När kommer TC hit?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
När Stoner och de andra i MotoGP kraschar i ingång till kurvor, är det för att de fortfarande bromsar eller är farten så hög att greppet inte räcker till?

Man bromsar alltid in i svängar, men det är mer accentuerat och viktigt när man går in i riktigt snabba svängar som knyter åt. I Sverige fanns det en typisk sådan efter rakan i Falkenberg innan de förstörde den med en chikan. Där kunde man spara massor av tid.
I en hård inbromsning in mot en mycket långsam sväng så sparar man inte så mycket tid på att bromsa det sista, men man tar en icke obetydlig risk att framhjulet sticker iväg och man klotar eller får räta upp, tappar fart och får ett urkass spår ut ur böjen.

Generellt är det bättre att bromsa så man hela tiden har full koll, än att bromsa så sent att man börjar fundera på om man kommer att klara böjen eller inte. I det senare fallet så bromsar man oftast för mycket (eftersom man inte har koll), man väljer fel spår och tappar chansen att glida in en ev lucka mellan medtävlarna.

Förresten, ett visst hjulspinn, iaf rakt fram, måste ju vara effektivast? Stänger jag av antispinnen på bilen får jag mycket långsammare starter än om jag sköter det själv och startar med visst hjulspinn. Å andra sidan så sänker bilen bara motoreffekten genom att bara fimpa tändningen. Hojar, å andra bilar, kanske har mer sofistikerade system? :va

15% slip ger bäst friktion mellan asfalt och gummi.
Både vid ax och broms.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det gör även bra däck, vilket ju är tillåtet.

Det är ju inte så att gränserna står fastgjutna och att förarna slutar göra misstag. Skillnaden blir att de misstag som tidigare gjordes, inte längre anses som misstag och att de misstag som görs med nya hjälpmedel är av annorlunda sort än tidigare. (Kanske misstag "åskådarna" ännu inte lärt sig förstå.)


Ett bra däck ändrar inte ett förarbeslut, det ger kanske bra feedback och snälla släpp, men ändrar som sagt inte aktivt ditt val.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ett bra däck ändrar inte ett förarbeslut, det ger kanske bra feedback och snälla släpp, men ändrar som sagt inte aktivt ditt val.


Det är ju uppenbart att det gör. Det ser man på varvtiderna. Förarna tar beslut om högre hastighet, exempelvis i kurvorna – som de naturligtvis inte hade gjort om däcken inte hade tillåtit det.

Omvänt, om du har ett framdäck som du upptäcker att det släpper redan vid exempelvis 70% av normal bromseffekt, så lär du ju besluta att inte försöka bromsa dig förbi de mottävlande framöver. Istället drar du ner på tempo, tills du sannolikt tar ett beslut att rulla in i depån.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är ju uppenbart att det gör. Det ser man på varvtiderna. Förarna tar beslut om högre hastighet, exempelvis i kurvorna – som de naturligtvis inte hade gjort om däcken inte hade tillåtit det.

Omvänt, om du har ett framdäck som du upptäcker att det släpper redan vid exempelvis 70% av normal bromseffekt, så lär du ju besluta att inte försöka bromsa dig förbi de mottävlande framöver. Istället drar du ner på tempo, tills du sannolikt tar ett beslut att rulla in i depån.

Nej, det ändrar inte ett _taget_ förarbeslut. En TC säger till omborddatorn att bara skicka på 30% effekt fast föraren ber om 80%, det vill säga datorn ändrar förarens beslut. Ett däck kan få föraren att välja olika beslut, dock är det fortfarande föraren som väljer farten in i böjen, inte däcken..
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Fast det är stor skillnad på såna saker jämfört med TC/ABS mm. Insprut, variabla insugstrattar mm är ju bara sätt att få ut mer effekt och jämnare effektkurva. Dom i sig förlåter inga som helst förarmisstag, dom gör bara hojen i sig "effektivare". TC och ABS mm däremot hjälper ju till när man har tänjt lite för mycket på gränserna och förlåter förarens misstag.

jag skulle ju säga att tc och abs definitivt gör hojen effektivare, men visst kan dom rädda förarmisstag oxå. frågan är ju om vi ser på racing för att se förarmisstag eller för att vi älskar tät racing med jämna lopp.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
En TC säger till omborddatorn att bara skicka på 30% effekt fast föraren ber om 80%, det vill säga datorn ändrar förarens beslut...


Eftersom föraren på en tc-hoj inte har full kontroll över effektuttag, samt är mycket medveten om det, så kan han inte ta beslut om effekt. Om han inte kan ta sådanna beslut – så existerar inget sådant taget_förarbeslut, för en tc att ändra.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
frågan är ju om vi ser på racing för att se förarmisstag eller för att vi älskar tät racing med jämna lopp.
Ingendera, man ser på racing för att se förarPRESTATIONER. Och från det perspektivet framstår inte heller förardominans som något negativt. Jag anser det vara ett privilegium att ha få uppleva Rossi-eran, se honom köra om och ifrån allt och alla. Jag missade Doohan och det grämer mig.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Eftersom föraren på en tc-hoj inte har full kontroll över effektuttag, samt är mycket medveten om det, så kan han inte ta beslut om effekt. Om han inte kan ta sådanna beslut – så existerar inget sådant taget_förarbeslut, för en tc att ändra.

Visst kan man väl säga att föraren i fallet utan hjälpsystemen har i princip full kontroll över effektuttaget, eller är det så du menar? Det är visserligen ett "väldigt" olinjärt samband mellan vinkel på gasrullen och effekten på bakhjulet, men jag tycker ändå att det är föraren som sköter regleringen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag anser det vara ett privilegium att ha få uppleva Rossi-eran, se honom köra om och ifrån allt och alla. Jag missade Doohan och det grämer mig.
Jag missade få race med Doohan från och med 1994 och tyckte aldrig det var tråkigt att se honom köra hårdare än någon annan och hela tiden dryga ut avståndet mellan sig själv och Okada, Criville, Cadalora, Abe, Barros, Aoki och sista säsongen även Biaggi. Och det var nog av det skäl du skriver: man förstod att han var av ett jävligt ovanligt virke och fascinerades av att se hur han kunde hantera NSR:en.

Har aldrig förstått varför somliga kallar mig och andra för bakåtsträvare och liknande för att vi tycker att man går miste om kärnan i mc-racing när kontakten mellan föraren och motorcykeln blir allt större. Traction control ska bara finnas i förarens högerhand.
 

Bifogat

  • doohan-slide_jpg.jpg
    doohan-slide_jpg.jpg
    40.2 KB · Visningar: 38
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Visst kan man väl säga att föraren i fallet utan hjälpsystemen har i princip full kontroll över effektuttaget, eller är det så du menar? Det är visserligen ett "väldigt" olinjärt samband mellan vinkel på gasrullen och effekten på bakhjulet, men jag tycker ändå att det är föraren som sköter regleringen.

Jag syftade på, med "traction control" och att man inte har "sista ordet" och därmed inte full kontroll över effekten eller beslut om högre effekt än vad tc tillåter.
 

sandstream

Guest
Det var väl ganska stor skillnad på Doohan- och Rossi-erorna?
Doohan dominerade för det mesta från start till mål medan Rossi gjorde uppkörningar som få klarar av.

Hur som helst tror jag att NyTeknik och Teddy tillhör en minoritet som gillar att se en enda utövare dominare totalt och döda all spänning. Undantaget är väl utövare från den egna nationen, klubben eller i bedömningssporter som konståkning.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det var väl ganska stor skillnad på Doohan- och Rossi-erorna?
Doohan dominerade för det mesta från start till mål medan Rossi gjorde uppkörningar som få klarar av.

Doohan dominerade många race från start till mål men i minst lika många gjorde han ryck i slutet av racen, och det var dessa ryck som var så underbara att se. Man väntade alltid med spänning på det, man kunde se när han började ta i det där sista lilla extra som ingen kunde sätta emot. Det var grymt.

Hur som helst tror jag att NyTeknik och Teddy tillhör en minoritet som gillar att se en enda utövare dominare totalt och döda all spänning. Undantaget är väl utövare från den egna nationen, klubben eller i bedömningssporter som konståkning.

Det stämmer nog att det krävs ett ordentligt intresse och att man är väldigt insatt i sporten för att uppskatta detta. Jag räknar mig själv till den skaran som älskar att se den bästa utövaren framföra hojen och göra skillnad på ett sätt som får en att tro på gud (nästan iaf).
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hur som helst tror jag att NyTeknik och Teddy tillhör en minoritet som gillar att se en enda utövare dominare totalt och döda all spänning. Undantaget är väl utövare från den egna nationen, klubben eller i bedömningssporter som konståkning.

Då tror jag att du (medvetet) misstar deras åsikter. Det senaste året har varit det sämsta racingåret i MotoGP/500 på evigheter. Det kan väl inte ens du säga emot?
Om det sen förekomsten av TC eller inte som är orsaken vet vi inte, men vi spekulerar så gärna.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
.... Traction control ska bara finnas i förarens högerhand.

TC a l a Doohan...
http://www.youtube.com/watch?v=8Bi5NoYJIjY&feature=related

Åter till ämnet .. själv tycker jag att det svåraste med rr är att få in gaskänslan. skulle man haft TC så försvinner det för mig (och säkert för de flesta andra) det svåraste momentet.
Det är befriande att det fortfarande i Motogp ibland går snabbare utan, framförallt när däcken börjar bli kassa.
 

sandstream

Guest
Doohan dominerade många race från start till mål men i minst lika många gjorde han ryck i slutet av racen, och det var dessa ryck som var så underbara att se. Man väntade alltid med spänning på det, man kunde se när han började ta i det där sista lilla extra som ingen kunde sätta emot. Det var grymt.
Jag har sett i princip alla race sen 94 eller något sånt och upplevde aldrig Doohan-eran som spännande. Han vann i princip allt och det blev lite trist efter ett tag. Men det är ju min högst personliga åsikt.
Då tror jag att du (medvetet) misstar deras åsikter. Det senaste året har varit det sämsta racingåret i MotoGP/500 på evigheter. Det kan väl inte ens du säga emot?
Nej, förra året var ganska tråkigt men 2006 var kul med massor av täta race och då hade de också TC.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nej, förra året var ganska tråkigt men 2006 var kul med massor av täta race och då hade de också TC.

Mja, det var helt okej. Men mest pga Rossis uppkörningar tycker jag. Hur som så fanns det ju TC-system långt innan det kom fyrtaktare in i största klassen ( i modern tid iallafall) så man kan inte skylla tråkiga race enbart på det tycker jag.
Men samtidigt ser jag inte vad det ger mig som TV-tittare. Som hojförare förstår jag att det är något bra men det blir inte mycket till gladiatorsport på TV med elektroniska hängslen.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det var väl ganska stor skillnad på Doohan- och Rossi-erorna?
Doohan dominerade för det mesta från start till mål medan Rossi gjorde uppkörningar som få klarar av.

Hur som helst tror jag att NyTeknik och Teddy tillhör en minoritet som gillar att se en enda utövare dominare totalt och döda all spänning. Undantaget är väl utövare från den egna nationen, klubben eller i bedömningssporter som konståkning.
Jag gillar att titta på simhopp också, men då mest för att de har tävlingsprocedur och ett poängsystem som gör att tävlingen kan avgöras i sista stund och att det brukar vara den där underbara svenska kommentatorn (vad är det nu han heter igen?) som lotsar en genom tävlingen. Min upplevelse är till stor del beroende av tävllingsupplägget, poängstriden och kommentatorn eftrsom jag själv inte riktigt förstår och uppfattar skillnaden mellan ett jättebra och ett superbra hopp. Magplask kan jag se, men att de vinklar foten i upphoppet och sådär, det ser jag först i slowmotionreprisen efter att kommentatorn uppmärksammat en om det.

Om man själv kör MC, sett tävlingar live, har tävlat lite och följer försäsongen och tävlingshelger i sin helhet så känns det mindre viktigt att se förare köra sida vid sida. Vad är det för vits med att försöka förstå något genom att följa det både i sin helhet och på detaljnivå när man egentligen bara vill ha en överaskning? Då är det bättre att spela på lotto, där är man ganaterad att få ett oväntat resultat. För på sätt om vis slutar ju själva tävlingen när loppet startar, jag ser loppet mer som en summering av förberedelser. Men visst, om man klipper bort allt som händer innan och efter loppet, om man inte förstår varför ett ekipage är snabbare än det andra så kan loppet framstå som rent trist, då vill man hellre att loppet ska vara som att välta ut en skål köttbullar i en trappa, allt huller om buller, ingen logik, ingen historia. Då spelar det liksom ingen roll vem som vinner, så länge alla dunsar ner för trappstegen samtidigt.
 

sandstream

Guest
Jag förstår ditt sett att se det på Teddy, men för mig personligen ger det ingenting att se Stoner vinna med 30-sekunder. Då ser jag mycket hellre Biaggi och Xaus slåss om en tredjeplats i ett par kurvor, ett sånt race kan ge mig mer än total dominans från en bra förare.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Va! Du kan ju inte bara avfärda mitt 20-raders inlägg sådär med en handviftning. Lite mer reflektion och analys är jag väl värd. Du måste ju svara på varför, förstår du...:)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ska vi inte ta å slänga på en nerläggsensor och en robotarm till styrningen också så gör vi ett taktik-spel av hojåkningen istället?

Jag var till spanien i förra veckan och körde med några av världens bästa förare. Bäst av alla (och han kunde ha vunnit VM i år) var Christian Iddon. Näst bäst var Greg Kinsella (Irländsk mästare x4, hans far körde Endurance VM och Isle of Man har jag för mig). Greg hade lika bra eller bättre spårval men Christian la ner lakrits på påslag runt de böjjar han kände för och bromsade som ingen annan.

Vad har det med TC och ABS att göra då? Jo Christian skulle lätt kunna åka på spö av Greg om Greg hade dessa två. Är det rättvist? Ja de kör ju på samma vilkor, men vem är bättre?

Nånstans måste man dra en gräns. Det går i princip att köra en cykel utan någon förare på och det skulle vara i princip exakt likadana varvtider varje varv. Det skulle vara ungefär som att gå till en fabrik och titta på produktionsbandet. Facinerande i typ fem minuter.

Rossi må vara en grinfarbror och jag ogillar när folk är överlägsna men han har rätt i det han säger om TC.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top