Snabbaste 50 kubikare??

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min systersons moppe (reju drac) toppade 110.
Ärligt.
Vet inte hur många cc det var.
Otroligt orkeslös dock.
Visst går det att få fart på en moppe.
Men:
Varför?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
appropå Liter/hk.. har inte marklund fått ur 702hk ur 1300 cc? det blir väl 540hk/L..
Eller är jag helt ute och cyklar??
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
appropå Liter/hk.. har inte marklund fått ur 702hk ur 1300 cc? det blir väl 540hk/L..
Eller är jag helt ute och cyklar??

Nja, så vitt jag vet hade Hondan sugmotor, inte turbo
 
Last edited:

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Man minns med glädje alla historier man hörde i 15 års åldern, alla moppar som gjorde över 100 blås. Undrar hur fort man skulle kunna få en mt5 att gå...


:va
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
23-24hk låter nog orimligt mycket ändå....vet ej var dom ligger som mest i effekt men vet en kille som bänkade sin 50cc minimoto till ca 17,5 hk, vilket är riktigt bra bara det när inte hojen väger mer än 25 kg.

Själv kör jag med en BZM motor 40cc som ger ca 12-12,5hk.

Angående hastigheter så går det nog att få upp en 50cc i ganska höga farter med tanke på att vi kör 40cc minimoto som på dom hyffsat snabba banorna nog toppar runt 90-95 gissningsvis och då går det ju ändå att dreva bra mycket mera om man bara jagar toppfart !:tummenupp

Kul ämne är det iaf. Alltid kul att göra/prova sådant som det inte finns en vettig förklaring till varför :D

Jag får kanske ta och dreva om Blatan och se vad den kan prestera :crash

I övrigt så MÅSTE jag åka och titta på 50cc race nästa år :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul ämne är det iaf. Alltid kul att göra/prova sådant som det inte finns en vettig förklaring till varför :D

Jag får kanske ta och dreva om Blatan och se vad den kan prestera :crash

I övrigt så MÅSTE jag åka och titta på 50cc race nästa år :tummenupp

Årsracet får man inte missa.
Som jag nämnt tidigare, så blir 50cc race ofta förstörda av att klasser slås ihop.
Sedan passar ju inte alla banor heller.
Mopperacing brukade (brukar?) köras på gokartbanor.
Lite annat reglemente.
Ram och motor måste ha sitt ursprung som moped.
Behöver inte vara samma.
Max 72cc.
Slut på begränsningar.


Kollade runt.
Körs fortfarande.
Inte säker på reglementet.
Många coola moppar på:
http://race.ulkhyvlers.net/misc/080601/
DSC_6517.jpg
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Mopperacing eller 70 racing körs fortfarande på gokartbanor, däremot ser reglementet helt annorlunda ut idag. Dom flesta kör med Derbi motorer, varav flera är placerade i RS125 ramar av varierande årsmodell. Detta är i praktiken vad du behöver för att kunna vinna. Går också några Metrakit XL i serien som dock inte är en vinnarhoj om den inte körs av någon lättviktare. 20hk på bakhjulet och en ram på 70kg gjorde att jag kunde köra runt Sviestad på 1.17 och det trots att jag nästan väger 100 pannor och att det var andra gången på den hojen och första gången på Sviestad med nya sträckningen. Teoretisk så borde varvtiderna kunna kapas till 1.13-1.14.

Årsracet får man inte missa.
Som jag nämnt tidigare, så blir 50cc race ofta förstörda av att klasser slås ihop.
Sedan passar ju inte alla banor heller.
Mopperacing brukade (brukar?) köras på gokartbanor.
Lite annat reglemente.
Ram och motor måste ha sitt ursprung som moped.
Behöver inte vara samma.
Max 72cc.
Slut på begränsningar.


Kollade runt.
Körs fortfarande.
Inte säker på reglementet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mopperacing eller 70 racing körs fortfarande på gokartbanor, däremot ser reglementet helt annorlunda ut idag. Dom flesta kör med Derbi motorer, varav flera är placerade i RS125 ramar av varierande årsmodell. Detta är i praktiken vad du behöver för att kunna vinna. Går också några Metrakit XL i serien som dock inte är en vinnarhoj om den inte körs av någon lättviktare. 20hk på bakhjulet och en ram på 70kg gjorde att jag kunde köra runt Sviestad på 1.17 och det trots att jag nästan väger 100 pannor och att det var andra gången på den hojen och första gången på Sviestad med nya sträckningen. Teoretisk så borde varvtiderna kunna kapas till 1.13-1.14.

Trodde att uppdelningen mellan mopperacing och "riktig" 70cc racing fortfarande var kvar.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Om det finns någon renodlad mopperacing så är det mer än vad jag känner till. Det som idag är 70RR är en vidareutveckling av det som var Mopperacing på 90-talet.

Trodde att uppdelningen mellan mopperacing och "riktig" 70cc racing fortfarande var kvar.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Eftersom det verkar finnas intresse för snabba 50cc Varför inte starta en byggtävlan vem bygger den snabbaste moppen i vinter, borde vara ett lämpligt vinterpyssel
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eftersom det verkar finnas intresse för snabba 50cc Varför inte starta en byggtävlan vem bygger den snabbaste moppen i vinter, borde vara ett lämpligt vinterpyssel

kunde vara kul, men för min del får det bli nästa vinter. den här kommer gå åt till att göra RD:n snabb:tummenupp

förresten, numera är det inte alls svårt att få en moppe att gå fort. bara man byter till ett ostrypt avgasrör så toppar de flesta så kallade eu-mopeder runt 100... och sen finns det ju bra mycket värre trim än avgasrör ute på marknaden.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
kunde vara kul, men för min del får det bli nästa vinter. den här kommer gå åt till att göra RD:n snabb:tummenupp

förresten, numera är det inte alls svårt att få en moppe att gå fort. bara man byter till ett ostrypt avgasrör så toppar de flesta så kallade eu-mopeder runt 100... och sen finns det ju bra mycket värre trim än avgasrör ute på marknaden.


I såfall oldskol moppar dvs inga EU moppar , jackade kolvar och planade topplock ska det vara :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I såfall oldskol moppar dvs inga EU moppar , jackade kolvar och planade topplock ska det vara :D

ja, självklart! det är ju ingen match att trimma en eu-moppe, allt man behöver finns ju hos närmaste moppehandlare... och färdiggjort dessutom! nej, gammopeder ska det vara. får se om jag inte får lite pengar över efter min RD-remake, isåfall kanske det blir en moppe också:D vore coolt att se hur mycket man kan skrämma upp låt säga en dkw hummel...:näsblod :yoparty
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
förresten, numera är det inte alls svårt att få en moppe att gå fort. bara man byter till ett ostrypt avgasrör så toppar de flesta så kallade eu-mopeder runt 100... och sen finns det ju bra mycket värre trim än avgasrör ute på marknaden.

Runt 80 blir det som bäst med ostrypt rör, många är sämre än så. Men när hastighetsmätarna visar 115 när man i verkligheten ligger i 90 uppstår såna myter rätt lätt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top