Alla blinkers blinkar samtidigt?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hej hopp

Kopplat in nya led-blinkers och köpte ett lastoberoende relä
från biltema. Har kopplat in allt nu och blinkar gör det. Problemet
är att alla blinkar samtidigt :va ...förstår inte vad som kan ha gått snett
kopplat in alla utom en som de satt tidigare. Den sista verkade sakna jord men så hittade jag en annan kabel som var inkopplad till lyktan som såg ut att kunna stämma. Drog ur den och provade så lyktan funkade, ingen skillnad där. Så jag kopplade in den på den sista blinkersen och då lös den också. Med den sista kabeln urkopplad så blinkar fortf alla tre andra. Är det fel på relät, eller vad är fel?

Tack på förhand!

(ursäkta om det blev en lite luddig förklaring,
bara att fråga om nånting är oklart)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Svar finns i annan tråd.
Ta bort varningslampan för blinker så löser det sig..
(Turk-mek-lösningen)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har du köpt relä med rätt standard? Finns europeisk och japansk standard på Biltema. Skulle tro att du ska ha japansk standard till din cykel. Kan vara värt att kolla.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Hade samma problem, testade med att byta ut en miniblinkers mot en original.

Hittade fel på höger fram... Bytte den, sen inga problem. (jordfel i blinkersen)
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Hade samma problem på duccen, löste sej med ett motstånd till vardera bakblinkers. Blitema tar 35 spänn men borde gå att fixa hos nån elfirma, fick tag på mina genom en polare men kommer inte ihåg var han fixa dom tyvärr. Men enligt honom gav han typ 15 spänn styck.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Har du köpt relä med rätt standard? Finns europeisk och japansk standard på Biltema. Skulle tro att du ska ha japansk standard till din cykel. Kan vara värt att kolla.
Fanns bara ett lastoberoende, 42-140, körde samma på förra hojen (suzuki) också, där fungerade det.

Hade samma problem, testade med att byta ut en miniblinkers mot en original.

Hittade fel på höger fram... Bytte den, sen inga problem. (jordfel i blinkersen)

Ok får prova byta ut en i taget då, tack för tipset.
Annars får jag väl prova det där med motstånden...
 
Last edited:

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Fanns bara ett lastoberoende, 42-140, körde samma på förra hojen (suzuki) också, där fungerade det.



Ok får prova byta ut en i taget då, tack för tipset.
Annars får jag väl prova det där med motstånden...

Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt.


Mvh Lennis
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt.


Mvh Lennis
Hm det låter pilligt, behövde inte göra så på förra hojen...
I värsta fall kanske det får bli en sån lösning, tack för tipset!

på min så blinkade alla för att jag vänt på sladdarna till en blinkers. minus/plus. kan ju vara så enkelt?
Möjligt men var det led blinkers?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Provade montera två motstånd i bak som jag hade liggande och nu verkar det fungera tillfredställande. Blinkar fortf pyttelite åt andra hållet också men det får jag ta tag i i vinter, nu vill jag ju köra :hojbusa

Tack för hjälpen!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Provade montera två motstånd i bak som jag hade liggande och nu verkar det fungera tillfredställande. Blinkar fortf pyttelite åt andra hållet också men det får jag ta tag i i vinter, nu vill jag ju köra :hojbusa

Tack för hjälpen!

Funkade det så har du antingen inte ett lastoberoende relä eller ett trasigt sådant eftersom det bryr sig om belastningen eller att kontrollampan spökar som föregående talare sa. Står mer om det i stora led-tråden. Det händer alltså inte på alla modeller...
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Funkade det så har du antingen inte ett lastoberoende relä eller ett trasigt sådant eftersom det bryr sig om belastningen eller att kontrollampan spökar som föregående talare sa. Står mer om det i stora led-tråden. Det händer alltså inte på alla modeller...
Ok, får prova byta relät, det är ju inte så krångligt iallafall... tack!
 

Jullas

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Hus
Hoj
MT-09 2014 och Speed triple 955I 03
Ok, får prova byta relät, det är ju inte så krångligt iallafall... tack!

Det där med motstånd fungerar, far min hade samma problem på sin Honda shadow. Och det var bara parallel koppla två motstånd efter.. Och dessa köpte han på elfa i Skärholmen/kungenskurva.. Lycka till
 

bc_kling

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2022
Hoj
Suzuki GS 850 G, Suzuki GSX 110
Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt.


Mvh Lennis
Tack för tipset, byggde LED blink på min ny införskaffade GSX 1100 E häromdagen. Japp alla fyra blinkade samtidigt. Såg det du skrivit, så jag lödde loss två likriktare ur en gammal data trafor jag hade liggandes. Byggde en mellanbrygga bara för att dom skulle vara lätta att vända om så skulle behövas. Tjo fasiken, det funka. Bug å bock/ Mvh Kling
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En liten varning till den som läser den här tråden. Biltema reläet 42-140 är numera inte lastoberoende. Så det är oanvändbart till LED blinkers.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top