BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Volvotriken gillar jag.
Ser användbar ut.
Dubbdäck snart?

ahh nu ska den bli ännu mer användbar hade jag tänkt.. men några dubbdäck blir det nog inte haha..

det som hänt nu är att jag bygger om volvotriken så att den ska bli funktionsduglig att ta en runda när man känner för det.. den har agerat prydnad tillräckligt länge nu så har byggt stänkskärmar, monterat kylare och generator och byggt om gaffeln för o få lite mer korrekt försprång.. innan var den översyrd..
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    114.5 KB · Visningar: 609
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    106.9 KB · Visningar: 366

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur tror du framgaffeln klarar vikten av hojen? Ingen risk att den kommer flexa mycket?

Hade varit lite tufft med en fackverkskontruktion på gaffeln.

Var även sparsam med att besikta med spetsarna... Ses inte med blida ögon.
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Kollar man vyn från sidan av din trike så så ser det ut som om styrhuvudet inte ligger i linje med försprånget du måste ha för att den ska vara manöverduglig.
Jag tog kontakt med SFRO angående mitt eget Trike-Bygge, Jag hade ritat ett försprång på ca 130mm, Men han föreslog ett försprång på max 50mm, Och då har jag en rejäl lutning på gaffeln.
 

Bifogat

  • v3-tank.jpg
    v3-tank.jpg
    49.3 KB · Visningar: 367

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
freddaabborre: vet faktist inte,, har inte bestämt exakta längden än utan det kommer när jag kommit igång med bygget igen.. då får jag räkna lite på o kika lite på hur lång jag kan ha den...

Mulle: styrhuvudet är bara en atrapp för att jag skulle kunna gå vidare med bygget o inte hamna i en återvändsgränd.. har inte bestämt vinkeln än men jag har koll på hur stor ett godkänt försprång får vara. jag kommer ju också kompensera med "rake" på gaffelkronorna. har du tips på var jag får tag på styrhuvud m,m?? modell kraftigt?

martinsson: de e väl klart jag gör.. de kommer ju bli värsta sporthojjen när dne e färdig haha.. ahh vi får väl slå en kvick kik på den..
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Det styrhuvudet jag skickade efter från calles chopperdelar var för litet för mitt bygge. När tre 38mm rör ska gå upp och mötas i styrhuvudet så blir det trångt.
Antingen så gör jag ett själv, eller så låter jag maskinteknik här i oskarshamn svarva fram en åt mig.
 

Bifogat

  • styrhuvud.jpg
    styrhuvud.jpg
    65.2 KB · Visningar: 294

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det styrhuvudet jag skickade efter från calles chopperdelar var för litet för mitt bygge. När tre 38mm rör ska gå upp och mötas i styrhuvudet så blir det trångt.
Antingen så gör jag ett själv, eller så låter jag maskinteknik här i oskarshamn svarva fram en åt mig.

Beteckningen "Materialet ska vara svetsbart" är fin. Lämnar så där lagomt mycket för egen improvisation. :gnissla
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Mulle, aha ok.. ahh det får väl bli till o göra någet liknande jag med. måste ju vara en rejäl bit så det håller...

fraddaabborre. haha ahh det e ju lite tråkigt att man inte får använda trä lixom..;)
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Dum fråga kanske, Men vad ska jag satsa på för Material till Styrhuvudet.
Vad ska det vara för beteckning alltså.
Rören har jag koll på, men inte styrhuvudet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har du tillgång till rörböjare och allt sånt eller lämnar du iväg? jag vill också ha en massa spännande verktyg...:gnissla
den ser för övrigt inte alltför bekväm ut att köra den där volvotriken:tungan
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dum fråga kanske, Men vad ska jag satsa på för Material till Styrhuvudet.
Vad ska det vara för beteckning alltså.
Rören har jag koll på, men inte styrhuvudet.

Utan att ha mycket koll så skulle jag gissa på att använda ett material som inte skiljer sig markant åt från de du använder till rören. Kolla beteckingarna, och då får du fram vilken legering det är samt att du borde kunna få fram sträckspänning och brottspänning (förhållandet däremellan ska vara stort, dvs att man kan deformera materialet mycket innan det spricker)
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
inte så dum fråga: för vet inte sj..

bushido: ah har bockmaskin från biltema.. volvo triken byggdes ju mest för utseendet så nejj inte så bekväm haha...
 

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Ort
Åhus
Hoj
Yamaha XV750
Trevligt bygge
jag håller själv på med ett V8 trike projekt.
hur har du löst bakvagns upphängningen (har inte lus läst hela tåden)
gaffel040329.3.jpg
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
tjena rodder har kikat endel på ditt bygge tidigare och har väl i princip snott idén med bakvagnsupphägningen från den.. så blir något liknande..

hur mycket var det gjort med den innan du tog över bygget? riktigt nice.

misstänker att styrhuvudet var ett "beställningssvarvjobb"? annars tar jag gärna emot idéer vart jag kan få tag på sådana prylar.

mvh hampus
 
Last edited:

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Ort
Åhus
Hoj
Yamaha XV750
Jaså du har sneglat på mitt bygge:tummenupp det var ju trevligt. Hoppas du inte har kopierat hela bakvagns upp hängningen för den var tyvärr fel konstruerad:confused:

Tyvärr har mitt bygge ståt stilla under en längre tid men nu har jag kommit igång igen gå in på
http://www.speeddemons.se och kolla dom nya uppdateringarna.

Min nya bakvagn kommer att se ut så här (bilderna är inte från triken)
mall1_small.jpg

mall2_small.jpg


Som triken var konstruerad när jag köpte den så gick inte bakvagnen att justera. Detta har SFRO som ett krav att man skall kunna göra. Den bakvagns kontruktionen som jag nu skall använda mig av är en beprövad konstruktion på bland annat roddar.

Även fram gaffeln skall jag ändra på framöver.....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jaså du har sneglat på mitt bygge:tummenupp det var ju trevligt. Hoppas du inte har kopierat hela bakvagns upp hängningen för den var tyvärr fel konstruerad:confused:

Tyvärr har mitt bygge ståt stilla under en längre tid men nu har jag kommit igång igen gå in på
http://www.speeddemons.se och kolla dom nya uppdateringarna.

Min nya bakvagn kommer att se ut så här (bilderna är inte från triken)
mall1_small.jpg

mall2_small.jpg


Som triken var konstruerad när jag köpte den så gick inte bakvagnen att justera. Detta har SFRO som ett krav att man skall kunna göra. Den bakvagns kontruktionen som jag nu skall använda mig av är en beprövad konstruktion på bland annat roddar.

Även fram gaffeln skall jag ändra på framöver.....

krav :va funkar de så funkar de kan man tycka .. konstiga typer.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
krav :va funkar de så funkar de kan man tycka .. konstiga typer.


håller med ozeo jävligt konstiga typer dom där haha..

skämt osido ditt bygge har varit väldigt inspirerande hoppas inte du tycker att jag har byggt alltför snarlikt.. tack så mycket för info och länk..

jävligt grymt garage måste jag säga, e de där du har bygget lr vart pysslar du med det?

jag har en ide i huvudet hur min bakvagn ska se ut men när jag väl börjar närma mig att snickra ihop den så kommer det bli en del tänkande:) nu börjar det åtminstone närma sig att jag fär lite stålar så jag kan beställa mina älskade delar..
jobbar 13 timmars dagar nu haha..

mvh hampus
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Har skickat ett pm till dej men kan ta det här.
Vad använder du för verktyg till att bocka ramen och all info du har om just rörkrökning då jag nu står i att handla verktyg och material till mitt rambygge?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top