TL-tråden - v2 !

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Luftat enligt alla regler nu.
ImageUploadedByTapatalk1403034755.064667.jpgImageUploadedByTapatalk1403034767.861110.jpg
Sista cm nyper den å blir stum, inget luft svampigt svaj eller nått. :/ sätter man på gasrullen och handtaget behöver man inte vara speciellt stark för att nypa in den mot handtaget om man vill??
 

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
Hjälp! Någon som vet varför min tls läcker bensin varje gång jag tankar fullt? kommer ut från överfyllnadsröret under tanken. Har ingen slang där heller bara en rörstump, ska det va det?
Jag antar att något rör är trasigt där inne men går det att plugga igen tro?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fick en obehaglig överraskning på Rudskogen igår, på ena rakan i fullgas så hosta motorn till, alltså tappa helt gasen och lika plötsligt fick den fart igen. Tacka gudarna att det inte skedde i fullt nedlägg... Hur som så körde jag lite försiktigt igenom kurvorna fram till nästa raka och kände på gasen några ggr med bludder som följd, svängde av banan och bröt. Ute i depån sen försökte jag starta hojen men den betedde sig precis som om det vore soppatorsk och ganska snabbt gick den inte alls att starta.

Jag började skruva av lite för att kunna vinkla upp tanken men filtret sitter ju i tanken så det var inte mkt att göra tänkte jag och gick iväg och surade över att jag missar 2,5 körpass. Efter ett par timmar startade hojen lika lätt som vanligt och jag varvade upp och kände på gasen och den gick hur fint som helst...

Kan det vart tändstiften? Dom har gått ganska långt över serviceintervall (ca 800 mil). Någon sa att dom kan strula på det viset när dom blir för varma om dom är dåliga. Självklart ska byta dessa nu men tänkte ändå se om det finns några fler teorier om problemet? Om problemet satt i bränslefiltret borde den väl inte startat och gått så fint igen eller?

Mvh
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ny renoverad nu.. Ja man får nog testa med en annan, känns inte som det kan vara så mycket annat.. Samma sak fast man har org grepp på ska tilläggas..

Innan du skruvar ner allt. Sätt ett zipp-strap på dem i "bromsat läge" över natten. Fixar "svampighet" ibland, men tror inte det löser ditt problem.
Kolla så att båda oken funkar/får tryck.
Testa även med annat huvudcylinder.

Har dy bytt några detaljer i systemet?
Dvs, passar grejerna ihopa? För liten eller för stor huvudcylinder ger udda beteende.

Fast.. det låter egentligen bara som att den tar för långt in. Fyll på med vätska och sätt systemet under tryck över natten.

Uppdaterad:
Jag har liknande bromshandtag som dig (Fast från Pazzo racing).
Strax innanför "kulan" så går jag från obromsat till stum på 2.5cm (exakt).
Stum så är det exakt 3cm mellan bromshandtaget och gas handtaget.
Jag har juster "skruven" på läge 3 räknat från höger. (dvs, max höger, och två klick till väster)


:hej
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Luftat enligt alla regler nu.
View attachment 407626View attachment 407627
Sista cm nyper den å blir stum, inget luft svampigt svaj eller nått. :/ sätter man på gasrullen och handtaget behöver man inte vara speciellt stark för att nypa in den mot handtaget om man vill??

Blir det skillnad om du trycker in handtaget snabbt eller långsamt? Är huvudcylinder sliten brukar det bromsa bra initialt om man pressar snabbt, och sedan går det långsamt att pressa ihop den mer.

Men det låter som det går åt mycket vätska för att få fram kolvarna, kolla om de ligger långt ifrån skivorna i viloläge. Om du av någon anledning fått lite undertryck i behållaren, så kan kolvarna sugas tillbaka mer än nödvändigt, eller så levererar huvudcylindern för lite flöde. Är det orginalok eller är det bytt?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fick en obehaglig överraskning på Rudskogen igår, på ena rakan i fullgas så hosta motorn till, alltså tappa helt gasen och lika plötsligt fick den fart igen. Tacka gudarna att det inte skedde i fullt nedlägg... Hur som så körde jag lite försiktigt igenom kurvorna fram till nästa raka och kände på gasen några ggr med bludder som följd, svängde av banan och bröt. Ute i depån sen försökte jag starta hojen men den betedde sig precis som om det vore soppatorsk och ganska snabbt gick den inte alls att starta.


Jag började skruva av lite för att kunna vinkla upp tanken men filtret sitter ju i tanken så det var inte mkt att göra tänkte jag och gick iväg och surade över att jag missar 2,5 körpass. Efter ett par timmar startade hojen lika lätt som vanligt och jag varvade upp och kände på gasen och den gick hur fint som helst...

Kan det vart tändstiften? Dom har gått ganska långt över serviceintervall (ca 800 mil). Någon sa att dom kan strula på det viset när dom blir för varma om dom är dåliga. Självklart ska byta dessa nu men tänkte ändå se om det finns några fler teorier om problemet? Om problemet satt i bränslefiltret borde den väl inte startat och gått så fint igen eller?

Mvh

Om filtret satt igen lite grann, kan det bli så att det inte släpper igenom soppa i den takt som motorn behöver. Sen när den stått ett tag så har det hunnet fyllas på, och allt verkar frid o fröjd igen, tills nästa hårda pass när motorn behöver lite mer soppa än vanligt.

Tycker inte den symptomen låter som tändstiften, när jag har haft problem med tändstift har de aldrig blivet bra igen.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men det borde väl visa sig rätt så snabbt? Några repor fullgas rakt fram? Är jätteosugen på att börja rota i tanken :3freak

Men hur gör man? Slangar tanken, vinklar upp den, handduk över hojen å lossar skiten å byter? Eller rengör man? Behlvs ny packning?

Mvh
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men det borde väl visa sig rätt så snabbt? Några repor fullgas rakt fram? Är jätteosugen på att börja rota i tanken :3freak

Men hur gör man? Slangar tanken, vinklar upp den, handduk över hojen å lossar skiten å byter? Eller rengör man? Behlvs ny packning?

Mvh

Om du lossar bränslepumps tjofset som sitter på undersidan a tanken.
Det är ett känd svag konstruktion där. Det är lätt att det börjar läcka om man spänner fel.
Har för mig det är 12 skruvar eller nått, och det måste spännas lugnt och jämnt (typ, varannan skruv lätt, och kör runt varvet ett par gånger tills rätt moment är på alla skruvarna).

Har faktiskt aldrig gjort det själv, så kan inte komma med små tipps, men kommer ihåg att det var många som hade läckande tankar förr pg fel(?) hanterade momentdragning.
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Innan du skruvar ner allt. Sätt ett zipp-strap på dem i "bromsat läge" över natten. Fixar "svampighet" ibland, men tror inte det löser ditt problem.
Kolla så att båda oken funkar/får tryck.
Testa även med annat huvudcylinder.

Har dy bytt några detaljer i systemet?
Dvs, passar grejerna ihopa? För liten eller för stor huvudcylinder ger udda beteende.

Fast.. det låter egentligen bara som att den tar för långt in. Fyll på med vätska och sätt systemet under tryck över natten.

Uppdaterad:
Jag har liknande bromshandtag som dig (Fast från Pazzo racing).
Strax innanför "kulan" så går jag från obromsat till stum på 2.5cm (exakt).
Stum så är det exakt 3cm mellan bromshandtaget och gas handtaget.
Jag har juster "skruven" på läge 3 räknat från höger. (dvs, max höger, och två klick till väster)


:hej

Jag satte den under tryck över ett dygn och då blev det lite bättre :) inte kanon men bättre.. Allt är original förutom handtagen. Men har testat med org handtag med. Huvudcylindern såg fin ut när jag hade isär och renoverade den. Tror jag får nöja mig så här så länge.. Tanken framöver är ju ändå att byta fram gaffel och ok, åkte med bromsen så förra året så det ska väl gå ett tag till.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad blir bättre om man "moddar" luftburen ?
Finns det några nackdelar? ( man slipper iallafall några slangar)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Provkörde en ZX12R idag. Tänkte faktiskt köpt den, fixat pengar och allt.
Men... Jag är nog inte kompatibel med rad4:eek:r...
Man ska ju inte prata illa om andras flickvänner.. men skit vad tråkig den var... Testade ändå att dra järnet, från långsamt till väldigt fort på motorvägen. Och, jo, rätt gött, och adrenalinkick, men inte kärlek. :(
Ubersnabb, japp, bättre chassie än TL, japp, bättre sittställning, japp, men den talade inte till mitt hjärta helt enkelt.
Ska nog inte beskylla ZX12R'n för det, det är nog helt enkelt rad4:a (aka symaskin) karaktären på motorn.

Hade köpte den ändå, för skulle bara ge 15 i mellan.
Men... :rofl bästa försäkringen var typ 10k hel/hel... 7k mer än Tillern. Faktiskt... mer än jag betalar för alla mina hojar... :näsblod
Så, en så dyr i drift hoj kan man ju inte köpa "bara för att det kan vara bra att ha en touring hoj"...

Så, tillbaka till ruta 1, och leta vidare.

:(
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Provkörde en ZX12R idag. Tänkte faktiskt köpt den, fixat pengar och allt.
Men... Jag är nog inte kompatibel med rad4:eek:r...
Man ska ju inte prata illa om andras flickvänner.. men skit vad tråkig den var... Testade ändå att dra järnet, från långsamt till väldigt fort på motorvägen. Och, jo, rätt gött, och adrenalinkick, men inte kärlek. :(
Ubersnabb, japp, bättre chassie än TL, japp, bättre sittställning, japp, men den talade inte till mitt hjärta helt enkelt.
Ska nog inte beskylla ZX12R'n för det, det är nog helt enkelt rad4:a (aka symaskin) karaktären på motorn.

Hade köpte den ändå, för skulle bara ge 15 i mellan.
Men... :rofl bästa försäkringen var typ 10k hel/hel... 7k mer än Tillern. Faktiskt... mer än jag betalar för alla mina hojar... :näsblod
Så, en så dyr i drift hoj kan man ju inte köpa "bara för att det kan vara bra att ha en touring hoj"...

Så, tillbaka till ruta 1, och leta vidare.

:(

Va? Ska du byta TL'n mot en touringhoj för det "kan va bra att ha"? :7peta:fyllisar

ZX12.. ja "snabba finnen" här har ju kört sin polares och beskriver den som en stor elmotor, totalt karaktärslös.

Fast det finns balla fyror också, min B12'a har en jävla själ och sång... för att vara en rad4 :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Provkörde en ZX12R idag. Tänkte faktiskt köpt den, fixat pengar och allt.
Men... Jag är nog inte kompatibel med rad4:eek:r...
Man ska ju inte prata illa om andras flickvänner.. men skit vad tråkig den var... Testade ändå att dra järnet, från långsamt till väldigt fort på motorvägen. Och, jo, rätt gött, och adrenalinkick, men inte kärlek. :(
Ubersnabb, japp, bättre chassie än TL, japp, bättre sittställning, japp, men den talade inte till mitt hjärta helt enkelt.
Ska nog inte beskylla ZX12R'n för det, det är nog helt enkelt rad4:a (aka symaskin) karaktären på motorn.

Hade köpte den ändå, för skulle bara ge 15 i mellan.
Men... :rofl bästa försäkringen var typ 10k hel/hel... 7k mer än Tillern. Faktiskt... mer än jag betalar för alla mina hojar... :näsblod
Så, en så dyr i drift hoj kan man ju inte köpa "bara för att det kan vara bra att ha en touring hoj"...

Så, tillbaka till ruta 1, och leta vidare.

:(


ärligt talat fattar inte jag vad ni menar när radfyror e tråkiga... de e ju helt tvärtom.. en v-tvin, skakar, vibrerar å sen när man vill dra på lite till, ja då e det redan rödmarkering... kasst... bara ljudet som e ball med det hör man ju inte när man börnar 200+. samma med en 3a, jag jämför den med en elmotor. den drar redan från låga varv men man får aldrig nån ketchup effekt som i en radfyra, där när klippet väl kommer så känns det som att man går in i warp drive å hojjen blir hysterik, som en vild häst elelr katt... fattar inte hur folk som tycker en 4a e tråkig resonerer eg...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Va? Ska du byta TL'n mot en touringhoj för det "kan va bra att ha"? :7peta:fyllisar

ZX12.. ja "snabba finnen" här har ju kört sin polares och beskriver den som en stor elmotor, totalt karaktärslös.

Fast det finns balla fyror också, min B12'a har en jävla själ och sång... för att vara en rad4 :)

hehe, nä, ska byta XR'n till något som är mer användbart.
Tillern är inte till salu. :)

De hade precis fått in en GSX1400, med massa godis på. Funderade på att prova den, men utan kåpor och så vet jag inte om den klassar in på det jag vill använda den till. :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tacka vet jag en rak sexa i så fall...

Har faktiskt letat efter en gammal CBX1000. :tummenupp
Men, mest som en projekthoj, och inte som daglig pendlar & semester touringhoj.

Polaren har en BMW 1600GT. Det är till den jag försöker skaffa en lillasyster... :hihi Så att vi kan dra i väg på en Europa turné. Men jag har inte behovet av 10000liters packväskor, stereo, etc etc etc (den har allt, typ...). :hej
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top