Slicks å kyla

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
BÖrjar bli lite orolig över de här vädret som tagit tag om sverige.

redan bokad till humlans bandagar 12 å 13 aprill men man börjar ju blir orolig över vädret å framför allt greppet.

Låt säga att de blir 10 grader i luften men backen kommer fortfarande vara kall. Skall man räkna med mycket försämrat fäste i däcken eller orkar slicksen hålla tempen trotts kall backe?

skall på licens kurs 2 aprill me. dock med gatdäck. men där antar jag att tempot är så lungt ändå så de spelar ingen roll.
 

MC Doktorn

Guest
Med 20 min pass och väntan på 40 min är det däckvärmare som gäller.
Ta det lugnt första 2 varven i kurvorna innan man ger på för mkt gas ur böjarna.
En för okänslig hö hand kan vara dyrt :gnissla
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Har samma problem:gnissla
Dock ska jag köra med slicks på licenskursen den andra april....SC1 fram och bak.Kommer nog försöka använda däckvärmare för att få upp någon slags temp i däcken:)

Är ca 10-15 cm snö i Varberg idag:huvet
Får verkligen hoppas det vänder till helgen
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Det är ett problem om det är runt 10 grader. När jag var i spanien för en månad sedan var det 10-12 grader någon av dagarna och det är svårt att få temp i däcken. Det som händer då är att däcken blir helt förstörda på 20 minuters körning "cold tear" kallas det. Precis som att gummit rullar av stommen. Hur konstigt det än låter är enda chansen att ha ett hårdare däck för att inte råka ut för detta.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det är ett problem om det är runt 10 grader. När jag var i spanien för en månad sedan var det 10-12 grader någon av dagarna och det är svårt att få temp i däcken. Det som händer då är att däcken blir helt förstörda på 20 minuters körning "cold tear" kallas det. Precis som att gummit rullar av stommen. Hur konstigt det än låter är enda chansen att ha ett hårdare däck för att inte råka ut för detta.

Brukar man inte köra med mjukare däck när det är kallare? Eller finns det en gräns där ett hårdare däck skall användas?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Brukar man inte köra med mjukare däck när det är kallare? Eller finns det en gräns där ett hårdare däck skall användas?
Det råder delade meningar om detta, vi fick cold ripping på Knudans ERF 2005 det var kallt i asfalten och racedäcken trasades sönder den första timmen, när sedan solen värmt banan en stund så försvann problemet.

Troligen funkar gatdäck bättre om det är riktigt kallt i asfalten, några exakta gränser är nog svårt att sätta eftersom körstilen påverkar slitaget.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det råder delade meningar om detta, vi fick cold ripping på Knudans ERF 2005 det var kallt i asfalten och racedäcken trasades sönder den första timmen, när sedan solen värmt banan en stund så försvann problemet.

Troligen funkar gatdäck bättre om det är riktigt kallt i asfalten, några exakta gränser är nog svårt att sätta eftersom körstilen påverkar slitaget.

Samma för mig på knudan sm förra året. Kvalade på ett k1 men satte på ett k0 till racet som dock trasades sönder och släppte hej vilt, då var det ändå kallare (runt 15 grader mot ca 20 på kvalet) på racet.
 

Jocke.P

1.38.7
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På jobbet (känns det som)
Hoj
R1 Räser
Det blir nog inga problem, fråga dom som körde ERF finalen på Anderstorp 2007.

Det låg is i karusellen och tempen låg på 2-3 grader på morgonen, aningen högre vid race start. Vi körde sönder isen och bort frosten med våra personbilar före start. Många med mig (Quitte körde 1.39:eek:r) satte personbästa under racet och inte slet det mera däck en normalt heller.

Men visst, däckvärmare och ett lungt första varv är nog ett bra tipps.
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Vi körde alltså med varma däck/ däckvärmare och hård gummiblandning!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Brukar man inte köra med mjukare däck när det är kallare?
Jo, det brukar man. På Metzelers hemsida har de ett diagram där det lite grovt framgår vilken blandning man skall använda beroende på temperatur och asfaltens grovhet. Ju kallare desto mjukare gummiblandning. Utan att veta hur det förhåller sig med andra tillverkares däck så skulle det förvåna om det är annorlunda med deras däck. Sen är det ju inte heller omöjligt att det ändras när man kommer ner till tillräckligt låga temperaturer.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det blir nog inga problem, fråga dom som körde ERF finalen på Anderstorp 2007.

Det låg is i karusellen och tempen låg på 2-3 grader på morgonen, aningen högre vid race start. Vi körde sönder isen och bort frosten med våra personbilar före start. Många med mig (Quitte körde 1.39:eek:r) satte personbästa under racet och inte slet det mera däck en normalt heller.

Men visst, däckvärmare och ett lungt första varv är nog ett bra tipps.

En liten tanke kring rekommendationen att ta det lugnt första varvet. Min erfarenhet när det gäller däckvärmare och riktigt kallt ute är att däcken är som varmast precis när man kör ut för att sedan konstant sjunka i temperatur. Det förutsätter givetvis att man har värmt däcken ordentligt som man ska så att även stommen är genomvarm. Jag har inte lyckats hålla hög temp i däcken när nålen visar på några få plusgrader. I de fallen så är det snarare så att jag laddar hårdare i början än i slutet på passet. Det här är erfarenheter från supermoto men det borde inte skilja speciellt mycket från RR.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
En liten tanke kring rekommendationen att ta det lugnt första varvet. Min erfarenhet när det gäller däckvärmare och riktigt kallt ute är att däcken är som varmast precis när man kör ut för att sedan konstant sjunka i temperatur. Det förutsätter givetvis att man har värmt däcken ordentligt som man ska så att även stommen är genomvarm. Jag har inte lyckats hålla hög temp i däcken när nålen visar på några få plusgrader. I de fallen så är det snarare så att jag laddar hårdare i början än i slutet på passet. Det här är erfarenheter från supermoto men det borde inte skilja speciellt mycket från RR.

Att de konstant sjunker i temp stämmer iaf inte gällande RR. Det skulle ju isf innebära att däcken har samma temp som luften efter en stint på en timme. Däcken sjunker i temp i början men stabiliserar sig ganska fort.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Troligtvis ja. Tänkte om Quitte kunde dela med sig eftersom han verkade få det att stämma bra.


Då skulle jag gissa att ett lägre lufttryck är önskvärt vid kallare väder, då det blir mer rörelse i däcken som blir varmare.
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Troligtvis ja. Tänkte om Quitte kunde dela med sig eftersom han verkade få det att stämma bra.

Jag svarar för Quitte då han garanterat inte har en aning om hur mycket luft han hade i.

Vi körde 1,9 bak o 2,1 fram som vi alltid gör. Eller är det 2,0 bak kanske. Ja skit samma. En sak lärde jag mig i alla fall. Med den makliga fart vi kör har inte det någon som helst betydelse med en tiondel hit eller dit i tryck. Heller inte tempen. Så jävla fort många åkte i de svinkalla förhållanden som rådde den dagen.
Det jag lärde mig var. SLUTA GNÄLL OM DÄCK, TRYCK OSV. GASA MERA, DET GÅR.........

När jag kommer ner i tider runt 1,37 på torpet ska jag börja gnälla igen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
haha jaja tack. Tänkte bara om ni hade högt eller lågt tryck vid detta tillfälle ;) Nu blir det första året på slicks men tidigare har jag legat 2 fram o 2,1-2,2 bak på bana med Michlin power och dylikt.

Jag svarar för Quitte då han garanterat inte har en aning om hur mycket luft han hade i.

Vi körde 1,9 bak o 2,1 fram som vi alltid gör. Eller är det 2,0 bak kanske. Ja skit samma. En sak lärde jag mig i alla fall. Med den makliga fart vi kör har inte det någon som helst betydelse med en tiondel hit eller dit i tryck. Heller inte tempen. Så jävla fort många åkte i de svinkalla förhållanden som rådde den dagen.
Det jag lärde mig var. SLUTA GNÄLL OM DÄCK, TRYCK OSV. GASA MERA, DET GÅR.........

När jag kommer ner i tider runt 1,37 på torpet ska jag börja gnälla igen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
haha jaja tack. Tänkte bara om ni hade högt eller lågt tryck vid detta tillfälle ;) Nu blir det första året på slicks men tidigare har jag legat 2 fram o 2,1-2,2 bak på bana med Michlin power och dylikt.

Principen som gäller är att man kan bara göra mindre justeringar med lufttryck. Vi körde med dunlopdäck med samma tryck som vi gjort resten av säsongen på sista racet, inga problem alls. Säger samma som Qvitte, hårda däck och däckvärmare en evighet innan det var dags, då funkar det bra.

Jo, det brukar man. På Metzelers hemsida har de ett diagram där det lite grovt framgår vilken blandning man skall använda beroende på temperatur och asfaltens grovhet. Ju kallare desto mjukare gummiblandning. Utan att veta hur det förhåller sig med andra tillverkares däck så skulle det förvåna om det är annorlunda med deras däck. Sen är det ju inte heller omöjligt att det ändras när man kommer ner till tillräckligt låga temperaturer.

Måhända att Metzeler har det förhållandet, men dunlop säger tvärtemot hårda gummiblandningar om det är kallt. De mjuka funkar sämre i kyla.
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
med andra ord ligger man å kör i makligt långsamt tempo som jag 1.45-1.50 på torpet så bör de inte vara större problem med däckens grepp en dag med 10 grader än om de är 25?

för ni som åker under 1.40 hade inga bekymmer.
åker metzeler racetech k1 och k2 bak samt k2 fram. dom jag tänkte prova iaf på anderstorp
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top