Kvalité på Aprilia'n.

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Hej,

Jag undrar hur kvalitén på Aprilian RS 125'an är.. Är dom i klass med dom japanska märkena eller?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Gissar att han menar Aprilia RS 125, har de inte som 250 modelln en barndom från Suzukis grejor?

I varje fall är den nog så bra som en 125a idag som ändå ska funka för längre vägkörning kan bli med den effekten.

Det blir ju alltid en avvägnig där mellan hållbarhet av grejorna och effekt, det ser man ju på de här som reggat rena tävlings 125or som Gas Gas 125 eller KTM EXT 125, de kommer inte ens hålla ihop i längden om du ska köra dem på gatan mest på skoj, utan de är tävlingshojar och måste hållas efter hårt.

Så man ska inte bara se efter sånna saker, inte än idag efter alla år har nån löst detta utan ännu är 125 hojar från tidigt 90-tal nog så pigga relativt.

MEN sen finns ju andra saker som fjädring, däcksbreder och mycket annat som jag antar ha ändrats åt det bättre hållet, så även om man sitter på sin Aprilia RS 125 så kanske man får en Sucka RG 125 92- efter sig och man kan inte dra den helt enkelt, men effekten är ju inte hela historien.
 

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Silwer -- Förstod inte ens vart du ville komma.. Bra eller dålig kvalité? Jämför nu med typ Honda NSR 125 - 80-90, Suzuki RG125 90-99. Aprilia RS 125 - 90-01
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Vad jag har att säga om aprilian är att du får vad du betalar för.

Den dyraste 125:an på marknaden vilket talar för sig själv. Men kom ihåg att det är en racing maskin, inget för vardags pendlare. När saker går sönder på den är det på grund av dålig underhållnig, ev dåliga förare också.

Den håller lätt med det japanska märkerna om inte bättre. Jämför Honda cbr 125 och aprilia rs 125 syns på hojjen de tydliga kvalité skillnaderna.

Aprilia kommer ifrån Italien.

Ops kan inte undgå att jag är lite partisk :D

Så du tar hand om hojjen så tar hojjen hand om dig!
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Silwer -- Förstod inte ens vart du ville komma.. Bra eller dålig kvalité? Jämför nu med typ Honda NSR 125 - 80-90, Suzuki RG125 90-99. Aprilia RS 125 - 90-01

Och du ska snacka om att vara obegriplig, vad är det där för exempel egentligen, noll koll eller?

Ut och provkör helt enkelt, att sitat hemam på kmmaren som ett moppefucko och gissa saker funkar aldrig.

Har du stålar så prova grejorna själv helt enkelt, du kan aldrig resonera dig fram til spnt här själv utan några som helst referenser.

Jag har inet ens kört en Aprilia RS 125a, jag har i övrigt ingen lust heller, men jag tror det är en bra hoj om man begriper att den ger rätt hög effekt och därför behöver service oftare än en svagare hoj.

Jag tror dock inet den är extrem de motard/endurohojar jag nämnde har mer effekt men de är inte för någar långvariga gatkörningar alls i stället.

Så som jag skrev, inge har ännu kunnat lösa detta effekt VS hållbarhet, det kan variera givetvis med modeller, en till slut står man där vid valet mellan effekt leler hållbarhet i längden.

Därför finns inte gat 125or med 45 hästar som bara rullar och går mil efter mil, för att det inte är en möjlighet, ingen tilverkare skulel vilja skriva någar garantier för sånna hojar även om de kan tillverkas hur lätt som helst.

För att en hoj ska kunna anses som gathoj så krävs det jävligt mycket av tillverkaren och det slutar med att de drar ner efffekten för att skydda grejorna.

Enkel matematik om man ser det så.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Haha, nice att se dig fortfarande skriva här!
Kan du inte locka tillbaka Tysken så vi andra får lite kvalitetsläsning här på forumet.

Det är nog svårt, har inte hört av honom på åratal, han körde bara endurohoj då så han var väl inte så intresserad av gathojar.

Och jag kom hit mest för att ta reda lite om den moppe jag skaffat, jag har andra hojar kvar med, men det blir inte så mycket åka tyvärrr, så intresset har väl kanske inte varit på topp.

Lustigt att nån kände igen mig iaf, det är ju evigheter sen man röjde runt här på forumet:)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Vad jag har att säga om aprilian är att du får vad du betalar för.

Den dyraste 125:an på marknaden vilket talar för sig själv. Men kom ihåg att det är en racing maskin, inget för vardags pendlare. När saker går sönder på den är det på grund av dålig underhållnig, ev dåliga förare också.

Den håller lätt med det japanska märkerna om inte bättre. Jämför Honda cbr 125 och aprilia rs 125 syns på hojjen de tydliga kvalité skillnaderna.

Aprilia kommer ifrån Italien.

Ops kan inte undgå att jag är lite partisk :D

Så du tar hand om hojjen så tar hojjen hand om dig!
cagiva miton e dyrare än aprilia rs! :tummenupp


Edit:
en italienare är lika bra som japanare :tuttar
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Den håller lätt med det japanska märkerna om inte bättre. Jämför Honda cbr 125 och aprilia rs 125 syns på hojjen de tydliga kvalité skillnaderna.

Aprilia kommer ifrån Italien.

Ops kan inte undgå att jag är lite partisk :D

Så du tar hand om hojjen så tar hojjen hand om dig!

Du kan inte jämföra rs och cbr, det är som att jämföra en brödrost med en rakapparat.
Tror nog mer på nsr och rs är bättre att jämföra i mellan.

Bara för att märket kommer från Italien betyder det inte att delarna kommer därifrån eller att den är ihop satt där, Honda är från japan men likt förbannat ä min cykel byggd i Italien :)
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Du kan inte jämföra rs och cbr, det är som att jämföra en brödrost med en rakapparat.
Tror nog mer på nsr och rs är bättre att jämföra i mellan.

Bara för att märket kommer från Italien betyder det inte att delarna kommer därifrån eller att den är ihop satt där, Honda är från japan men likt förbannat ä min cykel byggd i Italien :)

Tror min DT är byggd i Spanien :eek:
Saker som jag märkte på min Italienska moppe var iaf att allting inte passade 100%-igt. Flera plastdelar som inte gick att stänga helt p.g.a lite dålig passform, vilket jag tycker är ganska typiskt Italienskt.
Men rent maskinellt tror jag att en Aprilia ska kunna rulla lika långt som motsvarande japanska konkurrenter :D
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Jag tvivlar inte på att japanerna har sämre kvalite men som sagt
man får det man betalar för.:tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag tvivlar inte på att japanerna har sämre kvalite men som sagt
man får det man betalar för.:tummenupp

mwhaha så eastflower håller med om att yamha yzf och cagiva mito är bättre än aprilia rs för dom kostar mer ?:tungan


edit:

kostar yzf mer igentligen :va

edit 2:

ja de gjorde dom! :FU

inte :(
men bara 200 euro billigare
 
Last edited:

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Skulle säga att det är bra kvalité på en Aprilia, det är ett av de större märkena inom mc marknaden och den kan konkurrera med de japanska märkena.

Rent maskinellt så får du mer hoj för pengarna om du köper en japansk mc som Yamaha eller Honda. Men Aprilia ger dig glädje på ett annat sätt, du får en hoj som är rolig att köra, skiljer sig från mängden och enligt mig bättre utseende.

Men om du vill ha en ren pendlar hoj och egentligen inte är så intresserad av att köra så skulle jag rekommendera Yamaha eller Honda som pga lägre trimningsgrad har längre service intervaller och lättare tillgång till delar.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Japan har inget med Kina att göra när det gäller fordonstillverkning, det begriper de flesta.

Att hojar rent allmänt även från Europa och USA är så pass bra beror på japanernas intåg i slutet av 60-taklet då de fällde hela den engeska mc industrin.

Med åren fick tillverkre som etx Ducati och HD helt enkelt hajja läget att man inet kunde skruva ihop skiten hur fan som helst och sen kränga det rakt av.

Andra exempel finns med som KTM som ju var rent skräp så sent som bara på 80-talet, men bla köp av Husaberg och nytt tänkande så anses de ju idag vara hojar man kan lita på likväl som en japan tex.

Därför är de flesta kända märken bra idag, givetvis kan man inte dra alla modeller från en tillverkare över en kant, modeller är olika kvalitesmässigt osv.

Det finns givetvis ingen möjlighet att bygga bort 2taktarnas "problem" med att service innebär motorrenovering till skillnad från 4taktarna, ja iaf de som inte är väldigt högtimmade.

Så det är bar att gilla läget helt enkelt, man kommer inte komma undan att få riav i moroten på en 2taktare förr eller senare så är det bara.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja, har man köpt moppe så måste man uppdatera sig lite, jag har inet ens tänkt på 125or på evigheter, så jag insåg att jag behövde lite råd helt enekelt även om det rör sig om en slit och släng maskin jag skaffat så vill man ju ändå att det ska gå som det ska när det ändå inte kostar nåt att fixa.

Trist nog så känner flera apan här tycker jag mig märka, medans jag glömt er fast ni varit med länge ser jag:-(

Jag har inte uppdaterat mig på det övriga forumet alls så jag vet inte om jag känner igen någon alls längre, det är ju så med forum att folk kommer och går hela tiden, och jag gick ju för flera år sen så att säga.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top