Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag röstar nog också på kilspår, lätt att fixa själv om man har tillgång till en verkstadspress, fräs och en kilspårsdragare.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Nja.. Kanske, men bara kanske är inte första gissningen korrekt ang drevningen och då kan det vara fint att byta..?

Splines kanske?

Coolt projekt!
Visst, fixar du de invändiga splines'en så fixar jag utvändiga..

Kilspår är ganska lätt att göra annars är presspassning inte så dumt heller.

Samma här. kilspår på axel - lätt. kilspår i små hål inte lätt. Har testa många ggr att dra kilspår i svarv men kvaliten på spåren lämnar en del att önska.

Har du kilspårsdragningsmaskin eller trådgnist? Det för enklar ju saken.
 

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Jo på jobb har jag så jag kan dra kilspår i ganska små hål, ner till 12 mm är inga problem, och ja jag kan hjälpa dig om du vill.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
View attachment 374041
Också en snygg cam (från en knöl)

Den där kammen är intressant i jämförelse med den ålderdomligare brutala "tegelstenskammen" Elffors visade.
Det är vanligt att iaf HD, US-V8 och andra stötstångskamtillverkare medvetet väljer att skjuta över det önskade maxlyftet, för att hålla ned fjädertrycket. För att klara detta och bibehålla säg .040" coil bind marginal, så måste man ju dock även skjuta över vad gäller fjäderval- och spacening.

Kort och gott, din kamform kan mycket väl kräva lägre fjädertryck, trots högre lyft än en mer fyrkantig kam med lägre lyft.

Härav min tidigare tes, att det ofta i V8 och HD-dragracingträsket (stor masströghet i ventilmekanismen) ofta tillämpas mer harmonisk lyftkurva, men som då ger lober som skjuter över det flödesmässiga maxlyftet. Dvs man eftersträvar att passera maxflödet 2 ggr. Inom HD-racingen vet jag att tex Red Shift och Leineweber tillämpar sådana kurvor, dvs man ska inte tro att lyftet alltid är en indikator på accelerationen. MAn väljer att accellera maximalt till priset av att man skjuter över chokepunkter för insugsporten, allt för att öa den effektiva durationen

Jag kan bara spekulera, men om maxlyft är begränsat av säg förbränningsrummet på HD-sidorna, kan detta vara orsaken till den extremt fyrkantiga kam Elffors visade.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Idag har det varvats ryssjärn. På lunchen svarvades en axel till kompressorn till
. Nöjd med dagens dont la jag ner arbetet.
Garagets kvällsskift började med att lunchsvarvandets axel uppdagades vara skrot. Tappen för duplexdrevet var 1mm för liten:rodnar

Don't get mad, get even!:fyllisar

En ny axel har yxats fram.

View attachment 374114View attachment 374115View attachment 374116

Nu ska drevet svarvas så att det går över gavelnosen samt lättas så mycket som möjligt. Sen har jag inte klurat ut hur drevet ska fästas på axeln. Det ser ut att bli en kombination av lettring på axeln, bussningsloctite samt skruvförband i änden som klämmer drevet mot bakomvarande diameter. Hängde nån med?

Om du inte vill ha kilspår så finns spännelement.http://www.sverull.se/1/1.0.1.0/111/spännelement.pdf
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mina prinskorvsfingrar :( Rättade upp inlägget.

Tänk på att Leineweber inte stavas Leinweber, ty då blir det svårt att hitta deras hemsida. Fått frågor om det

Ok.!
Jag har dyslextiskt pekfinger som dessutom hänger sig ohämmat åt särskrift som jag måste rensa upp efter ideligen

Btw.v din länk gick över huvudet på mig..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok.!
Jag har dyslextiskt pekfinger som dessutom hänger sig ohämmat åt särskrift som jag måste rensa upp efter ideligen

Btw.v din länk gick över huvudet på mig..

Den hamnade i fel tråd. Var slaff i läffen och hade för många fönster uppe.

Har du löst drevfastsättningen?
Jag antar att du inte vill ha ngn diameterökning som vid svetsförslagen, ty då blir väl lagret fånge på axeln. Då är det väl bara spännhylsa, splines eller kilspår som återstår?
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja. orginalaxeln Hade 2 olika lösningar, Dels så satt det ett kugghjul på insidan fast satt med lätt presspassning och lite raklettring på de sista 5mm på passningsytan
och dels så satt det ett remhjul.
Remhjulet satt med en pytte pytte liten kona med en längd av max 2mm samt låg an på axelplanet och var skruvad fast med en M7 skruv.

Så jag väljer delvis lettring på axeln samt bussnings loctite. Till duplex drevet blir det även en skruv o bricka som drar fast.


Vi testade där jag jobbade att fästa en axel i ett hål med bussningsloctite modell tuff. Spelet mellan axel o hål var ca 0.05mm och pressen lyckades inte trycka ur axeln i hålet. NU spelar ju den arean som finns mellan axel o hål in. men det var mycket starkare än vi trodde.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kanske kan funka då. Men det är ju nice med lösningar som är tacksamma att meka med också. Går det att få isär? Kanse bara att värma och sedan pressa?

På fåcylindrga motorer som dessa brukar den stora belastningen i olika apparatdrivningar, inta vara den uttagna effekten, utan det är mer svänghjulseffekten. Dvs allt man ansluter kommer inte sällan att ha växlande moment, och ofta med amplituder som långt överstiger drivmomentet till apparaten.

Ett exemplet är tex generatorrotorn på sportster, den höll i alla år med sina 4 st skruvar till motordrevet. Men när bullarna kom skjuvades plötsligt de 4 skruvarna av: Med samma vikt på rotorn, parat med lägre svängmassa hos den lättade buellveven, blev energiutbytet med rotorn plötsligt för mycket. HD-gick därför upp til 8 rotorskruvar på både sportster och Buell. Sensmoralen är alltså att det inte var generatorns ca 450 W effekt som smällde av skruvarna.

Så vad detta förband har att klara, beror nog mer på massan hos de roterande delarna i kompressorn.

Det här var bara några tankar, inte ngn kritik.
Din lösning kanske håller.

Ja. orginalaxeln Hade 2 olika lösningar, Dels så satt det ett kugghjul på insidan fast satt med lätt presspassning och lite raklettring på de sista 5mm på passningsytan
och dels så satt det ett remhjul.
Remhjulet satt med en pytte pytte liten kona med en längd av max 2mm samt låg an på axelplanet och var skruvad fast med en M7 skruv.

Så jag väljer delvis lettring på axeln samt bussnings loctite. Till duplex drevet blir det även en skruv o bricka som drar fast.


Vi testade där jag jobbade att fästa en axel i ett hål med bussningsloctite modell tuff. Spelet mellan axel o hål var ca 0.05mm och pressen lyckades inte trycka ur axeln i hålet. NU spelar ju den arean som finns mellan axel o hål in. men det var mycket starkare än vi trodde.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo, ta isär ska nog gå bra. Loctite tål inte värme.
Duplex dreven är faktiskt ganska tunga men de skal gå på vändskärsdiet snart.
Intressanta fenomen som du beskriver där.
På jobbet tenderar ingenjörerna att konstruera saker med löjligt klena skruv.
"-Jo då förstår en M4 skruv har en brottlast på 1400kg så det håller alla gånger"
"datorn säger att de räcker"
Men det gör det inte alla gånger.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan du inte borra in en låsskruv axiellt? Gjorde en del sådana låsningar när jag var i tillverkningsbranchen. Alltså halva dian i axeln å halva i drevet.:va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu vet jag inte alls något om sånt här egentligen, men man kan inte tänka dig ett drev med en slits mellan två kuggar som du skruvar/spänner ihop med en ingående skruv från sidan ungefär som ett clipon? Kanske inte håller, eller kanske inte fungerar då det ju kommer bli ett hål i mitten på drevet som sträcker sig över ett par kuggar... Tänkte bara att det kanske var en möjlighet, kommer ju finnas kugg kvar vid sidan av hålet liksom... Bara spånar, jag ska gå igen:glömdet
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är lite motigt i bygget nu:gnissla
Upptäckte att axel nr2 jag svarvat till kompressorn var kass med. Den kastade 2-3hundradelar mellan lagerlägena.
jag har ändå svarvat in den mellan dubbar vilket måste anses som en idiotsäker metod för att få minimala kast men jag har tydligen lyckats ändå.
Min chuck är så fruktansvärt slut att även en insvarvad dubb börjar kasta av sig självt efter en liten stund.
Behöver verkligen en ny chuck!....o en digital, Bandslip, tigsvets samt NC-fräs, Tomten anteckna!

Så jag får svarva även den på jobbet när jag börjar jobba i januari.

Sen har jag lättat duplexdrevet. Det vägde 850g och är nu nere i 425g. Men det kommer att vara i det direkta blickfånget så jag funderar på att fräsa ur så att det blir som ekrar mellan nav o kuggkrans, eller nåt, snyggt bör det bli iaf.

Förr kunde de omöjligen gjuta en ratt, remhjul, kugghjul, mm utan att det var snyggt. Till skillnad mot dagens aptrista remhjul etc som bara ser billiga ut.
Även detta arbete kan först ske när jag börjat jobba:gnissla

Hursom har jag slängt ihop grejorna så att det kan användas som mock up så jag kan göra kompressor fästen, fotpinnsarrangemang,mm Så det finns nåt o pilla med så länge iaf:tummenupp
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det blir lite fysikberäkningar men hittar du rätt ingenjörsstudent så kanske han bara tycker det är en rolig intressant uppgift att räkna på. Det är ju i princip bara gymnasiematematik men men...
När jag var ung - och ännu dummare - teknolog med goda mattekunskaper skulle jag, lätt som en plätt trodde jag, räkna fram optimala kamkurvor för min moppe. Sket sig kapitalt när nödvändig elasticitetsmodul för inblandade komponenter skulle inkluderas.
Kanske kan göras på modern superdator men sådana fanns inte då...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top