turbo på tl1000??

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
går det sätta turbo på en suzuki tl1000 motor? har sökt och försökt hitta nån som har gjort det och fått det att fungera. är lite sugen på och sätta turbo på min starholk men jag vill inte plocka isär motorn och modifera nåt. skulle vara kul om man kunde plocka ut 30-40hk till. nån som har några ideèr.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Varför inte kompressor? Ballhetsfaktorn är ju mycke högre, samt botten vridet på tex en roots är ju fantastiskt. Sätt den framför motorn som karling o grabbarna
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
nja. kompressor blir ju så dyrt. ett turbo aggregat blir ju mkt lättare och hitta ett billigt. har försökt och hittat nåt om turbo på tlzone.net men har inte hittat nån som gjort det. bara massa tjöt om att det inte går för avgaspulserna bla bla. klart det går. finns ju massor med v-twinnar med turbo. undrar vad det är för aggregat man ska använda?
 

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
med den grundkompen så går det säkert bra att sätta på en turbo,bara du väljer att köra på metanol
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
har läst igenom lite trådar som satt turbo på sv1000. men det var inga seriösa byggen direkt. dom rekomenderade att använda ett k03 aggregat. kan det vara rimligt.
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
tackar.det var ju en bra ide. har läst den tråden tidigare men jag får nog göra det igen.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Prata med MCxpress. När jag var där med min i somras sade han (Marklund) att det var fullt möjligt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inga problem alls detta där. Jag skulle satt dit samma som jag åker med på 650ien singelmotor!! Jag har numer inga problem med pullser . td04 t12 5an avgashus det räcker för minst 170+ hk!! Och svarar som en huggorm + ger lite avgasmotstånd som är viktigast speciellt på tvinn och singels .. ex jag ska ju ha ut 650cc och ca 130hk på 1 bar . och du ska ju bara ha ut 500cc åt gången så det blir ju perfeckt:tummenupp Bygg också så stort plenium du helt enkelt får platts med gärna 4 liter men funkar med midre neråt 2 liter bara lite oroligare/kortare närvösare laddtid och något mer svårbestyckat. Som sagt kör e85 och ingen ic då har du tillgång till hutlös effekt!! 1 bar kan du säkert ladda vdå om kompförhållet org ligger på 10-1???? vad blir det i hk? närmare 200 borde det bli :yoparty Klar det håller byt fjädrar i kopplingen bara till starkast möjliga.!!
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
tack för tippset. jag har ju redan en luftburk i plåt som jag tänkte ha som plenium. får räkna lite på¨den men den kan nog rymma 3liter. är lite svårt och göra större för det är lite ont om plats. jag läste i nån tråd att veven bara skulle hålla för 150hk. låter lite lite tycker jag. jag är ju i och för sig inte ute efter mkt effekt. jag tycker mer att det är en rolig grej. min hoj är ju inget man åker omkring busåker med. den svänger ju inte så lätt med det breda bakdäcket. he he
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
tack för tippset. jag har ju redan en luftburk i plåt som jag tänkte ha som plenium. får räkna lite på¨den men den kan nog rymma 3liter. är lite svårt och göra större för det är lite ont om plats. jag läste i nån tråd att veven bara skulle hålla för 150hk. låter lite lite tycker jag. jag är ju i och för sig inte ute efter mkt effekt. jag tycker mer att det är en rolig grej. min hoj är ju inget man åker omkring busåker med. den svänger ju inte så lätt med det breda bakdäcket. he he

Största problemet med TL1000S är att dom får bristande smörjning... pga bakhjulsåkning. SÅ att... är du inte så road av det så ökar möjligheten betydligt att få det att hålla.

150hk???
Genom traditionell trimning, eller med turbo?
Varvtal är ALLTID ett problem vs hållbarhet.
Turbo ger ju effekt tämlighen lågt i varvtalsregistret...
Ökar också möjligheten till att det håller.

Bra tilltagen oljekylare är också bra för hållbarheten.

Att ta ut 50 hk till med E85 utan IC borde vara rimligt utan att öppna motorn.

Mats
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
jag läste det i nån amerikansk tråd om att motorn inte skulle hålla. det låter ju konstigt. tlr har väl 135hk original. bakhjulet? nä , det blir inte lätt med min långa ram. tror nog inte kan få framhjulet och marklyfta ens. jag har ju remdrift också så det är väl den som pajjar först skulle jag tro. vart kan man ett sånt där aggregat som Boost 3 har.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hört att dem är lite kinkiga och får lätt problem med vev och vevlager men vore kanonkul om du körde på!


jag läste det i nån amerikansk tråd om att motorn inte skulle hålla. det låter ju konstigt. tlr har väl 135hk original. bakhjulet? nä , det blir inte lätt med min långa ram. tror nog inte kan få framhjulet och marklyfta ens. jag har ju remdrift också så det är väl den som pajjar först skulle jag tro. vart kan man ett sånt där aggregat som Boost 3 har.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Leta ett Mitsubishi Td 04 16T i stället Blocket brukar det finnas

Skulle helt klart trycka dit en intercooler


PLENUM heter det


PC3a samt hub + Mapsensor för bränslet / laddtryck


(Marklund kör 16t på V-rodarna)

Hör lite med honom någorlunda samma koncept
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top