Det är dags att stanna klockorna…Mantorp

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
I helgen hölls säsongspremiären av pro superbike i vanlig ordning med stcc.
Det började bra redan på testet.efter ett par körda varv av den redan tidsknappa testen Så rödflaggas det,och efter några minuter i depån ges informationen att de på banan inte hade Koll på transpondernummerna på några förare och då valde att använda rödflagg som kollektiv bestraffning istället för svartflagg och förarnummer.tidseffektivt för arrangören men rätt och kunde man inte gjort det efter testet,transponder är ju trots allt inte nödvändig.
Efter detta det obligatoriska föraramötet:
Mycket velande om reglemente men man enas om FIM reglementet och ingen vettig ideé om hur däcksmärkning ska ske eller vart.
efter att team cawalli berättat hur de vill ha det och bra motförslag saknades så kom man överens om att detta var den bästa metoden.här medelades även att tv tablån är lite full så vi har kortat ner erat race för att passa viasat.
Efter ett kortare enda kval så så blev det dags att besiktiga samtliga mc.team cawalli missade tyvärr denna händelse så de besiktade sin regnhoj istället.
Efter en okulär besiktning i ett kaos så skulle det tittas i tankar igen,kolla däcksmärkning och ljudmätas.då de inte visste reglementet för FIM så valde de att hitta på ett eget viktreglemente där homologiseringsvikten minus 14 kg var det rätta för privatkupen.i swemo:s reglemente står det utryckligt 12kg.
Ljudmätningen gick nästan bra, reglementet säger 45grader under 50 cm bakom utblås. detta avstånd bedömdes för hand och många fick mikrofonen rakt bakom ca 35 cm ifrån .
Efter lite annat funderande så fick vi tillbaka motorcyklarna.
Senare på kvällen stod vi i över en timme och väntade på däcksmärkningsansvarig utan att någon kunde hjälpa oss.
Warm up gick utan krångel och det är dags att börja gridshowa.
Denna ligger fiffigt planerad en stund innan race (40 min) så att möjlighet att värma däcken monterade på motorcykel blir omöjlig då det med folk tar 10 min till tältet och utsatt tid 12 min före race att anlända till banområdet gör att vi får 18 min på oss i värsta fall .
Dags för race:
på utsatt tid kommer samtliga förare fram till infarten depån med värmare etc.
Vi blir stoppade i grinden och ombedda att backa våra motorcyklar så bilarna kan komma fram till parc farme då dessa fortfarande är på banan.
Vi ser den gröna lampan för utfart på banan tänd och en fyrhjuling och en hjullastare håller på och sanerar banan,samtidigt som vi släpps in i depå området slår denna lampa över till rött och värmarna åker på mc igen fast nu nästan på banan.
Efter 4 minuters väntan släpps vi ut och då står de med stillastående rödflagg på startplattan.
Man hoppar nu över sightsing lap,provstart och startpositionsmärkning och väljer start direkt utan att informera förare med skylt etc. flera skriker om att de står på fel plats bland förarna och grönflagg ges ändå.
Team cawalli och Alx lunds mek springer runt på eget bevåg och informerar förarna varefter starten sker.
olyckan är snabbt framme och förarens hälsa sätts i första led så safety car tas fram till 2 varv nästan fria varv ges.med en fight över mållinjen bedömmer man att filip backlund vann.Team cawalli lämnar snabbt in en protest och målfoto ska nu granskas.
Tyvärr så fanns det ingen kamera så istället för att lita på tidtagningen så baserat på målflaggviftarens uppgifter så kunde han se skillnad på 9/ 1000 delar och Team cawalli vinner första racet.från där vi stod såg backlund ut som vinnare men han stod bättre till så det låter vi vara osagt.
Prisutdelningen var även den riktigt lyckad,medan de andra hojarna åkte till parc farme så blev bla. rikard magnusson (7a) nervisad med pristagarna i depåområdet.prispokal för privat kupen fanns inte och för fotons skull lånade jtcc ut sina.

Efter detta hölls det ett möte med förarrepesentant då det framkom vem som ställt till det denna helg,förarna. Istället för att söka fel,åtgärda och göra en mall att ta med sig så väljer man denna väg,är stcc värt att arrangera detta?är swemo tydligare med olika reglementen i samma tävling?

Vad kunde inte gjorts annorlunda denna helg….

jag vil poängtera att jag tycker det är lika roligt oavsett vem som vinner tävlingen,men det ska vara ett riktigt utslag och inte handla om vem som gapar högst utan ett domslut ska vara så tydligt att en protest inte ska kunna förändra ett resultat.
lika så ,jag tror inte carrera cup sitter och hittar på regler samma timme som de ska kvala i,och det är väl det hela hösten är till för.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om det du skriver stämmer, vilket jag inte har någon anledning att betvivla, så är det ju sanslöst dåligt. Är inte Svemo inblandade i Pro Superbike? Borde inte de se till att reglerna följs och att MC-klassen behandlas som den bör?
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Ja, det är sanslöst DÅLIGT. Kalle Anka racing på högsta nivå.

Vem skulle vilja betala en endaste krona för att bevittna den här farsen?

@Bob Huzell & STCC: Vad i helvete håller ni på med?

Jag tycker att nu får det vara nog. Bort med hojarna från STCC eller lägg ner STCC.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Helt sjukt för f-n

och en liten fråga skall inte privatförarna få sm poäng dom med :va

tänker på davids 4 plats
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tyvärr har dom för mycket att hinna med under samma dag. Ett race mindre på lördagen och därmed ge de andra racen lite mer backup tid så att sånt här inte händer vore kanske nåt. Att tappa Superbike från STCC vore en förlust för STCC och dom hade tappat för mycket på det tror jag men dom måste ju bjuda tillbaks lite och visa att MC är viktigt och att dom vill ha dom här, hittills är det nästan tvärtom, ska det sparas tid - ta det från Superbike....

Sedan kan man önska dom visste hur man filmar...ett helt race med bara närbilder med i stort sett en hoj som fyller hela TVn istället för att zooma ut och få med lite mer....(se motoGP där man ser xx antal meter framför och bakom den hoj kameran riktas mot är mycket intressantare då man upplever farten helt annorlunda)

Mycket som kan göras bättre tills nästa race märks det iallafall, borde ju inte kunna bli sämre..(ta i trä)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om det du skriver stämmer, vilket jag inte har någon anledning att betvivla, så är det ju sanslöst dåligt. Är inte Svemo inblandade i Pro Superbike? Borde inte de se till att reglerna följs och att MC-klassen behandlas som den bör?

Svemo - sätter regler, arrangerar inte
Arrangör - följer regler och genomför tävling efter bästa förmåga

Hur du kan ifrågasätta Svemo utan att ens nämna STCC är obegripligt men du har ju tjatat på Svemo i åratal nu så man ska väl inte bli förvånad längre.

Om LMS gör ett skit-SM så ska vi skylla på Svemo också, praktiskt!
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Helt sjukt för f-n

och en liten fråga skall inte privatförarna få sm poäng dom med :va

tänker på davids 4 plats

Jag har också för mig att de skall få SM poäng.. känns som det OCKSÅ blivit fel..

Igelhammar... GRYM sammanställning av helgen, vilket jag har en känsla av
är 100% korrekt faktiskt. :yoparty

Det här jävla, ursäkta utrycket, STCC cirkusen, är rena skojeriet. Tänk er att
betala.. kommer inte ens ihåg ockersumman nu, men tror det är över 6000:-
för att ställa upp som Wild card, så får man en liten träning, ett litet kval,
en warm up, och ett halv race.... helt jävla sjukt.


MEN... det här med målfoto..
Är det någon som har roadracing reglementet som .pdf eller liknande?
Har ett svagt minne av att det är transpondern som gäller och inget annat.
Det som dock är i reglementet vad jag kan komma igår, är att man INTE får
montera transpondern framför centrumet på framhjulet, alltså typ hjulaxeln=
Filip Backlund är segrare... målfoto är inget som har använts i sverige
så länge jag kan komma ihåg..

mvh
Benny
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Har suttit nu och kollat inspelningen från viasat HD på målgången "frame by frame" och det går alltså inte att avgöra vem som var först över utefter de bilderna TV hade. När man kollar TVn leder Papunen hela vägen fram till linjen (kollar de skuggor hojarna ger eftersom svarta däck är svårt att se framifrån) men när man tar den frame där dom korsar linjen är det helt lika. Den skillnad det kan röra sig om när man tittar som jag gör är som mest 1 decimeter för man ser väldigt bra både mållinjen och hojarnas skuggor. Varför är det inte en regel att transpondern SKALL sitta på ena sidan (beroende på bana) av framhjulet? Och varför har inte alla förare transpondern där? Om transponder skall räknass 100% ligger det ju i förarens intresse att ha den så långt fram som möjligt....

edit: han som håller målflagg tittar inte på dessa 2 förare när de passerar målgång, han har redan flyttat blicken till nästa inkommande...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tycker faktiskt att REJSET var bra och att TV-sändningen var bra, utöver lång gulflagg. Om vi nu ska säga något positivt? Vi som var hos mig o tittade skrek iaf o hoppades på Filip... för han kämpade så bra. Men Freddy gjorde ju en snygg manöver i sista sväng. Olyckligt att de körde ihop, men det var ändå "OK" var ju inte meningen från någons håll.

Gällande arrangören så verkar de ha ett lite väl tajt tidsschema, som bör ses över.

Det var första tävlingen för året med det här upplägget så chansen att det blir bättre till nästa race borde ju vara halvstor iaf? Om inte, då kan jag nog tycka att Eric Hult, tillsammans med förarna ska tillkalla ett möte på eget bevåg och diskutera problemet.

Annars anser jag dock ändå att Pro Superbike eller klassen i sig absolut INTE bör flyttas från STCC. Den mediatäckning som ändå fås genom STCC anser jag är värd lite bitvis (men ej repeterande) dåligt arrangerande.
 

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Dom verkar iaf ha stora problem att sanera fordon från banan då ofta halva eller mer utav racen går under safety car..likaså på race 1 för bilarna så körde en av första varvet...då gick kedjorna av som de skulle dra ut bilen med ur sandfållan på bärgarbilen...då försökte dom med en fyrhjuling som inte klarade dra ut bilen ur sandfållan då ett däck lossnat...tror det tog 8 varv att få ut bilen och bort med safety caren..racet var 14 varv :3freak

Produktionen tycker jag dock var rätt bra..och de varv det var race var riktigt spännande :tummenupp
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag hittar inga tider från racet. Var hittar man dom?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tycker man skulle stryka safetycar igen och bara köra gulflagg, det går ju att ha 2 posteringar innan vilket gör att förbi 3 posteringar har man gulflagg men då har man ändå race resten av varvet.
Alternativt kör man gulflagg hela varvet men ingen safetycar under sanering och rescue vilket gör att ledaren kan hålla ett tempo som är mer vänligt mot däcken.

All ära åt frivilliga på racen men ambulanspersonal ska inte ta nästan 12 minuter på sig att sätta på en nackkrage och få bort en förare på bår. Tycker inte jag iallafall, det borde ju vara en säkerhetsfråga om något...

Själva racet och fighterna var en fröjd att skåda, dom kan man inte klaga på.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Jag tycker faktiskt att REJSET var bra och att TV-sändningen var bra, utöver lång gulflagg. Om vi nu ska säga något positivt? Vi som var hos mig o tittade skrek iaf o hoppades på Filip... för han kämpade så bra. Men Freddy gjorde ju en snygg manöver i sista sväng. Olyckligt att de körde ihop, men det var ändå "OK" var ju inte meningen från någons håll.

Gällande arrangören så verkar de ha ett lite väl tajt tidsschema, som bör ses över.

Det var första tävlingen för året med det här upplägget så chansen att det blir bättre till nästa race borde ju vara halvstor iaf? Om inte, då kan jag nog tycka att Eric Hult, tillsammans med förarna ska tillkalla ett möte på eget bevåg och diskutera problemet.

Annars anser jag dock ändå att Pro Superbike eller klassen i sig absolut INTE bör flyttas från STCC. Den mediatäckning som ändå fås genom STCC anser jag är värd lite bitvis (men ej repeterande) dåligt arrangerande.


jag håller med om att pro superbike hör hemma i stcc:s regi,men är de värda pro superbike?
om man gör ett minutshema som lämnar luckor för stcc och carrera cup men utgår från att ingen av dessa åker av så är man naiv.
race:t såg säkert jätte bra ut i tv men det handlar om grova bortprioriteringar för att få igång ett race när man spräckt sitt tidsschema.jdet roliga var att freddy hade sin transponder i mitten på hojen och backlund längre fram så på det lyckades de få till en visuell bedömning.kollar vi vm så är transpondern inte giltig inom en meter för att de har inte exakt lika starka signaler och har ett runt strålningsfält så där gäller målfoto.om man låter bli att skicka fyrverkeri en tävling så har de väl råd med en sådan kamera.
det måste ju ligga i domarnas intresse att få så mycket hjälpmedel som möjligt för att kunna göra en korrekt bedömning och jag gissar att flash enginering inte godkänt att få sin placering flyttad för detta.


swemo gick runt med 2 representanter på lördagen i depån och pratade med en del förare om deras profilering ett tydligare swemo.
förutom önskemål om ett centralt medicinregister(för att slippa söka tillstånd på varje bana) så framfördes vi önsemål om samma viktreglemente privat vs. pro cupen.även önskemål om en modernare reglementsbild i deras reglemente sades.vi pratade även om problemet att vissa banor inte godkänner siffrorna på bakdelen ovanpå i färdriktningen och att det inte går att sätta siffrorna i sidled på ett håll på bakdelen då ex.21 blir 12 från andra hållet.
swemo verkade intresserade och det kändes som de själva kände att deras byråkrati och olika reglementen var svårtolkade.men tyvärr,det som hände denna helg var ett optimistiskt schema,inkompetent besiktningspersonal utan en reglementsbok ens och ruskig dålig kommunikation.detta misslyckande tycker jag delas av stcc,mantorp park och swemo, då de alla talar och förstår för andra säsongen i rad utan att faktiskt lyssna.
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
Helt sjukt för f-n

och en liten fråga skall inte privatförarna få sm poäng dom med :va

tänker på davids 4 plats

1.4.4 Poäng Förarmästerskap
Poäng kommer att tilldelas de 15 bästa förarna efter placering i tävlingsheatet för Förarmästerskapet Pro Superbike (SM) oavsett om de anmält sig till Pro Superbike eller Privat Cupen. Förarmästerskapet Privat Cup har också en egen poängtabell enligt placering i tävlingsheatet där de förare som deltar i Pro Superbike räknas som osynliga.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
jdet roliga var att freddy hade sin transponder i mitten på hojen och backlund längre fram så på det lyckades de få till en visuell bedömning.kollar vi vm så är transpondern inte giltig inom en meter för att de har inte exakt lika starka signaler och har ett runt strålningsfält så där gäller målfoto.om man låter bli att skicka fyrverkeri en tävling så har de väl råd med en sådan kamera.

Om dom nu inte vill köpa in en kamera vore det inte bättre då att bara bestämma att transponderns tid gäller...om då ändå vissa förare hellre har den mitt på hojen än vid framhjulet ja då får dom ha det...
Det är synd när det avgörs på väldigt osäkra grunder oavsett vem det drabbar.
Att man inte vill ha transpondern på framhjulet är ju märkligt eftersom det är först över linjen med just framhjulet som räknas...man ger ju andra konkurenter 1 meters försprång eller lämnar det till dommarna att försöka räkna ut hur många cm hojarna rör sig framåt utan att veta deras exakta fart...

Flera av våra funktionärer har även utbildning som tävl.funk från Svemo.
En del av oss är även med och jobbar på t.ex. RR-SM i Linköping.
Jaja, nog tjatat om detta, vi lär oss alla av de misstag som görs, sedan är det bara att gå vidare och jobba mot nästa tävling.

Alldeles riktigt och så är det här i FBG oxå, (antar att alla banor ger denna möjlighet) många av oss har alla licenser just för att det går blandade race och det anses att vi ska ha inte bara Bil utan MC oxå. Väldigt bra och det anordnas dessa utbildningar varje år för att se till att så många som möjligt har rätt licenser.
Så att vi funktionärer inte har rätt utbildningar eller licenser är nog inte en bra förklaring :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Svemo - sätter regler, arrangerar inte
Arrangör - följer regler och genomför tävling efter bästa förmåga
Hur du kan ifrågasätta Svemo utan att ens nämna STCC är obegripligt men du har ju tjatat på Svemo i åratal nu så man ska väl inte bli förvånad längre.
Om LMS gör ett skit-SM så ska vi skylla på Svemo också, praktiskt!
Om du för en gångs skull hade läst de föregående inläggen och inte stirrat dig blind på vem som skrivit hade allting blivit så mycket trevligare.

Läs igenom de första inlägget igen, särskilt partiet om reglementet, så kanske du är med på vad jag menar om att Svemo har en del att ansvara för. Pro Superbike är ju den största klassen vi har medialt och att sen läsa om vilket kaos det verkar ha varit får ju en att fundera på vad Svemo kunde ha gjort bättre, för någon typ av ansvar har de ju.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top