Justera kamkedjespännare.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Hejsan allihopa.

Jag köpte mig en GSX-R 750 -96 härom dagen, och givetvis rasslar det om motorn och då givetvis speciellt vid lite högre varvtal och vid gasavslag. Eftersom jag är iaf lite clever, så vet jag att det borde vara kamkedjespännaren.

Efter att ha varit ute och kikat under tanken på den kan jag också konstatera att det redan sitter en manuell spännare på den. Ägaren innan var en äldre herre (50+, kanske rent av 60+) som hade haft den i 4 år, och vad jag gissar så har han inte skruvat mer än tändstift/olja/filter på den. Så nu är det väl dags att justera den där spännaren.

Det jag funderar lite över är huruvida jag måste ta loss ventilkåpan och kolla spelet, eller om det finns nåt annat jägartips. Om det inte finns nåt jägartips på annat sätt att justera, måste jag införskaffa nån packning för kåpan eller ha på nån "flytande packning" eller liknande (vet att man använde nåt loctite-packningsgegg för 4711 år sen när man meckade moppe)?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Packningen till ventilkåpan är av gummi och går således inte sönder

Rekomenderar att du tar bort ventilkåpan och justerar till rätt spel

Varianten är att spänna tills det blir tyst
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Packningen till ventilkåpan är av gummi och går således inte sönder

Okej, så den behöver alltså inte bytas? Det står nåt om "Suzuki bond No 1207b" som man ska ha på ändbopparna, vad är det egentligen man ska ha på där?

De packningar som de nämner för bultarna till ventilkåpan, är det nån generisk gummi-"bricka" som man ska ha dit (de rekommenderar att man sätter dit nya)?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okej, så den behöver alltså inte bytas? Det står nåt om "Suzuki bond No 1207b" som man ska ha på ändbopparna, vad är det egentligen man ska ha på där?

De packningar som de nämner för bultarna till ventilkåpan, är det nån generisk gummi-"bricka" som man ska ha dit (de rekommenderar att man sätter dit nya)?

Det är gummibrickor japp, och även dessa går finfint att återanvända

Det suzuki rekomenderar är silikon.. Det tycker jag inte behövs på en 5mm tjock gummipackning!
Är packningen fin smörjer jag den med fett (så håller den 10 år till), annars silikon om den är lite sliten
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara dra åt med fingrarna/nyckel tills det blir tyst,,,,man får en bra känsla i hur spänt det blir om skruven går lätt!! ,,ha den igång och dra åt till den blir tyst . Går den däremot tungt så du inte får någon känsla bör man ta upp kåpan för att kolla läget /spänningen..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen

Sure

Vilket fett som helst. Bara nåt så den inte torkar och fastnar

Bara dra åt med fingrarna/nyckel tills det blir tyst,,,,man får en bra känsla i hur spänt det blir om skruven går lätt!! ,,ha den igång och dra åt till den blir tyst . Går den däremot tungt så du inte får någon känsla bör man ta upp kåpan för att kolla läget /spänningen..

Å andra sidan borde man se över ventilspelen när man köpt beg cykel
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Fuljusterade lite för hand idag. Drog med fingrarna tills det blev en del motstånd och det blev svårt att dra med bara fingrarna. Efter det så rasslar det fortfarande över c:a 3-4krpm och speciellt vid gasavslag. Ska man spänna mer?
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Lånar tråden lite.. Har samma problem som TS med en gsx-r 94 den låter som en helikopter när man drar på.. behöver nog också spänna kamkedjesträckaren.. hur akut är det igentligen att fixa det?? hojen har gått 3000mil.. hur svårt kan det vara för en helt okunnig?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lånar tråden lite.. Har samma problem som TS med en gsx-r 94 den låter som en helikopter när man drar på.. behöver nog också spänna kamkedjesträckaren.. hur akut är det igentligen att fixa det?? hojen har gått 3000mil.. hur svårt kan det vara för en helt okunnig?

Rasslar det är det akut. Kamkedja som går av eller packar sig vid dreven brukar kosta utbytesmotor från skroten.

Hur svårt det är? Fulmecket typ BoostIII att skruva åt tills det slutar låta fungerar bra men är inte riktigt min melodi då jag gärna hade kontrollerat kedjan och glidskenorna samt ställt spelet enl boken.
Jag har nog sett fler ras orsakade av manuella sträckare som inte justerats eller justerats för hårt än vad originalsträckarna har orsakat....
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Lånar tråden lite.. Har samma problem som TS med en gsx-r 94 den låter som en helikopter när man drar på.. behöver nog också spänna kamkedjesträckaren.. hur akut är det igentligen att fixa det?? hojen har gått 3000mil.. hur svårt kan det vara för en helt okunnig?

Samma som med min att den låter över 3-4000rpm och mer när man motorbromsar?

Eftersom det inte blev nån skillnad när jag drog åt kamkedjesträckaren för hand så börjar jag bli orolig att det är nåt annat som låter, och att det är dyrt. Nåja, imorrn blir det till att försöka få till det på ett lite mer ordentligt sätt, med ventilkåpa av osv.

Dock hittar jag inte i servicehandboken vad det ska vara för spel (och hur det ska mätas), utan bara ett "After installing the cam chain tension adjuster, check to be sure that the adjuster work properly by checking the slack of cam chain".
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Nu har jag skruvat isär och ställt in kamkedjespel (c:a 6mm, 1/4" som rekommenderat vid en sökning på interwebben - gixxer.com), men den låter likadant som förut. Ingenting under 3-4krpm, men över det rasslar/knackar det och vid gassläpp lite mer (speciellt vid motorbroms).

Noterade att det är för lite olja i motorn, så ska väl fylla på det. Kan det vara orsaken till missljuden? Om inte, vad kan problemet vara?

Vad kan jag kasta i för olja? Mineral, syntet eller delsyntet? 10w40/ ska det tydligen vara. Tänkte shoppa nåt på biltema.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Innan du kastar i mer olja så tappa ur den gamla och leta efter guld/silverskimmer.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Innan du kastar i mer olja så tappa ur den gamla och leta efter guld/silverskimmer.

Jag kastade inte i mer olja, för efter en mer korrekt inspektion visade det sig att det fanns tillräckligt med olja i.


Då återstår frågan vad som låter. Symtomen är som följer:
  • Låter som den ska vid tomgång
  • Rasslar/knackar när man kommer över 3-4000 rpm
  • Rasslar/knackar extra ljudligt när man motorbromsar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kastade inte i mer olja, för efter en mer korrekt inspektion visade det sig att det fanns tillräckligt med olja i.


Då återstår frågan vad som låter. Symtomen är som följer:
  • Låter som den ska vid tomgång
  • Rasslar/knackar när man kommer över 3-4000 rpm
  • Rasslar/knackar extra ljudligt när man motorbromsar

Slut kamkedja då den ogillat att gå med felaktig spänning en längre tid....

Att det låter mer på avslag är inte konstigt då man hör mindre av det normala motorljudet då. Är det inte kamkedjan så låter det mest som ett vevlager tyvärr...
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Slut kamkedja då den ogillat att gå med felaktig spänning en längre tid....

Att det låter mer på avslag är inte konstigt då man hör mindre av det normala motorljudet då. Är det inte kamkedjan så låter det mest som ett vevlager tyvärr...

Hur ser man om kamkedjan är slut. Jag tyckte den såg ok ut, men jag har ju egentligen ingen koll.

Vad innebär vevlager-ras då? Dyr++ historia? Blir man helt ruinerad om man lämnar in motorn?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kolla kamkedjesträckarna, har en sån gått av slutar det inte rassla oavsett hur du spänner. Fråga inte hur jag vet det... :gnissla
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top