Snabbaste 50 kubikare??

Min systersons moppe (reju drac) toppade 110.
Ärligt.
Vet inte hur många cc det var.
Otroligt orkeslös dock.
Visst går det att få fart på en moppe.
Men:
Varför?
 
appropå Liter/hk.. har inte marklund fått ur 702hk ur 1300 cc? det blir väl 540hk/L..
Eller är jag helt ute och cyklar??
 
appropå Liter/hk.. har inte marklund fått ur 702hk ur 1300 cc? det blir väl 540hk/L..
Eller är jag helt ute och cyklar??

Nja, så vitt jag vet hade Hondan sugmotor, inte turbo
 
Last edited:
Man minns med glädje alla historier man hörde i 15 års åldern, alla moppar som gjorde över 100 blås. Undrar hur fort man skulle kunna få en mt5 att gå...


:va
 
23-24hk låter nog orimligt mycket ändå....vet ej var dom ligger som mest i effekt men vet en kille som bänkade sin 50cc minimoto till ca 17,5 hk, vilket är riktigt bra bara det när inte hojen väger mer än 25 kg.

Själv kör jag med en BZM motor 40cc som ger ca 12-12,5hk.

Angående hastigheter så går det nog att få upp en 50cc i ganska höga farter med tanke på att vi kör 40cc minimoto som på dom hyffsat snabba banorna nog toppar runt 90-95 gissningsvis och då går det ju ändå att dreva bra mycket mera om man bara jagar toppfart !:tummenupp

Kul ämne är det iaf. Alltid kul att göra/prova sådant som det inte finns en vettig förklaring till varför :D

Jag får kanske ta och dreva om Blatan och se vad den kan prestera :crash

I övrigt så MÅSTE jag åka och titta på 50cc race nästa år :tummenupp
 
Kul ämne är det iaf. Alltid kul att göra/prova sådant som det inte finns en vettig förklaring till varför :D

Jag får kanske ta och dreva om Blatan och se vad den kan prestera :crash

I övrigt så MÅSTE jag åka och titta på 50cc race nästa år :tummenupp

Årsracet får man inte missa.
Som jag nämnt tidigare, så blir 50cc race ofta förstörda av att klasser slås ihop.
Sedan passar ju inte alla banor heller.
Mopperacing brukade (brukar?) köras på gokartbanor.
Lite annat reglemente.
Ram och motor måste ha sitt ursprung som moped.
Behöver inte vara samma.
Max 72cc.
Slut på begränsningar.


Kollade runt.
Körs fortfarande.
Inte säker på reglementet.
Många coola moppar på:
http://race.ulkhyvlers.net/misc/080601/
DSC_6517.jpg
 
Mopperacing eller 70 racing körs fortfarande på gokartbanor, däremot ser reglementet helt annorlunda ut idag. Dom flesta kör med Derbi motorer, varav flera är placerade i RS125 ramar av varierande årsmodell. Detta är i praktiken vad du behöver för att kunna vinna. Går också några Metrakit XL i serien som dock inte är en vinnarhoj om den inte körs av någon lättviktare. 20hk på bakhjulet och en ram på 70kg gjorde att jag kunde köra runt Sviestad på 1.17 och det trots att jag nästan väger 100 pannor och att det var andra gången på den hojen och första gången på Sviestad med nya sträckningen. Teoretisk så borde varvtiderna kunna kapas till 1.13-1.14.

Årsracet får man inte missa.
Som jag nämnt tidigare, så blir 50cc race ofta förstörda av att klasser slås ihop.
Sedan passar ju inte alla banor heller.
Mopperacing brukade (brukar?) köras på gokartbanor.
Lite annat reglemente.
Ram och motor måste ha sitt ursprung som moped.
Behöver inte vara samma.
Max 72cc.
Slut på begränsningar.


Kollade runt.
Körs fortfarande.
Inte säker på reglementet.
 
Mopperacing eller 70 racing körs fortfarande på gokartbanor, däremot ser reglementet helt annorlunda ut idag. Dom flesta kör med Derbi motorer, varav flera är placerade i RS125 ramar av varierande årsmodell. Detta är i praktiken vad du behöver för att kunna vinna. Går också några Metrakit XL i serien som dock inte är en vinnarhoj om den inte körs av någon lättviktare. 20hk på bakhjulet och en ram på 70kg gjorde att jag kunde köra runt Sviestad på 1.17 och det trots att jag nästan väger 100 pannor och att det var andra gången på den hojen och första gången på Sviestad med nya sträckningen. Teoretisk så borde varvtiderna kunna kapas till 1.13-1.14.

Trodde att uppdelningen mellan mopperacing och "riktig" 70cc racing fortfarande var kvar.
 
Om det finns någon renodlad mopperacing så är det mer än vad jag känner till. Det som idag är 70RR är en vidareutveckling av det som var Mopperacing på 90-talet.

Trodde att uppdelningen mellan mopperacing och "riktig" 70cc racing fortfarande var kvar.
 
Eftersom det verkar finnas intresse för snabba 50cc Varför inte starta en byggtävlan vem bygger den snabbaste moppen i vinter, borde vara ett lämpligt vinterpyssel
 
Eftersom det verkar finnas intresse för snabba 50cc Varför inte starta en byggtävlan vem bygger den snabbaste moppen i vinter, borde vara ett lämpligt vinterpyssel

kunde vara kul, men för min del får det bli nästa vinter. den här kommer gå åt till att göra RD:n snabb:tummenupp

förresten, numera är det inte alls svårt att få en moppe att gå fort. bara man byter till ett ostrypt avgasrör så toppar de flesta så kallade eu-mopeder runt 100... och sen finns det ju bra mycket värre trim än avgasrör ute på marknaden.
 
kunde vara kul, men för min del får det bli nästa vinter. den här kommer gå åt till att göra RD:n snabb:tummenupp

förresten, numera är det inte alls svårt att få en moppe att gå fort. bara man byter till ett ostrypt avgasrör så toppar de flesta så kallade eu-mopeder runt 100... och sen finns det ju bra mycket värre trim än avgasrör ute på marknaden.


I såfall oldskol moppar dvs inga EU moppar , jackade kolvar och planade topplock ska det vara :D
 
I såfall oldskol moppar dvs inga EU moppar , jackade kolvar och planade topplock ska det vara :D

ja, självklart! det är ju ingen match att trimma en eu-moppe, allt man behöver finns ju hos närmaste moppehandlare... och färdiggjort dessutom! nej, gammopeder ska det vara. får se om jag inte får lite pengar över efter min RD-remake, isåfall kanske det blir en moppe också:D vore coolt att se hur mycket man kan skrämma upp låt säga en dkw hummel...:näsblod :yoparty
 
förresten, numera är det inte alls svårt att få en moppe att gå fort. bara man byter till ett ostrypt avgasrör så toppar de flesta så kallade eu-mopeder runt 100... och sen finns det ju bra mycket värre trim än avgasrör ute på marknaden.

Runt 80 blir det som bäst med ostrypt rör, många är sämre än så. Men när hastighetsmätarna visar 115 när man i verkligheten ligger i 90 uppstår såna myter rätt lätt.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top