När kommer TC hit?

sandstream

Guest
Va! Du kan ju inte bara avfärda mitt 20-raders inlägg sådär med en handviftning. Lite mer reflektion och analys är jag väl värd. Du måste ju svara på varför, förstår du...:)
Men du har ju rätt, en del ser på sporten som du gör :pannkyss
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Ingendera, man ser på racing för att se förarPRESTATIONER. Och från det perspektivet framstår inte heller förardominans som något negativt. Jag anser det vara ett privilegium att ha få uppleva Rossi-eran, se honom köra om och ifrån allt och alla. Jag missade Doohan och det grämer mig.

det du vill se är alltså olika förare på exakt likadana cyklar. jag tycker att motorsport är en lagsport där alla är lika viktiga, har du kassa ingenjörer som ger dig en kass hoj så spelar det ingen roll hur bra förare du är, det är inte en som avgör hur det går för teamet. som i fotboll,du kan ha världens bästa anfallare, men om dom inte får passningarna dom behöver så blir det inga mål.
motogp är kungasporten inom motorcykelracing, här skall hojarna vara det absolut bästa som kan frambringas, spjutspetsteknik helt enkelt. vill man se annat tycker jag att man skall titta på någon annan serie. bara titta på 250 som kör precis innan motogp, fantastiskt kul racing att titta på.

Jag gillar att titta på simhopp också, men då mest för att de har tävlingsprocedur och ett poängsystem som gör att tävlingen kan avgöras i sista stund och att det brukar vara den där underbara svenska kommentatorn (vad är det nu han heter igen?) som lotsar en genom tävlingen. Min upplevelse är till stor del beroende av tävllingsupplägget, poängstriden och kommentatorn eftrsom jag själv inte riktigt förstår och uppfattar skillnaden mellan ett jättebra och ett superbra hopp. Magplask kan jag se, men att de vinklar foten i upphoppet och sådär, det ser jag först i slowmotionreprisen efter att kommentatorn uppmärksammat en om det.

Om man själv kör MC, sett tävlingar live, har tävlat lite och följer försäsongen och tävlingshelger i sin helhet så känns det mindre viktigt att se förare köra sida vid sida. Vad är det för vits med att försöka förstå något genom att följa det både i sin helhet och på detaljnivå när man egentligen bara vill ha en överaskning? Då är det bättre att spela på lotto, där är man ganaterad att få ett oväntat resultat. För på sätt om vis slutar ju själva tävlingen när loppet startar, jag ser loppet mer som en summering av förberedelser. Men visst, om man klipper bort allt som händer innan och efter loppet, om man inte förstår varför ett ekipage är snabbare än det andra så kan loppet framstå som rent trist, då vill man hellre att loppet ska vara som att välta ut en skål köttbullar i en trappa, allt huller om buller, ingen logik, ingen historia. Då spelar det liksom ingen roll vem som vinner, så länge alla dunsar ner för trappstegen samtidigt.

hmm, vi kanske har lite lika tankesätt endå.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det må ju va en sak om killarna i motogp kör med TC eller inte, men det lutar ju åt att Svenson_nr17 kommer köra med det i rookie om ett par år. :mad: Även BSB, SBK, SS osv...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Men du har ju rätt, en del ser på sporten som du gör :pannkyss
Skojar du, är lat eller helt enkelt inte förmögen till reflektion kring ämnet? Jag häpnar ärligt talat. Genom att inte kommentera Teddys svar med mer än en axelryckning blottlägger du ju dina bevekelsegrunder för att skriva på Racingforumet rätt väl...

Det Teddy skrev handlar ju om själva kärnan i all racing, så även roadracing: kampen på banan är en del av många delar och för att en förare ska se överlägsen ut på banan måste alla dessa delar funka perfekt: förarens fysik, hans psyke, kontakten mellan honom och teamchefen, hans mekaniker/teknikers förmåga att göra rätt justeringar utifrån förarens feedback, tillverkarens hängivenhet och kompetens m.m, m.m.

Att välja att bortse från ovanstående och hävda att MotoGP handlar om 40 minuters underhållning där ett bra race är lika med ett tätt race, är som att värma Felix Farmarbiff i micron och hävda att man är intresserad av matlagning och uppskattar vällagad mat. Inte speciellt trovärdigt.

Som nazurro skrev kunde man se när Doohan höjde sig till den där nivån som ingen annan kunde matcha. Inför inbromsningarna flög skallen upp som en projektil från skyddet bakom kåpglaset. Inte graciöst eller snyggt, som Criville eller för den delen Rossi. Aggressivt! Han piskade NSR:en och det var en njutning att se hur han drygade ut ledningen med mer än en sekund per varv trots att ledningen redan var sådan att han hade vunnit genom att köra förhållandevis lugnt i mål. Istället höjde han tempot för att visa sina motståndare att de inte var i samma klass som han. På samma sätt satte han en ära i att vinna säsongen sista race även om han redan var klar mästare; bara för att demoralisera sina konkurrenter maximalt över vintervilan inför nästa säsong. Och det fungerade. Den som förstod detta kunde se auran runt Doohan och hur den påverkade de andra förarna i depån, på startplattan, på banan. Det finns mycket att skriva om detta - om man är intresserad av mer än de där 40 minutrarna vill säga.

Felix Farmarbiff...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Skojar du, är lat eller helt enkelt inte förmögen till reflektion kring ämnet? Jag häpnar ärligt talat. Genom att inte kommentera Teddys svar med mer än en axelryckning blottlägger du ju dina bevekelsegrunder för att skriva på Racingforumet rätt väl...

Det Teddy skrev handlar ju om själva kärnan i all racing, så även roadracing: kampen på banan är en del av många delar och för att en förare ska se överlägsen ut på banan måste alla dessa delar funka perfekt: förarens fysik, hans psyke, kontakten mellan honom och teamchefen, hans mekaniker/teknikers förmåga att göra rätt justeringar utifrån förarens feedback, tillverkarens hängivenhet och kompetens m.m, m.m.

Att välja att bortse från ovanstående och hävda att MotoGP handlar om 40 minuters underhållning där ett bra race är lika med ett tätt race, är som att värma Felix Farmarbiff i micron och hävda att man är intresserad av matlagning och uppskattar vällagad mat. Inte speciellt trovärdigt.

Som nazurro skrev kunde man se när Doohan höjde sig till den där nivån som ingen annan kunde matcha. Inför inbromsningarna flög skallen upp som en projektil från skyddet bakom kåpglaset. Inte graciöst eller snyggt, som Criville eller för den delen Rossi. Aggressivt! Han piskade NSR:en och det var en njutning att se hur han drygade ut ledningen med mer än en sekund per varv trots att ledningen redan var sådan att han hade vunnit genom att köra förhållandevis lugnt i mål. Istället höjde han tempot för att visa sina motståndare att de inte var i samma klass som han. På samma sätt satte han en ära i att vinna säsongen sista race även om han redan var klar mästare; bara för att demoralisera sina konkurrenter maximalt över vintervilan inför nästa säsong. Och det fungerade. Den som förstod detta kunde se auran runt Doohan och hur den påverkade de andra förarna i depån, på startplattan, på banan. Det finns mycket att skriva om detta - om man är intresserad av mer än de där 40 minutrarna vill säga.

Felix Farmarbiff...

Måste säga att för att vara ett personangrepp var det ett av de mest välformulerade såna jag sett på sporthoj.com......
Att ta sej tid till så målande beskrivningar gör att jag helt enkelt inte har hjärta att ta bort det. Den bild du målar upp av doohan är nästan poetisk.....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bra. Hur var det nu Gustav tidigare citerade Eddie Lawson? Något om att många inte respekterade racing. Det var i alla fall jävligt sant sagt.

:tummenupp
Nääähh. Det var Alberto Puig.
Ungefär: A lot of people talk about racing but they don´t respect racing.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bla bla bla bla....
Vi är olika helt enkelt och jag vet att det är väldigt svårt för dig att förstå. Jag accepterar din, Teddys och Nazzuros syn på racingen och ser därför ingen anledning till att komma med ett jättelångt inlägg som säger att sanningen är någon annan.

Jag är som sagt inte så superintresserad av att se tex Stoner ta pole med 1 sekund, slå varvrekord och vinna med 30 sekunder. Visst, det är flera enastående prestationer på raken och väl värt att beundras men det är inget som får mig att slå på TV:n helg efter helg.

Som jag skrev innan ser jag mycket hellre täta race med mycket action. Att två eller fler förare taggar varandra till att hela tiden försöka sig på "omöjliga" omkörningar, inbromsningar osv. Det är racing för mig!
(Elias fajt med Rossi och Roberts 2006 var helt underbar!)

@Humlan: Håller med, det var ett "personangrepp" på helt rätt nivå, till skillnad från... Du vet vad ;)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top