Ducati Hypermotard 796/1100

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Testade några gånger att dra upp henne på 4an och visst det funkar .

Har nya mapen för Termi 2-1 och smällarna är borta samt att hon går jämnare på låga varv , nu finns det inget att gnälla på längre :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nice, själv hinner jag inte köra ett dugg. Har sålt huset o har fullt upp varenda minut känns det som...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Stör mig lite på den stora skillnaden i utväxling mellan 3:an och 4:an, på trean hoppar hojen upp på bakhjulet medan man får ta i riktigt ordentligt för o få upp den på fyran.

Känns som att en nerdrevning är helt onödig på 3:an, men skulle sitta som en smäck på 4:an. Samtidigt är det 4:an man vill åt för att ta upp den i hastigheter runt 120-130km/h, varvar lite för mycket på 3:an då.


Vilka I-landsproblem man har.... :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo , så är det !

Min är orginal drevad och jag är inte säker men har för mig att det är 15/41 .

Som det är nu så wheelar hon plätt lätt på 3an i 50-70km/h och med svårigheter i 100-120 på 4an ...

Om jag skulle ändra så skulle jag nog ta ett 43 i bak "2 kugg +" då skulle det nog funka att dra upp henne på 4an vid 90-105 kan jag tänka mig dock så blir det mindre kul på 3an och med ett större bakdrev så blir hjulbasen kortare= ännu lättare wheelies om det nu funkar med orginal kedjan ...

Dock så är jag nöjd med hur det är än så länge , ska köra lite mer bana och se hur det funkerar med nuvarande utväxling iom 6an känns lite som en överväxel .
Toppar drygt 200 ialf på 5an ..

By the way .. Testade nya Aprilia Tuono v4 i dag med 167 hk och en V4 motor ..lite skillnad på karaktär kan man väl säga ;)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Håller med om att två kugg upp i bak är mer lämpligt än ett kugg ner i fram, men dom enda bakdrev jag hittat kostar en förmögenhet.

Skulle vara kul o se hur stor skillnad det blir på effekt och motorkaraktär med andra kammar..

Har kört 80 mil sen jag köpte den nu och börjar få in lite mer känsla för hojen, den ber verkligen om att pressas hårt på kurviga vägar. Tycker den beter sig bättre ju hårdare man kör och man kan hålla löjligt hög fart genom kurvorna.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hej guppar!!

Funderar starkt på en Hypermotard! Vad säger ni som gått över från sporthoj, saknar ni sporthojen ibland?

Hur mycket tillvänjning har körställningen krävt gentemot att ligga ner på en sporthoj?

När ni kör bana kör ni då supermotardstil (ut med benet) eller ner med knäet?

Min användning av hojen kommer vara rena nöjesturer på kurviga vägar och kanske lite bandagar men fungerar det att även köra lite längre sträckor om man skulle få för sig att ta en liten touringsemester?

Ge mig era för och nackdelar med hojen tack :)

En sista fråga, hur brett är styret med backspeglarna infälda, måste veta om jag får in den i förrådet överhuvudtaget :gnissla
 

sportbike

Guest
Hej guppar!!

Funderar starkt på en Hypermotard! Vad säger ni som gått över från sporthoj, saknar ni sporthojen ibland?

-Nej, faktiskt inte, Hypermotarden är skitkul.

Hur mycket tillvänjning har körställningen krävt gentemot att ligga ner på en sporthoj?

-Själv satt jag perfekt från första stund, bytte dock sadel eftersom originalet är lite väl mjuk och bred för mitt arsle.

När ni kör bana kör ni då supermotardstil (ut med benet) eller ner med knäet?

-Ner med knät.

Min användning av hojen kommer vara rena nöjesturer på kurviga vägar och kanske lite bandagar men fungerar det att även köra lite längre sträckor om man skulle få för sig att ta en liten touringsemester?

-Det funkar, men åk där det finns många mackar.

Ge mig era för och nackdelar med hojen tack :)

-Skitmysig hoj med väldigt liten tank (12,4 liter)

En sista fråga, hur brett är styret med backspeglarna infälda, måste veta om jag får in den i förrådet överhuvudtaget :gnissla

-Hittar inget mått, men närmare metern har jag för mig.

Jaha, det där svaret blev ju som det blev, men du hajar väl ändå hoppas jag :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej guppar!!

Funderar starkt på en Hypermotard! Vad säger ni som gått över från sporthoj, saknar ni sporthojen ibland?

Hur mycket tillvänjning har körställningen krävt gentemot att ligga ner på en sporthoj?

När ni kör bana kör ni då supermotardstil (ut med benet) eller ner med knäet?

Min användning av hojen kommer vara rena nöjesturer på kurviga vägar och kanske lite bandagar men fungerar det att även köra lite längre sträckor om man skulle få för sig att ta en liten touringsemester?

Ge mig era för och nackdelar med hojen tack

En sista fråga, hur brett är styret med backspeglarna infälda, måste veta om jag får in den i förrådet överhuvudtaget

För min del så körde jag en Ktm Superduke innan så skillnaden va inte så stor , drog i knäna på första bandagen .

Jag tog bort orginal speglarna och blinkersen iom jag tyckte det kändes lite klumpigt och plastigt "smaksak" mitt styre är väl ca 79cm + 1 infällbar spegel eller 2 då kanske 85cm.

Orginal vet jag inte hur brett det är .


Nackdel .. Det blåser en del på motorvägen och man får vackert se sig bli omkörd på rakorna på bandagarna .

Svårt att hitta en roligare hoj för gatan tycker jag och man sitter skönt och avslappnat .

Tar man det lungt så drar hon inte så mkt soppa heller , går att åka strax under 0.5l mil har jag märkt .
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
0,5? min drar oftast 0,6 (kan bero på att den är trimmad och äldre).
På bana med en lite snabbare grupp så drar hojen litern, brukar få slänga
i en kanna soppa i en paus för att klara mig en hel dag.

På minuskontot för hojen måste jag nog sätta att det finns ingen kuts "what so ever"
allt du ska ha med dig får man antingen skruva fast eller ha på sig.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hypermotarden är min 14:e hoj, jag har kört både sporthoj och motard tidigare. Körde alldeles för fort med sporthojen (småbarnsförälder) men ville ändå ha något som klarade tråkiga transportsträckor bättre än en ren motard. Tycker att Hypermotarden är perfekt för min körning, rolig att leka med, grymt smidig och snabbsvängd på kurviga vägar, upprätt körställning (föredrar det framför sporthojshäng) och tillräckligt med motor för att kunna marscha 170-180km/h om man vill det.

Absolut bäst är den på små kurviga 70-vägar med fin beläggning, man kan hålla löjligt hög fart i kurvorna och hojen går bättre ju mer den pressas.

Det man kan sakna är mer effekt vid högre varvtal, funderar på o sätta i andra kammar i vinter. Å andra sidan har man ett härligt vrid långt ner i registret, och det är mer värt än hög toppeffekt på en sån här hoj.

Att åka långt fungerar nog bra, det är arslet och tanken som sätter begränsningarna. Tanka ofta kan man ju göra men ska man åka på semester skulle man nog vilja göra nått åt dynan också. Har kört 25mil som mest och det fungerar, men man har som sagt ont i baken efteråt.

När det gäller förbrukning så drar min 0,6l/mil vid aktiv landsvägskörning.

Kör varken med ben eller knä ute faktiskt, behövs inte på vanliga vägar och jag har inte kört den på bana.

Ljudet är en STOR fördel med denna hojen, har Termignoni helsystem och man ryser av välbehag när man hör den ;)
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tack för alla synpunkter, jag får ta och prova en helt enkelt och se vad jag tycker :)

Med 80cm styre blir det tajt för det är vad dörröppningen är också men det ska säkert gå :gnissla
 

sportbike

Guest
Tack för alla synpunkter, jag får ta och prova en helt enkelt och se vad jag tycker :)

Med 80cm styre blir det tajt för det är vad dörröppningen är också men det ska säkert gå :gnissla

Jag bytte till ett Monsterstyre, då blev den så här smal:
 

Bifogat

  • 014.jpg
    014.jpg
    236.8 KB · Visningar: 318

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag bytte till ett Monsterstyre, då blev den så här smal:

Aha, ja det kan ju vara en lösning. Kändes det bra att köra med det smalare styret? Varför bytte du?

Vad tycker du om monstern du har nu förresten? Är inne på en sådan också, velar mellan monster 1100 och hypermotard 1100, försäkringen är ju bättre på hypern via Bilsport/mc men monstern är så jäkla läcker den med :gnissla
 

sportbike

Guest
Aha, ja det kan ju vara en lösning. Kändes det bra att köra med det smalare styret? Varför bytte du?

Vad tycker du om monstern du har nu förresten? Är inne på en sådan också, velar mellan monster 1100 och hypermotard 1100, försäkringen är ju bättre på hypern via Bilsport/mc men monstern är så jäkla läcker den med :gnissla

Jag bytte nog styre för att man blev ett sånt vindfång med originalstyret, och så kom man inte emellan bilarna med det, hojen blev stabilare i alla fal för styrrörelserna blev mindre yviga.
Monstern känns kortare och lägre, sen sitter man mer i hojen än ovanpå, den går lite stadigare genom böjarna tack vare det.
Skulle jag köpa nån av dom idag så hade jag nog svårt att välja, gillar båda.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Hej

vad kostar ett 2-1 system till hypern?

fick som svar från en mc firma att om jag köpte en ny skulle jag få ge 22200 kr för ett 2-1 ...

vad har ni andra fått ge?

känns lite som att drömmen om hyper evo 1100 sp försvann lite ...
 

sportbike

Guest
Hej

vad kostar ett 2-1 system till hypern?

fick som svar från en mc firma att om jag köpte en ny skulle jag få ge 22200 kr för ett 2-1 ...

vad har ni andra fått ge?

känns lite som att drömmen om hyper evo 1100 sp försvann lite ...

Har för mig att listpriset var 27 när jag köpte mitt.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
2-1-2 systemet har jag för mig ligger på 18, det du får tänka på är att du även
får med en ny ECU samt ny luftburkslock för det priset.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Hur är Hypermotarden på mindre vägar med lite sämre beläggning? Jag är sugen på en hoj som inte kräver perfekt asfalt för att komma till sin rätt. Klarar Hypern av att svälja håligheter och ojämn beläggning på ett bra sätt? Är den mycket snällare än en sporthoj?

Jag trivs med att sitta lågt men det borde inte bli något större problem på en Hyper? Får man känslan av att sitta ovanpå hojen som på en offroad? Och känns den mest som en offroad/motard eller som en naken sporthoj?

Ska försöka få till en provkörning på Biscaya när jag ändå hämtar lite delar, men tills dess hade det varit kul att veta om man är helt fel ute i sitt tänkande.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top