R6 vs gsxr 600 vs cbrr 600 07

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Hjälp - Ge mig lite jämförelse info - ni som kört dem, pls
(Skabyta upp min från min 500 inköpt 2007 så detta blir min andra hoj.)
Ska ha ngn av dem till våren och går just nu och ändrar mig typ varje vecka. :huvet
Användning är främst sportig gat körning med ett par bankörningar per år.
En önskan är även att kunna bränna åtm 20-30 mil landsväg utan plågor...
Kändes först som cbrr var helrätt tills jag satte mig på r6. men då har den sämre mellanreg fick jag höra. "Den kräver att du ligger högt hela tiden", dvs jobbigt i stan. Sucken kändes åxå kanon men gillar inte riktigt fronten på den.
Jag SKA naturligtvis provköra samtliga innan köp - men tills dess att våren kommer - är jag tacksam för lite synpunkter.:Bugar
 

Hooligan

All your base are belong to us
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
KXF250
Varför inte en ZX6r ?

Jag valde också mellan samtliga 600 och jag fastnade för kawan.
 

Zion

---XXX---
Gick med
19 Jun 2007
Ort
I södra delarna av sydsvenska söderåsens södra slu
Hoj
En orange fattas två + en R6 Stunt
:D Zukan såklart :yoparty
Nä men så här e d!!! (enligt mig då alltså)

MOTOR
Hondamotorerna är bäst.
Sukan kommer som 2:a.
Yamahan kommer som 3:a.
Sist kommer kawan !!

Du kan även se en röd tråd i kostnaden av att äga dessa. Dyrast Honda o.s.v.

Körglädje
JA (alla 600:eek:r får man varva som fan för att ha ballt!)


Utseende
Såklart en smaksak



Summan av kardemumman !!
ZUKAN !!! SÅKLART !!! :D
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ingen av dessa är bäst....Triumph Daytona 675 är den du skall ha. Snabbast på bana och bäst på vägen. Därefter kommer CBR:en. Dessutom har du billig försäkring på Triumphen via IF.

/D.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Alla ni som läser tester o skit, masterbike hit bike dit. Definera BÄST, gällande allt. Vad är bäst motor för något? Kvalite? Hästar? Varvstopp?

vbg_snake tjöp 1000 och väx upp? Din kommentar får tala för sig själv :lol (Köp)

För mig är det lättast att välja hoj efter cyklarnas karaktär. Vill jag ha en hoj jag måste kämpa med växellådan extra mycket - höga varv hela tiden för att få kicken. Då väljer jag en hoj efter det.
Eller vill jag kanske ha så mycket "rå kraft" som möjligt? (innebär inte flest hk)
Kanske funkar för dej med jajjen :)
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
CBR600RR blev ju utsedd till årets hoj 2007. Den är dessutom ett par tusen billigare än de övriga.

GSX-R 600 brukar komma sist i testerna. Men den är å andra sidan snyggast :)

Daytona 675 är helt grym, underbar motor. Dock jävligt obekväm körställning.

R6 har väldigt toppig effekt så den är i teorin sämst för stadskörning, men jag har inte kört den så jag vet inte.

ZX6R har jag inte kört, men jag gillar ändå inte utseendet.


Kör du mest bana? Välj Daytonan!

Kör du mest landsväg? Då spelar prestandan inte lika stor roll (det är ändå bara marginell skillnad på hojarna) så välj Suzukin för utseendet.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Vad spelar det för roll om den har klent mellanregister egentligen?

Du vet väl att det är 50km/h i städerna... dvs de extra 10hk du kanske får med en annan motor med stakt mellanregister har du väl ingen nytta av ?!

Dessutom, vem fan går och köper en 600:a för att ha en starkt mellanregister ?

edit: lätt R6 :yoparty
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Alla ni som läser tester o skit, masterbike hit bike dit. Definera BÄST, gällande allt. Vad är bäst motor för något? Kvalite? Hästar? Varvstopp?

För mig är det lättast att välja hoj efter cyklarnas karaktär. Vill jag ha en hoj jag måste kämpa med växellådan extra mycket - höga varv hela tiden för att få kicken. Då väljer jag en hoj efter det.
Eller vill jag kanske ha så mycket "rå kraft" som möjligt? (innebär inte flest hk)
Kanske funkar för dej med jajjen :)

Bäst motor? Ja definitionen på det är givetvis i betraktarens ögon men för mig är det så att jag anser att jag har det bästa totalpaketet i min R1-07:a...MEN bäst motor tror jag K7:an har. Bäst motor för mig är en kombination av de saker du nämner. K7:ans motor har fint mellanregister men har även rejält med pulver på topp, den har bra kvalitet och fin låda. Den har dessutom flest hästar på topp av 07:eek:rna så i mina ögon har K7:an bäst motor.

MEN bäst motor är inte allt vilket gjorde att valet föll på R1:an. Vi är nog överens gällande det mesta men jag anser inte det är fel att snegla på Masterbike och tester likt dessa. När man ligger där och vrålkör på sin favorit slingerväg hade en Aprilia RS 250 förmodligen varit lika rolig som en R1:a eller K7:a eller ZX10:a eller, eller...

:hojraket

/D.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kan bara säga mitt om R6:an, inte kört nån annan ny 600:a.. Visst den är toppig och kräver lite varv, men det är ju lite därför man kör 600 enl mig.. Att välja en 600 för att den har bra mellanregister och botten är som att köpa en cab och alltid åka med hardtop på :tungan ..

R6:an är INTE så jobbig som många säger vid stadskörning, jag har aldrig haft några bekymmer med det iaf, funkar hur bra som helst..

Funkar dessutom att köra långa dagsturer på, visst det är ingen touringhoj, men samma sak där, man köper inte en supersport 600 för komforten enl. mig.

Tycker att R6:an är ett bra helhetspaket, kul motor, bra chassie, suveräna bromsar, fin låda, snygg :tungan men som sagt, jag är ju inte helt opartisk :D

MEN alla moderna 600/1000 är sjukt grymma och med minimala skillnader i prestanda, köp den du tycker är snyggast/fördelaktig att äga/sitter bäst på osv, stirra dig inte blind på Bhp/vikt/0-100 osv, så lite som skiljer iaf..
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Hehe....

Kan inte låta bli att fråga, hur många hk fick du på slangen med helsystem och PC3:a? Alltså, frågan är inte ställd p.g.a ironi utan jag är mest nyfiken.:)

/D.


Har inte bänkat än, alla mods är gjorda under vintern.. Så vi får se i vår vad det gav, tyvärr är den inte bänkad org. heller, så jag vet ju inte vad jag hade innan heller :gnissla ..

(För att förtydliga mitt förra inlägg, menade inte att det är lite som skiljer mellan 600/1000, för där skiljer det massor, utan att det är så lite som skiljer mellan hojarna i samma klass)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Välj efter utseendet du kommer få växla mkt oavsett modell! Dock ska det sägas att 675:an nog står i en klass för sig då alla ägare av den är helt till sig! Körde R6-05 ett tag och den var väldigt trevlig, rolig och lättmanövrerad samt att yamaha har bättre kvalitet/finish och längre serviceintervaller på grejerna!
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Kan fortfarande inte fatta hur jävla jobbiga alla är när någon ställer en fråga.
Han har valt mellen R6, 600rr, och Gsxr 600 och de flesta börja skriva köp 1000cc köp 675. Man har antagligen redan tänkt dessa tankar.

Så till saken.
Jag har bara kört cbr -03 av dessa, och kan inte tänka mig att en -07 är sämre. Kanon hoj:tummenupp
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har inte bänkat än, alla mods är gjorda under vintern.. Så vi får se i vår vad det gav, tyvärr är den inte bänkad org. heller, så jag vet ju inte vad jag hade innan heller :gnissla ..

(För att förtydliga mitt förra inlägg, menade inte att det är lite som skiljer mellan 600/1000, för där skiljer det massor, utan att det är så lite som skiljer mellan hojarna i samma klass)

Den skall väl ha ca 105 hk på slangen original.

Måste fråga en sak till när vi ändå är lite "OT". Jag älskar ylande och friskt varvande hojar, min R1-07:a känns för jäkla go över 10000 rpm men funderar att byta ut den mot en 675:a för att försäkringen via IF är så förbaskat fördelaktig. Frågan är om man kan byta ner sig till en 600:a när man t.o.m börjar tycka trycket i en 189hk maskin är ganska lagom? Tror du det känns som en moppe jämfört med R1:an? Det skiljer ju trots allt drygt 50 bakhjulshästar...

Hur upplevde du skillnaden mot din R1:a med ca 135 bakhjulshästar (om den nu var original)

/D.
 

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Tack för era svar :tummenupp - De speglar mina egna resonemang rakt av som går lite fram och tillbaka.
Det är ju bara att åka runt till handlarna å testa dem ordentligt innan köp.
Har ju självklart varit runt redan hos flera handlare.
En annan fråga - flera av handlarna sa att jag istället skulle gådirekt på en literhoj. På Yamaha sa säljaren att r1 är klart mycket bekvämare och att registret är mer lättkört än på 600.
Men samtidigt vill jag ha en höj som jag känner JAG kan köra skiten ur med full kontroll varför jag just siktar på en 600 som hoj nr 2.Det Spelar väl ingen roll om hojjen behöver varvas för att röra på sig. Eller tänker jag fel?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Kan fortfarande inte fatta hur jävla jobbiga alla är när någon ställer en fråga.
Han har valt mellen R6, 600rr, och Gsxr 600 och de flesta börja skriva köp 1000cc köp 675. Man har antagligen redan tänkt dessa tankar.

Så till saken.
Jag har bara kört cbr -03 av dessa, och kan inte tänka mig att en -07 är sämre. Kanon hoj:tummenupp

Njaa..sanning men modifikation. Det kan ju faktiskt vara så att han inte funderat på 675:an eftersom det är ett lite udda val och kanske inte så känt om man inte läst rundor på nätet och i tidningar. Jag hade personligen uppskattat om någon vidgade mina vyer, hade jag redan haft informationen kan man bara hoppar över och gå vidare. När det gäller 675:an kan det ju faktiskt vara så att trådskaparen inte fått reda på att den är en vinnare sett ur många perspektiv och att försäkringen via IF kan ligga under hälften mot vad han skulle betala med en R6:a eller en CBR. Inte helt kass information om det inte redan är känd.

/D.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tack för era svar :tummenupp - De speglar mina egna resonemang rakt av som går lite fram och tillbaka.
Det är ju bara att åka runt till handlarna å testa dem ordentligt innan köp.
Har ju självklart varit runt redan hos flera handlare.
En annan fråga - flera av handlarna sa att jag istället skulle gådirekt på en literhoj. På Yamaha sa säljaren att r1 är klart mycket bekvämare och att registret är mer lättkört än på 600.
Men samtidigt vill jag ha en höj som jag känner JAG kan köra skiten ur med full kontroll varför jag just siktar på en 600 som hoj nr 2.Det Spelar väl ingen roll om hojjen behöver varvas för att röra på sig. Eller tänker jag fel?

Du kommer inte kunna köra skiten ur en 600 med kontroll heller...Är nog få på detta forum som fixar det(jag gör det inte)!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det låter på folk som det är sån jäkla skillnad mellan olika 600 men jag kan lova att de flesta inte skulle kunna skilja den ena från den andra om man skulle kunna göra ett "blindtest". Det är japanska 600, dom är stöpta i samma form och är ytterst lika varandra.

Du blir gladast om du köper den du tycker är snyggast!
 

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Njaa..sanning men modifikation. Det kan ju faktiskt vara så att han inte funderat på 675:an eftersom det är ett lite udda val och kanske inte så känt om man inte läst rundor på nätet och i tidningar. Jag hade personligen uppskattat om någon vidgade mina vyer, hade jag redan haft informationen kan man bara hoppar över och gå vidare. När det gäller 675:an kan det ju faktiskt vara så att trådskaparen inte fått reda på att den är en vinnare sett ur många perspektiv och att försäkringen via IF kan ligga under hälften mot vad han skulle betala med en R6:a eller en CBR. Inte helt kass information om det inte redan är känd.

/D.

Men Tack - ett till alternativ att snurra in sig på...;)
Jodå - Har även kollat en del på denna 675, provsatte en på mc varuhuset som var skitsnygg, dock var körställningen enl mig den mest extrema.
Jag kommer att testa den åxå.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top