Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag var jag och hämtade ut material för tillverkningen av nya och förhoppningsvis bättre förångningsrör, tidigare hade jag helt raka rör utan någon radie där laddluften och bränslet åker in och nu vill jag testa en ny design med en inloppsradie och en variant på de välkända ( :) ) Jackson D-sticks där luft/bränsleblandningen får en liten labyrint att leta sig genom.



-"Å vafan är det där då?"

Jo det ska jag tala om, det är början på en jigg för att göra just radieinloppet och labyrinten!



Här är alla delar till jiggen och ett knippe tillkapade ss2348 rör, själva labyrinten kommer bestå av fyra instansade hack i rören.



Undersidan av jiggen, en M12 låsskruv används för att justera höjden på röret när radien ska pressas. Mina rör ska vara 100mm långa från översidan på inloppsradien till röränden men med justermånen kan jag testa lite längre eller kortare rör senare om det visar sig behövas.



Första teströret tillverkat! Här ser ni tydligt instansningarna som ger turbulens i röret och ger bränslet mer tid att förångas totalt innan det blåser ut i brännkammaren, en lite för liten inloppsradie som ska göras större på de riktiga rören. Blir nog bra det här!:)

Tjo!:tummenupp
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Jag har 4 fluke egt givare som torde vara ganska exakta då dom duger som mätdon åt Volvo penta.
Använda ett par vändor i bromsbänken på turbohojen.
Du får dom om det är intressant.
Mvh Ulf
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har 4 fluke egt givare som torde vara ganska exakta då dom duger som mätdon åt Volvo penta.
Använda ett par vändor i bromsbänken på turbohojen.
Du får dom om det är intressant.
Mvh Ulf

Nämen! Kvalitetsgivare tackar jag inte nej till, skickar PM med adress omedelbums!:Bugar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med resten av familjen på badhuset med svärmor kunde jag hasa mig ut i verkstaden för att göra någon nytta, det blev en sån där långfredag på jobbet med pannkrångel fram till 5 i morse så jag var tvungen att göra något för att hålla mig vaken.:)

Vad kan då vara bättre än att pressa 18 st förångningsrör? Lagom hjärndött jobb så risken att ställa till något var minimal, först pressade jag inloppsradien på alla rör...



...och sen rensvarvade jag änden för att trimma in alla rör till exakt 100mm.



Håller man på med pipor är det förresten ett måste att lyssna på rätt sorts musik för att det inte ska gå helt åt helvete.



Med järnet på stereon så stansade jag in de fyra hacken i varje rör som ska ge bättre förångning i rören.



En trave färdiga förångningsrör!:banana



Vad skulle jag nu göra med dom? Joooo, sätta in dom i NGV-huset såklart! Ut med den gamla skiten...



...och in med de nya rören!



Det ser ju betydligt snoffsigare ut än tidigare, en söt liten radie för luften att pysa in genom som grädde på moset. Nu fattas bara att svetsa fast dom men då det kräver att man inte halvsover får det bli en annan gång.:gnissla



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var dags att sätta svetsen i de nya förångningsrören ikväll, sagt och gjort så punktade jag fast rören och riktade upp dom vilket jag just är på väg att göra när denna bilden togs.



Med alla rör fastsvetsade kunde jag sätta tillbaka brännkammaren igen, trodde faktiskt att det här skulle ta längre tid men det flöt på bra med både rörbeställningen och jiggtillverkningen.



Nu kom jag på en sak till som måste fixas innan motorn kan sättas ihop, nämligen att två av spridarnålarna flödar dåligt. Jag testade det med gasol tidigare och två spridare hade väldigt korta flammor, med hjälp av tryckluft lyckades jag blåsa rent den ena spridaren men den andra var jag tvungen att byta ut.



Ett jäkla pillergöra, spridarröret är 0.7mm grovt och måste silverlödas för att klara värmestrålningen. Med spridaren på plats kunde jag göra ett nytt gasoltest och nu ser det betydligt bättre ut!



Det sista jag gjorde ikväll var att spackla på pluggen till bakkåpan lite mer, det är såpass tjocka lager på sina ställen att jag måste spackla i omgångar och låta det torka mellan varven. Blir nog bra till slut tror jag.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med magen full av fläskpannkaka och med barnen i säng så kunde jag gå ut i lekstugan en sväng, det var lite ömse pyssel på agendan idag.



Såg ni vad jag gjort? Inte det? Nu då...



Jo men visst, startmotorn hänger på plats i ett nytillverkat fäste! Jag har kvar att tillverka drivaxeln mellan startmotor och Vipern men det är relativt rättfram nu när jag räknat ut hur jag fräser splines. Ingen brådska heller utan jag tar det när tid finnes.

Igår fick jag ett paket med posten, Flu här på Sporthoj.com donerade ett knippe Fluke tempsonder till mig! Tusen tack ska du ha!:Bugar



Jag började plocka ihop hojmotorn igen efter att ha fixat fast startmotorn på Vipern, ni har väl sett bilder på ihopmontering av motorn ett par hundra gånger nu så jag sket i att ta några kort. Här har jag i alla fall precis vinkeldragit kompressormuttern.



Sen bättrade jag på vitfärgen som varvräknaren läser på, tidigare satt motorn i hojen så jag fick sträcka in armen genom insugsburken och kleta lite färg på känn men nu kunde jag rugga upp ytan lite först så färgen fäster bättre.



Innan jag gjorde kväll så spacklade jag lite mer på pluggen till bakkåpan, lär ta rätt många pass innan jag är klar med spacklandet i och med att det inte går lägga så tjocka lager.

Tjo!:)
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ett tips angåenda spackling är att dra på ett lager sprutspackel . Mekonomen har ett som funkar fint

Det jag märkte var att om man slipade igenom sprutspacklet och försökte handspackla så sjunker det ofelbart undan

Troligen är det styrenet som påverkar frigoliten
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jotack, jag började handspackla direkt på styrofoamen och det sätter sig rätt bra på några ställen. Lär ta några lager till innan jag fått bukt med det.
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Kör du tvåkomponentsspackel direkt på styrofoam ? då kan jag förstå att det jävlas.
Styren löser upp styrofoam, men bra tips med sprutspacklet, eller så kör man vanligt snickerispackel alt. lackfärg som grund.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har höjt värmen lite i verkstaden och nu verkar spacklet torka bättre utan att rinna så mycket.:tummenupp

Nu är hojmotorn ihopsatt igen, jag kostade på lite rödsilikon på några ställen jag hade små luftläckage tidigare så nu kommer den vara tät som en prästfitta.:banana



Lite OT så har jag tillverkat mellanaxeln till Viperns startmotor, här håller jag på ta de sista skären på splinesfräsningen.



Så här blev det till slut, jag ska bara borra in ett par låsskruvar för att fixera mellanaxeln på startmotoraxeln. Det är förresten inte blod utan ritsfärg.:)



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förresten, nu är det sista rycket med den där tävlingen jag är med i. Röstningssifforna nollades första november och mina två ärkenemesisar som verkar vara youtube-kändisar har vunnit var sin månad så nu är det läge att glida in och knäppa en finalplats!

Snella snella venner, kan ni inte göra er omaket att rösta på mig en gång till? :bambiögon

http://www.bocabearings.com/innovation-contest/ContestantDetails.aspx?ProjectID=137

 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top