Vägar vid uppkörning på Tullinge

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Då kör vi samma dag...
Skulle aldrig läst denna tråden, nu har jag sovit riktigt dåligt de senaste nätterna. Men det går nog bra :)
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Kan bara drömma om att få denna rutt på min uppkörning. Hoppas denna markus blir min körförrättare :)

Avklarat på Tullinge 14/5-2012, med en kille som hette Marcus från Vägverket (VV). Han var riktigt trevlig och gav ett lugnande intryck. Flöt på bra inga omtag på obligatoriska moment.

Fick köra ut vid Pålmalmsvägen (50kmh) och höger ned mot Bulten och vända direkt efter S-kurvan som ligger typ 500m söderut från VV. Där ligger ett stall på vänstersida, svängde in där och vände. Åker tillbaka mot VV och men blir dirigerad in vänster i s-kurvan till Lida (50kmh gäller även på denna) . Strax innan vi är framme vid Lida vill han att jag skall vända, fortsätter de sista 800m fram till Lida och vänder på parkering vid friluftsområdet. Kör sen tillbaka på samma väg och kommer fram till stora vägen igen. Där tar vi vänster körriktning mot VV igen, passerade VV, (strax därefter ny hastighet 70kmh), fortsatte norrut typ 1,5km (ny hastighet 50kmh) och in vänster in på mindre väg (Kronoparksvägen) som ligger precis vid en annan s-kurva (Höll kolla på mötande lasbilar och gav dem utrymme att skära in i mitt körfält medan jag väntade på att svänga, obs hade fritt bakåt) Åkte vidare riktning västerut på Kronoparksvägen (50kmh), norr om flygfältet. Kommer till t-korsning vid (notera cykelbanorna som går parallellt med) Rullstensvägen och åker där där vänster. Kommer fram till rondellen och åker höger in på Flotiljvägen (avsmalnande körfält med företräde för mötande trafik.) Snurra sen länge i villaområdet blandad hastighet 30kmh på ALLA små vägar och 50kmh på "större vägar" som även hade huvudledskylt. Hamnade tillslut på Bernströmsvägen i riktning mot Huddingvägen, kör under järvägsbron och får svänga höger på Huddingvägen, kör denna fram till korsningen vid Flotiljvägen som vi svänger höger in på (på väg tillbaka nu). Kör denna hela vägen fram till den tidigare rondellen där vi tar vänster på Rullstensvägen och sedan höger in på Kronoparksvägen (OBS kolla cykelbanorna innan vänster sväng). Kommer ut igen vid s-kurvan på Pålmalmsvägen som ligger norr om VV. Vi svänger höger ned mot VV (50kmh som strax ökar till 70kmh för att sedan bli 50kmh strax innan VV). Svänger höger in på VV ---Godkänd
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
I tullinge antar jag ? Vilken tid ? . Jag känner mig relativt lugn ännu konstigt nog. Förra helgen som jag som en kratta pga nervositet :S . Nu är jag som sagt rätt lugn men natten mot tis lär bli hemsk . Hatar prov, både teoretiska å praktiska ! SUCK !

Då kör vi samma dag...
Skulle aldrig läst denna tråden, nu har jag sovit riktigt dåligt de senaste nätterna. Men det går nog bra :)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Samma här... Men förhoppningsvis är det samma för alla och de har lite överseende just med nervositet.
Varje gång på skolan när min lärare kollade så drog jag ner koner i tisdags... Kändes inte så kul, men efter en timma så satt det mesta klockrent.
Kör morgontiden.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Då ses vi där om jag förstått det hela rätt :). Kör oxå morrontiden 08.15.

Övade på lör å sön förra helgen på konbanan, ( den med 4 konor å ett streck ) och satte oftast 100 % men som sämst 80 %. Sedan i tisdags så bad han mig köra samma bana som jag nött i 2 dagar å det börjar med att jag drar ner 1a konan å sätter ner foten vid vändningen haha :p . Senare under lektionen säger han att jag ska låtsas att det är prov, först värma upp med lite 8: or och sedan gå på banan. DÅ gick det helt klokrent, inga missar, likaså högfarten å inbromsningarna, inga missar. Men allt kan hända på körprovet pga nervositet å det kommer säkert hända mig tyvärr =/ . Då lär jag känna mig värdelös deluxe ! Måste klara provet pga flera anledningar. Var ut igår å körde med bil på vägarna runt tullinge. Ska köra någon fler dag innan provet.



Samma här... Men förhoppningsvis är det samma för alla och de har lite överseende just med nervositet.
Varje gång på skolan när min lärare kollade så drog jag ner koner i tisdags... Kändes inte så kul, men efter en timma så satt det mesta klockrent.
Kör morgontiden.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Min lärare sa att jag inte ska tänka på det för mycket för det går bra när vi kör på bana och trafik (fällde massa koner och det gick åt helvete förra gången dock), det är nog det bästa. Inte läsa i denna tråd, inte tänka så mycket, och bara köra när man är där.

Kom fram och säg hej, jag har Triumphställ + shoei hjälm. Då kanske vi kan mjuka upp varandra lite :tummenupp
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Nä man ska nog ta det som de kommer. Man kan ändå inte påverka resultatet här och nu.

Fick veta av min lärare att om jag är först ut så har jag ingen möjlighet att värma upp innan =( . Det finns en lite asfalterad plan där man kan göra lite 8:eek:r medan dom andra gör konbanan men that's it.
Jag kommer dock stå utanför den låsta grinden från ca 06.15 å vänta på att någon kommer å öppnar. Min handledare kör dit hojen åt mig, enda alternativet =/. Bara hoppas att den inte hinner kallna alltför mkt innan min tur. Ska försöka köra runt runt utanför grinden för å hålla motorn varm haha :D

Kör upp på min egen cykel, en äldre vinröd kawasaki så det går inte å missa mig :)

Ska du dit något innan å kika in vägarna en sista gång ( med bil ) ?


Min lärare sa att jag inte ska tänka på det för mycket för det går bra när vi kör på bana och trafik (fällde massa koner och det gick åt helvete förra gången dock), det är nog det bästa. Inte läsa i denna tråd, inte tänka så mycket, och bara köra när man är där.

Kom fram och säg hej, jag har Triumphställ + shoei hjälm. Då kanske vi kan mjuka upp varandra lite :tummenupp
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag bokade körskolans cykel som jag har övningskört med, en Hornet 600, så den kan jag ganska bra nu, möter upp min lärare en timma innan och kör runt området, men nöter även lite koner på skolan innan antar jag.

Bokade också en sista trafiklektion på 2 timmar på måndag, då kör vi nog runt i närheten med hojen. Men det som är bra att tänka är ju att vägarna vid uppkörningen är samma som alla andra, varken svårare eller lättare...
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag kör min sista på måndag oxå men inget innan på tis så jag lär vara helt oförberedd om man kan kalla det så. Nåväl vi får se hur det går helt enkelt. Vägarna är som du säger samma men ja har inte hunnit köra alla vägar lika mkt så ja kikar lite med bil för säkerhets skull.

Nu är det dags att åka till jobbet iaf. Vi ses på tis lr hörs här innan :) Eller om du vill haka på å kolla in vägarna i helgen .

Kikar in här imorn igen :) Bye bye


Jag bokade körskolans cykel som jag har övningskört med, en Hornet 600, så den kan jag ganska bra nu, möter upp min lärare en timma innan och kör runt området, men nöter även lite koner på skolan innan antar jag.

Bokade också en sista trafiklektion på 2 timmar på måndag, då kör vi nog runt i närheten med hojen. Men det som är bra att tänka är ju att vägarna vid uppkörningen är samma som alla andra, varken svårare eller lättare...
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Ska köra upp där i veckan. Har en fråga om landsvägarna däromkring, är det lugnt att hålla 70 i de mörka kurvorna eller är vissa för skarpa för en noob att "klara" även om man skär dom? Har inte kört där själv med mc och kommer inte ha möjlighet att göra det. Har rekat med bil iaf.

Visst gäller inte högerregeln om en bil (eller lastbil, mest troligt :) kommer ut från nåt av grustagen eller nån av småvägarna som ansluter till landsvägen?
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Alla kurvor som är 70 kan du hålla 70 i (eller iaf där ikring), sen har du S kurvan precis utanför området (infarten till Lida) där tyckte min handledare att jag skulle växla till 2'an i tid och sen mest glida igenom den i 50 (som gäller i den).
Dålig koll på om det är huvudled eller om dom har väjningsplikt i huvudet, åk och kika så du är 100% säker slipper du bry dig om sådant.
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
har också uppkörning snart i Tullinge. men känner inte till området, var är den här populära s-kurvan? det finns ett grus-företag precis efter lida-korsningen (söderut), vilket jag antar är "grusvägen"? se karta.

sedan undrar jag också hur jag kan köra upp med min hoj, måste någon köra dit den eller kan jag köra dit själv typ tidigt på morgonen och låtsas att "någon" har kört den och sprungit iväg till jobbet? har tid kl. 8 :banana

s-kurva.jpg
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
har också uppkörning snart i Tullinge. men känner inte till området, var är den här populära s-kurvan? det finns ett grus-företag precis efter lida-korsningen (söderut), vilket jag antar är "grusvägen"? se karta.

sedan undrar jag också hur jag kan köra upp med min hoj, måste någon köra dit den eller kan jag köra dit själv typ tidigt på morgonen och låtsas att "någon" har kört den och sprungit iväg till jobbet? har tid kl. 8 :banana

S-kurvan är den du skrivit bara en vanlig kurva vid.
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Hej, dags att återuppliva denna tråd tycker jag.

Kom över denna tråd av en slump när jag sökte i google om uppkörning i Tullinge, har läst allt och det har gett mig en insikt på hur det mesta fungerar.

Vet ni vad den röda linjen betyder på kartan?
När jag kollar upp den "vägen" på google maps genom street view så hittar jag ingen väg där, det enda relevanta är en stig som kan ses innan ängen men jag tvivlar på att man ska köra sin MC där....

Har ni några nya uppgifter om vad som gäller på dessa vägar, vad jag ser på street view är att det är 50 som gäller vid VV och runt S kurvan och sen verkar det vara 70 vägar för det mesta.

Har någon gjort sin uppkörning denna säsong så dela med dig hur det gick och vart du fick åka :D
Har cirka 1 vecka kvar till min uppkörning, räknar dagar, timmar, sekunder, millisekunder osv.

Känner mig som ett barn som väntar på julklappar.... :D
 

super_nollan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Sötällje
Hoj
Velosolex 3800 GT
Ja vi bumpar upp den här tråden , nu är det uppkörning på g i Tullinge. Ska dit i kväll o helgen o reka , hoppas hinna dit i veckan som kommer o nästa helg oxå...

:Rockbanan
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Visst gäller inte högerregeln om en bil (eller lastbil, mest troligt :) kommer ut från nåt av grustagen eller nån av småvägarna som ansluter till landsvägen?
Hur var det? Jag hade bara antagit att högerregeln ej gäller, utfartsregelns som gäller? (vägstreck och liknande). Till exempel här: https://maps.google.se/maps?q=tulli...rVjvTTURhDBHka-YEs_pdg&cbp=12,227.62,,0,13.54

Ska förmodligen köra upp om cirka 1 månad (ej bokat än). Kan inte området över huvud taget, så om ni har några streetviews att länka på vägar som hastighetsbegränsningen betraktas som "konstig" på, så länka gärna. Folket tidigare i tråden pratade om någon 70-väg man lätt tror att det är 50 på. Är det verkligen så vanligt att bli kuggad om man kör för sakta på till exempel grusväg?

Länge gärna streetview på saker som är lätta att missa (högerregelskorsning, hastighetsskylt, infart grusväg).

Om ni inte vet hur ni gör:
http://i.imgur.com/FBc8Amp.jpg

Länka gärna grusvägarna, kollade upp vägen mot "Lida" och såg bara en asfalterad. Ser inte särskilt nyasfalterad ut så misstänker att jag hittat fel väg helt enkelt :) Kanske är dessa vägar ni menade?
 
Last edited:

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Den sista vägen är för långt bort, dit hinner ni med största sannorlikhet inte. Vägen till Lida asfalterades för typ 3 år sen.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det finns flera grusvägar runt Tullinge som de kan låta en köra på. Jag fick själv köra två av dem när jag tog kortet för ett par år sedan.
Snöa inte in er på vart ni kör utan hur ni kör. Håll hastigheten både uppåt och neråt då det var det dem klagade mest på när jag körde upp. Dem ogillar stoppklossar. ;)
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Det finns flera grusvägar runt Tullinge som de kan låta en köra på. Jag fick själv köra två av dem när jag tog kortet för ett par år sedan.
Snöa inte in er på vart ni kör utan hur ni kör. Håll hastigheten både uppåt och neråt då det var det dem klagade mest på när jag körde upp. Dem ogillar stoppklossar. ;)

Sant så sant, blev bara så jäklar nojig när man råkade snubbla in i den här tråden. "What have been seen cannot be unseen", tyvärr. Åker troligtvis dit och letar efter lurigheter, känns bra att ha gjort det. Om jag hittar något lurt kan jag länka i streetview. Sen om det hjälper en vid uppkörningen... det är en annan femma!
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top