Byggare, upplys mig om kostnader!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hoppas ni tycker min tråd är ok... ? :)

Vill fråga här om det finns några byggare/markarbetare intresserade av att hjälpa på mitt hus ELLER hjälpa gissa budget. Jag kommer vara "invalid" (ska operera fot) och kan inte utföra en del jobb själv.

Moment 1 (högst prio)
Behöver lägga gräs inkl matjord och annat material som kan behövas på ca 800-900 kvm (av 1500 kvm tomt). Delvis berg på tomten, men den delen ska "spolas" av och göras rent. Helst rullat gräs (snabbast resultat).

Moment 2 (som redan påbörjats... men kan stoppas)
Och kan ni kanske uppskatta vad en stödmur för både tomt och en uppfart som går utmed tomten (36 bred mot gata). Totalt ca 55m mur med snitthöjd 1m. Då inklusive mur, och arbete och allt.

...ni får annars gärna tipsa om en vettig entrepenör som gör det för ett "lagom" på pris. Har bara fått rövarpriser ännu.


Budgetten har spruckit FETT (som vanligt för husbyggare) så jag behöver försöka hitta lite bättre "deals" än ta först bästa. :gnissla
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
Gräs på rulle kostar runt 20 kr/kvm om man beställer mer än 500 kvm.
Vet inte vad du har för underlag men jord kan man få gratis(kolla blocket).
Över det behöver du ett lager (ca 10cm) gräsmattejord som kostar runt 2-2500 per last (ca 11-12ton)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är det för stödmur du har tänkt dig? Släta betongelement? Murat av lättbetongblock? Stenmur? Putsad?

Kolla länkarna för lite info om stödmurar:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/prefab/pdf/sv/4008.pdf
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4019-tradgardsmur.pdf

Räkna sedan på vad du kan tänkas behöva och kolla med någon av deras återförsäljare vad materialet kan gå på. Sedan tredubblar du det för att se vad det minst kan komma att kosta med några gubbar som ska vara där och göra markarbete och allt sånt.

Finns det inga billiga polacker eller något som du kan leja för en Snickers i veckan?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kolla med tntmarkservice.se Kan klart rekommendera dem! Vet inte hur dem ligger i pris, men det är ju bara en offert bort :)
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Hur ser den blivande gräsmattan ut i dagsläget? Är det markarbete som behöver göras innan du rullar ut gräset eller är den någorlunda platt? Annars är det inga större problem att rulla ut gräset med några vänner och öl.
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Svår fråga.
Många faktorer blir det.
Billigast blir det att beställa hem jord o färdigt gräs..
Ring polarna o fråga om dom vill komma på trädgårdfest.
Med början kl 8 på morgonen......
Runt 200 kr/kvm ligger priset på annars.Går det att komma åt med maskiner?Kan man använda kranbil?
Mycket har o göra med om tomten ska schaktas,jorden torvblandas,dräneras o kompletteras med ytterligare matjord.
Viktigt är att få fall fr huset på minst 3 m.
Tänk på att gräva ner tomrör f framtida belysning.
Samma m mur.Okså svårt o ge pris rätt ut i luften.
Är det en stödmur ska den dräneras på baksidan.
Enklast är att sätta sk L-stödsmur.Går att få m reliefmöster el m gråsten ingjutna.
Avråder fr att ta billig arbetskraft om du inte har väldigt bra ref på dom.
Många som kommer hit o jobbar är sk tusenkonstnärer.Gör allt fr att sköta din aktieportfölj,passar kottarna,gör din swimmingpool,målar huset,kopplar det elektriska ihop med avloppet.Många är här kort tid o deras enda intresse är att tjäna så mycket deg som möjligt.Skiter fullständigt i resultatet.Dom ska ju inte fira jul med dig.
Har sett många skräckexempel där "billig arbetskraft" dragit fram.
Vill du ha kvalite hyr in en firma.Kostar lite mer men sen har du ROTavdraget att tillgå.
Kasta upp bilder på förödelsen sen kan du få mer konkreta tips.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Just nu är ju tomten en riktig byggzon... den ska när entrepenörerna som är där är färdiga vara tilljämnad för att kunna lägga ut matjord.

Uppfarten är som på bild och ni ser även tomtens layout.
 

Bifogat

  • IMG_7681.jpg
    IMG_7681.jpg
    115.9 KB · Visningar: 624
  • Uppfartskiss.jpg
    Uppfartskiss.jpg
    147.6 KB · Visningar: 637

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vad är det för stödmur du har tänkt dig? Släta betongelement? Murat av lättbetongblock? Stenmur? Putsad?

Kolla länkarna för lite info om stödmurar:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/prefab/pdf/sv/4008.pdf
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4019-tradgardsmur.pdf

Räkna sedan på vad du kan tänkas behöva och kolla med någon av deras återförsäljare vad materialet kan gå på. Sedan tredubblar du det för att se vad det minst kan komma att kosta med några gubbar som ska vara där och göra markarbete och allt sånt.

Finns det inga billiga polacker eller något som du kan leja för en Snickers i veckan?
Kika gärna på bilden... jag har fått ett pris på Benders Megaloc 150 rakskuren för 75.000 kr inkl allt, t.ex stolpar, "murlock", matta, geonät osv... exkl stenmjöl och sådant material dock för gjutning av sockel.

Jag är nog dock mer intresserad att veta vad ARBETE går på... så allt gjort, exkl materialkostnad för mur.

Anledning:
Jag har fått ett pris på 140.000 kr för en mur i enlighet med bilden ovan, då är det armerad betonghålsten så det blir riktigt solida saker. Jag behöver dock sätta puts eller liknande för att få den finish jag vill ha... vet ej vad det kan gå på, någon aning?

Jag ska lägga marksten och bygga en 15 kvm friggebod bl.a och testade precis http://www.offerta.se/

Vet inte hur bra det kommer att funka men det e gratis.

Sen finns http://www.bello.se/
Tack har testat Bello, verkar bra o seriöst o så får man väl se om någon kontaktar en. Jag ringde en förra veckan, jag fick ringa tillbak och påminna att han skulle höra av sig... och idag skulle han hört av sig på förmiddagen för att mötas på tomten... gjorde han det, nääää

Svår fråga.
Många faktorer blir det.
Billigast blir det att beställa hem jord o färdigt gräs..
Ring polarna o fråga om dom vill komma på trädgårdfest.
Med början kl 8 på morgonen......
Runt 200 kr/kvm ligger priset på annars.Går det att komma åt med maskiner?Kan man använda kranbil?
Mycket har o göra med om tomten ska schaktas,jorden torvblandas,dräneras o kompletteras med ytterligare matjord.
Viktigt är att få fall fr huset på minst 3 m.
Tänk på att gräva ner tomrör f framtida belysning.
Samma m mur.Okså svårt o ge pris rätt ut i luften.
Är det en stödmur ska den dräneras på baksidan.
Enklast är att sätta sk L-stödsmur.Går att få m reliefmöster el m gråsten ingjutna.
Avråder fr att ta billig arbetskraft om du inte har väldigt bra ref på dom.
Många som kommer hit o jobbar är sk tusenkonstnärer.Gör allt fr att sköta din aktieportfölj,passar kottarna,gör din swimmingpool,målar huset,kopplar det elektriska ihop med avloppet.Många är här kort tid o deras enda intresse är att tjäna så mycket deg som möjligt.Skiter fullständigt i resultatet.Dom ska ju inte fira jul med dig.
Har sett många skräckexempel där "billig arbetskraft" dragit fram.
Vill du ha kvalite hyr in en firma.Kostar lite mer men sen har du ROTavdraget att tillgå.
Kasta upp bilder på förödelsen sen kan du få mer konkreta tips.
Vad skulle en stödmur med L-block gå på för min tomt om du kikar på bilden ovan?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Svår fråga.
Många faktorer blir det.
Billigast blir det att beställa hem jord o färdigt gräs..

Blir det billigare att beställa hem jord och färdigt gräs, än att beställa hem jord och gräsfrö?

Så har jag IAF tillverkat alla gräsmattor...
 

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
Stödmur

http://franstan.se/
Vi jobbar med att forma och gjuta stödmurar på plats. Gå in på länken och kika på våra tidigare jobb.
Kontaktinfo finns på sidan.

//Jeppe
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Snygg kåk Swedie! vad är det för tillverkare?
Tack, det är Eksjöhus. Det är en "stor" villa i litet format för mer mys. Vill inte ha eko på något sätt. Men kliver du innanför dörren så är det öppet till våning två. 2,6 på första våningen i takhöjd och ryggåstak genom mittdelen av kåkens andravåning. Ovan garaget är special-tillbyggt för att få ut mer yta i huset, total 210kvm tror jag, plus garage på 42kvm.

Har valt lite schysta klinkers i entre, o svart granitgolv i kök osv. Tror det blir nice.

Har skaffat alla förutsättningar för billighet i drift genom att välja fullskalig bergvärme. Ska nog fundera på nästkommande generationer solceller oxå, men de är lite för dyra just nu. Samt så kommer det sitta en braskamin med tillluft i grund för lite bättre värmeprestanda.

Då har jag iaf hyffsat billig drift (hälften av vad jag har nu, i ett radhus... som är hälften så stort), även om huset i sig kostar mycket. Tar ut varandra liiiite iaf :)

http://franstan.se/
Vi jobbar med att forma och gjuta stödmurar på plats. Gå in på länken och kika på våra tidigare jobb.
Kontaktinfo finns på sidan.

//Jeppe
Tjena, jag har emailat er en förfrågan på offert. Snar handvändning vore schyst.. skickat dig ett PM oxå för och störa lite extra :)
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tack, det är Eksjöhus. Det är en "stor" villa i litet format för mer mys.

Väldigt najs :) Hoppas att det blir som du tänkt och att ni kommer helskinnade ur det .. plånboksmässigt ;)

Ser det inte lite nord_amerikansk_inspirerat ut?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Väldigt najs :) Hoppas att det blir som du tänkt och att ni kommer helskinnade ur det .. plånboksmässigt ;)

Ser det inte lite nord_amerikansk_inspirerat ut?
Jo, det har en väldigt nice veranda på framsidan vilket är inspirerat, enligt Eksjöhus, av just lite "amerikansk stil". Vi har solen på framsidan av huset nämligen, så det är alldeles utmärkt att ha en stor 15kvms veranda där. :)
Bra sätt att även kunna ha kontakt utåt mot gata, grannar och allmänningen.

Plånbocket sprack för ett tag sedan... försöker nu rädda situationen lite iaf.

Gynnas av hur finansiella situationen är i bankvärlden... mycket låga räntor nu! Vi kommer få 3% lägre ränta än när vi först beställde huset, vilket då var uppe på 6.5 % hubba... o sen dess har jag förlotat en inkomst.

Så det känns som att jag vunnit lite på lotto eller den där "Gud" har vara snällt :banana
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Gäller verkligen rotavdraget fastigheter som inte är äldre än 5 år?

ROT-avdraget kan man inte utnyttja vid nybyggen.
ROT står ju för Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad.

Från skatteverkets hemsida:
NYBYGGNATION
Nybyggande av bostadshus eller komplementhus ger inte rätt till skattereduktion.

Fr.o.m. 1 juli 2009 gäller att skattereduktion för om- och tillbyggnad inte ges under de första fem åren efter att ett småhus uppförts.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
ROT-avdraget kan man inte utnyttja vid nybyggen.
ROT står ju för Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad.

Från skatteverkets hemsida:
NYBYGGNATION
Nybyggande av bostadshus eller komplementhus ger inte rätt till skattereduktion.

Fr.o.m. 1 juli 2009 gäller att skattereduktion för om- och tillbyggnad inte ges under de första fem åren efter att ett småhus uppförts.

Definition av "småhus"?! :va
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top