Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bra jobbat där! :yoparty Jag tänkte själv försöka gömma all el under tanken efter hand, även laddregulatorn... men den kanske behöver bättre kylning ??. Hur har du löst luftfilterbiten?:confused:

Regulatorn behöver lite kylning. Just under tanken verkar vanskligt. :)

Luftfiltret som jag har är ett fiddyfilter från biltema. Felvänt in i ramen. Skar till fästet från originalburken och satte dit ett rostfritt nät från kökssilen. Annars är det många som har utanpåliggande filter, vanligt koniskt eller en rundare variant...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ytterligare ett fint bygge på en TR1a :Bugar
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    175.9 KB · Visningar: 633

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och mysigt ljud från pipan med! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Här händer inte mycket roligt... Har plockat loss & gjort i ordning alla delar som ska på pulverlack. Fälgarna är hos en firma för att bli riktade så att dom blir spikraka innan färg...

Ett par funderingar.

Har ett par klackar vid styrhuvudet. Den undre är såklart styrstop. Men var är den övre till för?? :confused: Tänkte kapa bort den men blev lite osäker i sista sekund (trött).
DSC_0375.jpg

Svinglagret är isär och "hylsan" där i har ytliga spår/märken av högra lagret, två bilder på höger sida av hylsan. Något att hänga upp sig på? Kassera & köpa nytt? :va Ingen erfarenhet alls av detta...
DSC_0377.jpg
DSC_0378.jpg

Sist men inte minst alla pryttlar som ska pulverlackas... Ska plocka isär gaffelbenen för att pulverlacka dom undre benen. Grundplanen var att även pulverlacka bromstrumma & drevhus men börjar tveka... :gnissla Ett jvla meck att ta isär alla delar inkl hastighetsmätargivaren som sitter bak i trumman... :crash Kanske behåller dom som dom är eller våtlackar dom istället. :rodnar (Fälgarna pulverlackas hur som...)
DSC_0384.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tjipp! Det rör sig i garaget ser jag :). Tänker själv göra ett ryck denna helgen, börjar känna paniken nu när solen börjar lysa..

Ang övre klacken på styrhuvudet så är det förmodligen där låsklacken på orginaltändningslåset möter.
Kollade på mitt t-lås, såg att det ska åka ut en låsklack från låset när man vrider till parkläget samtidigt som styret vrids fullt åt ena eller andra hållet.

Jo, samma här, börjar få lite vårpanik nu när solen tittat fram :) Planen är att ha allt klart för lack nästa vecka.

Klacken, självklart, låset, tackar! Då ska jag kapa lite till. :)

Ska försöka att demontera bromstrumman för pulverlack oxå tror jag, blir nog ett jvla meck...


Svinglager, kom fram till att det får bli ny hylsa oxå... Några hundra till... Igen :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
En sista liten jvla plastgrej ska bort innan jag kan lämna in det som ska pulverlackeras... men jag får inte bort den!! :mad: :mad: :mad: :huvet :huvet :huvet

Provat med tänger, mejslar, smörj, våld och allt möjligt... Tips på hur jag kan få bort den vita "plastpluggen" utan att ha sönder den??

Det är alltså hastighetsgivaren som sitter i bromstrumman som jag ska ha bort, består av en plastplugg/hylsa med roterande "skruv/drev" innanför enligt bilder... Gissar att plastpluggen går åt skogen om den följer med in i ugnen vid pulverlack så den måste bort...

Arghh.... :brinnerup

knäpp.JPGDSC_0375.jpgDSC_0376.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Plastpluppen borta & en massa grejer äntligen lämnade till pulverlack... :tummenupp

Och i garaget har man byggt sig en lackbox modell überseriös... :D

DSC_0388.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har inte kunnat bestämma mig för färgval på tank & cuts. Har velat fram & tillbaka men inte kommit fram till något beslut. Så jag tänkte testa mig fram...

Börjar med mattsvart... sjukt oförlåtande mot taskigt underjobb har jag märkt. :crash Dessutom är mattsvart opraktiskt när det kommer till tvätt & slitage...

Inte blev det bättre av att när jag var klar med allt underjobb och tanken var len som en barnrumpa så... tappade jag hela tanken i backen! :huvet Fick slipa och spackla igen...

Jaja. Lackat ett par lager iaf. Ser flammigt ut på bild, hoppas att det bara är reflektioner för jag kunde inte se dom i lysrörsljus iaf. Ser inte såå spännande ut med mattsvart. Ska på med stripes också så får vi se hur det blir.

Är jag inte nöjd så har jag iaf ett par lager lack att slipa upp en fin yta av... Om inte mattsvart så kanske någon typ av grå eller vit eller blanksvart eller... vi får se vad det blir. :D

DSC_0394.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så kanske basen är lagd på cutsen... Hade en rinning som jag åtgärdade, får se hur det ser ut när det torkat, kanske blev en skarv..

Nästa steg blir stripes... Har jag aldrig gjort så det ska bli spännande :)DSC_0401.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Well... there's a first time for everything...

Att fixa stripes var lite pilligare än jag trodde. Började med cutsen och två ytterlinjer i vitt... (Ska bli ytterligare en större fält mellan dessa i annan färg)

Resultat:
1. Efter jag hade målat så blev jag osäker på när jag skulle ta bort maskeringstejpen för att undvika fula kanter... väntade kanske lite för länge... :va
2. Hade riktigt linjetejp (3M), funkar men jag klantade mig lite i böjarna så det flöt ut lite :rodnar
3. Lite färg letade sig igenom tidningspappret så det blev lite ett par extra duschar där det inte skulle vara men den blev under där sadeln ska vara, inte hela världen
4. Limrester från fulmaskeringtejp som jag använde utanför 3M tejpen... Hoppas att det går att tvätta bort utan färgskador. :crash

Jaja, det får torka över natten och så får jag inspektera och fixa det som går imorgon. Tur att jag inte slängde på färg på tanken direkt... tänkte att det var bättre att börja med cutsen ifall det skulle bli något fel... OCH DET BLEV DET JU FLERA STYCKEN!! :huvet :D

DSC_0405.jpg
DSC_0404.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Betyg dagen efter: ICKE GODKÄNT :gnissla

Gör om gör rätt..., slipa & måla... :smasha

DSC_0408.jpg
DSC_0411.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skam den som ger sig... nu blev det helt OK på tanken iaf :banana

Bara resten kvar...

Vår ute idag... vill köra NU, en hel del :smasha återstår innan premiärtur 2013...

DSC_0411.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sakta men säkert...
.DSC_0416.jpgDSC_0421.jpgDSC_0417.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så var stripes till cutsen klar :) Blev ganska bra, ett par mindre flagor svart färg tog maskeringstejpen med sig (biter hårt i det mattsvarta) men det går att åtgärda... Sen på med dekaler & matt klarlack är det tänkt. BTW, efter att jag kört igång så läste jag att bäst resultat blir det av matt klarlack på blank bas, hmmm, så dags nu... Hoppas det blir ok tillslut iaf. Om inte så får jag lämna bortt jobbet, då har jag iaf försökt en gång själv :)
DSC_0423.jpgDSC_0424.jpg
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top