Försäkra på en förälder?

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Att dieseldrängar plockar många landsvägsmil e ju klart, men sen när kommer det an på en annan typ av försäkring?

:va:confused:

:näsblod

1.Vad har du för självrisk till den premien?
2.Vad ligger enbart trafikförsäkringen på?
3.Vad ligger halvförsäkring på?
----------------------------------------------------------------
1. ingen bra, 12.000, men kunde gå upp till 32.000/år så fick ja 6.000,
Men räkna på: Vurpar ja en gång på 2 år så tjänar ja på den stora självrisken:D
2. tror den låg på 22.000
3. vet inte.. fråga inte, för jag va bara intresserad av Hel...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
pallade inte läsa hela tråden :p

Men enklaste borde väl vara om din far (som ju äger hojen) ringer FB och säger han har köpt en hoj grabben ska övningsköra på, så kanske de sätter nån liten klausul i pappret och höjer premien något men så känner sig alla ärligare, mår bättre och kan sova lungt :D
 

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
zx9r 1995
Raxxor om du överningskör nu bara, hur fan kan du då veta att du inte kommer kvadda nått? Min kompis skenförsäkra på sin mor och hojjen vart stulen på hans adress och han som stal hojjen krocka den. han har inte fått ut en krona pga skenförsäkring. tänk på de
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
som ev blivande stationstekniker på Ringhals och gjort riskbedömningar på göteborg energis anläggningar tror jag att jag vet ett och annat om säkerhet och risker. handlar inte bara om erfarenhet utan vad som finns i huvudet.
Då kanske du är så bra på riskbedömningar och så pass smart att du inte ens behöver ta körkort, du kan bara hoppa på en hoj och köra säkert och perfekt från början :tummenupp

Jag har jobbat med riskbedömningar och validering inom läkemedelsbranschen i många år, och det är en extrem skillnad på den typen av riskbedömningar och dom man gör i trafiken. Framförallt har man gott om tid att ta ett korrekt beslut bakom ett skrivbord. Det har man otroligt sällan i trafiken. Den dag det står en kombi/älg/unge ivägen, då kanske du har bråkdelar av en sekund att avgöra om du ska bromsa, gasa, sikta till höger eller vänster, kanske bromsaomkull dig, kanske köra av vägen och isf vars osv. Den beslutsförmågan underlättas otroligt mycket av din erfarenhet som motorcyklist, hur avslappnad du är när du kör = hur mycket kapacitet du har kvar till att observera din omgivning och hur väl du kan hantera din hoj.

Vi har otroligt många inbyggda reptilhjärnereflexer som kan döda oss när vi kör hoj. Vi stirrar tex lätt på det farliga, och vi styr omedvetet hojen mot det vi stirrar på, dvs vi styr oss omedvetet rakt mot älgen/bilen/potthålet/gruset. Om vi trots det försöker svänga så vill vi ju svänga bort från det farliga, dvs det är otroligt lätt att vrida styret åt fel håll, dvs motstyr vi rakt in i faran istället. När vi sen inser att det är kört bromsar vi. Många har bilreflexer och låser bakbromsen, dvs bromsar omkull, eller iaf inte sänker hastigheten nämnvärt. Alternativt låser man armarna, hänger i styret med, slappnar av i benen, slår pungen i tanken och stör hojen maximalt. Går man inte omkull vid en sån panikinbromsning har man tur! Bromsar man i en kurva så är det dels lätt att göra en lowsider, och dels rätar hojen upp sig, dvs väldigt svårt att behålla sitt spår. Många har klotat pga det, det har gått lite för fort i kurvan, och då har dom bromsat, rätat upp hojen och antingen klippt mötande eller gått rakt ut i skogen.

Många är medvetna om dom här sakerna, pga erfarenhet eller utbildningar i olika former (SMCs kurser är klockrena! :tummenupp), men det är likförbannat svårt att stänga av reptilhjärnan under en stressad situation. Den finns trots allt där för att rädda oss, synd bara att den inte är byggd för såna här situationer. 99,9% av alla här duckar om dom står innanför ett stängt fönster och någon slänger en hink vatten på rutan. Vi förstår ju att glaset skyddar oss, men det gör inte våra reflexer. Samma sak är det på hojen. Och det är därför som premierna ser ut som dom gör, bland annat. En annan är att sporthojar drar till sig unga hormonstinna killar som med adrenalin sprutande ur öronen gör först och tänker sen, alternativt faller för grupptrycket.

Visst vore det trevligt om man fick en personlig premie, men å andra sidan, vill vi att FB ska göra en noggrann personlighetsutredning av oss, bara för att försöka få lite billigare premie? Det kanske skulle bli fan så mycket dyrare istället... :rolleyes:
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:va:confused:


1. ingen bra, 12.000, men kunde gå upp till 32.000/år så fick ja 6.000,
Men räkna på: Vurpar ja en gång på 2 år så tjänar ja på den stora självrisken:D
2. tror den låg på 22.000
3. vet inte.. fråga inte, för jag va bara intresserad av Hel...
Fast vurpor är inte bara pengar. Jag hade kunnat betala en hel del för att slippa all smärta, stödkragar mm efter min senaste vurpa, när 3 kotor mosades, 1 sprack och några flisor lossnade vid ögat, bla. Den vurpan har kostat 1500kr i kåplagningar, ett bromsgrepp och ett kåpgals...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Raxxor: Du är en nybliven hojåkare som inte ens har körkort och klagar på dyra försäkringar för du kommer ju absolut inte lägga den/köra av vägen/krocka... inser du inte att du är vansinnigt naiv?!!

Själv så kvaddade jag min första hoj i en skarp sväng med rullgrus och möte i mitt körfält... hur kan du påstå att du inte kommer råka ut för det?
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Raxxor: Du är en nybliven hojåkare som inte ens har körkort och klagar på dyra försäkringar för du kommer ju absolut inte lägga den/köra av vägen/krocka... inser du inte att du är vansinnigt naiv?!!

Själv så kvaddade jag min första hoj i en skarp sväng med rullgrus och möte i mitt körfält... hur kan du påstå att du inte kommer råka ut för det?


Anser du att du är en skarp och försiktig förare? Nej men jag är det och har b.la hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem. jag är inte perfekt o därför kan jag också råka ut för sådant men sannolikheten är inte stor.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Då kanske du är så bra på riskbedömningar och så pass smart att du inte ens behöver ta körkort, du kan bara hoppa på en hoj och köra säkert och perfekt från början :tummenupp

Jag har jobbat med riskbedömningar och validering inom läkemedelsbranschen i många år, och det är en extrem skillnad på den typen av riskbedömningar och dom man gör i trafiken. Framförallt har man gott om tid att ta ett korrekt beslut bakom ett skrivbord. Det har man otroligt sällan i trafiken. Den dag det står en kombi/älg/unge ivägen, då kanske du har bråkdelar av en sekund att avgöra om du ska bromsa, gasa, sikta till höger eller vänster, kanske bromsaomkull dig, kanske köra av vägen och isf vars osv. Den beslutsförmågan underlättas otroligt mycket av din erfarenhet som motorcyklist, hur avslappnad du är när du kör = hur mycket kapacitet du har kvar till att observera din omgivning och hur väl du kan hantera din hoj.

Vi har otroligt många inbyggda reptilhjärnereflexer som kan döda oss när vi kör hoj. Vi stirrar tex lätt på det farliga, och vi styr omedvetet hojen mot det vi stirrar på, dvs vi styr oss omedvetet rakt mot älgen/bilen/potthålet/gruset. Om vi trots det försöker svänga så vill vi ju svänga bort från det farliga, dvs det är otroligt lätt att vrida styret åt fel håll, dvs motstyr vi rakt in i faran istället. När vi sen inser att det är kört bromsar vi. Många har bilreflexer och låser bakbromsen, dvs bromsar omkull, eller iaf inte sänker hastigheten nämnvärt. Alternativt låser man armarna, hänger i styret med, slappnar av i benen, slår pungen i tanken och stör hojen maximalt. Går man inte omkull vid en sån panikinbromsning har man tur! Bromsar man i en kurva så är det dels lätt att göra en lowsider, och dels rätar hojen upp sig, dvs väldigt svårt att behålla sitt spår. Många har klotat pga det, det har gått lite för fort i kurvan, och då har dom bromsat, rätat upp hojen och antingen klippt mötande eller gått rakt ut i skogen.

Många är medvetna om dom här sakerna, pga erfarenhet eller utbildningar i olika former (SMCs kurser är klockrena! :tummenupp), men det är likförbannat svårt att stänga av reptilhjärnan under en stressad situation. Den finns trots allt där för att rädda oss, synd bara att den inte är byggd för såna här situationer. 99,9% av alla här duckar om dom står innanför ett stängt fönster och någon slänger en hink vatten på rutan. Vi förstår ju att glaset skyddar oss, men det gör inte våra reflexer. Samma sak är det på hojen. Och det är därför som premierna ser ut som dom gör, bland annat. En annan är att sporthojar drar till sig unga hormonstinna killar som med adrenalin sprutande ur öronen gör först och tänker sen, alternativt faller för grupptrycket.

Visst vore det trevligt om man fick en personlig premie, men å andra sidan, vill vi att FB ska göra en noggrann personlighetsutredning av oss, bara för att försöka få lite billigare premie? Det kanske skulle bli fan så mycket dyrare istället... :rolleyes:

Allt det där läste jag i total kontroll. Så jag vet :). Bästa vapnet är låg hastighet så hinner du mycket mer. Har ingen benägenhet till att köra fort o jag tycker bara det är otäckt att köra fort för att då börjar jag se alla otäcka scener framför mig. Risktänket fungerar väldigt bra med andra ord. de där instinktiva reaktionerna är svåra att komma ifrån men som sagt, kör inte fort så klarar du dig jävligt mkt bättre. Låsa hjul? nej inte med mitt krav på ABS.

raxor jämnför du en tradare med MC? isf är du helt jävla tappad.

suck, försök förstå poängen. Det var ingen jämförelse utan bara en indikation på något.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Allt det där läste jag i total kontroll. Så jag vet :). Bästa vapnet är låg hastighet så hinner du mycket mer. Har ingen benägenhet till att köra fort o jag tycker bara det är otäckt att köra fort för att då börjar jag se alla otäcka scener framför mig. Risktänket fungerar väldigt bra med andra ord. de där instinktiva reaktionerna är svåra att komma ifrån men som sagt, kör inte fort så klarar du dig jävligt mkt bättre. Låsa hjul? nej inte med mitt krav på ABS.

Du tillhör en riskgrupp helt enkelt, och varesig du tror det eller ej så är det betydligt större chans att du komemr klota inom 2 år (förutsatt att du får kortet) än nån av de gamla rävarna här som kört hoj längre än vad vi andra levt :p

Finns ingen som kommer hit med färskt kort och säger de e tuffare än rossi och ska dra bombrepor som fan, utan (nästan) alla nya är väldigt ödmjuka och inser att det tar många år att bli en bra mc förare.

och alla säger men JAG kör ju så försiktigt, JAG skulle aldrig våga köra sådär fort, men JAG kör bil i 30 på motorvägen, och min mamma säger jag är så försiktig och snäll.

men likförbannat klotar de flesta av dem inom 2 år....
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är allt svart eller vitt för dig? Nu har IF ett alternativ till alla andra att det är ok att "skenförsäkra". Men krockar du kostar det dig dubbelt.

Begriper du?

Jag har IF på min hoj och,

Det är ok att någon lånar hojen och tar en repa. Händer det något så gäller försäkringen enligt försäkringskraven. Om den som kör fordonet inte stämmer med vilkoren för försäkringen kan självrisken komma att dubblas.

OM DET VISAR SIG ATT DEN SOM FÖRSÄKRAT FORDONET INTE ÄR DESS EGENTLIGA ÄGARE OCH/ELLER HUVUDSAKLIGA BRUKARE KAN ERSÄTTNING UTEBLI.

Inte heller IF tillåter att man köper sig en hoj och försäkrar den på en äldre person.

Om det skall vara ok enligt försäkringen skall den äldre personen köpa hojen och regelbundet använda den och som yngre familjemedlem kan du låna den vid enstaka tillfällen.


Så ligger det till. Sen kan man förstå det eller inte och kan välja om man vill följa det eller inte.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Visst vore det trevligt om man fick en personlig premie, men å andra sidan, vill vi att FB ska göra en noggrann personlighetsutredning av oss, bara för att försöka få lite billigare premie? Det kanske skulle bli fan så mycket dyrare istället... :rolleyes:
Jag tror att en så personlig riskbedömning som möjligt är enda sättet att skapa en nåtsånär rättvis premiedebitering. Det behöver inte nödvändigtvis innebära någon genomgripande personutredning, utan man skulle komma en bra bit på väg genom att helt enkelt lägga till en handfull variabler till dagens profilering. Min teori bygger på att den som t.ex. har barn är mer rädd om sig själv än den som inte har det, att den som bor i egen villa generellt är mer ansvarstagande än den som hyr lägenhet, att den som är gift är mer rädd om sig än den som är singel etc. Alltså helt enkelt olika faktorer som mer eller mindre signalerar ansvarstagande och självbevarelsedrift.
Garanterat ingen heltäckande teori och det finns gott om undantag, men jag tror att korrelationen är tillräckligt stor för att sådana faktorer skulle vara användbara för att profilera. Vore intressant om något f-bolag tittade närmare på den typen av livsstilsfaktorer.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Raxor, problemet som nybliven hojåkare är sällan de situationer som går att förutse, de är de "plötsliga oförutsägbara" som orsakar skadeärendena. När man vet hur ett bakhjulssläpp på grund av kalla däck känns, att rullgrus kan finnas i favoritkurvan trots att den var hur fin som helst för någon timme sedan, våta löv, bondens dynga etc kan man bättre förutse även de oförutsägbara olyckorna.

Är Du fortfarande övertygad om att just Du kommer att slippa undan, varför inte bara trafik- eller halvförsäkra på Dig själv? Risken blir ju då minimal, både för olyckor och trassel med fb...

RAxor86 skrev:
...Har ingen benägenhet till att köra fort
...Risktänket fungerar väldigt bra med andra ord. de där instinktiva reaktionerna är svåra att komma ifrån men som sagt, kör inte fort så klarar du dig jävligt mkt bättre...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt det där läste jag i total kontroll. Så jag vet :). Bästa vapnet är låg hastighet så hinner du mycket mer. Har ingen benägenhet till att köra fort o jag tycker bara det är otäckt att köra fort för att då börjar jag se alla otäcka scener framför mig. Risktänket fungerar väldigt bra med andra ord. de där instinktiva reaktionerna är svåra att komma ifrån men som sagt, kör inte fort så klarar du dig jävligt mkt bättre. Låsa hjul? nej inte med mitt krav på ABS.



suck, försök förstå poängen. Det var ingen jämförelse utan bara en indikation på något.
Låg hastighet för en duktig motorcyklist kan vara långt över gränsen för en annan. Det finns dom som kör subfemmor på tex bulten (12km krokig 70-väg strax söder om Tokholm, sök på det), ganska avslappnat och lojt. Sen finns det dom som kör samma väg på 10 minuter och är helt slut efteråt.

Att du spänner dig och blir stel när det går fort gör dig bara till en ytterst farlig motorcyklist. Hojen går bäst själv, allt föraren ska göra är att ge den signaler, inget mer. Sitter man stelt på hojen stör man den bara och då funkar inte chassit som det ska, mao olycksrisken ökar väsentligt. Återigen en anledning varför det är högre premie för unga personer utan större erfarenhet, dom är inte lika trygga på hojen helt enkelt.

Att många äldre har kört hoj hela sitt liv utan vurpor kan helt säkert hänga ihop med att dom började med en Silverpil som hade 9,5hk, alt Guldpil på hisnande 10,5hk. Visserligen vägde dom 75kg, men fortfarande hände inte så mycket när man vred stumt, dvs hann man utvecklas och lära sig i en annan takt. Misstag blev inte lika katastrofala helt enkelt. Idag anses ju sexhundror som lite för klena för nybörjare, dom har ju trots allt bara 100-130hk... Guldpilen fick för övrigt sluta säljas, den ansågs för farlig, för stark motor i förhållande till bromsarna.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nej det kan de inte för det blir väääldigt svårt att bevisa om man inte är ärlig o säger t.ex. att "nej, det är faktiskt bara sonen som kör hojjen"
knappast...

troligast så säger man "den var utlånad i några dagar"

Forget it
Har läst en del i den här tråden nu.

Det du skriver låter många gånger bra för din risk att inte råka ut för något när du kör hoj.
Du nämner bekanta som kört hoj i många år utan att vara med i en olycka.
Frågan du borde ställa dem är snarare om de var med i någon när de var färska på hoj.
Jag känner många som inte varit med om något på 5 år. Även några som inte vurpat alls. Fast de är få.

För att klara sig från olyckor krävs två saker.
1. Ett lågt risktagande
2. Erfarenhet.

Du tror dig ha det första.
Det andra har du inte. Och det finns bara ett sätt att köpa det.

När det gäller försäkringsbiten.
Det finns en orsak till att det kostar som det gör... orimligt?
Nä tyvärr inte.
Se det ur företagsekonomiskt syn.
Försäkringsbolagen har aktieägare. De ägarna bedriver inte välgörenhet.
De kostnader vi åsamkar bolagen kostar pengar. Och premien står i proportion till vad vi kostat bolaget.
DVS VI KRASCHAR FÖR MYCKET!

Är då hojen försäkrad på din föräldrar så finns det ju lite saker att titta på. Och det räcker med att bolaget MISSTÄNKER att förhållandet är Du som är den HUVUDSAKLIGA ÄGAREN, för att de ska hålla inne med ersättningen och börja utreda det hela lite djupare.

Då finns det några saker de kommer titta på, Bla hur är motorcykeln finansierad.
Sen så hänger det många försäkringsutredare här på sporthoj.com.
De är oftast inte svårt jobb att lista ut vem som av medlemmarna här som varit med i en olycka... Sen börjar det skrivas om det osv osv. I det läget är det bara för utredaren att backa tillbaka och se vad den olycksdrabbade skrivit om tidigare.
Dessutom finns det alltid medlemmar här på sh.com som starkt ogillar skenförsäkring. Och några har en ryslig förmåga att vara mer lojala mot sitt försäkringsbolag än kompisarna här på sh.com.

Så det är faktiskt inte speciellt svårt att hitta indicier på vem som är den verklige ägaren om utredaren verkligen börjar fundera.

Och i det läget så är det du eller snarare din pappa som får dra det hela till domstol.... osv osv. För när det gäller försäkringsbolag så räcker det med att de misstänker att allt inte står rätt till för att de ska hålla inne med ersättning. Bevisbördan hamnar i princip på dig... eller din far.


//Ezzo
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du tillhör en riskgrupp helt enkelt, och varesig du tror det eller ej så är det betydligt större chans att du komemr klota inom 2 år (förutsatt att du får kortet) än nån av de gamla rävarna här som kört hoj längre än vad vi andra levt :p

Finns ingen som kommer hit med färskt kort och säger de e tuffare än rossi och ska dra bombrepor som fan, utan (nästan) alla nya är väldigt ödmjuka och inser att det tar många år att bli en bra mc förare.

och alla säger men JAG kör ju så försiktigt, JAG skulle aldrig våga köra sådär fort, men JAG kör bil i 30 på motorvägen, och min mamma säger jag är så försiktig och snäll.

men likförbannat klotar de flesta av dem inom 2 år....

Alla somkör hoj gillar att gasa satan men

Murphy står och väntar i varje korsning och bakom varenda backkrön. Man kan minska riskerna men dom försvinner aldrig. detta gäller oavsätt ålder och hur länge man kört.

Det jag anar generellt är att olyckor som sker på hoj är lite olika beroende på erfarenhet.

När man är helt grön och håller på med körkortet så är det mer ramla omkull och köra in i saker på parkeringen

När man precis klarat kortet kommer en farlig tid när man känner sig glad och fri och äntligen kan använda rullen på hojen.

När man kört ett tag och tycker man är en gud på att köra är en riktigt farlig tid.

När det gått ett par år och man har erfarenhet och kör med eftertanke (så man upptäcker Murphy i tid) så inträder perioden då olyckor sker för att man slappnar av och tappar focus för en kort stund (när man inte gasar satan)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Alla somkör hoj gillar att gasa satan men

Murphy står och väntar i varje korsning och bakom varenda backkrön. Man kan minska riskerna men dom försvinner aldrig. detta gäller oavsätt ålder och hur länge man kört.

Det jag anar generellt är att olyckor som sker på hoj är lite olika beroende på erfarenhet.

När man är helt grön och håller på med körkortet så är det mer ramla omkull och köra in i saker på parkeringen

När man precis klarat kortet kommer en farlig tid när man känner sig glad och fri och äntligen kan använda rullen på hojen.

När man kört ett tag och tycker man är en gud på att köra är en riktigt farlig tid.

När det gått ett par år och man har erfarenhet och kör med eftertanke (så man upptäcker Murphy i tid) så inträder perioden då olyckor sker för att man slappnar av och tappar focus för en kort stund (när man inte gasar satan)

haha, precis, alla som kör hoj gillar gasa satan :D, öven dem som innan säger att de alltid följer hastighetsbegränsningen när de kör bil, är avsvarstagande och försiktiga etc etc, sen när man övningskör är man med hur försiktig som helst, men sen kommer hornen långsamt.. på ALLA :D skulle tippa att andra året med mc kort är farligast, 1a året är de flesta fortfarande försiktiga men andra året..
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
OM DET VISAR SIG ATT DEN SOM FÖRSÄKRAT FORDONET INTE ÄR DESS EGENTLIGA ÄGARE OCH/ELLER HUVUDSAKLIGA BRUKARE KAN ERSÄTTNING UTEBLI.

Visst är det så, den huvudsakliga brukaren, något trådstartaren blir när denne skenförsäkrar.

Men förklara och låta denne även förstå detta är nog en omöjlighet...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top