Honda CB1000R-tråden

vurna

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki ER-6N
Har du den stående upprätt, alltså inte på sidostödet? Om så är fallet är det helt normalt att oljan inte syns. Kolla manualen för vidare info!

10w40 olja funkar fint (mer info i manualen)
Tack för råden Loccone, jag skall göra så att jag tittar i manualen då. Jag bara förutsatte att man skulle se oljan i vindrutan efter som de har satt en vindruta där. Hehe
Jag hade hojjen stående upprätt. Men skall läsa på lite och under tiden så köper jag 10/40 på macken på vägen hem idag. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Jorlefalken

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2017
Ort
Ösmo
Hoj
Honda CB1000R
Trim

Har akrapovic , borttagen kat, kn filter, quickshifter & PCV mappad med Dynojets "nät" mappning.
Finns det något mer kul man kan hänga på eller modifiera för att få fram en "rödljus raket" ???? förutom att "mappa" den i bänk?
Tycker den räcker till mer än väl i original men det är kul att trixa och fixa!!!
View attachment 438794
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Har akrapovic , borttagen kat, kn filter, quickshifter & PCV mappad med Dynojets "nät" mappning.
Finns det något mer kul man kan hänga på eller modifiera för att få fram en "rödljus raket" ???? förutom att "mappa" den i bänk?
Tycker den räcker till mer än väl i original men det är kul att trixa och fixa!!!
View attachment 438794

Fast hur bra blir det med en mappning från nätet?
Jag skulle lämna in den för en bänkning för att fått det "spot on".

Annars så låter det som du har gjort det man kan göra, så det är bara att köra :)

Känns det som effekten inte räcker så är det nog bättre att du hittar nått lite värre istället.
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Tjena. Är så att jag köpte mig en cb1000r. Nu har jag plockat bort katten och bytt ljuddämpare. De jag undrar är om man måste göra nått mer? Ska lambdan va kvar när man kör raka rör?
Behöver jag mappa den bara för detta?
Har original luftfilter.
Vet inte riktigt hur det fungerar med insprutshojar. Så jag tar tacksamt emot hjälp!

Mvh
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Tjena. Är så att jag köpte mig en cb1000r. Nu har jag plockat bort katten och bytt ljuddämpare. De jag undrar är om man måste göra nått mer? Ska lambdan va kvar när man kör raka rör?
Behöver jag mappa den bara för detta?
Har original luftfilter.
Vet inte riktigt hur det fungerar med insprutshojar. Så jag tar tacksamt emot hjälp!

Mvh

Plockar du bort katten så bör du göra en bänkning, för det behövs även en PCV.

Jag skulle inte rekommendera att du kör som du gör nu, vissa kanske har andra åsikter men det är min iaf.
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Att den går för snålt i visst varvtalsregister? Bästa sättet är att mäta med bredbandslamda för att undanröja eventuella tveksamheter. Dumsnålt att låta bli..
 

CB100RAket

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2017
Ort
Borås
Hoj
CB1000RA
Gjorde en sökning i tråden men fann inte svar. Köpte en CB1000RA 2009 som min första hoj för övningskörning osv. Är redan helt kär, om det beror på hojen eller hojåkandet i allmänhet är svårt att svara på - men jäklar vilken maskin det är. :)

En nackdel jag upplever är sikten bakåt. Har originalspeglarna. Antingen ser jag torso eller skogen - det går ju inte att ställa in detta bra? Är detta kanske generellt för hojåkning eller är det extra "dåligt" på denna hoj? När jag ligger bakom en av mina handledare (som kör en Suzuki bandit) så tycker jag mig kunna se hans ögon rätt bra i hans speglar typ hela tiden. Testade med små runda speglar i ändarna på styret vilket gör sikten bakåt bättre men dessa är ju konvexa och ger en inte så tydlig bild som riktiga platta speglar. Sen tycker jag inte det är snyggt heller. Att köra med alla dessa speglar är ju uteslutet. Då kan jag lika väl sätta på en sån där orange flagga bak också.

Så, är det bara jag som är gnällig eller har fler känt samma sak? Hur har ni löst det i så fall? Gissningvis andra speglar? Lust att skicka bilder/länker på vad ni kör med i så fall?

Är som ni märker sjukt novis på MC-livet men jäklar vad taggad jag är på det! :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Vad skulle kunna hända menar du?

Sent svar...

Risken är att med borttagen kat så kan hojen gå för tunt vilket kan leda till motorskador.

Det finns vissa som kör såhär iaf och de påstår att det inte är nån fara.

Så mitt råd är om du inte är sugen att bänka -> behåll kat och skaffa slipon för fräsigare ljud
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Gjorde en sökning i tråden men fann inte svar. Köpte en CB1000RA 2009 som min första hoj för övningskörning osv. Är redan helt kär, om det beror på hojen eller hojåkandet i allmänhet är svårt att svara på - men jäklar vilken maskin det är. :)

En nackdel jag upplever är sikten bakåt. Har originalspeglarna. Antingen ser jag torso eller skogen - det går ju inte att ställa in detta bra? Är detta kanske generellt för hojåkning eller är det extra "dåligt" på denna hoj? När jag ligger bakom en av mina handledare (som kör en Suzuki bandit) så tycker jag mig kunna se hans ögon rätt bra i hans speglar typ hela tiden. Testade med små runda speglar i ändarna på styret vilket gör sikten bakåt bättre men dessa är ju konvexa och ger en inte så tydlig bild som riktiga platta speglar. Sen tycker jag inte det är snyggt heller. Att köra med alla dessa speglar är ju uteslutet. Då kan jag lika väl sätta på en sån där orange flagga bak också.

Så, är det bara jag som är gnällig eller har fler känt samma sak? Hur har ni löst det i så fall? Gissningvis andra speglar? Lust att skicka bilder/länker på vad ni kör med i så fall?

Är som ni märker sjukt novis på MC-livet men jäklar vad taggad jag är på det! :)

Bakspeglarna som följer med är ganska så undermåliga och även fula.
Det jag gjorde för att lösa problemet var att köpa nya bakspeglar som jag satte längst ut på handtaget.
Köpte dessa billigt ifrån ebay (kina) och de funkade riktigt bra, det blev bättre sikt bakåt och även den störiga turbulensen från original bakspeglarna försvann.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette men söker du på ebay så hittar du.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Äntligen hoj igen, 14års dvala och supersport är ännu dyrare att försäkra än vad det var på den tiden... :( nåja, det känns som att cb1000ra blev en bra kompromiss. :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Äntligen hoj igen, 14års dvala och supersport är ännu dyrare att försäkra än vad det var på den tiden... :( nåja, det känns som att cb1000ra blev en bra kompromiss. :)

Det är en bra hoj, dock något undermotoriserad.
Den är bra på det mesta men inget den är bäst på, men som sagt ingen dålig hoj :tummenupp
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Det blev försäkringspremien som fick avgöra typen av hoj nu... den känns trevlig. Lär fungera ett tag iaf. :) Ser fram emot första rundan, lär vara lite ringrostig. :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det blev försäkringspremien som fick avgöra typen av hoj nu... den känns trevlig. Lär fungera ett tag iaf. :) Ser fram emot första rundan, lär vara lite ringrostig. :)

Den är långtifrån en dålig hoj, jag trivdes väldigt bra med min.
Det jag störde mig allra mest på var allt vinddrag, men det är ju knappast hojens fel :)
 

Zadde

Medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Norrköping
Hoj
CB1000R -14
Håller på och kollar över att uppgradera till helsystem. Måste beställa nya packningar till grenrör-cylinder. Någon som vet vilken storlek det ska vara?
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Tyvärr hjälper inte ett slipon speciellt mkt för ljudet. Kat dödar för mycket ljud.
Så det lutar åt att plocka bort kat och bänka den. Antar mer häst och bensinsnålare. Och bättre rent allmänt över registret.
Vågar man köpa en begagnad PCV? OCH isåfall vem har en sån att sälja ????

En fråga i frågan. Vad skiljer cb1000r och fireblade motorn? Kammar annan mappning?
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
En fråga till. Vad finns det för olika märken på PCV. Söker man på powercommander så är det Dynojet som kommer upp. Måste ju finnas andra märken?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Powercommander är Dynojets egna. Sen finns det ett gäng andra piggybacksystem såsom Bazzaz mm...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top