193 km/tim inte vårdslöshet i trafik

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Någon som kan förklara detta för mig? Vad gjorde han för att inte få indraget körkort? Sexuella tjänster eller bara duktig på att argumentera?

193 km/tim inte vårdslöshet i trafik
En 26-årig man från Småland körde i 193 km/tim på E 4 i Ljungby, där 100 km/tim är högsta tillåtna hastighet.
Men mannen fick behålla körkortet och kom undan med 4 000 kronor i böter, skriver Smålandsposten.


Normalt dras körkortet in om hastigheten överskrids med 30 km/tim. Men poliserna som upptäckte mannen noterade att inga olyckor inträffat och åklagaren bedömer inte framfarten som vårdslöshet i trafik.

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1275058/193-kmtim-inte-vardsloshet-i-trafik.html
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vårdslöshet är det ju kanske inte och det är ju faktiskt inte åklagare som beslutar om körkortsindragningen, utan länsstyrelsen.

Det låter konstigt dock..
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Antagligen har de försvarat körningen med dessa argument-

1. Helt öde och rak väg
2. Ingen eller extremt lite trafik
3. Öppet landskap/stor sikt/stängsel (dvs ingen större risk för viltfara)
4. Körkortet används av bilisten i dagligt arbete
5. Bilisten har aldrig varit inblandad i trafikolyckor eller blivit bötfälld i trafiken tidigare
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
4. Körkortet används av bilisten i dagligt arbete

Jag har aldrig förstått varför detta skulle vara en förmildrande omständighet.
Det borde snarare ses tvärtom, att om man behöver körkortet för sitt dagliga arbete skulle man värna om att behålla det i större utsträckning.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag har aldrig förstått varför detta skulle vara en förmildrande omständighet.
Det borde snarare ses tvärtom, att om man behöver körkortet för sitt dagliga arbete skulle man värna om att behålla det i större utsträckning.

Det ger rabatt på straffet då man även får räkna in samhällsnytta och att man inte vill förstöra personens liv.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det ger rabatt på straffet då man även får räkna in samhällsnytta och att man inte vill förstöra personens liv.

Jag tycker att om man verkligen behöver sitt kort, då ska man också låta bli att äventyra det.

Jämför med en flygkapten. Om han ertappas med att spaka sitt plan med säg 0,3 promille i blodet, ska han då få behålla sitt flygcertifikat med motiveringen att han behöver det i jobbet.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Att han fick behålla körkortet var verkligen tur/udda. Men vårdslöshet i trafik antar jag måste till andra omständigheter än E4 i Ljungby, vilket beroende på var nånstans i Ljungby de var är en lång rak bred väg.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Någon som läst artikeln i Smålandsposten som övrig media hänvisar till?

Tycker själva att det är under all kritik hur de kan skriva en sådan skitartikel utan att utveckla det eller på annat sätt göra det förståeligt för läsaren.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/korde-i-193-km-tim-pa-e-4-fick-behalla-korkortet(2152749).gm

"I 193 km/tim körde den 26-årige mannen från Älmhult personbil på E 4 i Ljungby kommun. Polisen stoppade mannens framfart – men lät honom behålla körkortet.

– Jag har haft bilen på service och ville kolla att allt var okej, också i höga hastigheter, sa mannen enligt utredningen till polisen direkt efter att ha blivit stoppad.
Älmhultsbon klarar sig undan med 4 000 kronor i böter för hastighetsöverträdelse. Åklagaren har i dagarna skrivit ut ett strafföreläggande och körningen bedöms inte så vårdslös att det kan bli frågan om vårdslöshet i trafik.
Polisen gjorde nämligen en särskild notering om att det inte inträffade några incidenter under mätsträckan.
Fortkörningen inträffade i slutet av augusti på E 4:an där 100 km/tim var högsta tillåtna hastighet. I mycket hög fart körde mannen om en civil polisbil som låg i en fordonskö.
När fortköraren passerat tog polisen upp jakten och mätningen varade i närmare 1,1 kilometer. Bilisten avverkade sträckan på 19,8 sekunder vilket ger en medelhastighet på 193 km/tim.
Polisen lyckades stoppade Älmhultsbon vid avfarten till Nöttja och föraren erkände utan omsvep. Körkortet brydde sig dock inte trafikpoliserna från Kristianstad om utan lät Älmhultsbon fortsätta, trots att han nästan kört dubbelt så fort som till låten hastighet.
– Normalt sett dras körkortet direkt om tillåten hastighet överskridits med minst 30 km/tim, säger Eva Saxlund, förundersökningsledare vid Kronobergspolisens trafikavdelning där utredningen handlagts.
Men Älmhultsbon lär ändå få klara sig utan körkort under en period när domen vunnit laga kraft. Då blir det transportstyrelsen som avgör körkortsfrågan."
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Undrar hur snabbt han hade kunnat köra på väg 25 utanför Ljungby och ändå behålla kortet. Den flygrakan är väldigt rak och bred. :va
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har aldrig förstått varför detta skulle vara en förmildrande omständighet.
Det borde snarare ses tvärtom, att om man behöver körkortet för sitt dagliga arbete skulle man värna om att behålla det i större utsträckning.

Håller med om att det inte borde ses som en förmildrande omständighet.

Men en ev kortare spärrtid om man väl blir av med det tycker jag är rimligt då varje dag utan kortet kan ses som en dagsbot utöver dom vanliga böterna. Ja om man ens kan behålla jobbet då.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
– Normalt sett dras körkortet direkt om tillåten hastighet överskridits med minst 30 km/tim, säger Eva Saxlund, förundersökningsledare vid Kronobergspolisens trafikavdelning där utredningen handlagts.
Men Älmhultsbon lär ändå få klara sig utan körkort under en period när domen vunnit laga kraft. Då blir det transportstyrelsen som avgör körkortsfrågan."

Så är det ...
Men att inte omhändeta körkortet på plats är .... inte praxis.

/Badger - ofrivilligt körkortslös en tid
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Så är det ...
Men att inte omhändeta körkortet på plats är .... inte praxis.

/Badger - ofrivilligt körkortslös en tid

Det är helt klart anmärkningsvärt att man inte omhändertog körkortet på plats vid en så pass grov överträdelse. Man kan ju fråga sig varför man lät bli när överträdelsen ändå rapporterades vidare.

Vore lite annorlunda om polisen låtit händelsen passera - då hade vi nog inte läst om det i tidningen. Vore helt enkelt tjänstefel. Dock förekommer det sådant vilket man fått höra både muntligt från bekanta och här på forumet om jag inte uppfattat historierna fel.

Med min tur skulle jag nog åka dit som det stänkte om det om polisen tog mig under inspirerad tur med bilen om det så skett på en flygraka mitt ute i skogen i Norrlands inland långt från tätort.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
"I mycket hög fart körde mannen om en civil polisbil som låg i en fordonskö."

Att i mycket hög fart passera en fordonskö tycker jag låter vårdslöst.
Det visar ju dessutom att det var trafik vid fortkörningstillfället.

Konstigt tycker jag!

Mvh,
Ingvar
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Han var väll helt enkelt kompis med polisen som haffa honom.

\Masonit

Ja, eller åklagaren

Han körde om en bilkö i 190 knyck. Inte en chans i helvetet att de inte är vårdslöshet i trafik

Jag hajar fortfarande inte anledningen till att han inte blev av med lappen

Menmen, good for him!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker att om man verkligen behöver sitt kort, då ska man också låta bli att äventyra det.

Jämför med en flygkapten. Om han ertappas med att spaka sitt plan med säg 0,3 promille i blodet, ska han då få behålla sitt flygcertifikat med motiveringen att han behöver det i jobbet.

Men nu handlar det ju inte om rattfylla utan om fortkörning ...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är ett begrepp relativt omständigheterna. Så svårt är det väl inte.

Angående det aktuella fallet är det omöjligt att uttala sig om utan att ha tillgång till detaljerna i målet.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag tycker att om man verkligen behöver sitt kort, då ska man också låta bli att äventyra det.

Jämför med en flygkapten. Om han ertappas med att spaka sitt plan med säg 0,3 promille i blodet, ska han då få behålla sitt flygcertifikat med motiveringen att han behöver det i jobbet.

En flygkapten är van vid mycket högre hastigheter än 193 - det är ju ungefär normal landningshastighet :tungan Onykterhet har inget med hastighet att göra - dock kan de förstås resultera i ungefär motsvarande straff.

Det är en fråga vad man gör med den höga farten - kör slarvigt och vårdslöst eller kontrollerat och med marginaler. Beror på förare, fordon, situation och omgivning. Regelverket för ordningsmakten är dock inte så flexibelt...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top