REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66
  1. #21
    Talanglös...... :( Hedgehogs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På landet i Ramlak
    Hoj
    En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
    Inlägg
    1 194
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom
    Ser fortfarande inte problemet med att få några enstaka molekyler bensin genom en damsugare
    IOM är coolt, all annan outlaw är bara B

  2. #22
    Nybörjare Alfettas avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Vasa
    Hoj
    Yamaha Thundercat
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Dennis_I Visa inlägg
    men man kan faktiskt släcka en tändsticka i ett fat bensin uder rätt förhållanden
    Man kan också tända på ett fat bensin med tändsticka under rätt förhållanden

    Själv har jag en gång försökt mig på att svetsa en biltank, den hade stått tom i några år i torrt varmt utrymme, dvs. den var absolut snustorr. Lade tanken på marken och tände till med miggen och tanken drog iväg några meter ut på gräsmattan med en jävla fart, tänker aldrig svetsa tank mera....
    /Kaj

  3. #23
    Erfaren dOLKOs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Segeltorp, Stockholm
    Hoj
    Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
    Inlägg
    577
    Dagens tips:

    När ni har svetsat tanken (och inte lyckats att få den att explodera) och för att kolla att den blev tät. Krita svetsen med vanlig skolkrita och häll i någon deciliter diesel i tanken och skvalpa runt lite. Dieseln kryper lättare än bensin och man ser direkt om kritan fuktas och isåfall har du inte lyckats att få tanken tät.

    Ja, jag själv har gjort så många gånger och ja jag kör Triumph som vibrerar lite ibland...

  4. #24
    Norrland är vackert =) Dennis_Is avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gällivare och i ryggsäcken
    Hoj
    CBR1000RR -08
    Inlägg
    336
    Finns även en grejj som heter schlossing sealing tror jag det stavas, man blandar det, häller i tanken å hipps vipps är det en fin tät "gummi" yta inne i tanken, används inom flyget där man bygger integraltankar i vingarna... Vi tekniker kallar det helt enkelt Gorilla snor

  5. #25
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 239
    Citat Ursprungligen postat av Dennis_I Visa inlägg
    Finns även en grejj som heter schlossing sealing tror jag det stavas, man blandar det, häller i tanken å hipps vipps är det en fin tät "gummi" yta inne i tanken, används inom flyget där man bygger integraltankar i vingarna... Vi tekniker kallar det helt enkelt Gorilla snor
    Kreem Tanktätning heter samma produkt för motorcyklar. RoffesMotor med banner till vänster har agenturen, bara att ringa dom om man vill beställa.
    Viktigt att göra allt enligt instruktionen dock, man ska beta ren tanken invändigt först cleanar som ingår i satsen osv.

    Själv är jag en "svetsare" men jag vet att tanktätare funkar bra och länge. En helt ok metod om det görs rätt

    Mvh
    Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2008-08-28 klockan 15:41.
    Brun utan sol, tändkulesot

  6. #26
    2 Takter Är Rätta Takter eXters avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åland
    Hoj
    Yz250
    Inlägg
    503
    Men om man kollar att tanken är tom och lägger ner en tändsticka(tycker att jag läst att någon rekomenderat det), och tanken inte är tom, och bensinångorna poffar av, kan inte tanken deformeras då???
    Blev lite lagom rörigt att skriva, hoppas någon förstår det
    Citat Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
    Gamla människor som kör bil är ungefär som att köra upp en PET-flaska i röven - jävligt fel men inte straffbart!
    Citat Ursprungligen postat av Mr EmCom Visa inlägg
    Se upp för diskborsten!

  7. #27
    lyckligast! SpaceMooses avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lund
    Hoj
    GSXR1000 K6
    Inlägg
    275
    Helt underbart med alla svaren

    Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen, men lik förbannat så sipprar det ut bensin ur hålen. Det är tyvärr inte speciellt enkelt att se alla skrymslen på insidan av tanken så det kan ju mycket väl vara så att någon liten del trots allt saknar kreemgegga och att bensinen letar sig förbi ner i skrymslet.

    Använde mig även av kemisk metall från utsidan men det löstes upp. Hagmans läckfixare (ung som kemisk metall) har fungerat ungefär en säsong, men troligen har det börjat läcka igen pga tätningen inte klarar vibrationerna hur länge som helst. Därför har jag nu börjat fundera på om det inte är möjligt att svetsa skiten en gång för alla. Funkar inte det så kan man mycket väl ösa på ny hagmansgegga efterhand som de vibrerar loss, men det är ju bara en temporär lösning.

    En hel och ren tank från skroten hade ju löst problemet, men dessa är inte helt lätta att finna. De som går att få tag på är givetvis inte heller helt täta.

  8. #28
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    2 981
    Jb weld pallar nog , mycket kraftigt och är mera ett lim med mycket mindre korn är kemiskmetall.

    Kemiskmetall svettar igenom varm motorlja t.o.m.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Inlägg
    2 183
    Citat Ursprungligen postat av dOLKO Visa inlägg
    Dagens tips:

    När ni har svetsat tanken (och inte lyckats att få den att explodera) och för att kolla att den blev tät. Krita svetsen med vanlig skolkrita och häll i någon deciliter diesel i tanken och skvalpa runt lite. Dieseln kryper lättare än bensin och man ser direkt om kritan fuktas och isåfall har du inte lyckats att få tanken tät.

    Ja, jag själv har gjort så många gånger och ja jag kör Triumph som vibrerar lite ibland...

    Gör inte detta! Diesel är otroligt mycket jobbigare att tvätta rent ifrån etc så skulle tanken läcka är det nu dags att kasta den. Målarförtunning fungerar perfekt och försvinner hyfsat fort.
    www.rolleslitz.se

    www.nikasilproffsen.se

    Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

    Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

  10. #30
    Erfaren dOLKOs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Segeltorp, Stockholm
    Hoj
    Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
    Inlägg
    577
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax Visa inlägg
    Gör inte detta! Diesel är otroligt mycket jobbigare att tvätta rent ifrån etc så skulle tanken läcka är det nu dags att kasta den. Målarförtunning fungerar perfekt och försvinner hyfsat fort.
    Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?

  11. #31
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    bergeforsen
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Inlägg
    12 473
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Jb weld pallar nog , mycket kraftigt och är mera ett lim med mycket mindre korn är kemiskmetall.

    Kemiskmetall svettar igenom varm motorlja t.o.m.



  12. #32
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Inlägg
    7 339
    Min pappas kompis provade tuggummi en gång o de funka...



    Eller så svetsar man, sätter sig i soffan o njutar av en kall öl med vetskapen om att tanken är tät
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

  13. #33
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    23 946
    Tenn!

    Vanligt jävla lödtenn, smälter vid en temperatur som inte antänder bensinångor, tätar bra, står emot vibbar bra, har alltid funkat bra för mig.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  14. #34
    new ride pws avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gavle
    Hoj
    1.3 0.75 0.45
    Inlägg
    1 913
    Citat Ursprungligen postat av SpaceMoose Visa inlägg
    Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen,
    Är det överhuvudtaget möjligt att få en tät svets med sån gegga i tanken??

    Trots att man svetsar från utsidan borde väl detta förorena smältan vid någorlunda genombränning, med porer som följd?
    GIMME SUNSHINE, BLUE SKIES AND GREEN
    GIMME UNLEADED GASOLINE
    GIMME FRIENDS WHO NEVER DECIEVE
    JUST GIVE IT TO ME

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Inlägg
    2 183
    Citat Ursprungligen postat av dOLKO Visa inlägg
    Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?
    Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
    Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
    Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

    Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.
    www.rolleslitz.se

    www.nikasilproffsen.se

    Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

    Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

  16. #36
    Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    FJR1300
    Inlägg
    19 070
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Tenn!

    Vanligt jävla lödtenn, smälter vid en temperatur som inte antänder bensinångor, tätar bra, står emot vibbar bra, har alltid funkat bra för mig.
    Det har jag försökt mig på, det inge vidare alls, det vägrade fästa
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  17. #37
    Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    FJR1300
    Inlägg
    19 070
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax Visa inlägg
    Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
    I det där sos-programmet med Bengt Magnusson för en massa år sen, med berättelser från verkligheten, var det ju en kille som skulle ta bort soppatanken på sin bil. Han stog i smörjgropen under bilen, och löft ner tanken. Han lyckades bonka i den lite i väggen, så det blev en gnista, och det räckte för att det skulle bli ett eldhav nere i smörgropen Han klarade sig ju, men han blev ganska illa tilltygad
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  18. #38
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 338
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det har jag försökt mig på, det inge vidare alls, det vägrade fästa
    Då gör du fel för karosseritenn är oftast riktigt smidigt att jobba med.
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

  19. #39
    Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    FJR1300
    Inlägg
    19 070
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Då gör du fel för karosseritenn är oftast riktigt smidigt att jobba med.
    Ja, det råder det ingen tvekan om att jag gjorde
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  20. #40
    Erfaren dOLKOs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Segeltorp, Stockholm
    Hoj
    Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
    Inlägg
    577
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax Visa inlägg
    Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
    Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
    Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

    Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.
    Ja då förstår jag hur du tänkte, men jag menade att slå i en liten skvätt diesel i din bensinhojtank som du har svetsat och kritat svetsen där läckan var för att se att det blev tätt. Ett tips som jag lärde mig av en gammal svetsare på jobbet.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här