Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Om orkar evekuera all luft till 500 hk, då vill jag med ha en sådan.....:D

Mina erfarenheter säger att det vill till, men kanske om man har 2, för skulle du ha haft det vid bänkningen av BMWm tror jag att du hade fått ett bättre bänkpapper.... hehehe...

Det brukar bli hål i dem när det är för mycket ladd..... men det är klart håller man det till ett humant tryck och går på en större snurra får man ju inte lika mycket på frästningar på spjällaxlar och sådant, men det brukar ju få baksidor med, till exempel körbarhet..... och det är ju det man vill ha.... i alla fall jag:huvet
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Där ser man! Ditt spjällhus kanske är väldigt stabilt. Jag har krökt spjällen alla gångerna, och axeln har klarat sig. Jepp, jag har 4 små, en i varje förgasare. De är ganska tunna... Nog inte gjorda för överladdning från början :rolleyes: Hmmm, jag vill ha din bil :)

Aha, såpass! Men blir det inte lite hög tomgång då? :D
Hehe och jag vill ha din hoj :yoparty Fast jag vill ha min bil också hmm..
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Om orkar evekuera all luft till 500 hk, då vill jag med ha en sådan.....:D

Mina erfarenheter säger att det vill till, men kanske om man har 2, för skulle du ha haft det vid bänkningen av BMWm tror jag att du hade fått ett bättre bänkpapper.... hehehe...

Det brukar bli hål i dem när det är för mycket ladd..... men det är klart håller man det till ett humant tryck och går på en större snurra får man ju inte lika mycket på frästningar på spjällaxlar och sådant, men det brukar ju få baksidor med, till exempel körbarhet..... och det är ju det man vill ha.... i alla fall jag:huvet

Min är nog fortfarande hel :) Laddar ju bara 1,3. Men men sätter nog dit en till i vinter bara för att.
Detta tycker iaf jag är helt ok register :)
Oj..blev lite OT nu kanske men :näsblod
 

Bifogat

  • DSC00117.JPG
    DSC00117.JPG
    117.8 KB · Visningar: 257

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Aha, såpass! Men blir det inte lite hög tomgång då? :D
Hehe och jag vill ha din hoj :yoparty Fast jag vill ha min bil också hmm..

Hehe, jo, tomgången blir lite hög. Dessutom spottar den och fräser ur alla hål eftersom den blir jävligt osynkad när den kröker de olika spjällen olika mycket... :rolleyes: Går något ojämnt.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hehe, jo, tomgången blir lite hög. Dessutom spottar den och fräser ur alla hål eftersom den blir jävligt osynkad när den kröker de olika spjällen olika mycket... :rolleyes: Går något ojämnt.

först vill jag säga tack för pm:et.
vad blir det för bypass då, dubbelmontage bosch eller något annat stort och blankt med italienska namn:va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
först vill jag säga tack för pm:et.
vad blir det för bypass då, dubbelmontage bosch eller något annat stort och blankt med italienska namn:va

Vet inte riktigt vad det blir... vill helst slippa dubbelmontage pga. platsbrist, så en stor blank grunka med tratt borde det bli :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu har jag varit en sväng i garaget. Ska dit igen imorgon och jävlas vidare med motorn. Idag skruvade jag isär det mesta. Blocket är delat, växellådan är ur, vevaxeln är ur, samt en jäkla massa annat. När jag skulle dela den i andra ändan (topp och cylinderrad) så sitter det som berget! :huvet Skit också... höll på en timme med att bara försöka dra isär den där, men det sket sig. För mycket packningsklister kanske :rolleyes: Får ta nya tag imorgon! Där är inte fler bultar än de jag skruvat bort. Det ska räcka med muttrarna till de 12 dragstängerna och den ensamma M6:an i framkant. Thats it! Så har jag delat den innan utan problem. Likförbannat går det inte, jag har dragit av två bitar av kylflänsarna och försökt knacka in en kniv i skarven, men det har inte rört sig alls. Kniven gick sönder... kass. Tips någon? :) Bergborr, laser, atombomb eller slägga? Jag har körd med Loctites packningsklister (sprayburk), och gjorde tabben att klistra toppackningen också. Stålpackning. Men det ska fan gå! Iofs är det ganska stora ytor som klistrats, men ändå...
Imorgon har jag nog hjälp i garaget av Silverryggen, och han gillar släggor :tummenupp
 

Bifogat

  • 10 (Medium).JPG
    10 (Medium).JPG
    81.8 KB · Visningar: 198
  • 6 (Medium).JPG
    6 (Medium).JPG
    96.1 KB · Visningar: 230

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En sån här? Den funkar finfint + att den låter bra, och det vet du ju vilka som gillar..... :)

Jajjemän! :tummenupp 34 mm anslutning vill jag ha.

Jag lastar 5-kg:s Hultaforsen och yxan i bilen...
Funkar inte det får det bli pentyl-stubin :D

Hehe, finemang! Pentylstubin är bra att ha :D Jag slår en signal när jag vaknat. Tänkte nog sticka dit runt kl. 10. Har du tid då?
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nu har jag varit en sväng i garaget. Ska dit igen imorgon och jävlas vidare med motorn. Idag skruvade jag isär det mesta. Blocket är delat, växellådan är ur, vevaxeln är ur, samt en jäkla massa annat. När jag skulle dela den i andra ändan (topp och cylinderrad) så sitter det som berget! :huvet Skit också... höll på en timme med att bara försöka dra isär den där, men det sket sig. För mycket packningsklister kanske :rolleyes: Får ta nya tag imorgon! Där är inte fler bultar än de jag skruvat bort. Det ska räcka med muttrarna till de 12 dragstängerna och den ensamma M6:an i framkant. Thats it! Så har jag delat den innan utan problem. Likförbannat går det inte, jag har dragit av två bitar av kylflänsarna och försökt knacka in en kniv i skarven, men det har inte rört sig alls. Kniven gick sönder... kass. Tips någon? :) Bergborr, laser, atombomb eller slägga? Jag har körd med Loctites packningsklister (sprayburk), och gjorde tabben att klistra toppackningen också. Stålpackning. Men det ska fan gå! Iofs är det ganska stora ytor som klistrats, men ändå...
Imorgon har jag nog hjälp i garaget av Silverryggen, och han gillar släggor :tummenupp

Inte för att det har någon betydelse för hur hårt grejerna sitter ihop, men.. Varför börja med att dela blocket innan topp och cyl?
Det är ju lite lättare att hantera om allt sitter ihop tycker jag iaf
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Nu har jag varit en sväng i garaget. Ska dit igen imorgon och jävlas vidare med motorn. Idag skruvade jag isär det mesta. Blocket är delat, växellådan är ur, vevaxeln är ur, samt en jäkla massa annat. När jag skulle dela den i andra ändan (topp och cylinderrad) så sitter det som berget! :huvet Skit också... höll på en timme med att bara försöka dra isär den där, men det sket sig. För mycket packningsklister kanske :rolleyes: Får ta nya tag imorgon! Där är inte fler bultar än de jag skruvat bort. Det ska räcka med muttrarna till de 12 dragstängerna och den ensamma M6:an i framkant. Thats it! Så har jag delat den innan utan problem. Likförbannat går det inte, jag har dragit av två bitar av kylflänsarna och försökt knacka in en kniv i skarven, men det har inte rört sig alls. Kniven gick sönder... kass. Tips någon? :) Bergborr, laser, atombomb eller slägga? Jag har körd med Loctites packningsklister (sprayburk), och gjorde tabben att klistra toppackningen också. Stålpackning. Men det ska fan gå! Iofs är det ganska stora ytor som klistrats, men ändå...
Imorgon har jag nog hjälp i garaget av Silverryggen, och han gillar släggor :tummenupp

jamendu, vilken fart han har då:tummenupp
en fråga från kön, har du byggt ett spec verktyg för koplingen eller lossar du 50mm:arn i tryckplattan med en muttersnurra:va
jag fastnade lite där. Eller vänta lite nu du har bultat och ingen diafragmafjäder kanske.
när jag drog isär min burk där så satt den också utav f-n, kanske inte så hårt som din men då visade det sig att det var packat med skiiiiit i hålen längre ner (?!) så bultarna backade aldrig ur. vet inte hur problematiskt det är med APE bultarna som nästan är jämntjocka hela vägen men:rolleyes:

En sån här? Den funkar finfint + att den låter bra, och det vet du ju vilka som gillar..... :)

nämen titta farbror Jonas:yoparty
vet inte om jag fick svar från dig förut men har du tänkt göra något revolutionerande med moppen i vinter du med:va :tummenupp
fick du ordning på allt till slut eller??
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Nu har jag varit en sväng i garaget. Ska dit igen imorgon och jävlas vidare med motorn. Idag skruvade jag isär det mesta. Blocket är delat, växellådan är ur, vevaxeln är ur, samt en jäkla massa annat. När jag skulle dela den i andra ändan (topp och cylinderrad) så sitter det som berget! :huvet Skit också... höll på en timme med att bara försöka dra isär den där, men det sket sig. För mycket packningsklister kanske :rolleyes: Får ta nya tag imorgon! Där är inte fler bultar än de jag skruvat bort. Det ska räcka med muttrarna till de 12 dragstängerna och den ensamma M6:an i framkant. Thats it! Så har jag delat den innan utan problem. Likförbannat går det inte, jag har dragit av två bitar av kylflänsarna och försökt knacka in en kniv i skarven, men det har inte rört sig alls. Kniven gick sönder... kass. Tips någon? :) Bergborr, laser, atombomb eller slägga? Jag har körd med Loctites packningsklister (sprayburk), och gjorde tabben att klistra toppackningen också. Stålpackning. Men det ska fan gå! Iofs är det ganska stora ytor som klistrats, men ändå...
Imorgon har jag nog hjälp i garaget av Silverryggen, och han gillar släggor :tummenupp

Tjena! Om du inte vill ha promblem att dela cylinder/topp,köp kopparpackningsspray av marklund,lätt att dela på & Lätt att torka bort med aceton & håller tätt.Ska själv uppgradera turbo m.m. i vinter lycka till med bygget/Wachen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Inte för att det har någon betydelse för hur hårt grejerna sitter ihop, men.. Varför börja med att dela blocket innan topp och cyl?
Det är ju lite lättare att hantera om allt sitter ihop tycker jag iaf

Jag började i den änden eftersom jag inte har motorstativ och jag vill inte lägga motorn uppochner med dragstängerna rakt ner i asfalten när jag ska dela blocket. Jag kan ju plocka av topp, cylinder, dragstänger och kolvar först, men lägger jag den uppochner då så har jag vevstakarna ner i backen istället. Så därför blev det som det blev!

jamendu, vilken fart han har då:tummenupp
en fråga från kön, har du byggt ett spec verktyg för koplingen eller lossar du 50mm:arn i tryckplattan med en muttersnurra:va
jag fastnade lite där. Eller vänta lite nu du har bultat och ingen diafragmafjäder kanske.
när jag drog isär min burk där så satt den också utav f-n, kanske inte så hårt som din men då visade det sig att det var packat med skiiiiit i hålen längre ner (?!) så bultarna backade aldrig ur. vet inte hur problematiskt det är med APE bultarna som nästan är jämntjocka hela vägen men:rolleyes:

Jag har en sådan som ses på bilden nedan. Iofs Silverryggens verkyg, men jag har en likadan. Funkar kanon! Ingen mutterpicka här inte, bara hylsa och lång hävstång.
Med APE-bultarna borde det inte vara några problem. De är jämntjocka hela vägen... menmen, skam den som ger sig!
 

Bifogat

  • VERKTYGmod.JPG
    VERKTYGmod.JPG
    123.5 KB · Visningar: 196
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tjena! Om du inte vill ha promblem att dela cylinder/topp,köp kopparpackningsspray av marklund,lätt att dela på & Lätt att torka bort med aceton & håller tätt.Ska själv uppgradera turbo m.m. i vinter lycka till med bygget/Wachen.

Hmm, det ska jag nog ta och prova istället för Loctites spray. Tackar för tipset! Jaså, uppgraderingar? Vad blir det då?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag började i den änden eftersom jag inte har motorstativ och jag vill inte lägga motorn uppochner med dragstängerna rakt ner i asfalten när jag ska dela blocket. Jag kan ju plocka av topp, cylinder, dragstänger och kolvar först, men lägger jag den uppochner då så har jag vevstakarna ner i backen istället. Så därför blev det som det blev!


!

Ha ha ha ha det där var faktiskt komiskt:D :D :D

Ja jag fattar.. fast du kommer ju att skruva lite mer gammelgixxer så att bygga ett motorstativ kan vara väl investerad tid..
Jag menar vinterns uppgraderingar kommer ju inte direkt att vara livslängds höjande:D
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Hmm, det ska jag nog ta och prova istället för Loctites spray. Tackar för tipset! Jaså, uppgraderingar? Vad blir det då?
Jag kan lova dej att du blir nöjd med kopparsprayen,du kan använda din flerlagers stålpackning många gånger om igen,tvätta bara noga med aceton.Mina uppgraderingar kommer att bestå i att byta ut k 24 an mot ett större agg,blir nog en k26/27,hybrid,ska kolla med nlr christer vad han kan erbjuda,nytt grenrör som kommer att medföra oljepump till returen,ev större wg./Wachen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ha ha ha ha det där var faktiskt komiskt:D :D :D

Ja jag fattar.. fast du kommer ju att skruva lite mer gammelgixxer så att bygga ett motorstativ kan vara väl investerad tid..
Jag menar vinterns uppgraderingar kommer ju inte direkt att vara livslängds höjande:D

:D Ja, jag skulle kanske ta och snida ihop en sådan... känns som detta inte är sista gången jag klyver motorn.

Jag kan lova dej att du blir nöjd med kopparsprayen,du kan använda din flerlagers stålpackning många gånger om igen,tvätta bara noga med aceton.Mina uppgraderingar kommer att bestå i att byta ut k 24 an mot ett större agg,blir nog en k26/27,hybrid,ska kolla med nlr christer vad han kan erbjuda,nytt grenrör som kommer att medföra oljepump till returen,ev större wg./Wachen.

Tackar för tipsen. Din uppgradering låter trevlig :) Byggartråd kanske?
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är jag hemkommen från garaget! Det var inte packningsklistret som höll ihop motorn... Kopparbrickorna under dragstängernas muttrar hade blivit så deformerade att hålen hade blivit för små så brickorna klämde runt dragstängerna. Men hammare och skruvmejsel funkar till det mesta :) Gissa vems förslag det var. Han finns på bild nedan. Herr Silverryggen, vem annars :D Men släggan stannade hemma... På bilderna nedan ser ni hur min motor ser ut i byggsats! Nu ska blocket fräsas upp och de nya grejorna ska på.
 

Bifogat

  • 12 (Medium).JPG
    12 (Medium).JPG
    59.8 KB · Visningar: 181
  • 14 (Medium).JPG
    14 (Medium).JPG
    43.7 KB · Visningar: 159
  • 16 (Medium).JPG
    16 (Medium).JPG
    32.6 KB · Visningar: 117

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag har en sådan som ses på bilden nedan. Iofs Silverryggens verkyg, men jag har en likadan. Funkar kanon! Ingen mutterpicka här inte, bara hylsa och lång hävstång.
Med APE-bultarna borde det inte vara några problem. De är jämntjocka hela vägen... menmen, skam den som ger sig!

Ja, det var precis en sådan jag tänkte på och då har du alltså en sådan.
Får ta och bygga mig en likadan där då:tummenupp

Såg att Silverryggen hade fått hjälp av en vän att hålla i kopplingen då den skulle bort. Du kanske också skall bjuda över "Slotts guld" så du får lite hjälp med toppen där:D :D
Bjuder man in ett par tre så fixar det sig plättlätt tror jag.

Vad har du för toppackning till ditt nya borr, koppar eller har du köpt något av Erik?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Top