Biltemas olja?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är så att talen 10 respektive 40 i klassen 10W/40 tas fram via ett nomogram.

Förenklat (10W/40)

Man mäter viskositeten vid två olika temeraturer och drar en linje i nomogrammet baserat på mätningarna.

Till vänster där den dragna linjen korsar ??W linjen läser man av 10W och till höger där den dragna linjen korsar /?? linjen läser man av 40.

10W resp 40 är ganska vida intervaller så linjen man drar kan luta olika men ändå ge samma klassning. Så detta med ??W/?? är inte en särskillt exakt vetenskap.

Vad jag vil säga med detta är att 10W eller 15W har mycket liten betydelse utom möjligen som Boris påpekar vid - grader.

Mäts inte viskositeten vid 0 och 100 grader?
Inte säker, men har för mig att jag läst detta någonstans.
Lägre talet anger hur trögflytande en multigradeolja är vid kallstart.
Högre talet anger hur trögflytande den är vid arbetstemperatur.
Klassningen jämförs med singelgrade.
Exempel:
10W/40.
Kall olja flyter som en kall "rak" 10 olja.
Varm olja flyter som en varm, "rak" 40 olja.

Funderar på att börja marknadsföra en 40W/10 olja.
Borde gå att lura någon.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Mäts inte viskositeten vid 0 och 100 grader?
Inte säker, men har för mig att jag läst detta någonstans.
Lägre talet anger hur trögflytande en multigradeolja är vid kallstart.
Högre talet anger hur trögflytande den är vid arbetstemperatur.
Klassningen jämförs med singelgrade.
Exempel:
10W/40.
Kall olja flyter som en kall "rak" 10 olja.
Varm olja flyter som en varm, "rak" 40 olja.

Funderar på att börja marknadsföra en 40W/10 olja.
Borde gå att lura någon.

Jag tror också det är 0 resp 100 men kommer inte ihåg. Har försökt hitta nomogrammet på nätet men inte lyckats. Blir till att leta upp sina gamla läroböcker.

Både SAE ??W/?? för motoroljor och Viskositetsindex för hydrauloljor är ju ungefär samma sak, ett sätt att visa hur temperaturstabil viscositeten är. Tyvärr så är den inte särskillt stabil och det ser mnan tydligt om man ritar upp funktionen i ett lin-lin digram över viskositet som funktion av temp.

För hydraulolja är det 40 resp 100 och beteckningen brukar innehålla viskositeten vid 40 tex 32, 46, 68 (cSt).
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Både SAE ??W/?? för motoroljor och Viskositetsindex för hydrauloljor är ju ungefär samma sak, ett sätt att visa hur temperaturstabil viscositeten är. Tyvärr så är den inte särskillt stabil och det ser mnan tydligt om man ritar upp funktionen i ett lin-lin digram över viskositet som funktion av temp.
(cSt).

Äggsagtemente.
Även om du använder en del ord jag inte kan.
Kontentan är väl att även en 5W/50 (som är det största spann jag sett) är trög som kall, blask som varm.

Sedan tycker jag att diskussionen är rätt ointressant i sammanhanget (intressant i övrigt), emedan jag inte råkat på någon hoj som inte klarar sig på en 40 olja.
Kallstartegenskaperna behöver man inte på sommaren (även om det naturligtvis hjälper) och behöver man tjockare olja, så är antingen maskinen slut eller oljan överhettad.
Är den överhettad, så hjälper antagligen inte högre viskositet heller emedan man hamnar utanför mätområdet och inte har en aning om vad som händer med oljan...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det är roligt med alla som är så negativa. Man köper grisarna i säcken hela tiden, köper valfri raceolja för upp till 300 kr / l och häller i utan att ens titta på märkning och sen är man skeptisk när Biltema lanserar en olja som är godkänd av alla hojtillverkare med råge - alltså klarar alla krav som en hojtillverkare har med samma marginaler som t.ex. Motul - för 75 kr / l. Visst får man gärna köpa den dyra oljan men ärligt talat, tre liter olja för upp emot en tusenlapp jämfört med under 300 kr - det är två månaders försäkring på min hoj. Eller en halv månads mat om man nu har det snålt.

Det hade vart extra kul om nån drog upp att de hellre köper en delsyntet för dubbla priset mot Biltemas helsyntet - snacka om att skita sig själv i handen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är roligt med alla som är så negativa. Man köper grisarna i säcken hela tiden, köper valfri raceolja för upp till 300 kr / l och häller i utan att ens titta på märkning och sen är man skeptisk när Biltema lanserar en olja som är godkänd av alla hojtillverkare med råge - alltså klarar alla krav som en hojtillverkare har med samma marginaler som t.ex. Motul - för 75 kr / l. Visst får man gärna köpa den dyra oljan men ärligt talat, tre liter olja för upp emot en tusenlapp jämfört med under 300 kr - det är två månaders försäkring på min hoj. Eller en halv månads mat om man nu har det snålt.

Det hade vart extra kul om nån drog upp att de hellre köper en delsyntet för dubbla priset mot Biltemas helsyntet - snacka om att skita sig själv i handen.

Roligt att du nämner just Motul som är en av få oljor som inte redovisare någon klassning av sin kvalitet. Det är verkligen "grisen i säcken".
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Roligt att du nämner just Motul som är en av få oljor som inte redovisare någon klassning av sin kvalitet. Det är verkligen "grisen i säcken".

Jag sa absolut inte att de inte redovisar sin märkning, jag har själv inte ens hållt i en Motul-flaska. Vad jag menar är att folk köper den för att det ska vara den och inte för att den uppfyller vissa krav - utan att titta på vilka märkningar den uppfyller eller inte uppfyller.

Redovisar alltså inte Motul sin klassning? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Redovisar alltså inte Motul sin klassning? :va

Precis! Vilket antagligen också betyder att dom inte har klassat den. Givetvis vet dom ju vilken klass den håller eftersom Motul liksom dom flesta köper sina recept och additivpaket från någon av dom 5 stora. Men klassningen följer inte med receptet och klassningen kostar pengar.

Dom rabblar bara en rad tester som den genomgått men inte nåt om resultat från testerna.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Har provat den helsyntetiska på biltema till min hoj och det jag märkte och som många skriver är att den är bra, JÄVLIGT BRA...
jag kör annars med shell helsyntet som är svindyr. när jag slog i biltemas helsyntet så blev lådan betydligt mer smooth och lättväxlad, även när man står still och ska växla ner så funkar biltemas bättre än shell.
helt otroligt men sant.. jag ska köra på biltema nästa gång jag byter igen, kan man kosta på sig tätare oljebyten oxå..mvh
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Har också kört en hel del på Biltema racing 15W-50 och kan instämma på att lådan och kopplingen funkar mkt smidigt, kör just nu på Q8 SBK Racing 15W-50 och den drar mer på kopplingen och lådan känns mer trög med denna olja i jämförelse (kör de på både R1000 och 450 cross).
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
det kliar..... ursch utslag!

ingenting från biltema kommer när min hoj, även om det är "minst lika bra som vilket annat märke som helst"

The Power av varumärke... eller avsaknaden av power i detta fallet...
Märkligt att ett tryck på en etikett kan få människor att helt tappa förståndet ;)
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
The Power av varumärke... eller avsaknaden av power i detta fallet...
Märkligt att ett tryck på en etikett kan få människor att helt tappa förståndet ;)

Jag brukar gå efter mottot "man får vad man betalar för" det har stämmt ganska bra hitills.

olja och bromsar skall man inte vara dumsnål på.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag brukar gå efter mottot "man får vad man betalar för" det har stämmt ganska bra hitills.

olja och bromsar skall man inte vara dumsnål på.

så om en oljar är både bättre och billigare än en annan så väljer du ändå den dyrare?

Ibland är det skönt att vara dumsnål...
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Jag brukar gå efter mottot "man får vad man betalar för" det har stämmt ganska bra hitills.

olja och bromsar skall man inte vara dumsnål på.

Till viss del stämmer det du säger att man får vad man betalar för.
Tänk dock på att du inte bara betalar för produkten, utan också för varumärket mm.
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
så om en oljar är både bättre och billigare än en annan så väljer du ändå den dyrare?

Ibland är det skönt att vara dumsnål...

svårt för oss ovetande att säga villken olja som är bättre eller sämre, så man får väll själv bestämma sig för vad man vill gå efter.

kanske är samma skit innanför plastdunken men jag hoppas att dom stora fabrikaten har lyckats få fram en lite bättre olja med sina gigantiska forsknings budgetar.

Till viss del stämmer det du säger att man får vad man betalar för.
Tänk dock på att du inte bara betalar för produkten, utan också för varumärket mm.

absolut
 
Last edited:

njelger

Guest
Jag brukar gå efter mottot "man får vad man betalar för" det har stämmt ganska bra hitills.

olja och bromsar skall man inte vara dumsnål på.

Är det bara jag sim minns den stora "Rea-skandalen" på Shell 1997 ?

Shell Reade ut motorolja eftersom de hade för stora lager och sålde under en tid mc-olja för halva priset. Detta medförde att vevlagren skar på 136 Kawasaki eftersom de plötsligt bara fått halva oljan enligt den välkända principen. Shell betalade naturligtvis ut eftersom deras tilltag förstört inte bara kvaliteten utan även mängden.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top