REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 35 av 36 FörstaFörsta ... 102930313233343536 SistaSista
Resultat 681 till 700 av 714
  1. #681
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 919
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Hallå, tror du vi har både iq och studielån eller?
    Det är väl ingen med IQ dom har studielån?
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  2. #682
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 919
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Låter inte som en funktion jag har nåt behov av direkt, typ som antidopp

    Jag har inte heller fattat riktigt vad det är bra för faktiskt...... men dom dom fattar sånt hävdar att det är nödvändigt för vissa applikationer.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  3. #683
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 308
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Jag har inte heller fattat riktigt vad det är bra för faktiskt...... men dom dom fattar sånt hävdar att det är nödvändigt för vissa applikationer.
    Only in Merica tippar jag på..

  4. #684
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 090
    Jag försöker svetsa på en mutter på en hjulbult, men det går sådär. Det är en vanlig blank M10-mutter, och det är ju någon form galv på hjulbulten. Jag kör med 48.00-pinnnar, muttern är snudd på genomgul och jag fyller den med pinnen. Självklart väntar jag tills allt har svalnat innan jag belastar muttern, men jag vrider loss den obehagligt lätt, svetsfogen går av med ett snyggt och fint snitt.

    Mina två teorier är att det antingen blir sprickor i den pga för snabb avkylning, eller att det är något från galvet som gör att fogen blir klen. Eller har jag fel pinnar? Jag kör dom mest för att det är dom enda 1,6mm-pinnar jag har hemma, och det är ju lite trångt i en M10-mutter.

    Vad gör jag för fel?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #685
    Smed oops164s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göinge Fridhem/ Kristianstad
    Hoj
    Tösernas leksaker,
    Inlägg
    4 673
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag försöker svetsa på en mutter på en hjulbult, men det går sådär. Det är en vanlig blank M10-mutter, och det är ju någon form galv på hjulbulten. Jag kör med 48.00-pinnnar, muttern är snudd på genomgul och jag fyller den med pinnen. Självklart väntar jag tills allt har svalnat innan jag belastar muttern, men jag vrider loss den obehagligt lätt, svetsfogen går av med ett snyggt och fint snitt.

    Mina två teorier är att det antingen blir sprickor i den pga för snabb avkylning, eller att det är något från galvet som gör att fogen blir klen. Eller har jag fel pinnar? Jag kör dom mest för att det är dom enda 1,6mm-pinnar jag har hemma, och det är ju lite trångt i en M10-mutter.

    Vad gör jag för fel?
    Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist.

  6. #686
    Smed oops164s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göinge Fridhem/ Kristianstad
    Hoj
    Tösernas leksaker,
    Inlägg
    4 673
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag försöker svetsa på en mutter på en hjulbult, men det går sådär. Det är en vanlig blank M10-mutter, och det är ju någon form galv på hjulbulten. Jag kör med 48.00-pinnnar, muttern är snudd på genomgul och jag fyller den med pinnen. Självklart väntar jag tills allt har svalnat innan jag belastar muttern, men jag vrider loss den obehagligt lätt, svetsfogen går av med ett snyggt och fint snitt.

    Mina två teorier är att det antingen blir sprickor i den pga för snabb avkylning, eller att det är något från galvet som gör att fogen blir klen. Eller har jag fel pinnar? Jag kör dom mest för att det är dom enda 1,6mm-pinnar jag har hemma, och det är ju lite trångt i en M10-mutter.

    Vad gör jag för fel?
    Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist. Försök pendla upp svetsen så du får mer svets på både hjulskruv och mutter.
    Men som jag skrev i förbannadtråden slå på en vanlig hylsa över konan. Det bästa är en 12 kantshylsa

  7. #687
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 090
    Citat Ursprungligen postat av oops164 Visa inlägg
    Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist. Försök pendla upp svetsen så du får mer svets på både hjulskruv och mutter.
    Men som jag skrev i förbannadtråden slå på en vanlig hylsa över konan. Det bästa är en 12 kantshylsa
    Fast, det är ju svetsen som går sönder, inte muttern? Eller påverkar materialet i muttern styrkan i själva svetsfogen?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. #688
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 571
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Fast, det är ju svetsen som går sönder, inte muttern? Eller påverkar materialet i muttern styrkan i själva svetsfogen?
    Hjullåsskruven är en konstig legering.............. försök att borra i den först så kan det hjälpa när du svetsar, ägnade en halv dag för att få ut en låsskruv ur en fälg.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  9. #689
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 308
    Citat Ursprungligen postat av oops164 Visa inlägg
    Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist. Försök pendla upp svetsen så du får mer svets på både hjulskruv och mutter.
    Men som jag skrev i förbannadtråden slå på en vanlig hylsa över konan. Det bästa är en 12 kantshylsa
    Nej, den blir inte "spröd" om man svetsar den. Om man inte kokar sönder stålet vill säga. Brukar dock vara fzb belagda, vilket är skit att svetsa i.
    Snarare axelstålet i axeln som blir sprött vid svetsning.

  10. #690
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 616
    Köpte ny Migsvets idag, en Esab LDA200
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Svets.jpg
Visningar:	27
Storlek:	124,4 KB
Id:	457246

    Dessvärre funkar det inte ordentligt... Det är ju en äldre maskin som stått ett tag, så vid provkörningen så var den lite trög i trådmatningen samt en ljudlig gasläcka vid slangpaketets anslutning. Jag hade hoppats att det bara skulle vara en rundsmörjning och en o-ring som krävdes, men dessvärre icke...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Svetsanslutning.jpg
Visningar:	23
Storlek:	219,1 KB
Id:	457247
    O-ringen var förvisso kass, men det visade sig inte vara det största problemet... Gasen ska ju in i den lilla anslutningen till höger och sen komma ut framme vid pistolens munstycke, men det gör den inte. Den går in i den lilla högra och kommer ut genom den stora vänstra (dvs trådkanalen). Provade att trycksätta systemet med en cykelpump, och om man håller för den vänstra anslutningen så kan man förvisso få gas fram till pistolen men det går trögt. Någonstans längs vägen är det alltså stopp, gasen tar ju den väg som har minst motstånd och det är alltså tillbaka genom trådkanalen och in i maskinen... Jag antar att det är en separat gasledning i slangpaketet i princip hela vägen fram till pistolen, eller? Det bör alltså vara först ett hål och därefter ett stopp i gasledningen då gasen kan fly ut i trådkanalen och gå tillbaka till början, eftersom det endast är ifall man pluggar trådkanalen som gasen motvilligt åker fram i pistolen. tänker jag rätt då? Kan man byta gasledningen i ett sånt här slangpaket eller är det lika bra att köpa nytt?

  11. #691
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 254
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Köpte ny Migsvets idag, en Esab LDA200
    ...<snip>
    Kan man byta gasledningen i ett sånt här slangpaket eller är det lika bra att köpa nytt?
    Ett nytt paket med pistol kostar från 1500, är det värt besväret att laga ett trucköverkört slangpaket?
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  12. #692
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 616
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Ett nytt paket med pistol kostar från 1500, är det värt besväret att laga ett trucköverkört slangpaket?
    Tja, det är hälften av vad jag gav för svetsen så... Det beror väl på hur knepigt det är, min ekonomi är lite sisådär just nu så då kanske man vackert får bita i det sura...

  13. #693
    Medlem mzkjelle660s avatar
    Reg.datum
    dec 2019
    Ort
    Falun
    Hoj
    08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
    Inlägg
    47
    3000:- , då har du gjort ett fynd. Har själv en A10:a och den är den sista ägodelen jag skulle avyttra. Den var på sin tid det bästa svetsen som kunde köpas för pengar, överlägsen Kemppi och Luna. Snåla inte med fullagning av slangpaket om du vill lägga hållbara svetsar på vitala MC delar.
    Kjell.e

    Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

  14. #694
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 616
    Citat Ursprungligen postat av mzkjelle660 Visa inlägg
    3000:- , då har du gjort ett fynd. Har själv en A10:a och den är den sista ägodelen jag skulle avyttra. Den var på sin tid det bästa svetsen som kunde köpas för pengar, överlägsen Kemppi och Luna. Snåla inte med fullagning av slangpaket om du vill lägga hållbara svetsar på vitala MC delar.
    Kjell.e

    Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
    Åfan, såpass? Tack för det, känns ju lite bättre iallafall kanske värt att kosta på sig lite nya doningar då... Vill mest bara vara säker på att jag tänker rätt först så att jag inte köper på mig något i onödan. Men det kan väl inte finnas många fler förklaringar, det borde väl vara slangpaket som strular när gasen tar den väg som den tar?
    Senast redigerat av Bushido den 2020-11-22 klockan 21:40.

  15. #695
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 919
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Åfan, såpass? Tack för det, känns ju lite bättre iallafall kanske värt att kosta på sig lite nya doningar då... Vill mest bara vara säker på att jag tänker rätt först så att jag inte köper på mig något i onödan. Men det kan väl inte finnas många fler förklaringar, det borde väl vara slangpaket som strular när gasen tar den väg som den tar?
    Har du kylare på den eller är det gaskyld pistol?
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  16. #696
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 616
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Har du kylare på den eller är det gaskyld pistol?
    Ingen vätskekylning utan enbart den kylning den får av gasen och luften runtom.

  17. #697
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 308
    Tejpa gasslangen med vulktejp, den manglade trådledaren ska gå att köpa separat. Hör med svetsmaskinservice.

  18. #698
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 616
    Jag tog faktiskt och beställde ett nytt slangpaket, det kändes onödigt att krångla och riskera att det ändå inte blir bra jag fick precis hem de nya grejerna nu ikväll, ska ut och testa om ett litet tag så hoppas vi att problemet är löst

  19. #699
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 616
    Det var slangpaketet som var boven, det löste alla bekymmer. Både gasproblemen och den tröga matningen Så nu går svetsen! Och som den går! Har bara hunnit testa effektläge ett av två, och bara det känns sisådär dubbelt så kraftfullt som min stackars gamla lillsvets Krävs nog lite tillvänjning då det känns lite svårare att matcha effekt mot trådmatningshastighet men det ska nog ge sig. Fina fogar tycker jag iallafall att det blev när man väl fick till en hyfsat balanserad inställning

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LDA200.jpg
Visningar:	26
Storlek:	603,9 KB
Id:	457320
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LDA200 ny pistol.jpg
Visningar:	208
Storlek:	448,3 KB
Id:	457321
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Svetsfog.jpg
Visningar:	28
Storlek:	552,8 KB
Id:	457322

    För den som undrar så köpte jag en budgetpistol på ebay. Kanske dumsnålt jag vet, men när det är lite för mycket månad kvar i slutet på lönen så kan man inte vara kräsen... En sån här blev det hur som helst:
    https://www.ebay.co.uk/itm/MB25-MIG-...1de6%7Ciid%3A1

    Någon slags Binzelkopia, ser i princip likadan ut som den jag fick med svetsen. Måste ändå säga att jag är positivt överraskad. Fin känsla och distinkt klick i knappen, själva kabeln är till och med grövre än det medföljande slangpaketet, alla kontakter och anslutningar passar hur fint som helst... Det enda jag egentligen märker skillnad på är att höljet runt själva kontakten känns lite plastigare än originalet, men funktionen verkar det verkligen inte vara något fel på. Och för en tredjedel av priset är jag helnöjd Återstår såklart att se om det håller eller inte, men det får vi se Man fick två års garanti så det känns ju ändå lite förtroendeingivande.

  20. #700
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 919
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Det var slangpaketet som var boven, det löste alla bekymmer. Både gasproblemen och den tröga matningen Så nu går svetsen! Och som den går! Har bara hunnit testa effektläge ett av två, och bara det känns sisådär dubbelt så kraftfullt som min stackars gamla lillsvets Krävs nog lite tillvänjning då det känns lite svårare att matcha effekt mot trådmatningshastighet men det ska nog ge sig. Fina fogar tycker jag iallafall att det blev när man väl fick till en hyfsat balanserad inställning

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LDA200.jpg
Visningar:	26
Storlek:	603,9 KB
Id:	457320
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LDA200 ny pistol.jpg
Visningar:	208
Storlek:	448,3 KB
Id:	457321
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Svetsfog.jpg
Visningar:	28
Storlek:	552,8 KB
Id:	457322

    För den som undrar så köpte jag en budgetpistol på ebay. Kanske dumsnålt jag vet, men när det är lite för mycket månad kvar i slutet på lönen så kan man inte vara kräsen... En sån här blev det hur som helst:
    https://www.ebay.co.uk/itm/MB25-MIG-...1de6%7Ciid%3A1

    Någon slags Binzelkopia, ser i princip likadan ut som den jag fick med svetsen. Måste ändå säga att jag är positivt överraskad. Fin känsla och distinkt klick i knappen, själva kabeln är till och med grövre än det medföljande slangpaketet, alla kontakter och anslutningar passar hur fint som helst... Det enda jag egentligen märker skillnad på är att höljet runt själva kontakten känns lite plastigare än originalet, men funktionen verkar det verkligen inte vara något fel på. Och för en tredjedel av priset är jag helnöjd Återstår såklart att se om det håller eller inte, men det får vi se Man fick två års garanti så det känns ju ändå lite förtroendeingivande.
    Har du koll på skillnaden på de två olika uttagen för + på fronten?

    Det är fö otroligt vilken utveckling. Från 3-fas på 200A och 125kg till den senaste jag pillade på som landade på 15kg med 3-fas och 300A. Förvisso en annan kategori av svets men ändå. En Motsvarande ESAB MIG/MAG strömkälla idag utan ett direkt bärbart krav där vikt inte är en säljande faktor utan det är mer robustness och hållbarhet väger in på 55-60kg men då är det 500A.
    Senast redigerat av FSN den 2020-11-26 klockan 18:59.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

Sidan 35 av 36 FörstaFörsta ... 102930313233343536 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Antar att du är lite skämtsam. Anledningen stavas så klart utsläppsgränser numera.

doolar
Vill du annonsera ovan? Klicka här