Kolv/topp far in i bröstkorgen

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
"AAAAJJJJEESOMFAAANIIIHEEELVEEETEEE" tänker jag när jag ser den här filmen Dragstartkapoof.

Men hur ofta händer sånt här egentligen? Pop-off-ventiler, hängslen på kompressorn på bilar och spränkåpa på drivaxlar och koppling har väl varit standard på bilar länge. Inget liknande på hojar?

Ja, helt korrekt antagande, jag har inte kikat på en dragracinghoj i verkligheten, utan bara sett på bild.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Mmmm... Jag har faktiskt för mig att det är luftburken som exploderar och inte en kolv som far igenom. Oavsett så ser det ut att göra jävligt ont.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst har även SVEMO och FIm krav på sprängskydd i MC klasserna.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Senaste gången den var uppe så var det delar av luftburken som slog av honom handsken och han kunde vänstertaja som vanligt på kvällen.

Svårt för en motordel att ta omvägen runt tanken.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var väl någon i somras som hydrade (fyllde cylindern med oförbränd nitrometan) och blåste loss toppen, som krökte ramen och slog bort tanken för att slutligen slå bort handen från styret.
Inga allvarliga skador.
Supertwin?
På bilar sitter det fångremmar.
På hojjar vet jag inte.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På videon är det Brock Davidson som skjuter luftburken på sin lustgasade 750 med feghjul och han börjar åka med skottsäker skyddsväst därefter. Jag var där på plats när det hände.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Case closed! :)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.

Precis. Jag hävdar absolut inte att min ärenderad var helt korrekt, därav min "/" och filmens titel på YouTube :)

Jag var mest lite förvånad över att det ploppade upp en sak så lätt eftersom jag har lite svårt att tro att det inte fanns ngt i reglementet om sprängskydd osv. Isht som vätska inte komprimerar o en och annan stake har krökts eller topp har lyfts pga fyllda cyllar sedan länge, oavsett om det är hoj eller bil, ottomotor som ottotmotor liksom :gnissla
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En del har en jävla tur när olyckan väl är framme. En av de senaste Bike Weekend så skjöt en HD av den främre toppen som slog av styrhuvet så hela gaffeln skildes från hojen. Hade det varit den bakre cylindern som skjutit, hade inte "piloten" kört nå mera nånsin. Tror de var kompressor & nitro.

Man har ju sett ett antal kompressorskott på bilar, å fångstremmar brukar inte hindra att skiten far iväg å donkar en mås eller två om d skulle komma ivägen.:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En del har en jävla tur när olyckan väl är framme. En av de senaste Bike Weekend så skjöt en HD av den främre toppen som slog av styrhuvet så hela gaffeln skildes från hojen. Hade det varit den bakre cylindern som skjutit, hade inte "piloten" kört nå mera nånsin. Tror de var kompressor & nitro.

Man har ju sett ett antal kompressorskott på bilar, å fångstremmar brukar inte hindra att skiten far iväg å donkar en mås eller två om d skulle komma ivägen.:D
Det var den olycka jag menade.
Har bara sett bild.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hade nog tur in oturen i sommras när jag sköt motorn på xren vevstaken gick rakt av och skickade ut skojjga saker både uppot och framot och rakt genom växellådan
så jag fick en motorblocksskärva på insidan låret i 110kmt och kurva och på bakhjulet såklart resulterade i låst bakhjul ett tag (spännande) men fixade sig utan vurpa? Smällen på låret vart inte så farligt hårt typ saddo piskrapp,:D vart knappt ett märke.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På tal om vådliga händelser - har skjutit vevstakar (Natural Bridge, Waynesboro och Dinwiddie) precis efter 201 meter, dvs runt 210 km/h. Tvärnit i motorn, sprucket block och olja på bakdäcket. In med kopplingen och frihjula parerandes sladdarna. Lika spännande varenda gång! Nåt man mentalt måste ha i beräkningarna - att gasavslag på höga varv frestar vådligt på vevstake och kolvbult. Finns lite bilder av motorresterna på min hemsida under "projects".

Väntar fortfarande på mitt första kedjebrott. Får man behålla vänsterbenet?
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag hade nog tur in oturen i sommras när jag sköt motorn på xren vevstaken gick rakt av och skickade ut skojjga saker både uppot och framot och rakt genom växellådan
så jag fick en motorblocksskärva på insidan låret i 110kmt och kurva och på bakhjulet såklart resulterade i låst bakhjul ett tag (spännande) men fixade sig utan vurpa? Smällen på låret vart inte så farligt hårt typ saddo piskrapp,:D vart knappt ett märke.

Fick du i 1:an? :D

Trist det som hände hursomhelst. Fast jag är väl jävligt OT nu.. *host* :huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Jag blåste en motor i en Saab V4, i den växellådan var frihjulet låst så att det inte kunde frihjula.

Bilen stannade med låsta framhjul, jag hade inte så breda däck så svartsträcken blev imponerande långa.

Om jag hade varit lite äldre och haft körkort kanske jag hade kommit på att frikoppla, men den gången blev jag mest rädd och försökte hålla mig på vägen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag blåste en motor i en Saab V4, i den växellådan var frihjulet låst så att det inte kunde frihjula.

Bilen stannade med låsta framhjul, jag hade inte så breda däck så svartsträcken blev imponerande långa.
En kompis lämnade in sin volvo på verkstad.
Fick en renault 5a att åka i.
Växellänkaget var en smula ojusterat.
Man fick välja mellan lirkning eller våld för att få i växlarna.
Lånebil.
Gissa vilken metod som användes.
Gick bra.
Tills:
Omkörning på landsvägen.
Kommer i fatt, cirka 100km/h på fyran.
Smäller i (tror han) trean.
Det är ettan.
Framhjulen studsade på vägbanan.
Den höll.

Det gjorde inte en annan kompis amazon, när han visade att man kunde lägga i backen i 120.
Han skulle inte släppt upp koplingen..
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top