När kommer TC hit?

sandstream

Guest
Det är precis detta tänk jag inte förstår. Under "normala" kontrollerade förhållanden träder inget av systemen in. Men vid förarmisstag eller dålig friktion av någon anledning räddas situationen av det snabba systemet oavsett om det är under acc- eller retardation. Vari ligger skillnaden?
Egentligen är det väl ingen skillnad om man ser till att en dator korrigerar för förarens misstag.

Det jag tror kan vara en orsak till att många inom roadracing ser lite snett på ABS är att förare sällan bromsar omkull sig rakt fram. ABS fyller med andra ord ingen större funktion och då är det lättare att förkasta.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Egentligen är det väl ingen skillnad om man ser till att en dator korrigerar för förarens misstag.

Det jag tror kan vara en orsak till att många inom roadracing ser lite snett på ABS är att förare sällan bromsar omkull sig rakt fram. ABS fyller med andra ord ingen större funktion och då är det lättare att förkasta.

Det händer väl att man ser rr folk bromsa omkull i ingången av en kurva, iaf amatörer som du och jag. Vurpade inte du så i somras?
Tror ett race ABS inte skulle ha några som helst problem att förhindra sådana vurpor...

sandstream har här den "klassiska" inställningen: ABS tillför inget, föraren är överlägsen tekniken medan TC är en klar säkerhetsaspekt.

Det betyder väl i klartext att det går att gasapåsig men inte att bromsapåsig?

Det är precis detta tänk jag inte förstår. Under "normala" kontrollerade förhållanden träder inget av systemen in. Men vid förarmisstag eller dålig friktion av någon anledning räddas situationen av det snabba systemet oavsett om det är under acc- eller retardation. Vari ligger skillnaden?

Jag ser ingen skillnad...
Jag har inte provat men jag skulle gissa att jag skulle tröttna ganska fort på att köra hoj om jag hade både ABS och TC. Mycket av späningen och adrenalinet skulle nog försvinna..
Så är det ju iaf med bil, även om man troligtvis kör snabbare och säkrare med systemen påkopplade.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det händer väl att man ser rr folk bromsa omkull i ingången av en kurva, iaf amatörer som du och jag. Vurpade inte du så i somras?
Tror ett race ABS inte skulle ha några som helst problem att förhindra sådana vurpor...

Jag ser ingen skillnad...
Jag har inte provat men jag skulle gissa att jag skulle tröttna ganska fort på att köra hoj om jag hade både ABS och TC. Mycket av späningen och adrenalinet skulle nog försvinna..
Så är det ju iaf med bil, även om man troligtvis kör snabbare och säkrare med systemen påkopplade.
Precis, det skulle bara bli en materialspot. Man kan bromsa fullt, elektroniken styr så man inte bromsar för mycket. Å självklart gasa fullt när man inte bromsar, elektroniken styr allt där också. Snart kommer det elektroniskt styrd fjädring (som ju redan finns till bilar), som anpassar chassit efter lutning, gas å broms. Till slut handlar det enbart om vikt/effekt och däck (=pengar igen), och möjligen lite koll på spårval. Så fruktansvärt tråkigt :(
 

sandstream

Guest
Det händer väl att man ser rr folk bromsa omkull i ingången av en kurva, iaf amatörer som du och jag. Vurpade inte du så i somras? Tror ett race ABS inte skulle ha några som helst problem att förhindra sådana vurpor...
2 gånger bromsade jag omkull men det var under nedlägg och båda gångerna visste jag att det skulle gå åt h-vete precis innan jag slog i backen. För oss amatörer skulle säkert ABS hjälpa men jag kan för lite om tekniken för att veta om den verkligen skulle hinna gripa in och rätta till problemet.

När Stoner och de andra i MotoGP kraschar i ingång till kurvor, är det för att de fortfarande bromsar eller är farten så hög att greppet inte räcker till?
Precis, det skulle bara bli en materialspot. Man kan bromsa fullt, elektroniken styr så man inte bromsar för mycket. Å självklart gasa fullt när man inte bromsar, elektroniken styr allt där också. Snart kommer det elektroniskt styrd fjädring (som ju redan finns till bilar), som anpassar chassit efter lutning, gas å broms. Till slut handlar det enbart om vikt/effekt och däck (=pengar igen), och möjligen lite koll på spårval. Så fruktansvärt tråkigt :(
Det svåra är ju att bestämma om allt ska förbjudas eller om något av hjälpmedlen ska vara okej att använda.

Om vi håller oss på MotoGP nivå så räcker det ju inte med att vrida fullt vart som helst i kurvan. Det gäller att hitta precis rätt TC-inställning i varje kurva för att det ska gå så fort som möjligt. Från att vara ett par sekunder efter per varv till att vara ett par tiondelar efter är vägen lång och det verkar bara finnas ett fåtal förare i världen som klarar av det.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
När Stoner och de andra i MotoGP kraschar i ingång till kurvor, är det för att de fortfarande bromsar eller är farten så hög att greppet inte räcker till?
Det svåra är ju att bestämma om allt ska förbjudas eller om något av hjälpmedlen ska vara okej att använda.
.

Bromsar inte dom flesta på den nivån hela vägen in till apex, i så fall borde ju ett system som motverkar låsning av framhjulet kunna hjälpa till och rädda. Sen är farten för hög och nerlägget stort så kanske det inte räddar alla vurpor men en hel del skillnad skulle det nog bli.

En väg att gå borde va att förbjuda hjulsensorer.. Då slipper vi ABS och dom avancerade TC systemen. Det är mycket lätt att kontrollera och man slipper fusk.
 

sandstream

Guest
En väg att gå borde va att förbjuda hjulsensorer.. Då slipper vi ABS och dom avancerade TC systemen. Det är mycket lätt att kontrollera och man slipper fusk.
En enhets-ECU likt det man använder i F1 till i år är nog bästa vägen att gå om man vill styra upp vilka hjälpmedel som ska få användas.

Tar man bort hjulsensorerna kommer det garanterat nya lösningar som lyckas med ungefär samma sak.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag har inte provat men jag skulle gissa att jag skulle tröttna ganska fort på att köra hoj om jag hade både ABS och TC. Mycket av späningen och adrenalinet skulle nog försvinna..
Så är det ju iaf med bil, även om man troligtvis kör snabbare och säkrare med systemen påkopplade.

Så när du kör en bil med ABS så tokstampar du till bromsen (så ABSen får jobba) varje gång du vill minska farten?

Eller kör du som 99% eller fler att ABS får jobba när du någon gång måste nödbromsa eller när det är halare än vad du trott?

Bromsar inte dom flesta på den nivån hela vägen in till apex, i så fall borde ju ett system som motverkar låsning av framhjulet kunna hjälpa till och rädda. Sen är farten för hög och nerlägget stort så kanske det inte räddar alla vurpor men en hel del skillnad skulle det nog bli.

En väg att gå borde va att förbjuda hjulsensorer.. Då slipper vi ABS och dom avancerade TC systemen. Det är mycket lätt att kontrollera och man slipper fusk.

Dom bromsar nog i de flesta kurvor hela vägen in till apex.

Och förbjuda hjulsensorer gör ingen skillnad, det fungerar att veta vilken växel som ligger i och sedan gå på varvtalskillnad. Eventuellt en givare som talar om hojens lutning för att tillåta mer hjulspinn vid upprätt hoj...
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du tagit dig till vm-nivå så kan du nog behärska bromsen kanska bra. Ska en abs hjälpa så bromsar den till det hjulet tappar fäste och sen släpper bromsen. Om man istället ligger strax innan det släpper så får man mycket större bromsverkan.

Men hur ska man kunna lära sig att bromsa om man aldrig får träna utan hjälpmedel?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Så när du kör en bil med ABS så tokstampar du till bromsen (så ABSen får jobba) varje gång du vill minska farten?

Eller kör du som 99% eller fler att ABS får jobba när du någon gång måste nödbromsa eller när det är halare än vad du trott?

När jag vill bromsa maximalt tex på bana eller när jag kör fort annars så, JA då stampar jag hårt så ABS får jobba direkt!

Det var väl i racingforumt tråden låg.

Dom bromsar nog i de flesta kurvor hela vägen in till apex.

Och förbjuda hjulsensorer gör ingen skillnad, det fungerar att veta vilken växel som ligger i och sedan gå på varvtalskillnad. Eventuellt en givare som talar om hojens lutning för att tillåta mer hjulspinn vid upprätt hoj...

Jo men utan hjulsensorer så blir det hur som helst mycket svårade att bygga ett riktigt bra TC då man inte har framhjul att jämföra med.
Det menar ju iaf ducati, dom har ju monterat hjulsensorer på 1098R för TC och loggning.

Plus att vad jag så finns det inget ABS system som klarar sig utan hjulsensorer.

En fråga, hur ser en lutningssensor ut? Har alltid varit lite nyfiken på det då det inte finns några sidokrafter på en hoj. Finns säkert någon lösning, skulle va intressant att veta.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
När jag vill bromsa maximalt tex på bana eller när jag kör fort annars så, JA då stampar jag hårt så ABS får jobba direkt!

Det var väl i racingforumt tråden låg.

Jo men utan hjulsensorer så blir det hur som helst mycket svårade att bygga ett riktigt bra TC då man inte har framhjul att jämföra med.

Plus att vad jag så finns det inget ABS system som klarar sig utan hjulsensorer.

En fråga, hur ser en lutningssensor ut? Har alltid varit lite nyfiken på det då det inte finns några sidokrafter på en hoj. Finns säkert någon lösning, skulle va intressant att veta.

Ett litet tips, prova att kliva på bromsen lite mjukare och kolla stoppsträckor. Så länge det inte är direkt halt kan en BRA chaufför för det mesta bromsa lite kortare än ABS.

Det blir svårare utan hjulsensorer, men inte omöligt.

Variant på gyro som lutningswitch är väl en tiltswitch, men gjord som handtagen i gamla bilbanekontroller... Eller en tankmätare uformad.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ett litet tips, prova att kliva på bromsen lite mjukare och kolla stoppsträckor. Så länge det inte är direkt halt kan en BRA chaufför för det mesta bromsa lite kortare än ABS.

Det blir svårare utan hjulsensorer, men inte omöligt.

Variant på gyro som lutningswitch är väl en tiltswitch, men gjord som handtagen i gamla bilbanekontroller... Eller en tankmätare uformad.

Angående ABS på nya bilar så fungerar den även som bromsvåg mellan fram och bakhjul och även mellan hjulen i övrigt. Det är en av anlednignarna till att man inte bromsar bättre med mjukt och försiktigt bromsande utan att ABS jobbar på en bil av nyare snitt!

Så länge man använder orginal bromssystem på en bil så har du helt klart kortast bromssträcka med fullt tryck på bromspedalen direkt!

Sen med ett bra bromssytem med korrekt justerad bromsvåg i förhållande till last och övriga förhållanden så kan en duktig chafför korta den lite. Då handlar det om racerbilar och det har jag ingen att leka med tyvärr, och i det fallet så finns ju oftast inte ABS tillgängligt.


Tilsswitch funkar väl inte så det inte så sidokrafterna verkar neråt på en hoj.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Kanske på något vis, motoracceleration mot G längs hojens längdaxel?

Om G är (för) lågt i förhållande till motoracc – så spinner det. (typ)
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
En hoj ska köras av föraren, inte datorn anser jag då :)

alltså ryker insprutningen oxå, och elektroniskt lyft på insugstrattarna, ride-by-wire gasen, quickshiften, servo-valsen i avgassystemet.......osv mycket elektornik på en hoj för att göra den mer lättkörd. det svåra är ju att avgöra var gränsen går.
all racing måste köras på 2-taktare från 80-talet, eller? :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
alltså ryker insprutningen oxå, och elektroniskt lyft på insugstrattarna, ride-by-wire gasen, quickshiften, servo-valsen i avgassystemet.......osv mycket elektornik på en hoj för att göra den mer lättkörd. det svåra är ju att avgöra var gränsen går.
all racing måste köras på 2-taktare från 80-talet, eller? :gnissla
Fast det är stor skillnad på såna saker jämfört med TC/ABS mm. Insprut, variabla insugstrattar mm är ju bara sätt att få ut mer effekt och jämnare effektkurva. Dom i sig förlåter inga som helst förarmisstag, dom gör bara hojen i sig "effektivare". TC och ABS mm däremot hjälper ju till när man har tänjt lite för mycket på gränserna och förlåter förarens misstag.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
alltså ryker insprutningen oxå, och elektroniskt lyft på insugstrattarna, ride-by-wire gasen, quickshiften, servo-valsen i avgassystemet.......osv mycket elektornik på en hoj för att göra den mer lättkörd. det svåra är ju att avgöra var gränsen går.
all racing måste köras på 2-taktare från 80-talet, eller? :gnissla

ja och givetvis får man inte ha en motor som hjälp, trampcykel ska det va...:rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förresten, ett visst hjulspinn, iaf rakt fram, måste ju vara effektivast? Stänger jag av antispinnen på bilen får jag mycket långsammare starter än om jag sköter det själv och startar med visst hjulspinn. Å andra sidan så sänker bilen bara motoreffekten genom att bara fimpa tändningen. Hojar, å andra bilar, kanske har mer sofistikerade system? :va
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
TC och ABS mm däremot hjälper ju till när man har tänjt lite för mycket på gränserna och förlåter förarens misstag.

Det gör även bra däck, vilket ju är tillåtet.

Det är ju inte så att gränserna står fastgjutna och att förarna slutar göra misstag. Skillnaden blir att de misstag som tidigare gjordes, inte längre anses som misstag och att de misstag som görs med nya hjälpmedel är av annorlunda sort än tidigare. (Kanske misstag "åskådarna" ännu inte lärt sig förstå.)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top