Mitt turbobygge

KarlVS

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Gsx-R 1100 projekt
Tackar så mycket för att snabbt och bra svar!

Vart köpte du böjarna och röret?

Lycka till med resten av bygget!
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tackar så mycket för att snabbt och bra svar!

Vart köpte du böjarna och röret?

Lycka till med resten av bygget!

hej jag köpte rören hos askims rör i göteborg jag kan hjälpa dig med det om du inte har någon shopp i närheten
skicka ett pm bara

mvh peter:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Stiligt :)

Kör du med rotgas på avgasröret?

Du verkar ha turbon lite mer till vänster(hojens vänstra sida) än mig, vilket jag är lite avis på. Ska du på med kåpor sen? Hur mkt frigång får du då mellan avgas och kåpa?

Många frågor nu :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
gas

hej

kul att du kollar in bygget,jag fick tips av andesson att ta migens gas ta bort trådmatningen tejpa handtaget vips rotgas det blev lent som en .....:arsele
nej jag ska inte ha kåpor på denna hojjen tänkte jag men det är lite mer pill att få det snyggt när man inte kan gömma undan fula svetsar,slangar mm.

turbon till vänster tänkte att avgasröret inte behövde svänga så skarpt för att få en bra sväng ut från turbon,men luftfiltret blir ett så kort som man bara hittar,nu håller jag på att polera avgassystemet vilket skitjobb jösses vad man blir svart men det är så svårt att sluta när man ser resultatet.

jobba på men din hoj jag vill se den:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM1155.JPG
    HPIM1155.JPG
    149.5 KB · Visningar: 130
  • HPIM1157.JPG
    HPIM1157.JPG
    147.1 KB · Visningar: 147
  • HPIM1159.JPG
    HPIM1159.JPG
    144.9 KB · Visningar: 116
  • HPIM1162.JPG
    HPIM1162.JPG
    184.7 KB · Visningar: 178

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Säffle
Hoj
bygge
hur gör ni för att komma åt bra i trånga utrymmen? som typ emellan rören och liknande, drar ni ut volframen lite extre då eller kör ni kanske inte med skraptändning?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej



turbon till vänster tänkte att avgasröret inte behövde svänga så skarpt för att få en bra sväng ut från turbon,men luftfiltret blir ett så kort som man bara hittar






En liten luftfilterfundering jag haft väldigt länge men inte kommit mig för att fixa är

Svarva en stos med platta som passar över inloppet turbon

Skaffa typ kn filter modell rund krans med hål rakt igenom

Svarva ett lock som passar utanpå samt dra ihop detta med en lång pinnskruv eller dyligt

Ganska likt en gammal raggarbilsförgasarsetup, Är ni med??


Plattan ska naturligtvis ligga så tätt det går mot kompressorhuset

Detta gör att man kan tilverka nästan som en tratt inne i luftfiltret

filtret kan ju vara typ bara 75-80 långt
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
...
Ganska likt en gammal raggarbilsförgasarsetup, Är ni med??
...

Det där låter inte helt dumt. Men skruven mitt i? Skulle man inte kunna ha en stos undertill, en platta ovanpå (sett ur "filtervy" om ni är med) Sen klämmor på sidorna likt sådana som klämmer ihop luftbilterburkar på din vanlige bruksbil.

typ:
kn_airfilter-t.jpg


Eller såhär då fast inte skruv i mitten utan 4 klämmor runtom. Pressas mot stosen som sitter på snurrbon. Bygger inte "ut ur kåpan" utan på höjden/längden eller vad ni nu vill kalla det.
K33-601264.jpg


Fattade jag dig rätt Peter?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hej



turbon till vänster tänkte att avgasröret inte behövde svänga så skarpt för att få en bra sväng ut från turbon,men luftfiltret blir ett så kort som man bara hittar






En liten luftfilterfundering jag haft väldigt länge men inte kommit mig för att fixa är

Svarva en stos med platta som passar över inloppet turbon

Skaffa typ kn filter modell rund krans med hål rakt igenom

Svarva ett lock som passar utanpå samt dra ihop detta med en lång pinnskruv eller dyligt

Ganska likt en gammal raggarbilsförgasarsetup, Är ni med??


Plattan ska naturligtvis ligga så tätt det går mot kompressorhuset

Detta gör att man kan tilverka nästan som en tratt inne i luftfiltret

filtret kan ju vara typ bara 75-80 långt

Det där är den design på luftfilter som jag funnit ut flödar bäst. I synnerhet om tratten är av typen full radius, dvs med form som en "landgångsskivad" donut.
För att undvika tvärslå över insuget så kör jag inte med centrumskruv utan med tre st piedestaler/distaner som är gängade i var ända. Dessa skruvas fast i bakstycket och locket skruvas fast med korta insex med kullrig skalle i andra ändan. På så vis kan heller inga lösa smådelar fara in i insuget.

Här är mitt nuvarande luftfilter. Handlat K&N-insatsen från Roffes, 3" hög

attachment.php


attachment.php


Vill man porra till det ordentligt skulle man ju handfila till piedestalerna till elipsoid form på tvärsnittet. Och montera dem i den radiella flödesriktningen

Det där låter inte helt dumt. Men skruven mitt i? Skulle man inte kunna ha en stos undertill, en platta ovanpå (sett ur "filtervy" om ni är med) Sen klämmor på sidorna likt sådana som klämmer ihop luftbilterburkar på din vanlige bruksbil.

typ:
kn_airfilter-t.jpg


Eller såhär då fast inte skruv i mitten utan 4 klämmor runtom. Pressas mot stosen som sitter på snurrbon. Bygger inte "ut ur kåpan" utan på höjden/längden eller vad ni nu vill kalla det.
K33-601264.jpg


Fattade jag dig rätt Peter?


Problemet med klämmor på sidan är att det inte funkar på ett filter som står fritt. Filtret måste ha stöd annars kommer det att kalva iväg i sidled, förr eller senare. I synnerhet om man vill ha ett filter så högt att det kan inrymma en tratt/airhorn
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På en turbomotor supportar det här nog över 350 hk




Problemet med klämmor på sidan är att det inte funkar på ett filter som står fritt. Filtret måste ha stöd annars kommer det att kalva iväg i sidled, förr eller senare.

Sweet! det bygger inte farligt heller.

borde man inte kunna sätta "bottenplattan" mot kompressorhusets "snigel", så att kompressorinlopp hamnar centrerat i filtret? Då spar man ju även den sträckan så att säga. Hade varit nice med ett unt filter med samma ytterdiam. som kompressorhusets :gnissla

Edit: givetvis gör man en fullradie tratt till inlopp på kompressorn :tummenupp

Edit2: Hoppas det inte stör tråden, men det kan nog vara många till nytta denna diskussion :fyllisar
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sweet! det bygger inte farligt heller.

borde man inte kunna sätta "bottenplattan" mot kompressorhusets "snigel", så att kompressorinlopp hamnar centrerat i filtret? Då spar man ju även den sträckan så att säga. Hade varit nice med ett unt filter med samma ytterdiam. som kompressorhusets :gnissla

Edit: givetvis gör man en fullradie tratt till inlopp på kompressorn :tummenupp

Det borde ju gå, iaf om man tex kan svetsa fast svetsmuttrar i kompressorhuset. Det har jag ingen erfarenhet av om man kan, jag är nOOb på turbo. Men det vet säkert Peter om man kan eller inte.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kompressorhuset bildar inte en plan botten då den ju är i korkskruvs design

Men som jag tidigare skrev så ska ju plattan bottna mot den närmsta delen på kompressorhuset

Som att vända en tratt fel väg så att säga

I plattan svarvar man ju även styrning för filtret
 

Bifogat

  • filtergrunka.JPG
    filtergrunka.JPG
    16.6 KB · Visningar: 249
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kompressorhuset bildar inte en plan botten då den ju är i korkskruvs design

Men som jag tidigare skrev så ska ju plattan bottna mot den närmsta delen på kompressorhuset

Som att vända en tratt fel väg så att säga

I plattan svarvar man ju även styrning för filtret

Jo jag tänkte alltså att man svarvar svetsmuttrar(eg gängade aludistanser) med individuella höjder och brännar fast i kompressorhuset så att dessa bildar ett plan. Sorry om jag var otydlig.

Fast den stora frågan är väl egentligen om man öht kan svetsa i kompressorhus utan att dessa fördärvas? Isf kan man ju göra en dedikerad lösning, där man helt enkelt svetsar fast luftfilterbakstycket kloss mot kompressorhuset (med ev distanser på delar av varvet för att ta upp korkskruvsformen).

Att man svarvar styrning för filtret i lock och botten är helt klart nödvändigt, det har jag i mitt filterhus också. Vad jag menade med att filtret "kalvar" är att locket med tiden drar iväg i sidled om detta spänns fast med fästelement som bara överför dragkraft. Härav mina piedestaler/distanser med en längd som blott möjliggr att filtret komprimeras några mm för tätning innan locket kläms fast mellan piedestal/skruvskalle.

Men jag misstänker att du i själva verket redan har fullständigt klart för dig hur du ska göra! :D
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
bensinkran

hej
undrar vilken bensinkran man ska använda hur har ni gjort,en egen eller en köpe kran typ pingel för nu behöver man ju en kran med retur på

tips tips tips eller något bra kort som som man kan planka rätt av

ha det
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Smart det där med filtret :tummenupp Tror jag ska rymma mitt filter innanför kåpan, annars är det där ju klart ett alternativ!

Peterpain/andersson_turbo: Ang att köra migens gas som rotgas vid rf-tiggande, vilken gas har ni i migen? Funkar mison18?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
mison

Smart det där med filtret :tummenupp Tror jag ska rymma mitt filter innanför kåpan, annars är det där ju klart ett alternativ!

Peterpain/andersson_turbo: Ang att köra migens gas som rotgas vid rf-tiggande, vilken gas har ni i migen? Funkar mison18?

mison äger:yoparty
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok, ska testa det nästa vända. Har alltid dragit till en polare när jag behöver rotgas, men då kanske jag kan köra hemma nästa vända :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hej
undrar vilken bensinkran man ska använda hur har ni gjort,en egen eller en köpe kran typ pingel för nu behöver man ju en kran med retur på

tips tips tips eller något bra kort som som man kan planka rätt av

ha det

Så här ser min ut. Hemmabyggd och funkar kalas. Röret längst bort i bilden (lite dum vinkel på bilden men hittade ingen annan) är soppa till fuggarna, och det andra böjda röret är returen. Enkel konstruktion. Returröret är lite högre och böjt eftersom jag inte vill att soppan ska skumma där den tar ut soppan. Står en fet soppastråle ur det röret, så där är lite tryck.
 

Bifogat

  • kran6_161.jpg
    kran6_161.jpg
    28 KB · Visningar: 205

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
emtes pump

hej igen

Idag fick jag min emtes pump ( tack mickael ) men jag har förberett mig lite med att mäta o göra ny kåpa att skruva den i,men igår fick jag infektion i min hand när jag byggde genröret nuddade kapskivan knogen det blev ett litet jack :näsblod men inget farligt tyckte jag,så det läkte fint till igår fick åka till sjukan u skära upp det fy fan va äckligt.

Så nu vill jag bara grejja i garaget igen nuuuuuuuuuuuuuu skickar med bilder på det som jag gjort innan detta

ha det bra o tack för alla tips:krama
 

Bifogat

  • HPIM1209.jpg
    HPIM1209.jpg
    47 KB · Visningar: 210
  • HPIM1199.jpg
    HPIM1199.jpg
    81.4 KB · Visningar: 118
  • HPIM1205.JPG
    HPIM1205.JPG
    93.8 KB · Visningar: 125
  • HPIM1204.JPG
    HPIM1204.JPG
    94.3 KB · Visningar: 116
  • HPIM1202.JPG
    HPIM1202.JPG
    78.4 KB · Visningar: 112

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo R6 AWD
Halloj Peter,

Har med nöje följt utvecklingen av ditt bygge (kopplade bara inte att det var du igår). Hoppas handen känns bättre idag, så du kan bygga vidare...

//Mikael
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ett litet paket

Hej
Idag kom det ett paket med kopplingar till vevhusventilationen,catchtanken från turbon o slang nu saknar jag bara kopplingarna till soppan men det dyker väl upp vilken dag som helst,tog några kort i allafall.
Väntar på att svullnaden ska gå ner efter operationen men det känns redan bättre idag,fick penicilin stora jävla tabletter 750 gr tänkte att det är bäst att läsa på pappret i paketen så att man inte åt upp dom ifall dom skulle in i lucka 2 :confused: hahaha.

Passar på at läsa alla inlägg i era trådar här vill bara säga fan vad duktiga alla är med fiffiga ideer o fina maskinjobb
Fredag:fyllisar jag skiter i om penicilinet inte verkar idag bara jag får en öl i kväll o lite tacofläckar på joggingbrallorna

Ha det:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM1210.jpg
    HPIM1210.jpg
    73.5 KB · Visningar: 164
  • HPIM1212.jpg
    HPIM1212.jpg
    55.1 KB · Visningar: 137
  • HPIM1213.jpg
    HPIM1213.jpg
    73.4 KB · Visningar: 100
  • HPIM1214.jpg
    HPIM1214.jpg
    58.2 KB · Visningar: 123
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top