Versys

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Jag har hämtat min Versys nu och det är lätt en grymt mysig hoj. Inte allra mest att köra med men det behöver jag inte heller. Den är bekväm och soppasnål och rätt frän att titta på när man har vant sig med den.
Den känns gå tillräckligt hårt för att kunna göra trygga omkörningar och det räcker fint det. Tycker den känns rapp fast jag inte har testat axa för fullt ännu.

När det gäller inkörningen så kör jag bara som vanligt med den. fast inga idiotvarvningar och så. försöker variera varvtalet litegrann. varva upp lätt under belastning och låta den varva ner under motorbroms.

Detta gör jag för att det känns som att jag vill belasta växellådan litegranna och inte bara ligga på 6an och cruisa. Gör alltså detta på alla växlar.

Jag är grymt nöjd med denna hoj. Däremot så vibrerar den mera märkbart vid ca 4000 varv. Jag upplever dock att vibrationerna har minskat. Har bara kört 50 mil med den så det kanske blir ännu mindre sedan.

Är det någon fler som upplever detta?

Ps: den hade dragit 0,45 liter per mil första tankningen. Helt okej med en rå motor och väääääldigt ojämn körning. =)

//Robert
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Min Versys ligger också på ca 0,45 i förbrukning. Mycket bra :tummenupp

Har dock ett irriterande problem. Den rycker vid vanlig körning. Känns rätt mycket och ibland så känner man det även om man ligger på vanl jämn gas i 70-80 km/h. Problemet bli mindre märkbart när man varvar (fast det är ju inte så konsting pga då höjs ju varvet. Man kan dock känna det även i motorvägsfart.

Har varit inne på ett engelskt forum och där verkar de ha samma problem.

Någon här som har upplevt det samma?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Man får hoppas att köregenskaperna och ekonomin uppväger utseendet på den där modellen. Den ser ut som de där elektriska monstren i Half Life.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Man får hoppas att köregenskaperna och ekonomin uppväger utseendet på den där modellen. Den ser ut som de där elektriska monstren i Half Life.

Hojen är grymm. Har man inga hävdningsproblem (dvs vill ha någon "cool" hoj) så finns det ingen bättre idag! iaf inte för pengarna gentemot kul faktor mm.

Men visst hojen ser lite lätt "udda" ut :rolleyes:
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Hojen är grymm. Har man inga hävdningsproblem (dvs vill ha någon "cool" hoj) så finns det ingen bättre idag! iaf inte för pengarna gentemot kul faktor mm.

Men visst hojen ser lite lätt "udda" ut :rolleyes:

Vad kostar de då? Är det standard med alla väskor eller är det extra?

Jag skulle kunna tänka mig att det är en ypperlig pendlarhoj.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad kostar de då? Är det standard med alla väskor eller är det extra?

Jag skulle kunna tänka mig att det är en ypperlig pendlarhoj.

Utgångspriset är 74.900:- med ABS. Kawa har haft en deal under våren då de skickat med orginaltillbehör för 7000:- vid köp av en -08:a.

Första året står Kawa för vagnskadegarantin så det räcker med halvförsäkring vilket ger en premie under 3000:-. Tror helförsäkringf ör min del går på typ 5000:-
(Grabb, 30, sthlm, 5 års körkort)
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Man får hoppas att köregenskaperna och ekonomin uppväger utseendet på den där modellen.

Smaken är ju som baken delad :arsele :D
Jag tycker att den ser jävligt häftig ut, men det är kör egenskaperna som fick mig att köpa den, men att den ser så rå ut är ju bara ett plus :tummenupp

Första året står Kawa för vagnskadegarantin så det räcker med halvförsäkring vilket ger en premie under 3000:-. Tror helförsäkringf ör min del går på typ 5000:-
(Grabb, 30, sthlm, 5 års körkort)


Har du kollat på Bilsport & Mc försäkring?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Utgångspriset är 74.900:- med ABS. Kawa har haft en deal under våren då de skickat med orginaltillbehör för 7000:- vid köp av en -08:a.

Första året står Kawa för vagnskadegarantin så det räcker med halvförsäkring vilket ger en premie under 3000:-. Tror helförsäkringf ör min del går på typ 5000:-
(Grabb, 30, sthlm, 5 års körkort)

Låter ju som bra priser, helt klart.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Låter ju som bra priser, helt klart.

Jag har valt att köpa en Versys eftersom jag insett att jag kör 99 av 100 mil till å från jobb och då är den upprätta körställningen tacksam och ABS jäkligt bra med tanke på alla fläskskallar i rusningstrafiken som kan kasta över bilen i ens egna fil utan att blinka... Motormässigt kommer den nog kännas väldigt lik min gamla monster 750.


Nu ska jag bara försöka hålla mig till på torsdag då den förhoppningsvis levereras. :eek:tåligsomettbarnkvälleninnanjulafton
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om någon är nyfiken går de igen om hojen här.. är dock från -07 men den skillnaden är ytterst marginell.

[YOUTUBE-ID]7ckjTRpv7jM[/YOUTUBE-ID]


Göteborgsposten har recenserat hojen och det känns som att han inte gnäller på något annat än komforten som tydligen är sådär om man börjar nå basket-längd....
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=349969
 
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Min Versys ligger också på ca 0,45 i förbrukning. Mycket bra :tummenupp

Har dock ett irriterande problem. Den rycker vid vanlig körning. Känns rätt mycket och ibland så känner man det även om man ligger på vanl jämn gas i 70-80 km/h. Problemet bli mindre märkbart när man varvar (fast det är ju inte så konsting pga då höjs ju varvet. Man kan dock känna det även i motorvägsfart.

Har varit inne på ett engelskt forum och där verkar de ha samma problem.

Någon här som har upplevt det samma?

Rycker? Det ver jag inte om den gör, men däremot så känns det som att man drar omkring på en stor dunk som är halvfull med vätska. Som att det skvalpar och går lättare och tyngre om vartannat.

Detta är den bästa beskrivningen jag kan ge. Det är väl så med digitala motorer =). när man ligger på gränsen mellan motorbroms och ax så pendlar den där mellan. Jag upplever det inte som störande men det känns. Misstänker att den klipper bränslet när den motorbromsar. Kan vara därför dom är så soppasnåla... om det är så så kan jag då absolut leva med det =). Det rycker ju inte som sagt var, utan känns som att man axar och släpper om vartannat fast vääääääldigt lite.

Utöver det så tycker jag att det är en kanonhoj för pengarna. Jag är helt nöjd. Tillräckligt att köra med för mina behov, rolig efter kurviga vägar, retar ögonen, bekväm körställning och dessutom fick jag med packväskor som jag snart får hemskickade... Då blir det en perfekt hoj för mig :yoparty

//Robert
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Rycker? Det ver jag inte om den gör, men däremot så känns det som att man drar omkring på en stor dunk som är halvfull med vätska. Som att det skvalpar och går lättare och tyngre om vartannat.

... Det rycker ju inte som sagt var, utan känns som att man axar och släpper om vartannat fast vääääääldigt lite.


Precis så upplevde jag mitt monster när jag låg och körde på jämngas vid vissa varvtal.. ..men den har förgasare..

Möjligt det är något som är symptomatiskt för mindre tvinnar när man ligger i det där mellanlägget då den inte accar men heller inte riktigt motorbromsar.
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Jepp.. Halvförsäkringen kostar 2900:-
Ok, själv får jag betala 1187kr för halv, vet inte hur mycket det blir när första året har gott, men det blir nog inte så mycket, men så är jag 30+ och bor mitt i skogen också ( nästan )
Har dock ett irriterande problem. Den rycker vid vanlig körning.
Någon här som har upplevt det samma?
Jo, det känner jag också, men det är nog så som PiteRobban skriver, jag tycker att det känns mest vid 3000 till 4000rpm, men det hade nog inte känts lika mycket på en fyrcylindrig motor som det gör på denna tvåcylindriga.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jo, det känner jag också, men det är nog så som PiteRobban skriver, jag tycker att det känns mest vid 3000 till 4000rpm, men det hade nog inte känts lika mycket på en fyrcylindrig motor som det gör på denna tvåcylindriga.

Jag har micklat lite med hojen nu och spänt kedjan så mycket det går (eller man får) och sedan så har jag justerat bort allt spel på gashandtaget. Först vi justeringen under tanken och sedan lite uppe vid styret. Står i manualen att det skall vara 2-3 mm spel jag har noll nu. Tycker att det blev mycket bättre men det finns tyvärr fortfarande kvar. Den har någon konstig svacka vid runt 2500-3000rpm där det ibland känns som om inget händer när man lägger på gas :va

Körde en versys som hade ett annat avgas igår. Den hade nästan inget ryck alls. Vet inte om det kan ha att göra med hur snabb lambdan är och att den har lättare för att göra justeringar när man inte har lika mycket mottryck? Den hojen kändes dock slöare än vad min originalare gör :confused:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Körde en versys som hade ett annat avgas igår. Den hade nästan inget ryck alls. ... Den hojen kändes dock slöare än vad min originalare gör :confused:

Vet du vad den hade för pipa? Har nämligen beställt till ett Leo Vince-slipon till min hoj...
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Har för mig att om man byter ljuddämpare så är det bra att ändra bränsle inställningen ( eller vad det nu var ) för annars blir det som du beskriver att den blir slöare på låga varv.
Kommer inte ihåg var jag läste detta, men om jag hittar det igen så länkar jag dit.
Edit:
Ha ha, det var ju i denna tråden jag hade läst det i, sida 3 :huvet
Köp inte effektljuddämpare om du inte mappar om den (är köpa p-comm.)
då den tappar kraft i m-reg. o det bara blir 2 hk mer i topp.
Den är för snålt ställd i original för att ha friare utlopp. Versys lever ju högt
på mell.registret,

Och här är lite till
Slipon
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har för mig att om man byter ljuddämpare så är det bra att ändra bränsle inställningen ( eller vad det nu var ) för annars blir det som du beskriver att den blir slöare på låga varv.
Kommer inte ihåg var jag läste detta, men om jag hittar det igen så länkar jag dit.
Edit:
Ha ha, det var ju i denna tråden jag hade läst det i, sida 3 :huvet


Och här är lite till
Slipon


Japp, en Powercommander är nog att rekomendera på en versys. Men då kommer ju garanti nissarna och gnäller, tyvärr :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är det någon som vet om det finns något bra fäste för regplåt och blinkers om man skulle få för sig att rensa bakdelen? Tror den skulle kunna bli rätt snygg baktill om man blev av med allt elände...

...se den bifogade och otroligt vackra illustrationen...
 

Bifogat

  • versysrumpa.jpg
    versysrumpa.jpg
    38.9 KB · Visningar: 138
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top