaf 25 mil hårdgasa på mest grusväg i onsdags och med 14 kuggars drevet blir det lite högre varv hela tiden menScreenshot_2017-08-27-19-30-13.jpg blinken sitter kvar intakt:brinnerup
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Vad blev skillnaden på att byta till ett 14 drev? och blev det någon skillnad på bränsle förbrukningen har du kört med packväskorna på också + passagerare kände du någon skillnad där också? hur upplevde du skillnaden mellan asfalt och grus? mycket frågor men jag skall åka till Åland samt Finland med passagerare + packning i sommar.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Vad blev skillnaden på att byta till ett 14 drev? och blev det någon skillnad på bränsle förbrukningen har du kört med packväskorna på också + passagerare kände du någon skillnad där också? hur upplevde du skillnaden mellan asfalt och grus? mycket frågor men jag skall åka till Åland samt Finland med passagerare + packning i sommar.

Ja du, det är den bästa och billigaste uppgradering jag någonsin gjort:banana, hojen blir urstark, senaste svängen på väldigt lite asfalt och ca 20 mil grus slutade på 0,5 dl/mil och så ungefär är det med lite upp och lite ner typ 0,45-0,6. efter valet och satsa på michelin wild har det gått lugnare på asfalt än tidigare, men ligga 110-120 är inga som helst problem, max 500-600 hundra varvökning där. har varet upp i 160-170 någon gång främst när jag velat testa axet. nu har jag inte klockat men upp till 130 är den då jämnbördig med bmw,n 1000r alla dar i veckan. inte kört med passagerare men med sid-topp väskor och det lunkar på så fint i 110-120. du behöver inte korta kedjan först om du vill testa (hjulet hamnar långt bak, men det går) sedan om du är nöjd plockar du 2 länkar och är då tbaks igen. inga problem och köra okortat, men det ser lite konstig ut (lång hjulbas) valde mellan 14 och 15 kuggars men efter och läst runt lite valde jag 14 och ångrar mig inte en sekund där. tänker man sig ha hojen som sporthoj kanske man ska tänka runt en gång till, men vill man ha ett sju djä.. klipp och en urstark hoj och nöjer sig med och ligga i dom hastigheter jag har gjort tror jag du blir mer än nöjd:)
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Är visst inte många som är aktiva här, inte!
Någon som vet ifall det finns andra forum för Tiger xc800 ägare. Helst på svenska, begriper engelska men ifall jag ska skriva går jag bet. Har ej F.B.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top