Yamaha FZ-tråden

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Vilken skillnad! Rekommenderas starkt!

cdd028d2208b35b2f31fe94c75574df9.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vilken skillnad! Rekommenderas starkt!

cdd028d2208b35b2f31fe94c75574df9.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Där ser man. Har inget bättre att jämföra med än de original som sitter på, men "saknar" aldrig nåt i bromsegenskaper med dom faktiskt. På bana är det kanske andra bullar..

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Där ser man. Har inget bättre att jämföra med än de original som sitter på, men "saknar" aldrig nåt i bromsegenskaper med dom faktiskt. På bana är det kanske andra bullar..

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Det är framförallt känslan i bromsen som är mycket skönare. Svårt att beskriva men det är liksom lättare att "känna" hur hårt man faktiskt bromsar. Man måste fortfarande lägga en del tryck så klart vilket jag gillar, vill man klämma upp hojen i en stoppie är det mycket enklare och skönare nu. :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Simon92

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Borås
Hoj
SV650s -04
Tjenare!
Råkade göra en riktigt dum grej när jag skulle rulla ut hojen från garaget :(
17842272_10211548193156364_397324973_n.jpg
Gjorde en klassisk tabbe och glömde av abus skivbromslåset när jag backade ut hojen ur garaget.
Vart kan man beställa en ny framskärm?
Hojen är en fz1 2009
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tycker att fotpinnarna på FZ8 känns klumpiga. Finns det nån som kan tipsa om ett par som är mer likt R1'ans fotpinnar, alltså lite mer rejsiga och smidiga. Det känns som att ha fötterna på 2 svampar typ.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag tycker att fotpinnarna på FZ8 känns klumpiga. Finns det nån som kan tipsa om ett par som är mer likt R1'ans fotpinnar, alltså lite mer rejsiga och smidiga. Det känns som att ha fötterna på 2 svampar typ.
Kolla på fz6 ans fotpinnar. Fortfarande gymmi med ser bättre ut.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Magners

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Solna
Hoj
YAMAHA FZ6-S ABS 2006
Hej!

Är helt färsk i detta forum och som hojåkare. (kör upp den 9/5) ¨

Jag har dock i dagarna köpt min första hoj, en Yamaha FZ6-S från 2006.
Jäkligt fint skick och så sugen på dra ut på vägarna.

Men innan körkortet är i hamn så vill jag fixa lite på den, första som ska bytas är bakdäcket som har en 1.5mm kvar, jag känner att jag vill nya grejer på direkt!
Sen tänkte jag byta olja och filter så det är tipptopp tills min säsong börjar.

Det tredje jag tänkte fixa och behöver lite stöttning i är krashpuckar, känns som en bra trygghet nu som nybörjare och en billig "försäkring" för att inte totalkvadda om man skulle råka lägga hojjen. Några bra tips behövs dock. Räcker det med kuddar på ramen eller ska man köra fler? vilka typer är bäst? finns ju en uppsjö av olika och vill ha några som man kan lita på om olyckan kan vara framme.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hej!

Är helt färsk i detta forum och som hojåkare. (kör upp den 9/5) ¨

Jag har dock i dagarna köpt min första hoj, en Yamaha FZ6-S från 2006.
Jäkligt fint skick och så sugen på dra ut på vägarna.

Men innan körkortet är i hamn så vill jag fixa lite på den, första som ska bytas är bakdäcket som har en 1.5mm kvar, jag känner att jag vill nya grejer på direkt!
Sen tänkte jag byta olja och filter så det är tipptopp tills min säsong börjar.

Det tredje jag tänkte fixa och behöver lite stöttning i är krashpuckar, känns som en bra trygghet nu som nybörjare och en billig "försäkring" för att inte totalkvadda om man skulle råka lägga hojjen. Några bra tips behövs dock. Räcker det med kuddar på ramen eller ska man köra fler? vilka typer är bäst? finns ju en uppsjö av olika och vill ha några som man kan lita på om olyckan kan vara framme.
Skaffa motorkåpa och generator kåpa, de brukar ta i. Rampuckar funkar bra. Olja och filter på 24mx. E det en 100 hästars eller 70? Det ska finnas en spärr på gasvajern om jag inte har fel, tar du bort den så får du mer effekt. Sen hade jag nog drevat ner den ett snäpp så den inte känns lika trött på låga varv. Typ öka 2 taggar på bakdrevet

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Skaffa motorkåpa och generator kåpa, de brukar ta i. Rampuckar funkar bra. Olja och filter på 24mx. E det en 100 hästars eller 70? Det ska finnas en spärr på gasvajern om jag inte har fel, tar du bort den så får du mer effekt. Sen hade jag nog drevat ner den ett snäpp så den inte känns lika trött på låga varv. Typ öka 2 taggar på bakdrevet

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Som ny hojåkare ska han nog inte börja med trimma :D

Magners, gör det du vill med din pärla. Lär dig köra hoj i många lugna fina mil och öka sakta. Sen tar du en kurs med SMC eller nått. :)
 

Magners

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Solna
Hoj
YAMAHA FZ6-S ABS 2006
Tack för tipsen. Jag har viss erfarenhet efter mycket crossåkande och inom försvaret där jag har militärt mc-kort.

Men självklart är det annorlunda i trafik än i skogen där man mest ska öva på hoppa av motorcykeln i farten etc ????????
SMC har jag precis gått med i!

Krashpuckar dock.. någon med några tips på vart man kan hitta bra till bra pris?
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för tipsen. Jag har viss erfarenhet efter mycket crossåkande och inom försvaret där jag har militärt mc-kort.

Men självklart är det annorlunda i trafik än i skogen där man mest ska öva på hoppa av motorcykeln i farten etc ????????
SMC har jag precis gått med i!

Krashpuckar dock.. någon med några tips på vart man kan hitta bra till bra pris?
EBay..

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

jk44

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2017
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej!
Någon som har koll på vad 2000 mila servicen kostar på en 08a? Stora servicen är först vid 4000 mil om jag förstått det rätt?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hej!
Någon som har koll på vad 2000 mila servicen kostar på en 08a? Stora servicen är först vid 4000 mil om jag förstått det rätt?
Pratar du fz1?
Fz1:s 2000-mila gav jag 3200kr för vill jag minnas. Ingår ju tändstiftsbyte i den. Sen hade jag ett par andra saker i det priset med såsom drevbyte.
Servicekostnader verkar dock kunna skilja enormt beroende var det är gjort. Mitt pris tycker jag var högst rimligt.

Ventilkontroll är vid 4000 mil sen, "stor" service

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Servicekostnader verkar kunna skilja något enormt. Jag lämnade in min förra fz1 på 1000-mila. Kostade 3800 och då byttes bara olja och filter. Höll på att smälla av. Nu kör jag en äldre fz1 och skulle aldrig någonsin lämna in den på service igen. Finns ingen idé på en äldre hoj att lämna in för service. Man tjänar inget på det vid försäljning iaf.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Ber om ursäkt för min dumma fråga men hur får man av sadeln på en fz1 2009? :va

Finns inga dumma frågor :) Passagerarsadeln får du bort genom att stoppa in nyckeln och vrida om på vänster sida av hojen. Under den sadeln finns det sedan en "spak" längst fram som du drar åt sidan vilket gör att du kan ta loss den främre sadeln med.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Om låset inte vill gå upp lätt så tryck ner passagerarsitsen med den ena handen samtidigt som du vrider på nyckeln med den andra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top