Peterpains busaturbo

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Kunde man väl ge sig på:gnissla

Nåja , Han tyckte nog min var lite slapp i registret så han måste till å ha värre turbo:yoparty

Nåja hehe:D

Önskar dig lycka å välgång på färden

Säg till om du blir sugen på plenum, Jag har några i en låda på vinden:banana


hehe slapp i registret ja eller hur :tummenupp ibland måste man lyssna på vad man får för råd förra bygget var jag dålig på det.christer rekomenderade denna turbon:yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vill minnas att Anders Brink har berättat om hur han fick en hoj reggad med fläkten på, hittar dock inte inlägget nu.

Såhär gjorde jag http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104085

Från inlägg 21 och framåt står hur det gick :)

både min och fars hoj är besiktad och godkänd med snurra. och dom är helfordonsgodkänd hur går de ihop om de är omöjligt ?

ingenting är omöjligt bara mer eller mindre svårt :tummenupp

Vad är det för årsmodeller? Är de registreringsbesiktade med turbo så det ser ut som på bilden (T31B Motorn ändrad osv.), dvs. att ni har motor med turbo i registreringsbeviset eller är de bara besiktade med turbo och besiktningsmannen/kvinnan såg mellan fingrarna? Vissa är snälla :)

Förresten, jag besiktade min hoj igår och den gick igenom :) Med snurra (snurran och annan fälgdimension står iofs i papperna) och långsving. Långsvingen är inte med i papperna och ska egentligen vara det, men de sa inget om den :) Gött.
 

Bifogat

  • Hojreg.JPG
    Hojreg.JPG
    85.6 KB · Visningar: 532

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Såhär gjorde jag http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104085

Från inlägg 21 och framåt står hur det gick :)



Vad är det för årsmodeller? Är de registreringsbesiktade med turbo så det ser ut som på bilden (T31B Motorn ändrad osv.), dvs. att ni har motor med turbo i registreringsbeviset eller är de bara besiktade med turbo och besiktningsmannen/kvinnan såg mellan fingrarna? Vissa är snälla :)

Förresten, jag besiktade min hoj igår och den gick igenom :) Med snurra (snurran och annan fälgdimension står iofs i papperna) och långsving. Långsvingen är inte med i papperna och ska egentligen vara det, men de sa inget om den :) Gött.

hojarna är 99 och en 06, båda har blivit godkännd som ombyggtfordon hos sfro sedan är dom besiktad som vanligt, så de står i papperna, utrustad med turbo etc etc.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
demontering

hallojsan

ikväll har jag demonterat resten av hojjen så nu är det bara ett rullande chassi,fan va sketet det vart bakom vattenkylet o grenröret men den ska tvättat som resten av hojjen imon.

sen började jag med grenröret gjorde rörbitar med en ytterdel o en innerdel som svetsades tillsammans o sen svarvade dom plana,sen lät jag det ena röret sluta 15 mm in där jag sedan ska fortsätta med rören ut.imon ska jag polera avgasflänsen och rörbitarna innan dom svetsas på plats.

forts följer imon:tummenupp
 

Bifogat

  • 012.jpg
    012.jpg
    244.2 KB · Visningar: 320
  • 011.jpg
    011.jpg
    244 KB · Visningar: 347
  • 004.jpg
    004.jpg
    238 KB · Visningar: 367
  • 005.jpg
    005.jpg
    235.6 KB · Visningar: 360
  • 008.jpg
    008.jpg
    235 KB · Visningar: 373
  • 009.jpg
    009.jpg
    235.7 KB · Visningar: 393
  • 006.jpg
    006.jpg
    237.1 KB · Visningar: 403

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bra jobbat duracellkaninen!:yoparty


OT!
hojarna är 99 och en 06, båda har blivit godkännd som ombyggtfordon hos sfro sedan är dom besiktad som vanligt, så de står i papperna, utrustad med turbo etc etc.

Drivern.? Vad har ni för mer mods än turbo monteringen för att få godkänt som ombyggt?
Jag går själv i tankarna men hadde för mig att man var tvungen att ändra chassie geometrin också eller byta fjädringssystem eller bromssystem.

Sorry för ot men detta var intressant.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Bra jobbat duracellkaninen!:yoparty


OT!


Drivern.? Vad har ni för mer mods än turbo monteringen för att få godkänt som ombyggt?
Jag går själv i tankarna men hadde för mig att man var tvungen att ändra chassie geometrin också eller byta fjädringssystem eller bromssystem.

Sorry för ot men detta var intressant.

ursäkta om jag förstör tråden för en stund.

den är sänkt,andra bromsar fram/bak. de räkte för oss för att dom skulle gå igenom.

sedan om de är rätt eller fel vet jag inte. dom gick igenom och dom är laglig för svenska vägar.

de lättaste sättet är att ringa till sfro och prata med dom.

over and out/johan
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Lång sving bör räcka för SFRO, MEN det finns inget som säger att de måste godkänna nått bara för att nån annan redan har en. Och jag tror också det blir svårare och svårare, SFRO vill ju inte riskera att myndigheterna ser dem som en genväg till att få godkänt turbobygge. Ett halvt kryss på ett papper är nog allt som behövs för att SFRO ska bli utan befogenheter, för all framtid
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
grenröret

hej

nu har jag fått spridarna matchade o klara från usa,sen var jag o köpte material till grenröret 38 mm och 30 mm till wastegaten o lite rakrör:tummenupp
sen kom avgasflänsen med twin entry ja just det givetvis fel någon som vet vilken fläns det ska vara :va.och sen var jag iväg o hyrde en flaska med gas till tigen som jag ska andvända som rotgas fick oxå köpt lite svetstråd på samma ställe.

när jag kom hem började jag med en fästplatta där jag kan sätta fast avgashuset så att man kan få en bild framför sig vart turbon hamnar och vart man ska dra rören.vad tycker ni ser det bra ut med höjden eller vart hamnade era aggregat.
vill även tacka ellfors för avgasflänsen ut från turbon:krama

ha en trevlig kväll:tummenupp
 

Bifogat

  • 009.jpg
    009.jpg
    235.1 KB · Visningar: 434
  • 008.jpg
    008.jpg
    245.1 KB · Visningar: 362
  • 007.jpg
    007.jpg
    236.3 KB · Visningar: 467
  • 006.jpg
    006.jpg
    233.3 KB · Visningar: 411
  • 004.jpg
    004.jpg
    250.1 KB · Visningar: 306
  • 003.jpg
    003.jpg
    238.1 KB · Visningar: 349
  • 002.jpg
    002.jpg
    244.5 KB · Visningar: 325

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Oj här går det undan! Sitter också och klurar på turbo. Men är lite avskräckt av grenrörsbyggandet. Ska bli kul att se hur du får ihop det :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hälsa din kompis att mitt carrilloträd vissnade i det kyliga svenska företagsklimatet.
Hälsa honom att han bör se upp med gammal dålig fallfrukt, dvs de kinesiska E-bay frukterna.
Men på det svenska verditrädet kan man ympa på ytterligare en gren till, och få duccfrukt.


..Eller bara lägga ner hela skiten o köpa en R1:a.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hälsa din kompis att mitt carrilloträd vissnade i det kyliga svenska företagsklimatet.
Hälsa honom att han bör se upp med gammal dålig fallfrukt, dvs de kinesiska E-bay frukterna.
Men på det svenska verditrädet kan man ympa på ytterligare en gren till, och få duccfrukt.


..Eller bara lägga ner hela skiten o köpa en R1:a.

r 1 det är en snabb motorcykel det,jag ska säga till duccepojken att det inte blir nåra vevstakar han får köra dom i hel alu utan lager för 15000 kr st.

ha det o tack för att du funderat över saken:tummenupp

Oj här går det undan! Sitter också och klurar på turbo. Men är lite avskräckt av grenrörsbyggandet. Ska bli kul att se hur du får ihop det :tummenupp

hej
ja detta grenröret blir ju nått extra för att få plats med den turbon när jag kommit så här långt så skulle det ju varit så mkt lättare med ett vanligt grenrör.

klart du ska åka turbobajjk:tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
r 1 det är en snabb motorcykel det,jag ska säga till duccepojken att det inte blir nåra vevstakar han får köra dom i hel alu utan lager för 15000 kr st.

ha det o tack för att du funderat över saken:tummenupp

Är det, det däringa super alut man gör värstingcross stakar av. En svensk firma va?
Jag hade gärna tagit emot hans pengar men utan fräsmaskin blir det svårt att leverera några prylar....
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Sorry för ot men detta var intressant.
Lite ot här med men jag har en släkting som jobbar på sfro, enligt honom så varierar de väldigt mycket från besiktningsman till besiktningsman vad som krävs för att få genom ett ombyggt fordon. Deras grundprincip är att man ska ha gjort 3 stora förändringar för att kunna regga om en hoj som ombyggt fordon tex ändra axelavståndet, bättre bromsar osv osv.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Är det, det däringa super alut man gör värstingcross stakar av. En svensk firma va?
Jag hade gärna tagit emot hans pengar men utan fräsmaskin blir det svårt att leverera några prylar....

just det apdyra grejjer som ändå inte håller:huvet
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tandhjul

hej

lite gjort i garaget idag,kollat om min fina emtespump passar ja det gjorde den kunde inte låta bli att prova,tack mikael:tummenupp

sen klurat lite på grenröret en bra stund,det blir så här 2 och 3 an går ihop till det högra inloppet och 1 o 4 till det vänstra men 4 ans rör kommer att löpa bakom 2 o 3 ans rör för att där gå in i kollektorn.

ja så känns det nu iallafall men nu gäller:öl
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    241 KB · Visningar: 206
  • 002.jpg
    002.jpg
    241.8 KB · Visningar: 192
  • 003.jpg
    003.jpg
    228.3 KB · Visningar: 232

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fast triggerhjulet ska du inte använda

1100R sensor monteras på vänster sida + Omfräst orginalsvänghjul Is tha kit

jag förklarar närmre när du ringer sen hahah

(Jag antar att Autronicen hamnar på denna knarr i stället)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top