Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
nämen titta farbror Jonas:yoparty
vet inte om jag fick svar från dig förut men har du tänkt göra något revolutionerande med moppen i vinter du med:va :tummenupp
fick du ordning på allt till slut eller??

Jajjamen, i egen hög person...:) Det kommer inte att hända något alls med min hoj innan sommarn, kommer åka till Afrika i 6 månader snart, annars stod lite småmoddar på listan som kanske kommer bli av i sommar, vem vet..?
F.ö så funkar hojen skitbra, alla "små-problem" är lösta, det svåraste att hitta var chocken som spökade, trots att den vart fastsatt så kröp den ut lite ändå å då gick det fett.
Var ute och körde ett par mil förra lördagen, jisses va fint det går när grejjerna får riktigt med kyla, kallt om fingarana bara... :tummenupp

Men hammare och skruvmejsel funkar till det mesta :) Gissa vems förslag det var. Han finns på bild nedan. Herr Silverryggen, vem annars :D Men släggan stannade hemma....

Hehe, den filuren känner jag igen :D Ja det var ju inga större problem, gick ju fint att lösa utan ammunitionseffekter...

Kommer bli kalas derära :tummenupp
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:D Fan, ni grabbar bara roar er, spett å slägga :tummenupp Gammelgixxrar kräva sådant, de är inte gjorda i papier maché...

Blir det ny bänkning sen, eller hur var det?
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jajjamen, i egen hög person...:) Det kommer inte att hända något alls med min hoj innan sommarn, kommer åka till Afrika i 6 månader snart, annars stod lite småmoddar på listan som kanske kommer bli av i sommar, vem vet..?


Afrika.....?! ligger Sverige i krig med dom nu....eller är det släckningsjobb eller nya :tuttar :va :va :D
Fan du är som den där gubben som böt kepsar hela tiden beroende vad som skulle göras, receptionen en och en för piccoloarbetet osv:D
Bra att strulandet fixade sig till slut och man blir ju lite nyfiken på vad det blir för siffra nästa gång du bänkar.
Jag brukar kolla hojen din i min gamla "bomber" och det finns väl ett uppenbart "problem" för ögat som du lätt skulle kunna fixa nästa helg redan och det är oljereturen som känns som att den ligger risigt till. Då sover ialla fall jag gott l:yoparty
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Afrika.....?! ligger Sverige i krig med dom nu....eller är det släckningsjobb eller nya :tuttar :va :va :D
Jag brukar kolla hojen din i min gamla "bomber" och det finns väl ett uppenbart "problem" för ögat som du lätt skulle kunna fixa nästa helg redan och det är oljereturen som känns som att den ligger risigt till. Då sover ialla fall jag gott l:yoparty

Krig... Nja inte direkt, men det är oroligt nog..

Oljereturen skall fixas i pronto och en del andra smågrejer. :tummenupp
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Alltså, den där manicken kan man i princip ha istället för tryckmätare?

Ja, det kan man väl säga. Det är en smidig lösning.
Har man den och en bredbandslambda vill det till att man ska köra sönder maskinen i onödan......
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, det var precis en sådan jag tänkte på och då har du alltså en sådan.
Får ta och bygga mig en likadan där då:tummenupp

Såg att Silverryggen hade fått hjälp av en vän att hålla i kopplingen då den skulle bort. Du kanske också skall bjuda över "Slotts guld" så du får lite hjälp med toppen där:D :D
Bjuder man in ett par tre så fixar det sig plättlätt tror jag.

Vad har du för toppackning till ditt nya borr, koppar eller har du köpt något av Erik?

Det är snabbt gjort att kröka till en sådan.
Jag lyckade både hålla ihop kopplingen med specialverktyget OCH lossa på muttern (som alltid sitter som fan) alldeles själv. Vet inte hur det gick till. Sådana moderniteter som mutterpicka finns tyvärr inte i garaget.

Jadu, angående toppackningen så är jag inte riktigt på det klara hur jag ska göra där. Men det löser sig nog!

Hehe, den filuren känner jag igen :D Ja det var ju inga större problem, gick ju fint att lösa utan ammunitionseffekter...

Kommer bli kalas derära :tummenupp

Jaså, du gör det? Det är positivt :tummenupp
Hehe, ja, lite våld löser det mesta.

:D Fan, ni grabbar bara roar er, spett å slägga :tummenupp Gammelgixxrar kräva sådant, de är inte gjorda i papier maché...

Blir det ny bänkning sen, eller hur var det?

Jajjemän, man kan inte vara seriös hela tiden! :D Någongång måste man ju vara det, men det är inte roligt.

Japp, jag kör inte med den utan att ha bänkat och gjort eventuella justeringar. Så bänkning blir det!
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tja lahi! Såg inget om att byta till redigare stakar i din uppgraderingslista.Kör du redan med hårigare grejer,eller hoppas du på att orginalarna ska hålla för din nya högre effekt iaf? IOFS är d ju varvet som dödar orginalarna,men nog kan d börja va dags att pula i ett set hållbarare snart innan du får ett stakskott va??? Blir kul att följa bygget vidare iaf. :tummenupp
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
gör det för när jag sist nämde det så var det någon som väckte den tanken så till den milda grad att jag fick svårt att sova, men nu är Carillona i garaget och jag sover gott:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tja lahi! Såg inget om att byta till redigare stakar i din uppgraderingslista.Kör du redan med hårigare grejer,eller hoppas du på att orginalarna ska hålla för din nya högre effekt iaf? IOFS är d ju varvet som dödar orginalarna,men nog kan d börja va dags att pula i ett set hållbarare snart innan du får ett stakskott va??? Blir kul att följa bygget vidare iaf. :tummenupp

Tjena! Jag skulle vilja ha andra stakar, men studentekonomin tillåter inte det just nu... så jag kör med original. Jag varvar aldrig över 10000 (knappt ens så långt), den pinnar på ganska bra under det varvet också :) Släpper oftast vid 9500. Jag har pratat med Marklund om stakarna, och de har aldrig haft några större bekymmer med originalstakarna på 1100R -86. Det enda som har krånglat för dem i 1100R-motorn är växellådan när de passerat 400 hk. Stakarna har hållt. Det som har hänt med lådan är att de har rensat drev (dragit av tänderna), och då var det mer regel än undantag att de spräckt blocket. Jag har rensat drev i min låda tre gånger utan att spräcka blocket... :gnissla Snart dags kanske. Obra.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tjena! Jag skulle vilja ha andra stakar, men studentekonomin tillåter inte det just nu... så jag kör med original. Jag varvar aldrig över 10000 (knappt ens så långt), den pinnar på ganska bra under det varvet också :) Släpper oftast vid 9500. Jag har pratat med Marklund om stakarna, och de har aldrig haft några större bekymmer med originalstakarna på 1100R -86. Det enda som har krånglat för dem i 1100R-motorn är växellådan när de passerat 400 hk. Stakarna har hållt. Det som har hänt med lådan är att de har rensat drev (dragit av tänderna), och då var det mer regel än undantag att de spräckt blocket. Jag har rensat drev i min låda tre gånger utan att spräcka blocket... :gnissla Snart dags kanske. Obra.
Ok,men då finns ju värre stakar med på "önskelistan" iaf,så du e ju medveten om risken.Har för mig att den gode brinken m,fl har nämnt 9500-10000 som den magiska gränsen för orgbitarna oxå.Tänkte mest på att dina nya större kolvar kanske var lite tyngre än orginalarna oxå.Men ibland kan ju en smäcker smidd kolv vara lättare fast den är större t.o.m.Vet inte hur det är i ditt fall dock.Ja växellådorna på tidiga gixxrar e ju inte kända för sin hållbarhet med orginaleffekt ens direkt :tungan .Kanske vore läge o peta ihop en billetlåda o sumpa en påse så du kan göra riktigt fläskiga drev.:yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ok,men då finns ju värre stakar med på "önskelistan" iaf,så du e ju medveten om risken.Har för mig att den gode brinken m,fl har nämnt 9500-10000 som den magiska gränsen för orgbitarna oxå.Tänkte mest på att dina nya större kolvar kanske var lite tyngre än orginalarna oxå.Men ibland kan ju en smäcker smidd kolv vara lättare fast den är större t.o.m.Vet inte hur det är i ditt fall dock.Ja växellådorna på tidiga gixxrar e ju inte kända för sin hållbarhet med orginaleffekt ens direkt :tungan .Kanske vore läge o peta ihop en billetlåda o sumpa en påse så du kan göra riktigt fläskiga drev.:yoparty

Jepp, de finns med på önskelistan :tummenupp Det skiljer inte mycket alls i vikt på originalkolvarna och Hayabusakolvarna. Har det inte i huvudet nu, men det är inte så många gram som man kan tro. Ska försöka leta upp det någonstans! Jag trodde lådorna var kända för sin hållbarhet :) Det har jag hört iallfall, och jag vet flera som inte haft bekymmer med sina lådor trots höga effektuttag. Fått för mig att de nyare hojarna är klenare för att spara vikt. Är nog inte så många av dagens hojar (förutom Hayabusan) som har en låda som håller för upp till 400 hk. (Busan klarar dessutom mycket mer, iofs irrelevant, men ändå :) )
Ordentliga eftermarknadsprylar i lådan hade suttit fint. Kan vara bra att ha :) Var hittar man sådant? Hittade inget hos aperaceparts.com.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kör med hayabusastakarna när du ändå är på gång

Samma lagerhalvor i storänden Längden är ju lite olika på R arna

Men i visas fall ska man tydligen kunna slippa spacer med busastakar i R motorn
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Kör med hayabusastakarna när du ändå är på gång

Samma lagerhalvor i storänden Längden är ju lite olika på R arna

Men i visas fall ska man tydligen kunna slippa spacer med busastakar i R motorn
Peter,vet du vad ett set busastakar går lös på månne?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kör med hayabusastakarna när du ändå är på gång

Samma lagerhalvor i storänden Längden är ju lite olika på R arna

Men i visas fall ska man tydligen kunna slippa spacer med busastakar i R motorn

Hmm, det är ju värt att tänka på! Men jag fick för mig att Hayabusastakarna är 2,5 mm längre än mina originalstakar, och då måste jag väl ha spacern ändå? Men det kan vara så att Hayabusastakarna används för att höja kompet lite så man kan finjustera med spacer och baspackning. Eftersom min spacer är 2 mm så får man ju ett komp mosvarande 1,5 mm spacer om man kör med Hayabusastakar och Hayabusakolvar. Men vad som händer med squishen vet jag inte. Detta grundar jag på en tråd på oldskoolsuzuki.info , där detta diskuterats. Där sägs att i en 1127-motor får man 7,8:1 i komp med Hayabusakolvar och original stakar. Nu satt denna motorn i en GSX-F, men det är väl samma? Han fick tipset att stoppa i Hayabusastakar för att höja kompet lite, eftersom 7,8:1 ansågs vara i lägsta laget. De skulle vara 2,5 mm längre än de stakarna som sitter i, och då skulle han kunna använda de stakarna tillsammans med spacer och basshims för att höja kompet lite. Utan spacer skulle kompet bli alldeles för högt. Men nu är ju inte allt som står på internet sant, så jag får nog ta och mäta själv på något sätt... Tips?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men vad som händer med squishen vet jag inte.

Vart också lite fundersam på squish, talade med Marklund om detta och han mena på att det funkar "lika bra eller bättre utan". Om jag inte minns fetfel så tog de bort (svarvade kolv) squishplanet på Busaknotorna som de skulle våldsamladda. Om nu det stämmer så jag inte vart kraftfullt berusad, borde det betyda att du kan glatt öka på med spacer och få dit busastakarna.

Kort fråga, ditt plenum snickra du själv va? Trattar, vart, vem fick du tag på dem?

Tjo!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vart också lite fundersam på squish, talade med Marklund om detta och han mena på att det funkar "lika bra eller bättre utan". Om jag inte minns fetfel så tog de bort (svarvade kolv) squishplanet på Busaknotorna som de skulle våldsamladda. Om nu det stämmer så jag inte vart kraftfullt berusad, borde det betyda att du kan glatt öka på med spacer och få dit busastakarna.

Kort fråga, ditt plenum snickra du själv va? Trattar, vart, vem fick du tag på dem?

Tjo!


Jag köpte trattar av Marklund i dag.
Fanns hemma på hyllan !:tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top