Tjejen ska börja köra hoj...

Str3 R

Guest
Jag skulle bli överlycklig ifall tjejen skaffade en moped först då jag lätt skulle åka och köpa en puch dakota till henne :) Åh vad jag saknar gamla dagar :) Dock kostar dom en del. Såg en iordning gjort fin en på blocket för nånstans på 30 000 kr. Jag köpte min orginal för 4500 kr när jag var liten :p

30 lappar var dyrt! :eek:
 

Str3 R

Guest
Jag såg den också men det finns andra nästan lika fina till betydligt lägre pris. Den där lär finnas kvar lääänge, tills säljaren ger upp eller dumpar priset.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Ja minsann, där var en Puch Dakota för 30 000:-.Hmm, precis när man trodde man sett det mesta dyker sådant här upp ha ha ... :D

http://www.blocket.se/alvsborg/Puch_Dakota_1982_i_ORGINAL_35644417.htm?ca=23_11&w=3

Ja där är den jag hade i åtanke. Dom flesta fina jag såg på blocket låg lite över 10 000 kr faktiskt. Verkligen kul att priset gått i taket så på dom.
Min var galet fin och nu ångrar jag allt att jag sålde den :)

Men OnTopic:

Vad tror ni? Kan en tjej börja köra direkt på en Yamaha 550? Hon har aldrig växlat förut.

Dock har hon kört LITE bil och är en hejare på att styra vespa.

Idag fick hon provsitta lite på hojen och känna på dragläget. Fötterna når knappt ner, men det verkar inte som en omöjlighet att hon skulle klara av det. :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du undra hur en 125a kom in i bilden? Jo för du Brännjack skrev
Vore det inte lättare för tjejorna att lära sig på moped först? Med växlar och sånt där.

Iden är att den inte ska väga för mycket=moped. När körövningarna börjar. Att välta blir inte så trist som med en större hoj på benet.
Kruxet är att en 125a har mycket lägre försäkring än en moped och inte behöver väga så mycket mera än en moped.Om ni ska ut och handla
den första lätta öva växla och köra på hojen till damen.
kan det därför vara ett alternativ kolla på 125or
och kolla på mopeder. Och se vad totalpriset blir. Fordon + försäkring.
tex
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_Tzr_125cc_ny_bes_34269354.htm?ca=13&w=1
+ försäkring
jfr
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_mt5_36846517.htm?ca=13&w=1
+ försäkring
men till sådant här är det som jag ser det bara trafikförsäkring som gäller. Om den kan stå inlåst.
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ja där är den jag hade i åtanke. Dom flesta fina jag såg på blocket låg lite över 10 000 kr faktiskt. Verkligen kul att priset gått i taket så på dom.
Min var galet fin och nu ångrar jag allt att jag sålde den :)

Men OnTopic:

Vad tror ni? Kan en tjej börja köra direkt på en Yamaha 550? Hon har aldrig växlat förut.

Dock har hon kört LITE bil och är en hejare på att styra vespa.

Idag fick hon provsitta lite på hojen och känna på dragläget. Fötterna når knappt ner, men det verkar inte som en omöjlighet att hon skulle klara av det. :banana

Klart hon kan börja på den hojen, alla är ju nybörjare någon gång. Bara öva, öva, öva och ta det lugnt så kommer det gå kanon :tummenupp
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Du undra hur en 125a kom in i bilden? Jo för du Brännjack skrev


Iden är att den inte ska väga för mycket=moped. När körövningarna börjar. Att välta blir inte så trist som med en större hoj på benet.
Kruxet är att en 125a har mycket lägre försäkring än en moped och inte behöver väga så mycket mera än en moped.Om ni ska ut och handla
den första lätta öva växla och köra på hojen till damen.
kan det därför vara ett alternativ kolla på 125or
och kolla på mopeder. Och se vad totalpriset blir. Fordon + försäkring.
tex
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_Tzr_125cc_ny_bes_34269354.htm?ca=13&w=1
+ försäkring
jfr
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_mt5_36846517.htm?ca=13&w=1
+ försäkring
men till sådant här är det som jag ser det bara trafikförsäkring som gäller. Om den kan stå inlåst.

Aha. Du menade sååååå :huvet Du var snäll och rekomenderade en 125:a i stället för en moped då försäkringen är billigare. Ifall hon skulle ramla med den eller så :)

Var helt inställd på ett ja eller nej svar på min frågor om moped var bättre än 550 cc så jag glömde helt bort att det kunde finnas andra alternativ :D

Så kan det gå när inte stödet är på.

Tack för besväret med att förklara :krama
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Min dam började på min gamla 250 enduro, finemang att slänga upp dem på en endurohoj, då ska de fan krascha riktigt hårt om de ska gå sönder :p
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Klart hon kan börja på den hojen, alla är ju nybörjare någon gång. Bara öva, öva, öva och ta det lugnt så kommer det gå kanon :tummenupp

Tack för svaret! Det känns alltid bättre att ha lite bra feedback bakom ryggen när man ska göra något nytt och spännande.

Det avgör saken. Jag sätter henne på hojen så får hon pröva lite på ettans växel. Lika bra att hon får känna på tyngden med en gång. :yoparty
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Min dam började på min gamla 250 enduro, finemang att slänga upp dem på en endurohoj, då ska de fan krascha riktigt hårt om de ska gå sönder :p

Kan inte låta bli att småle åt svaret :)

Det är det ända som bekymrar mig. Min Yamaha är ganska fin och har en ny lack på sig. Vore tråkigt om hon skulle välta med den då :(
Men hellre att hojen går sönder än hon.
Men har man ingen ekonomi till fler hojar så tager vad man haver.
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Kan inte låta bli att småle åt svaret :)

Det är det ända som bekymrar mig. Min Yamaha är ganska fin och har en ny lack på sig. Vore tråkigt om hon skulle välta med den då :(
Men hellre att hojen går sönder än hon.
Men har man ingen ekonomi till fler hojar så tager vad man haver.

Om du är orolig för att hon ska välta med och förstöra din hoj så är jag rädd att hennes övningsförsök kommer att bli en väldigt spänd historia. Lite självuppfyllande profetia sådär... :rolleyes:

Tipset om endurohoj är inte alls dumt! :) Om hon inte är alltför kort bara, det är nybörjarstressigt att inte nå ner till marken.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Om du är orolig för att hon ska välta med och förstöra din hoj så är jag rädd att hennes övningsförsök kommer att bli en väldigt spänd historia. Lite självuppfyllande profetia sådär... :rolleyes:

Tipset om endurohoj är inte alls dumt! :) Om hon inte är alltför kort bara, det är nybörjarstressigt att inte nå ner till marken.

Ja precis :) Letar efter en fiddy till henne as we speak. Inte så långt ned till marken om hon skulle ramla då :gnissla

Det var ju det där med pengar :huvet

Skulle vara bra om det funkade med 550:in. Det är ju bara en hoj.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kanske en sån som jag har, Yamaha FZR 600? Jag föll direkt för utseendet. Snygg, låg, sportig och billig. Lycka till!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tjejen gick från cykel till RD350 och en halvtimme senare till RD500,gick fint det utan att kunnat växla eller annat.

Inga problem,bara stötta och pusha positivt,prata inte om ramla eller annan negativism för då blir skallen upptagen av annat än det den ska

Köp ingen speciell hoj "att lära sig på",köp den hojen hon vill ha istället,lär sig gör man bara man tycker det är kul.
 

Str3 R

Guest
Kan en tjej börja köra direkt på en Yamaha 550?

Första jag faktiskt körde var en Suzuki GSX 750 efter instruktioner vad som är vad på hojen. Hade aldrig kört en hoj innan, inte ens en moppe. Var en viss skrämmande känsla men man växte i takt med att man vågade växla upp, vid fruktansvärda farter som 50 km/tim upptäckte jag vindbruset. Jag glömmer aldrig den där första lektionen på trafikskolan, fick huvudvärk av all koncentration och rädsla att ramla. :kär
 

evv

=P
Gick med
7 Nov 2009
Ort
Arboga
Hoj
Triumph street triple -11
En del köper Honda Hornet för dom är busbenägna och går att göra en hel hel del
med åt alla håll och kanter(om man vill). Men en opillad sådan=) är trevliga och fogliga:)
Lägre sitthöjd orginal. Försäkringen är heller ingen chockeffekt.
Lite multifunktionhoj:hojsmilie

Varför inte åka runt och titta på lite olika hojar,provsitta och få lite känsla så vis.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Klart hon kan börja lära sig på en tyngre hoj! Visst är en moped en bra början om man har en tillgänglig men annars är det inte direkt något problem att lära sig hålla upp hojen. Det går av sig själv efter ett par körningar och blir det tungt så får du väl finnas nära till hands när det är dags för henne att stanna :)
Började själv övningsköra med en BMW f800r på skolan, hade då inte kört hoj el moppe innan. Är själv 163 cm kort men når man bara ner med tårna så går det bra. Kändes dock lite vågat att köra ut i trafiken efter 20 min med min lärare bakpå när jag aldrig tidigare hand kört hoj och ännu mindre med skjuts!
Kort och gott låt henne prova din hoj och befinn dig i närheten om det skulle bli vingligt. Och glöm inte en hel kappsäck med tålamod :3freak

Annars kan du ju alltid köpa min fiddy åt henne :D
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Kul med sådan possotiv respons! Det är skönt för henne bland annat att det finns andra tjejer som lärt sig köra på tyngre hojar direkt och det ger henne en stor portion trygghet och självförtroende. Hejl Sporthoj.com! Kan andra så kan hon :) Var och inhandlade en GSXR 750 till henne som tidig julklapp. Den är mycket smidigare och lättare än Yamahan samt även lite lägre.
Hon har dock inte kört än då vädret har varit kallt och tråkigt och idag så blåser det något djävulskt ute.
Mys!
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Kul med sådan possotiv respons! Det är skönt för henne bland annat att det finns andra tjejer som lärt sig köra på tyngre hojar direkt och det ger henne en stor portion trygghet och självförtroende. Hejl Sporthoj.com! Kan andra så kan hon Var och inhandlade en GSXR 750 till henne som tidig julklapp. Den är mycket smidigare och lättare än Yamahan samt även lite lägre.
Hon har dock inte kört än då vädret har varit kallt och tråkigt och idag så blåser det något djävulskt ute.
Mys!

ojojoj vad ni kommer få nöta lågfarten med den :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top