Spamtråd höst/vinterutgåva 2009/2010

Status
Ej öppen för fler svar.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
doppresent

Skall på dop i helgen, vad köper man till en liten kille i doppresent?
Har förstått såpass mycket att det skall helst vara nått i silver.
En sked känns lite för old-school. Några tips nån?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Skall på dop i helgen, vad köper man till en liten kille i doppresent?
Har förstått såpass mycket att det skall helst vara nått i silver.
En sked känns lite för old-school. Några tips nån?

Ölbägare men ingraverat namn på såklart :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Varför får jag inte längre mail när det kommer ett PM? :va
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Skall på dop i helgen, vad köper man till en liten kille i doppresent?
Har förstått såpass mycket att det skall helst vara nått i silver.
En sked känns lite för old-school. Några tips nån?

Ölbägare men ingraverat namn på såklart :tummenupp

Låter som ett bra förslag :)

Annars kan du ge bort ett liten ask som han kan lägga mjölktänderna i eller en ram där man kan har ett kort på honom i mitten och runt om graverar man in födelsedata som vikt mm.
Sen finns det dopljusstake, dopskål, dopbestick, speldosa, ett namnsmycke...

Men en dopsejdel låter väl bra :tummenupp
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Låter som ett bra förslag :)

Annars kan du ge bort ett liten ask som han kan lägga mjölktänderna i eller en ram där man kan har ett kort på honom i mitten och runt om graverar man in födelsedata som vikt mm.
Sen finns det dopljusstake, dopskål, dopbestick, speldosa, ett namnsmycke...

Men en dopsejdel låter väl bra :tummenupp

Asken för mjölktänderna låter ju som en grym idé, får filura lite till.
Tack för tipsen, nu lossnade det lite. :tummenupp
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Skall på dop i helgen, vad köper man till en liten kille i doppresent?
Har förstått såpass mycket att det skall helst vara nått i silver.
En sked känns lite för old-school. Några tips nån?

Doppresenter i silver tycker jag är trist och det kommer troligtvis barnet att tycka också. Köp nån rolig brio bil eller annan brioleksak.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
3pw087000_1_Zoom.jpg


:fakta
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Doppresenter i silver tycker jag är trist och det kommer troligtvis barnet att tycka också. Köp nån rolig brio bil eller annan brioleksak.

Hela tanken med doppresenter är som du säger lite boring eftersom det oftast läggs i en låda tills de hamnar i övre tonåren för att sen säljas på närmaste pantbank för att finansera nästa helg. Men tror att traditionen "kräver" nått i just den stilen. Brio och liknande kan han få när han fyller år istället. :D

Familjen och släkten till barnet har jag en känsla av är lite mer av den traditionstänkande typen, vill inte göre en :arsele av mig själv :gnissla


hittar du en sådan trajja-bike så är det ju givet :tungan
 
Last edited:

Helvetica

Ett nej är ett kanske på sikt
Gick med
2 Aug 2008
Ort
i Mumindalen.
Hoj
En väldigt grön
Skall på dop i helgen, vad köper man till en liten kille i doppresent?
Har förstått såpass mycket att det skall helst vara nått i silver.
En sked känns lite för old-school. Några tips nån?

* Gipsavgjutning för hand/fot
* presentkort på fotografering i studio
* en tidskapsel som man lägger ner valfria prylar i, öppnas först på 18-årdsdagen.
* en flaska sprit/vin som ska lagras till 18-årsdagen (eller ännu längre) Blir kanske värd en slant sedan. :D
 

hef

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Norr om stan..
Hoj
CB1000RA
Skall på dop i helgen, vad köper man till en liten kille i doppresent?
Har förstått såpass mycket att det skall helst vara nått i silver.
En sked känns lite för old-school. Några tips nån?

Sånt där silvertjafs brukar ju inte vara så roligt att ge bort, känns mer som en tråkig tradition som man inte behöver följa. Varför skall man ha en massa silver i en låda i ett skåp hela livet som man aldrig använder!?!?

Mitt tips är att köpa nån som man kan ha nytta av, som ändå går att bevara(inta alltid möjligt). Jag brukar köpa en stor bok med gonattsagor eller spökhistorier, som föräldrarna kan läsa ur vart tiden lider.... Så kan du skriva nåt fint på insidan av boken så att man minns vem som har gett den!!! :)
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00

Fan vad hemskt :(

Har en kompis som har varit med om samma sak. Hon ringde polisen och han räddades och fick hjälp med psyk och tabletter. Det hjälpte inte tillräckligt mycket så en natt körde han ihjäl sig genom att köra in i tomteaffären i Båberg. Även denna gång hade han skickat mail men det var till jobbmailen och precis innan han körde iväg så det var ingen som hann se det :(

Hoppas det löser sig!! Inte bara tillfälligt, han måste komma på andra tankar och vilja leva.

Jag vet inte hur det går nu. Pysch va snäll och körde ut oss dit där han bor och sen gick min arbetskompis in och pratade med honom i ca 1 timme. Jag vet inte vad dom har pratat om osv, men jag vet att hon stannade där iallafall. Så vi hoppas att det är bättre nu.

Vi ringde inte polis eller larm, vilket vi kanske borde ha gjort. Men oavsett om ett "räddat liv" betyder mer än en narkotika dom. Så kommer dom bara att plocka in honom, och sen släppa honom fram tills dess att han får sin dom. Så vi resonerade som så att tog han inte livet av sig idag, så räcker nog ett sånt tillslag för att han ska tippa över kanten medan han väntar på dommen.

Jag vet inte om vi gjorde rätt eller fel... och jag ber er att inte "dömma" mitt handlande. Jag kände inte killen i fråga, jag hjälpte bara min arbetskompis att göra någonting istället för att stå och se på.

Hela tanken med doppresenter är som du säger lite boring eftersom det oftast läggs i en låda tills de hamnar i övre tonåren för att sen säljas på närmaste pantbank för att finansera nästa helg. Men tror att traditionen "kräver" nått i just den stilen. Brio och liknande kan han få när han fyller år istället. :D

Familjen och släkten till barnet har jag en känsla av är lite mer av den traditionstänkande typen, vill inte göre en :arsele av mig själv :gnissla



hittar du en sådan trajja-bike så är det ju givet :tungan
En av fördelarna med just presenter (i alla dess former) är att den som får den, INTE får välja själv, önska får man såklart, men ska man få välja så kan man likaväl köpa den själv.

Så resonerar jag iallafall. Jag hade köpt något som jag tyckte han/hon kunde ha länge, exempelvis ett halsband med ingraverat namn i (bra att ha, då kan det "lånas ut" till ev kommande pojk/flickvänner) Eller kanske öppnat ett konto och satt in en 100 på varje gång han fylde år osv. kanske med 500 i dop present eller nått. Skit tråkigt under tiden, men han kommer tacka dig sen när han är 18-20 år :)

Silverskedar och ljustakar mm betackar jag mig för, fysatan vad fula dom är oftast och aldrig i livet att jag skulle duka med dom silverbestick jag har/hade. Dom försvan ändå i morsans och farsans skilsmäsa.... :)
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Vi ringde inte polis eller larm, vilket vi kanske borde ha gjort. Men oavsett om ett "räddat liv" betyder mer än en narkotika dom. Så kommer dom bara att plocka in honom, och sen släppa honom fram tills dess att han får sin dom. Så vi resonerade som så att tog han inte livet av sig idag, så räcker nog ett sånt tillslag för att han ska tippa över kanten medan han väntar på dommen.

Jag vet inte om vi gjorde rätt eller fel... och jag ber er att inte "dömma" mitt handlande. Jag kände inte killen i fråga, jag hjälpte bara min arbetskompis att göra någonting istället för att stå och se på.

Ni gjorde något iaf. Det är det som räknas, för killen och för ert eget samvete.
Sen kan din arbetskompis kanske inte dra hela lasset själv och det är där han kanske behöver hjälp med att få prata med någon som har erfarenhet.

En av fördelarna med just presenter (i alla dess former) är att den som får den, INTE får välja själv, önska får man såklart, men ska man få välja så kan man likaväl köpa den själv.

Skall suga på alla tipsen jag fått och tills på lördag skall jag ju ändå ha bestämt mig. Alla här har kommit med tänkvärd input så nu känns min uppgift lite lättare.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skall suga på alla tipsen jag fått och tills på lördag skall jag ju ändå ha bestämt mig. Alla här har kommit med tänkvärd input så nu känns min uppgift lite lättare.

Nu är jag emot dop och allt som har med religion att göra...men...

Tingeltangel och annat krafs gör inte barnet någon större nytta just nu, då presentpappret troligen är roligare att leka med! Ge personen något denne kan ha nytta av, och det är förmodligen med största sannolikhet den dagen då det är dags att stå på egna ben, som vuxen. Dagen då man står med första egna lägenheten, tom och ekande. DÅ är den tråkiga pengagåvan som vuxit i "20"år guld värd, och den kommer att uppskattas! Det görs inte en silversked eller annat krafs som ligger i källaren...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top