Husaberg 450/650 frågor

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Hejsan är grymt sugen på en motard/enduro och har läst mig fram till att det är nog en 450 eller 650 som jag vill ha. Har dock några frågor som jag inte hittar svar på.

Många pratar om att man ska köra 650 nyare än 05 helst vad av detta ?
Gäller detta 450:n också ?
Vad är skillnaden mellan FS och FE modellen ?
Så om man ska köra blandat enduro och gata men mest på skoj vilken ska man satsa på ?
450 är betydligt billigare, så vilket tycker ni man ska satsa på ( motivera gärna ;-) ) ?

Sen behöver jag allmänna råd och tips om vad man ska kolla efter, på dessa maskiner.

/Trollis
 

MELLA

Mella
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Husaberg fs650 -04
husaberg

Hej skillnaden är att dom från -05 och uppåt har nån oljesmörjning i motorn så att den håller bättre, har jag hört.Vill du vara säker fråga hos en återfösäljare.

Fs är byggd för motard från början med dämpningen och bromsar-
Fe är byggd för enduro med annan dämpning,drev och bromsar.

Kör man bara på väg är de bästa att ha en fs 650 motord.

Mkt roligare med än 450 om man kör offroad och ibland på gata.
 

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Hej skillnaden är att dom från -05 och uppåt har nån oljesmörjning i motorn så att den håller bättre, har jag hört.Vill du vara säker fråga hos en återfösäljare.

Fs är byggd för motard från början med dämpningen och bromsar-
Fe är byggd för enduro med annan dämpning,drev och bromsar.

Kör man bara på väg är de bästa att ha en fs 650 motord.

Mkt roligare med än 450 om man kör offroad och ibland på gata.

vad är Fx då?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
-04:a och framåt är det man vill ha och det beror främst på annat tändsystemet o förgasare. Gäller alla modeller.

För gata i kombintaion med att smiska grusvägar FS650, ev köpa till endurofälgar fast det är nästan överflödigt kan jag tycka i detta fall.

För gata, grus och enduro FE450 + supermotokit

650 i alla former är för stor i skogen och fjädring på FS för hård för enduro. På gata lider man inte förhållandevis lika mkt av den för mjuka enduro fjädringen.
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
-04:a och framåt är det man vill ha och det beror främst på annat tändsystemet o förgasare. Gäller alla modeller.

För gata i kombintaion med att smiska grusvägar FS650, ev köpa till endurofälgar fast det är nästan överflödigt kan jag tycka i detta fall.

För gata, grus och enduro FE450 + supermotokit

650 i alla former är för stor i skogen och fjädring på FS för hård för enduro. På gata lider man inte förhållandevis lika mkt av den för mjuka enduro fjädringen.

Kommer nog blir en 50/35/15 väg/grus/enduro spår tycker du ändå man ska satsa på en 450 ?

Nå bra tips om vad man ska kolla på motormessigt/ram när man begagnat handlar. dvs vad är dyrt ?

/T
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Kommer nog blir en 50/35/15 väg/grus/enduro spår tycker du ändå man ska satsa på en 450 ?

Nå bra tips om vad man ska kolla på motormessigt/ram när man begagnat handlar. dvs vad är dyrt ?

/T

550 är den ultimata kombinationen.
Inte för klen på gata och ändå körbar i skogen.I mitt tycke också ett roligare register än 650 som standard.







Som av en händelse har jag en till salu också.:tungan
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om du ska köra minst 50% gata så hade jag tagit en fs 650 utan tvekan, 450 på gata är för klent tycker jag såvida du inte bara kör stadskörning och väldigt små vägar. Ska du däremot köra på mindre banor eller ut i endurospår eller crossbana så är 450:n ett bättre alternativ. Eller som ngn skrev husa 550 - tips är oxå ktm 525/530 exc med motardkit då en husa 650 kan bli för vass för enduro och cross.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Ska du hålla på o byta hjul mellan enduro o motard kan det va bra o veta att 06 kom det en annan broms till FS, och det oket tar i ekrarna på endurohjulen om man inte chimsar ut det. Det går o chimsa ut, men hjulet blir ju inte helt centrerat.
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Tack för alla råd och tips!

Ingen som har lite info om vad man ska kolla på när det gäller dessa hojar motormässigt mm ?

/T
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Om du ska köra minst 50% gata så hade jag tagit en fs 650 utan tvekan, 450 på gata är för klent tycker jag såvida du inte bara kör stadskörning och väldigt små vägar. Ska du däremot köra på mindre banor eller ut i endurospår eller crossbana så är 450:n ett bättre alternativ. Eller som ngn skrev husa 550 - tips är oxå ktm 525/530 exc med motardkit då en husa 650 kan bli för vass för enduro och cross.

Nån speciell årsmodell på ktm som man ska vara efter/före ?

/T
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det har jag inte full koll på men f.r.o.m års -03 så är alla EXC LV-reggade i alla fall :tummenupp
 

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Lånar tråden lite :rolleyes:
Hur hög är en husaberg supermotard, är 450/550/650 olika höga? Når jag ner om jag är 165cm? :)
 

Ekka

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Olofström
Hoj
crescent cykel
Husaberg 650 -08 är det ett bra köp?
Vill gärna veta lite om denna mc, bra som dåligt?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag överväger att byta min LC4 mot en Husa 450Fe -08. Hur mycket bök är det att motardkitta en sån, bara byta fälgar till ett par 17" ?

80 timmars motions enduro, är det mycket gångtid på en sån om den är väl underhållen ? Man har juh hört mycket ris om just husa o driftsäkerhet.

Har inte hittat några direkt effektsiffror, men tippar på att dom ligger som honda crf 450 45-50hk ?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top