Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sämsta dieselmotorn jag ägt var den som satt i en Opel Ascona 2.0D jag hade på 80-talet. Vilken skitmotor. Jag renoverade den med kolvar från 2.3-litersdieselmotorn som satt i rekord och fick upp volymen lite. Men kamlager och kammar fortsatte att spöka. Vajermanövrerad koppling mm. Ingen påkostad konstruktion. Volvo 240 dieseln med VW 2.4-literssexan jag hade sedan var mycket bättre kvalle.

Men sedan skaffade jag min första Mercadiesel och det var som att få komma in i värmen, välbyggda bilar. Har haft en 220 115 Kompakt från 1975 samt en dito 240D Kompakt från 1974 Den sista sålda jag i bättre skick än jag köpte den. Sedan handlade jag 1995 den fullutrustade 123 300 TD från 1980 jag har nu. Den var fin när jag köpte den men jag har nu drivit upp den mint cond och kommer nog ha kvar i minst 12 år till eftersom jag bara kör nöjes och semesterresor med den på sommaren.

Jag vet faktiskt inte om det finn ngn modern bil jag skulle vara sugen på om jag vart tvungen att skaffa mig en vardagsbil. Jag går inte igång alls på nya bilar. Och många moderna personbilsdieslar är ju lika opåkostat byggda som många bensinare: ventilkåpor av plast, kamrem istället för tex kamkedja, alu-topplock som måste planas vid demontering etc.

En gammal fantasi är endera en pickis lik Teo:s eller att stoppa i en 6.2-liters Chevadieselmotor med TH400 automat med lockup i en fin Cheva Caprice som man gör iordning. Vilken komfortabel långfärds- och semestervagn det skulle bli!

/J
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Kul med dieseltråd.

Själv kör jag min audi A4 1,9 tdi med 50% villaolja och 50% begagnad hydraulolja, snittar ungeför 0,6 l milen.

Villaoljan är bottenskrapet från utskrotade källartankar (5-7kr/litern) och hydrauloljan som är begagnad tar jag från jobbet gratis..

Behöver jag säga att jag åker billigt :D

Ryker en heldel, speciellt när jag körde med trimmbox.

Vad är det för årsmodell ??
Är det PD-motor i den ?
Att jag undrar beror på att jag själv kör Passat 1.9tdi -02 och får ibland gammal villaolja, men vågar inte hälla det i bilen.
Har även planer på att börja köra på gammal frityr / palmolja som jag kan få i mängder av diverse kinakrogar & korvkiosker.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
hahaha

Har en 7.3 liters turboknackare med common rail-pump som sitter i en Ford F350 -96. Satte precis in ett sssssportluftfilter för ökat turboljud och som bonus drog hon nästan en dec mindre /milen!:tummenupp

Har du bild på MB300TD:an?

Vad skiljer din f350 mot en 250?

Börjar bli lite sugen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad skiljer din f350 mot en 250?

Börjar bli lite sugen.

cheva och dodge kör 1500,2500,3500 osv vilket är lastkapaciteten. Ford kör 150,250 350 men det är samma sak... 1/2 ton, 3/4,ton och 1, ton osv. Det som skiljer är axlar, bromsar och bladfjädrar (spiralisar fram på vissa 1500) fordarna och dodgarna kan man bara få med diesel från 2500/250 och uppåt medans cheverna har sina klendieslar i 1500:eek:rna :). Vet inte hur det är med de nyare chevorna dock.

TJÖP PICKIS!
 

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Ort
smålandsstenar (skeppshult)
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Vad är det för årsmodell ??
Är det PD-motor i den ?
Att jag undrar beror på att jag själv kör Passat 1.9tdi -02 och får ibland gammal villaolja, men vågar inte hälla det i bilen.
Har även planer på att börja köra på gammal frityr / palmolja som jag kan få i mängder av diverse kinakrogar & korvkiosker.


Jag har den äldre 1,9 tdi -97 med 110hk.
Tänkt byta upp mig men tror inte att dom modernare dieslarna tycker om mitt bränsle, blir nog att harva runt med denna ett tag till. Han verkar inte va så kräsen på bränslet direkt.

Om du har 115/130 hk-motorn så ska du nog va försiktig.

Villaoljan är nog ingen fara, men se till att filtrera den på nått vis innan du häller i den i bilen.

Eller sälja oljan till mig..

Frityrolja kan jag inte uttala mig om, men prova.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu är jag snart helt motiverad till C kort i vinter. Kollade lite priser idag, det är ju inget kul med något som går på B behörighet och en cheva fuldiesel är inget som tilltalar.

Min F350 är b-reggad :D En sjukt liten fågel har berättat att det troligtvis blir 4.5 ton på b-kort inom inte allt för länge. iveco och merca, mfl har redan 4.5 tons chassien på kommande skåpbilar. Då kommer alla trux vara b.:tummenupp
 
Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
3195771 Fasen du kan ju allt ju. Har du inget kul att berätta om international eller cummins? Chrysler äger ju cummins och har således 5.9 liters sexorna i sina dodgepickisar på samma sätt som ford har sina international 7.3:eek:r i sina truckar. Kul med stordieslar i pickisarna!

Visserligen inte mycket kul att berätta, men en bild på ett par Cumminsdieslar kan jag bidra med.

Lät otroligt härligt när man pitchade upp fort, nästan så de började sacka innan man hörde turbon börja spinna upp och gången lugna ner sig.
 

Bifogat

  • CIMG4455.jpg
    CIMG4455.jpg
    92.3 KB · Visningar: 242

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sämsta dieselmotorn jag ägt var den som satt i en Opel Ascona 2.0D jag hade på 80-talet.

En gammal fantasi är endera en pickis lik Teo:s eller att stoppa i en 6.2-liters Chevadieselmotor med TH400 automat med lockup i en fin Cheva Caprice som man gör iordning. Vilken komfortabel långfärds- och semestervagn det skulle bli!

/J
Skaffar du en cheva 6,2 så slår du opelrekordet (ordvits - patetiskt).
Otroligt sköra motorer.
Min bror skaffade en blazer diesel, emedan den enligt specifikationerna borde vara oförstörbar.
130 hk ur 6,2 liter, drivlina som borde passa en traktor, chassie i grova dimesioner som utvecklats och förfinats under lång tid.
Sicken skithög.
Först sade lådan upp sig (TH350 har jag för mig. Skall tåla sisådär 300hk).
Denna bytte vi.
Då skrotade bakaxeln.
Bytte.
Hål i motorblocket. Hur fan går det till? Bara sprack!
Skaffade begagnat och plockade ihop motorn.
Drack fortfarande både olja och kylvätska, samt blandade dessa med sig.
Skickade topparna på röntgen.
Fulla av sprickor.
Sålde av skiten till en lättlurad sate.
Allt detta hände under loppet av ett år.
När bilen såldes hade den gått 15000mil.

Vet inte om det stämmer, men jag har hört påståenden att 6,2an är en bensinare som konverterats till diesel och där för inte tål spänningarna/vibrationerna.
Jag går omvägar runt dem numera.

Kom förresten på att det gick två Oldsmobile dieslar som taxi i samhället när jag var tonåring.
Det var också skit.
Samma motor?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kom förresten på att det gick två Oldsmobile dieslar som taxi i samhället när jag var tonåring.
Det var också skit.
Samma motor?

Olds dislarna hade 350lx som inte alls höll så bra som sedemera blev 350dx, hade lite bättre toppbultar etc.

Min F350 är b-reggad :D En sjukt liten fågel har berättat att det troligtvis blir 4.5 ton på b-kort inom inte allt för länge. iveco och merca, mfl har redan 4.5 tons chassien på kommande skåpbilar. Då kommer alla trux vara b.:tummenupp

Är det år bort det handlar om?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Olds dislarna hade 350lx som inte alls höll så bra som sedemera blev 350dx, hade lite bättre toppbultar etc.

En Olds delta 88 diesel -83? har jag haft, det är ett misstag man inte gör om kan jag ju säga. Det är den moroten som föddes som bensinare.

Luktar iaf speciellt de få minuter dom går mellan haverierna är nog det bästa jag kan säga om dom...
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Först sade lådan upp sig (TH350 har jag för mig. Skall tåla sisådär 300hk).

Vet inte om det stämmer, men jag har hört påståenden att 6,2an är en bensinare som konverterats till diesel och där för inte tål spänningarna/vibrationerna.
Jag går omvägar runt dem numera.

Samma motor?

Stämmer, dieselkonvertering i princip bara genom att byta toppar. Det var (är?) mycket haverier på dom. Dock är min erfarenhet att dom håller rätt skapligt UNDER FÖRUTSÄTTNING att dom körs som en diesel av äldre modell. Dvs lugnt, försiktigt, kort sagt extrem gubbkörning. Minns inte exakt men det var nånstans mitten/slutet på 70-talet och några år framåt dom förekom.
En annan piffig detalj med de jag träffat på är att när de tillverkades höll USA på att införa det metriska systemet. Alltså är det en salig blandning mellan millimeter- och tummått överallt. Exempelvis på skruvar och muttrar. Vilket naturligtvis ställer till ett helvete för den som,i likhet med mig, sanerat tillvaron och har en verktygslåda med med enbart tumstorlekar.
Sen ändrade sig som bekant amerikanarna och gav fan i metersystemet. Numera är det tum, miles, Farenheit und so weiter som gäller.:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen ändrade sig som bekant amerikanarna och gav fan i metersystemet. Numera är det tum, miles, Farenheit und so weiter som gäller.:tummenupp

Närå, dom håller på att konvertera till det metriska systemet än.
Det är en bit kvar, men dom närmar sig tum för tum...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skaffar du en cheva 6,2 så slår du opelrekordet (ordvits - patetiskt).
Otroligt sköra motorer....
Vet inte om det stämmer, men jag har hört påståenden att 6,2an är en bensinare som konverterats till diesel och där för inte tål spänningarna/vibrationerna.
Jag går omvägar runt dem numera.

Kom förresten på att det gick två Oldsmobile dieslar som taxi i samhället när jag var tonåring.
Det var också skit.
Samma motor?

Närå. Ni har haft otur. bakaxeln och lådan är ju standardgrejer hos cheva som är helt ok.

Cheva hade tidigare en 5.7 diesel. DEN ska man akta sig för då den är som du säger converterad bensinare. 6.2:an är en fin motor, bättre än 6.5:an faktiskt. Den är iof skitslö men drar bara 1-1.1 l milen.
6.2:an har fått mycket oförtjänt skit pga 5.7:an framför allt här i sverige.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Närå. Ni har haft otur. bakaxeln och lådan är ju standardgrejer hos cheva som är helt ok.

Cheva hade tidigare en 5.7 diesel. DEN ska man akta sig för då den är som du säger converterad bensinare. 6.2:an är en fin motor, bättre än 6.5:an faktiskt. Den är iof skitslö men drar bara 1-1.1 l milen.
6.2:an har fått mycket oförtjänt skit pga 5.7:an framför allt här i sverige.

Javisst, nu har vi det metriska systemet igen. Det var 350:n som dieselkonverterades, vad det nu blir i liter. Nån duktig får räkna ut det. De andra motorerna ska vara sjyssta.

Närå, dom håller på att konvertera till det metriska systemet än.
Det är en bit kvar, men dom närmar sig tum för tum...

Hihihi, "goes metric inch by inch!"
Jo, stämmer, men britterna slår dom faktiskt. Numera är det ju inte en halvtum i England, det är 12,7.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Min F350 är b-reggad :D En sjukt liten fågel har berättat att det troligtvis blir 4.5 ton på b-kort inom inte allt för länge. iveco och merca, mfl har redan 4.5 tons chassien på kommande skåpbilar. Då kommer alla trux vara b.:tummenupp

Jag hörde 4250kg samma som ska bli tillåtet för bil och släp på B-kort.

Jag hade en Cheva c-10 av 84 års modell med 6,2 och den renoverade vi motorn på, fast då hade den gått 42000 mil! Jag bytade bakaxel också, när aveln som håller diffdreven lossnar och sakta jobbar sig ur diffen så blir det spektakulärt när den går imot bakaxelhuset i 125kmh. Det blev riktigt långa spår av det...
Nu åker jag cheva 6,5td som går bättre men inte är riktigt lika driftssäker.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att du blandar ihop 6.2:an med GM:s 5.7-litersdiesel vilken som bekant även satt i Olds Delta 88, Cutlass mfl. Den är en skitmotor och är baserad på 350-bensinaren. Vev- och ramlager är inte bredare än på bensinare och den gick ju inte så bra... :hihi

Efter denna erfarenhet så fick Cheva hjälp av bla Detroit Diesel att konstruera 6.2:an. Den motorn har rätt stora marginaler och tål rätt mycket. Finns bla i marinversion i såväl kompressor- samt turboversion.

Men visst, det är en idag rätt gammalmodig motor med virvelkammartoppar och platta kolvar

/J

Edit: Oj, nu såg jag att fler redan svarat samma sak.

Skaffar du en cheva 6,2 så slår du opelrekordet (ordvits - patetiskt).
Otroligt sköra motorer.
Min bror skaffade en blazer diesel, emedan den enligt specifikationerna borde vara oförstörbar.
130 hk ur 6,2 liter, drivlina som borde passa en traktor, chassie i grova dimesioner som utvecklats och förfinats under lång tid.
Sicken skithög.
Först sade lådan upp sig (TH350 har jag för mig. Skall tåla sisådär 300hk).
Denna bytte vi.
Då skrotade bakaxeln.
Bytte.
Hål i motorblocket. Hur fan går det till? Bara sprack!
Skaffade begagnat och plockade ihop motorn.
Drack fortfarande både olja och kylvätska, samt blandade dessa med sig.
Skickade topparna på röntgen.
Fulla av sprickor.
Sålde av skiten till en lättlurad sate.
Allt detta hände under loppet av ett år.
När bilen såldes hade den gått 15000mil.

Vet inte om det stämmer, men jag har hört påståenden att 6,2an är en bensinare som konverterats till diesel och där för inte tål spänningarna/vibrationerna.
Jag går omvägar runt dem numera.

Kom förresten på att det gick två Oldsmobile dieslar som taxi i samhället när jag var tonåring.
Det var också skit.
Samma motor?
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Jag tror att du blandar ihop 6.2:an med GM:s 5.7-litersdiesel vilken som bekant även satt i Olds Delta 88, Cutlass mfl. Den är en skitmotor och är baserad på 350-bensinaren. Vev- och ramlager är inte bredare än på bensinare och den gick ju inte så bra... :hihi

Efter denna erfarenhet så fick Cheva hjälp av bla Detroit Diesel att konstruera 6.2:an. Den motorn har rätt stora marginaler och tål rätt mycket. Finns bla i marinversion i såväl kompressor- samt turboversion.

Men visst, det är en idag rätt gammalmodig motor med virvelkammartoppar och platta kolvar

/J

Edit: Oj, nu såg jag att fler redan svarat samma sak.

Ja som sagt, det är tur att det finns nån clever här som kan reda ut saker! Jag får skylla på min sjukdom.
(OBS: förkylning. Ingt psykiskt. Åtminstone inget diagnosticerat)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var definitivt en 6,2a.
Kommer ej ihåg årsmodell, men mitten av åttiotalet.
Skitbil.
Har haft några bensinchevor och varit nöjd.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
GM:s 5.7-litersdiesel vilken som bekant även satt i Olds Delta 88, Cutlass mfl. Den är en skitmotor och är baserad på 350-bensinaren. Vev- och ramlager är inte bredare än på bensinare och den gick ju inte så bra... :hihi

Jag hade aldrig problem med vev och ramlager: Dom klarade enkelt de fåtal kilometer åt gången som topparna ville vara med :D
Jag hade en gång en racepreppad RD350 (ex RD-cup) som gathoj, den hade trots en flottör som hängde sig (och därmed magrade ut blandningen så pass att den smälte hål på kolven) något BÄTTRE hållbarhet än Oldsen:gnissla
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top