Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Överlägset! Och under semestern också.
Jag lär skruva ihop något tvåhjuligt och masa mig iväg till Färila!

Kanon! Det behöver inte gå fort heller för att man ska ha kul, vi hade skitskoj i fyra Speed Weekends i rad utan att ens ta oss från startlinjen...:D

- - - Updated - - -

Ett stort aber jag haft med hojen är att den specialdesignade landracing-framskärmen jag köpte från USA inte har suttit fast något vidare, lite sned dessutom så skärmen har sett ut som en avslagen boxarnäsa framifrån...



Det rådde jag bot på ikväll med en stålram som håller glasfiberskärmen centrerad över hjulet, det blev grymt mycket stabilare så jag är riktigt nöjd med kvällen. Dessutom har jag gjort några små modifieringar så skärmen ska gå sätta fast och ta loss mycket enklare, det är trångt till och med för mina frökentassar att komma åt mellan skärm och bromsskivor.



Min morbror Hasse kom förbi och hälsade på idag på väg till jobbet 40 mil hemifrån, han hade med sig en present till racingverksamheten som jag mest troligt men förhoppningsvis inte kommer ha användning av framöver... :)



Tjo!:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har dessutom blivit tipsad om att det finns en klass för "Turbine wheel driven motorcycles" på Pendine Sands Speed Week, rekordet är 140,81 mph (226.6km/h) på en mile (1609m) med stående start.

Pendine Sands!!!! KÖR!!! Jag körde ett race i Holländska/Belgiska Mästerskapen på Spa 2013, och när jag första körningen rullade ner längs depårakan, och hade utsikt över Eau Rouge, Och VISSTE att här, på denna asfalt, hade Ascari, Fangio, Nuvulari, Clark, Peterson, Bonnier, Senna lagt gummi… tammefan om det inte tårades i ögonvrån!!!
Så, KÖR! I Malcolm Campbells och Parry Thomas fotspår

http://www.telegraph.co.uk/cars/classics/blue-bird-recreates-record-breaking-run-at-pendine-sands/

http://www.britishpathe.com/video/race-for-speed-record-2
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Pendine Sands!!!! KÖR!!! Jag körde ett race i Holländska/Belgiska Mästerskapen på Spa 2013, och när jag första körningen rullade ner längs depårakan, och hade utsikt över Eau Rouge, Och VISSTE att här, på denna asfalt, hade Ascari, Fangio, Nuvulari, Clark, Peterson, Bonnier, Senna lagt gummi… tammefan om det inte tårades i ögonvrån!!!
Så, KÖR! I Malcolm Campbells och Parry Thomas fotspår

http://www.telegraph.co.uk/cars/classics/blue-bird-recreates-record-breaking-run-at-pendine-sands/

http://www.britishpathe.com/video/race-for-speed-record-2

Det blir helt klart lite mer på riktigt där än att halka runt på Årsundasjön.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Enligt kalendern ska det visst vara sommar nu, fan tro´t men man tar det säkra före det osäkra och skyndar sig snickra och gräva runt gården innan snön kommer igen. Som tur är så har jag inte speciellt mycket jag måste göra på hojen innan det är One Mile på Färila, men lite småpyssel är det allt.



Kamrat Olov har lovat hjälpa mig med att få till en varvräknare till gasturbinen, jag ritade upp en apparatlåda i Inventor och skrev ut den i PLA på 3D-skrivaren. Återstår att se om allt får plats men det är lätt att göra ändringar och printa ut en ny, tanken är att jag ska göra en helt ny instrumentpanel i vinter så det här blir ett provisorium så länge.



Nästa potatis var att dreva om hojen, efter lite knackande på miniräknaren hade jag en lista på topphastigheter vid olika drevningar och 30.000rpm på kraftturbinen. Turbinhjulet är specat för 33.000rpm men jag vill gärna ha lite marginal innan det smäller...:gnissla



Jag satte dit ett 20-drev för att få en lagom toppfart, jag tror inte att hojen hinner upp i 320km/h på en mile men det är lätt att dreva ner en kugg i depån skulle det behövas.



Det stora grubbleriet sedan Speed Weekend har varit styrslagen i hög fart, jag mitt snåla elände köpte en styrdämpare i Kinesium på Ebay som inte funkade för fem öre så nu tänkte jag lösa problemet med en riktig dämpare. En begagnad styrdämpare från en BMW S1000RR dök upp i postlådan tidigare i veckan så nu kunde jag sätta igång.



Efter att ha svarvat ur hålet för gaffelbenet och grovkapat ut formen på fästet såg det ut så här.



Så här blev det till slut, jag hade helst fått ut styrdämparen lite längre från styrcentrum för att öka momentet lite men då hade den hamnat i vägen för kåpor och annat elände.



Tjo!:)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Det jag plockat av är en ventil som avleder blödluft från sista kompressorsteget för att tina bort is från motorinsuget, en slinga med värmekänslig tråd som larmar om det uppstår brand i motorutrymmet och styrningen till en dumpventil på fjärde kompressorsteget som blöder av luft upp till 80% av maxvarv då den ska stängas.

Då 80% motsvarar ca ett ton dragkraft känns det som att jag inte kommer behöva stänga den ventilen i första taget, så styrningen plockas bort för att göra det hela lite mer överskådligt.:tummenupp

Trevlig helg!:)

Gammal info men de industriella turbinerna där vikten inte var så nogräknad tog man blödluften från kompressorsteget och dumpade den innan turbinen (vad jag minns) för att inte riskera pumpning i maskinen på de bakre stegen vid start och låglast. Men då hade man iofs även variabla ledskenesteg på steg 0 samt 1 som hjälpte till med luftmängden in i kompressorn.

Hur många steg är det i kompressor samt turbin? Hur många spridare eller är det en krans? Är det en hel brännkammare eller är det sk "mjölkkannor" som sköter förbränningen??

Skovlarna skall som tidigare nämt sitta löst och det var kul att se första starten efter service när man startade maskinerna, då kunde det bli en hel del "tomtebloss" i maskinen när tätskikten skulle slitas in mot skovlarna..

:tummenupp:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gammal info men de industriella turbinerna där vikten inte var så nogräknad tog man blödluften från kompressorsteget och dumpade den innan turbinen (vad jag minns) för att inte riskera pumpning i maskinen på de bakre stegen vid start och låglast. Men då hade man iofs även variabla ledskenesteg på steg 0 samt 1 som hjälpte till med luftmängden in i kompressorn.

Hur många steg är det i kompressor samt turbin? Hur många spridare eller är det en krans? Är det en hel brännkammare eller är det sk "mjölkkannor" som sköter förbränningen??

Skovlarna skall som tidigare nämt sitta löst och det var kul att se första starten efter service när man startade maskinerna, då kunde det bli en hel del "tomtebloss" i maskinen när tätskikten skulle slitas in mot skovlarna..

:tummenupp:tummenupp

Den har 8 kompressorsteg och ett turbinsteg, 12 st J-typ förångningsrör i en annulär brännkammare med separata spridare.

Det hade varit en intressant syn, inget för de med svaga nerver antar jag...:gnissla
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Den har 8 kompressorsteg och ett turbinsteg, 12 st J-typ förångningsrör i en annulär brännkammare med separata spridare.

Det hade varit en intressant syn, inget för de med svaga nerver antar jag...:gnissla
Ok. Driftsäkerhet och enkelhet är dagens melodi??

Jo.. kändes ganska konstigt att se första gången då bara gasgeneratorn ligger runt 80.000.000kr/st... inget man vill skrota i onödan.?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På begäran från ett par amerikanska polare vägde jag hojen ikväll, 186kg torr. Inte illa pinkat med tanke på gjutjärnsväxellådan och bilbatteriet!:tummenupp
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Nice !

Vad innebär "torr" vikt ? utan olja och bränsle misstänker jag men hur mycket vikt ligger där ?

Polaris snöskotrar är ju idag lättast på marknaden men det ryktas att deras torrvikt innebär tomma stötdämpare och ingen bromsvätska osv. :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har plats för ca 14 liter olja och 8 liter fotogen så det blir ju några kilon ihopräknat, 201 kg fulltankad vägde hojen i alla fall.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
210 med förare...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På begäran från ett par amerikanska polare vägde jag hojen ikväll, 186kg torr. Inte illa pinkat med tanke på gjutjärnsväxellådan och bilbatteriet!:tummenupp

Det var betydligt lättare än jag trodde!
Du har ju inte strävat efter låg vikt (det är ju inte särskilt viktigt på en fartrekordsmaskin).
Erfarenhetsmässigt så måste man vara djävligt anal när man bygger om inte vikten skall skena iväg.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
210 med förare...

:D

Det var betydligt lättare än jag trodde!
Du har ju inte strävat efter låg vikt (det är ju inte särskilt viktigt på en fartrekordsmaskin).
Erfarenhetsmässigt så måste man vara djävligt anal när man bygger om inte vikten skall skena iväg.

Den stora viktbesparingen ligger i motorn, trots växellådan är paketet betydligt lättare än en radfyra med motsvarande effekt. Nästa gång jag är ur med motorn ska jag försöka komma ihåg att väga den.

Jag slipade till styrdämparfästet igår på lunchen så nu ser det lite roligare ut.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sommar och semester = jobb och mer jobb. Jag spenderar dagarna med att hjälpa brorsan göra deras nyinköpta hus beboeligt och gjuta golv i kallgaraget mitt, fina fisken med i princip fördubblad verkstadsyta!:banana



En varvräknare till turbinhojen är under uppbyggnad, ska printa ut ett hölje så fort kamrat Olov är klar med elektroniken.

Tjo!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kallgarage är ju en underdrift ;) med utedelen från värmepumpen i kallgaraget lär det bli sibirisk kyla där vintertid :hihi
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top