Triumph?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
I alla nästan mcblaskor är det alltid med minst ett Triumphreportage, där man hyllar hojjen. Är verkligen de nuvarande Triumpharna så jäkla bra som påstås? Eller är detta värsta konspirationen som typ Teknikens Värld och Saab/Volvo?
Känns som om Trajjan vore så bra så skulle alla åka omkring med en eller annan variant av ditot.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag kan bara tala för min hoj (Street Triple R). Haft den två säsonger nu, och tycker fortfarande att den är helt fantastisk att köra och kan inte tänka mig någon annan hoj!
 

sportbike

Guest
När fabriken brann ner, gjorde man en plan att höja nivån ett par snäpp för att bättre kunna konkurrera med övriga tillverkare beträffande kvalitén.
Har jag hört.
Visst har dom blivit bättre, ingen tvekan om saken.
 
Last edited:

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Jag har provkört Bonneville, Tiger och Street Triple R. Tre mkt olika hojar men jag gillade alla tre, mest överraskade Street Triple R med att vara enormt rapp och rolig att köra.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Varför kör du själv inte en Kawasakis ER-6 om du resonerar på det viset?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kort svar: Ja. :D

Långt svar: Det är nog lätt att gilla Triumph.

* de har lyckats bra med hojarna på senare år, mix av bra egenskaper och många gånger den rätta looken
* det lätt att tycka om och känna sympati för Triumph - ett gammalt märke med anor och traditioner
* som hojåkare är det rätt "ofarligt" att gilla Triumph, man hamnar inte i något särskilt fack, eller diskusson om MC-religion av typen H-D är kass/H-D är bra, japaner är trista/japaner är bäst, aldrig en BMW/alltid en BMW osv.

Istället blir hojen accepterad av de flesta. Det är ok att gilla trajjor. Trots att de förr hade måttlig kvalitet och ofta läckte olja, "alla vet ju hur engelsk kvalitet är..." :)
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Med tanke på att Triumphs 1050 motor ligger på delad tredjeplats (ca. 23 testade senast jag läste) i Motorrads 5000-mila test så borde de hålla rätt bra.
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Har aldrig kört så roliga hojar som Triumphs Speed Triple och Street Triple, bytte till Street då den är ännu roligare och mer involverande än Speeden.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Trepipsmotorn passar ju så fantastiskt bra på att vara hoj motor. Gott om orr i botten, hostar och spottar inte under 4K RPM, fett med mos i mellanregistret och det lönar sig att piska på den med varv.

Där ligger nog hemligheten, det är en involverande rolig motor att köra när man är aktiv, och den går helt fantastiskt när man bara ska åka.

Bra kvalite, gott om tillbehör, lång historia och ett brett utbud av hojar gör ju saken bara lättare/bättre.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tvekar inte en sekund på att Triumph hojarna är fantastiska att köra, levde med broderns Daytona 675 förra sommaren och bättre hoj behöver man inte.

Men hur det är att ha en Trajja under lång tid, det är jag fortfarande osäker på. Har svårt att tro att engelsmännen gör bättre hojar än japsarna kvalitetsmässigt... tror snarare de kan jämföras med italienarna eller snäppet under...
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Fortfarande undrar jag varför dem inte gör en literhoj i supersportsegmentet...Helt ärligt så tror jag Trajja håller minst samma kvalitet som en japs.
Detaljkvaliten kanske inte ligger på topp men kvaliten där det behövs (motorn/lådan) tror jag är superduper..

ps: håller med om att streeten är roligare och köra än storebror..:)
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag har haft 4 stk gamle Triumph'er och....

995 Daytona
955 Sprint RS
1050 Sprint ST
675 Daytona (racehoj)

Jag har haft 19 hojar ialt... men, jag kommer altid tilbake till Triumph. Bättra kvalitet, bättra till allt annat, race, touring you name it...

Och, 3 cyl... hmmm niiiiiiiice :yoparty

Ja, jeg har haft ducce oxå....kvaliteten på en ducce går inte att jämnföra med Triumph, trajja´n är så mycket bättra
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Har svårt att tro att engelsmännen gör bättre hojar än japsarna kvalitetsmässigt... tror snarare de kan jämföras med italienarna eller snäppet under...

Du är medveten om att flera Japanska Bilmärken samt Verktygsmaskiner tillverkar sina produkter för den Europeiska marknaden i England?

Tex. Toyota har gjort så sen början av 80-talet.
http://www.toyotauk.com/main/

Mazak är ocks en producent som valt "engelsmän" att tillverka sina maskiner.
http://www.mazak.eu/jkcm/Default.aspx?pg=161&lang=1

Jodå....dom kan!

/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har haft 4 stk gamle Triumph'er och....

Minns fortfarande när jag åkte 8-or runt CB750 med 836cyl, och 4-1 blås.
Min -69 Tridenten gav de flesta lite "gåshud" på armarna när "GoldStar" dämparna tilläts "prata" trippelspråk.

/KentW
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Där ser man, kanske man skulle skaffa sig en då då!
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Fortfarande undrar jag varför dem inte gör en literhoj i supersportsegmentet

Skulle inte bli förvånad om vi får se en om ett år eller två. Trycket från fansen på Triumph har gått upp de senaste åren och väldigt många frågar efter en stor sporthoj på 1000cc eller mer.
Det troligaste rycktet just nu är att nästa hoj från Triumph kommer att bli en stor touringhoj a la BMW på runt 1200cc.

EDIT: Glömde säga att jag är väldigt nöjd med min, kommer behålla den ett antal år till och nästa blir nog en Triumph igen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Pratade nyligen med en säljare på Stockholms mcvaruhus som tidigare sålde trajja men la av eftersom man inte fick tillräckligt bra villkor. Enligt honom höll hojarna ihop lika bra som övriga fabrikat. Däremot hade triumph UK inte lika väloljad organisation för tex reservdelsförsörjning.

Gillar fö Triumph...speed triple är riktigt rå:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top