R1-turbo !

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tusen tack för hjälpen!

Quaden:
Returen kan du dra in i vänster sida på tråget, innanför stödet typ. Då kan du dra slangen förbi utan att behöva gå under om du nu har platsbrist(antar att den inte sitter i en r1a...).

Olja tog jag på höger sida om motorn från huvudgalleriet som går rätt genom motorn. Funkat klockers.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Några frågor till.....
Hur grov slang använder ni till matning och retur på oljan till Turbon?

Använder ni orginal gummit mellan luftburk o förgasare till Plenumet och i så fall vilken sorts slangklämma på den sidan som är mot Plenumet?

Förlåt för trådstölden....
 

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
Så nu hittde jag din tråd. Ska bli kul att följa =) hoppas nu du blir nöjd med kåperna =) som sakt tackar för en smidig afär mvh david
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Några frågor till.....
Hur grov slang använder ni till matning och retur på oljan till Turbon?

Använder ni orginal gummit mellan luftburk o förgasare till Plenumet och i så fall vilken sorts slangklämma på den sidan som är mot Plenumet?

Förlåt för trådstölden....

Ang matning/oljeretur så har jag inte kommit så långt ännu, men den behöver inte vara speciellt grov. Men jag har nog tänkt köra med 1/2". Att köra original gummi mellan plenum och förg är omöjligt. Kör med ex blå siliconslang finns 70 mm förg är 67mm utv. Slangklämma bör gå med vanlig rostfri klämma som inte är för bred.
Jag är ju själv novis i ämnet men jag och Crazy hjälps åt och du får gärna vara med på ett hörn.:tummenupp
Vad bygger du? Är det på en R1 a eller bara R1 motor i annat bygge?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Några frågor till.....
Hur grov slang använder ni till matning och retur på oljan till Turbon?

Använder ni orginal gummit mellan luftburk o förgasare till Plenumet och i så fall vilken sorts slangklämma på den sidan som är mot Plenumet?

Förlåt för trådstölden....

Matning kör jag med 8mm inv. Returen har jag 16mm inv, men det är onödigt grovt, hade 12 tidigare och det gick bra.

Jag kör med originalgummina, problemet är som du säger att hitta nog smala klammer. Du får leta runt på lokala firmor, det slutade för mig med att jag gjorde egna.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jäklar vad snabb ni är att svara :)

Jag sitter och tittar på orginal slangen nu och på något vis så ska det nog gå med en väldigt tunn slangklämma, annars får man nog tillverka en egen som sagt!

Då får det nog bli 8mm invändigt till matningen och 12mm till returen.

Noc, förstod jag dig rätt med att man kan dra returen till den plana ytan på motorblocket precis ovanför oljetråget på den vänstra sidan?

Se bilden om jag har fattat rätt?

attachment.php


Stämmer den ska inte sitta i en hoj, mera avslöjanden kommer snart :D
 

Bifogat

  • olja.gif
    olja.gif
    127.3 KB · Visningar: 1,262
Last edited:

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Så nu hittde jag din tråd. Ska bli kul att följa =) hoppas nu du blir nöjd med kåperna =) som sakt tackar för en smidig afär mvh david

Tjaa, goffy!
Tänkte inte riktigt på det, men jag är faktiskt intresserad av de två delarna som förbinder övre kåpan med nedre.
Jag slår dig en signal i morgon.:tummenupp
MVH
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jäklar vad snabb ni är att svara :)

Jag sitter och tittar på orginal slangen nu och på något vis så ska det nog gå med en väldigt tunn slangklämma, annars får man nog tillverka en egen som sagt!

Då får det nog bli 8mm invändigt till matningen och 12mm till returen.

Noc, förstod jag dig rätt med att man kan dra returen till den plana ytan på motorblocket precis ovanför oljetråget på den vänstra sidan?

Se bilden om jag har fattat rätt?

attachment.php


Stämmer den ska inte sitta i en hoj, mera avslöjanden kommer snart :D

Nu våldtar vi couglins tråd så det står härliga till, ber om ursäkt för det.

Helt rätt, där tar du ut oljan, däremot returen satte jag i tråget, inte i blocket. Här är en bild på hur min retur sitter. Du kan ju sätta en rak anslutning om du nu absolut inte kan gå under motorn.
Annars så funkar det fint att leda tillbaks oljan i där oljepluggen sitter, bygger nog bara 20-25mm neråt, det är ju den enklaste lösningen(körde så förut och det funkar kanon, men det funka inte med min nuvarande avgaspipa så fick flytta den.)
4.jpg
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Nu Couglin så ska jag sluta våldsföra mig på din kanon tråd, startar en egen och öppnar upp min Blog, skulle inte ha gjort det förns det var klart med Guinness, men får så mycket hjälp av er så jag bjuder på den redan nu.......
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4622753#post4622753

Tusen tack för tråd lånet (rånet)
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Gaffelben

Skickar ett par bilder på de nyrenoverade gaffelbenen.
Inga fantastiskt roliga bilder men ändå.
Ni som läst i början av tråden vet ju att ena gaffelbenet mer eller mindre trillade isär när jag lossade framhjulet. Nu är allt som det ska. Rengjort nya tätningar och ny olja. Det gjorde susen kan jag säga!:yoparty
 

Bifogat

  • sh.jpg
    sh.jpg
    241.6 KB · Visningar: 114
  • sh1.jpg
    sh1.jpg
    233.7 KB · Visningar: 127

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Skickar ett par bilder på de nyrenoverade gaffelbenen.
Inga fantastiskt roliga bilder men ändå.
Ni som läst i början av tråden vet ju att ena gaffelbenet mer eller mindre trillade isär när jag lossade framhjulet. Nu är allt som det ska. Rengjort nya tätningar och ny olja. Det gjorde susen kan jag säga!:yoparty

najs pila mecka sörva underhålla de e najs:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Plenumbygge

Jaha, Fredag kväll och precis hemkommen från Crazy. Idag har vi byggt plenum. Ska börja med att nämna att vi gjort detta ihop med ett bra resultat. Dock är det CRAZY SKÅNING som svetsat ALLT. Han är en jävel på att svetsa alu. Bilderna som följer ligger även på Crazys tråd. Det är ju liksom han som ska ha äran för det resultat vi uppnått i kväll då han stått för svetsning mm. Jag fotade, han svetsade!
OBS att detta inte är slutprodukten eftersom detta plenum kommer delas igen och bitarna kommer användas som mallar för slutprodukten.
Allt utom botten i plenum ska alltså göras om med bättre finish!
Vi tar gärna synpunkter på detta!
Håll till godo! :tummenupp
 

Bifogat

  • Picture 012.jpg
    Picture 012.jpg
    234.5 KB · Visningar: 151
  • Picture 011.jpg
    Picture 011.jpg
    235.8 KB · Visningar: 137
  • Picture 007.jpg
    Picture 007.jpg
    224.6 KB · Visningar: 132
  • Picture 008.jpg
    Picture 008.jpg
    235.9 KB · Visningar: 134
  • Picture 009.jpg
    Picture 009.jpg
    228.4 KB · Visningar: 148
  • Picture 006.jpg
    Picture 006.jpg
    231.5 KB · Visningar: 133
  • Picture 005.jpg
    Picture 005.jpg
    226.7 KB · Visningar: 142

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Plenum

Nu bombarderar vi med bilder!
Fler plenumbilder!
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Bifogat

  • Picture 021.jpg
    Picture 021.jpg
    232.2 KB · Visningar: 137
  • Picture 020.jpg
    Picture 020.jpg
    222.5 KB · Visningar: 126
  • Picture 019.jpg
    Picture 019.jpg
    225.1 KB · Visningar: 146
  • Picture 016.jpg
    Picture 016.jpg
    228.2 KB · Visningar: 129
  • Picture 015.jpg
    Picture 015.jpg
    228.5 KB · Visningar: 120
  • Picture 014.jpg
    Picture 014.jpg
    227.2 KB · Visningar: 127
  • Picture 013.jpg
    Picture 013.jpg
    229.8 KB · Visningar: 130
  • Picture 012.jpg
    Picture 012.jpg
    234.5 KB · Visningar: 123

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Plenum

Och några bilder till :tummenupp
Obs att det även ska läggas plåtar på sidorna av kylet.
Skickar även med en bild på hur det såg ut när jag körde hem!
SINNESJUKT med snö, såg ca 15 m framför bilen. Hojväder känns ganska långt borta just nu! :huvet
 

Bifogat

  • Picture 026.jpg
    Picture 026.jpg
    232.4 KB · Visningar: 140
  • Picture 024.jpg
    Picture 024.jpg
    229.9 KB · Visningar: 131
  • Picture 023.jpg
    Picture 023.jpg
    227 KB · Visningar: 129

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Och några bilder till :tummenupp
Obs att det även ska läggas plåtar på sidorna av kylet.
Skickar även med en bild på hur det såg ut när jag körde hem!
SINNESJUKT med snö, såg ca 15 m framför bilen. Hojväder känns ganska långt borta just nu! :huvet

Så farligt var det inte jag såg 25meter hahaha nyss hemkommen skar ut plåtarna som jag ska bocka imorgon + lackade gaffelbenen:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Så farligt var det inte jag såg 25meter hahaha nyss hemkommen skar ut plåtarna som jag ska bocka imorgon + lackade gaffelbenen:tummenupp

HA ha ha! JO, det var SINNESJUKT med snö! Såg inte avfarterna förrän 10 m innan avfarterna, och då körde jag i ca 50 km/h den sista biten.
Men jag höll mina stadiga 110-120 km/h från vetlanda, körde om en hel del volvo 850 med tärningar i backspegeln och småbrudar i baksätet. :D

Har komunen delat ut tärningar i knull-ull istället för p-skiva i Vetlanda?
:D:D:D:D:D:D

Hörs i morgon!:tummenupp
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
HA ha ha! JO, det var SINNESJUKT med snö! Såg inte avfarterna förrän 10 m innan avfarterna, och då körde jag i ca 50 km/h den sista biten.
Men jag höll mina stadiga 110-120 km/h från vetlanda, körde om en hel del volvo 850 med tärningar i backspegeln och småbrudar i baksätet. :D

Har komunen delat ut tärningar i knull-ull istället för p-skiva i Vetlanda?
:D:D:D:D:D:D

Hörs i morgon!:tummenupp

Det gör vi
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Lite nyköpta kåpdelar!

Har ju även köpt lite kåpor till turbo hojen.
Här kommer lite bilder på delarna!
Delarna köpta av Goffy här på SH. Juste snubbe!:Bugar
Är lite kluven på lackering men jag tar tacksamt emot förslag. Hade tänkt vit pearl men Noc har ju samma nos och tail som jag bygger på så jag kan ju inte ha samma färg som han. Vill ju inte bli kallad för NOC wannabee !:D

Nä, det kommer nog bli ett ganska svart kapitel med guld och iridium i guld. Vi får se! :va
 

Bifogat

  • CIMG0800.jpg
    CIMG0800.jpg
    122.4 KB · Visningar: 111
  • CIMG0801.jpg
    CIMG0801.jpg
    117.5 KB · Visningar: 98
  • CIMG0802.jpg
    CIMG0802.jpg
    141.6 KB · Visningar: 104
  • CIMG0803.jpg
    CIMG0803.jpg
    120.3 KB · Visningar: 126
  • CIMG0804.jpg
    CIMG0804.jpg
    121.9 KB · Visningar: 115
  • CIMG0805.jpg
    CIMG0805.jpg
    77.5 KB · Visningar: 117

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Riktigt nice jobbat med plenumet:tummenupp
Tappar man efekt med vattenkylt plenum eller är det efektivare?
Skönt att slippa intercoolern, ni som har det så trångt på era hojar :tungan
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Jag tänkte gnälligt för mig själv kommer det aldrig några turbo prylar i den här tråden, men sen scrollade jag upp o fick se era plenum.

De blir jäkligt fina! jobbar crazy med svetsning?

jobbar som mekaniker men har lärt mig alu tiga själv genom att hålla på lite då och lite då:tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top