Diskussion olyckor 2011

sportbike

Guest
Kom nu ihåg att det är ni själva som sätter nivån i den här tråden.
Det är lätt att blaja tills man själv blir drabbad.

Punkt.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Idag var det +9 och lite sol på eftermiddagen här. Kör lugnt och tänk på att människorna i plåtlådor glömt hur en motorcykel ser ut. Vi har ju inte synts till mycket på sisådär 4-5 månader. :gnissla
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Idag var det +9 och lite sol på eftermiddagen här. Kör lugnt och tänk på att människorna i plåtlådor glömt hur en motorcykel ser ut. Vi har ju inte synts till mycket på sisådär 4-5 månader. :gnissla

Själv tycker jag de första turerna med sol och 10-12 grader att de inte är så behagliga och första turerna är man lite "obekväm" och man helst skulle vilja hoppa över dessa turer, då även känslan är kul kul men farligt farligt.

Hoppas folk tar det lugnt första tiden, det är fortfarande dålig friktion i backen, man ÄR inte lika säker som man är sista turerna för säsongen, allra helst om man inte haft körkortet så länge, det är ju även oftast dessa som är allt för ivriga att göra en snabb säsongspremiär.

Jag hoppas djupt och innerligt att alla där ute får köra hoj och ha kul denna säsong, och att svarta olycksiffror då de inte kommer att utebli men att det blir väldigt låga:)
 
Last edited:

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Tycker jag läser i olyckstråden var och varannan dag om nya olyckor. Fan, killar och tjejer, ta det lugnt! Våren är knappt här och det är nog med grus på vägarna för att skaffa cross! :gnissla
Om man måste brassa helvetet kanske man bör vänta lite, eller hur?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varning för vänstersvängande muppar.

* Ligger du BAKOM någon som kör aslusigt på krokig väg så letar den efter sin avfart. Kör ALDRIG om ifall det finns en avfart på vänster sida.

* Möter du någon som beter sig förvirrat så letar den kanske också efter en avfart som då kan ligga på din HÖGRA sida. Gör dig synlig. Helljus på. (två bekantingar till mig har strukit med på detta sätt).

* Står någon vid en korsning och väntar på att du ska passera? Ha koll på fälgarna så ser du ifall bilens koppling åker upp.

* Säsongen är lång. Du hinner.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Varning för vänstersvängande muppar.

* Ligger du BAKOM någon som kör aslusigt på krokig väg så letar den efter sin avfart. Kör ALDRIG om ifall det finns en avfart på vänster sida.

* Möter du någon som beter sig förvirrat så letar den kanske också efter en avfart som då kan ligga på din HÖGRA sida. Gör dig synlig. Helljus på. (två bekantingar till mig har strukit med på detta sätt).

* Står någon vid en korsning och väntar på att du ska passera? Ha koll på fälgarna så ser du ifall bilens koppling åker upp.

* Säsongen är lång. Du hinner.

* Traktorer! Kan svänga vart och när som helst!

* Bilar med slarvigt lastade släpkärror, kan plötsligt svänga ofta
utan fungerande blinkers.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tycker jag läser i olyckstråden var och varannan dag om nya olyckor. Fan, killar och tjejer, ta det lugnt! Våren är knappt här och det är nog med grus på vägarna för att skaffa cross! :gnissla
Om man måste brassa helvetet kanske man bör vänta lite, eller hur?

Håller verkligen med. Sen med tanke på att VV än inte hunnit åtgärda en tiondel av alla jävla mördarhål i asfalten efter vintern. Drog över ett hål efter en krök som var aningen mindre än en avloppsbrunn i 70 km/h.. Svor så hjälmen blev helt immig.

Det där + rullgrus och alla söndags bilister är förenat med gipsvagga! :död
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ju ganska noga med att det inte ska finnas stora hårda föremål bredvid vägarna för att minsta riskerna för folk som åker av vägen. Hur fasen kommer det sig då att timmer läggs upp längs vägarna lite var stans bara någon meter från vägbanan i vissa fall?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859770.ab

Visst, jag vet att det är för att det ska vara enkelt att lasta. Men finns det verkligen ingen annan lösning?
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Det är ju ganska noga med att det inte ska finnas stora hårda föremål bredvid vägarna för att minsta riskerna för folk som åker av vägen. Hur fasen kommer det sig då att timmer läggs upp längs vägarna lite var stans bara någon meter från vägbanan i vissa fall?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859770.ab

Visst, jag vet att det är för att det ska vara enkelt att lasta. Men finns det verkligen ingen annan lösning?

Jobbat i skogen en del, och anledningen är precis som du säger. För att timmerbilarna enkelt ska kunna lasta upp virket. Det är ofantliga tyngder som man lastar, och därför krävs det att man gör det med bra underlag för att allt ska vara säkert.

Nu vet jag inte var detta timmerhögen låg. Men vanligtvis så brukar de ligga längs grusvägar i skogen, inte sällan man lägger upp timmertravar ute med en asfalterad 70 väg, om det finns andra ställen man kan lösa det på.
 

hajtand

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Det är ju ganska noga med att det inte ska finnas stora hårda föremål bredvid vägarna för att minsta riskerna för folk som åker av vägen. Hur fasen kommer det sig då att timmer läggs upp längs vägarna lite var stans bara någon meter från vägbanan i vissa fall?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859770.ab

Visst, jag vet att det är för att det ska vara enkelt att lasta. Men finns det verkligen ingen annan lösning?

Eller så kan idioten som körde MC:n hållt säg på en racingbana istället för att tävlingsköra i skogen.

Konstigt åsikt du har, att en av sveriges största export industrier skall anpassa sig, istället för tvärt om!? Skall vi högga ner all träd som står bredvid vägarna oxå för en enstaka idiot som råkar passera då och då...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top